Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Serviceerbjudande  (läst 1186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cuscino

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • I valet och kvalet!
Serviceerbjudande
« skrivet: 06 november 2007, 11:20:31 »
Installerade en Nibe 1230-8 för två år sedan och har nu fått ett "service-erbjudande" från installatören (avseende rengöring av filter, påfyllning av köldbärare och kontroll av diverse reglerventiler). Detta till priset av 1700 kr. Är det prisvärt, nödvändigt och ett erbjudande jag bör nappa på?

Vad gäller påfyllningen av köldbärare så har jag förstått att sådant inte ska behöva ske alls, dvs om det behövs är det något fel. Ett år efter installationen fyllde installatören på upp till 3/4 av nivåkärlet. Nivån är nu, efter ytterligare ett år, nere på 1/4. Vad säger expertpanelen om detta?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Serviceerbjudande
« Svar #1 skrivet: 06 november 2007, 11:42:24 »
Att det sjunker något efter så lång tid är att betrakta som normalt. Det blir kallare i hålet över tid. Man skall dog inte behöva fylla på varje år anser jag.
För min del verkar det dyrt. Men om man inte kan något alls om vp så kanske det kan motiveras.
Jag hade inte köpt det.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Serviceerbjudande
« Svar #2 skrivet: 06 november 2007, 13:09:31 »
Om du funderar på hur prisvärt alternativet är, så kan det vara lämpligt att nappa på serviceerbjudandet. ::)
Om du redan gjort rent dina filter/silar fyllt upp värmesystem och köldbärare kollat temperaturskillnader etc. så är det inget för dig. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!