Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering berg-VP  (läst 9146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #15 skrivet: 04 december 2011, 12:21:34 »
Tejpa lite maskeringstejp på röret (om det är blankt) för att få rättvisande siffra när du mäter med IR-termometer. (Annars visar termometern för kallt).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #16 skrivet: 04 december 2011, 17:32:29 »
Jag tycker att pumpens storlek, 10 kW, låter OK men jag skulle borra litet till. Jag har själv en 10 kW-pump i stockholmstrakten och jag borrade 170 m. Är dock litet osäker på om det var verkligt eller effektivt djup. Min brunn gav ganska litet vatten, men den klarar sig OK med temperaturerna. 0 graders upptemperatur och minus 5 graders nertemperatur när det är som kallast i februari.
Beträffande att återanvända din varmvattenberedare, så kan det finnas två möjligheter. Om den är en dubbelmantlad beredare (jag har inte hittat några data på den på nätet) så kan du använda den som just varmvattenberedare ihop med en pump som saknar inbyggd beredare. Annars så kan du använda den som volymtank för att öka vattenvolymen i ditt värmesystem och därmed eliminera knäppningar i elementen och minska antalet starter (se tex: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42385.0 )
Det verkade fungera bra för den som gjorde det i ovanstående tråd.
När det gäller problemet med att du eventuellt har för få eller små värmeelement för att få ett effektivt lågtemperatursystem så tycker jag att du ska göra som jag gjorde, dvs börja med att installera pumpen och sedan i mån av behov komplettera med fler eller större element i de rum som blir svalast (ev något fläktelement som föreslås ovan). På det sättet gör du inga investeringar i onödan. Jag hade ett system som krävde 65 grader vid minus 20 utomhustemperatur och fick med några extra element ett system som klarar sig med 45 grader vid minus 20. Det kostade mig 5 ytterligare värmeelemnt till en kostnad av c:a 2000:- styck (gjorde jobbet själv). Jag satte dock inte dit någon volymtank och det har fungerat bra nu i 10 år.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #17 skrivet: 04 december 2011, 19:00:41 »
CTC 17MK är en ren el-VVB och verkar inte ha någon dubbelmantel enligt funktionsskissen. Kontaktelement utanpå beredaren. Ett kärl i stål med koppar invändigt. Kallvatten in nertill, ett internt rör som tar varmvattnet i toppen och kommer ut nertill där det blandas med kallvatten för användning.
Tack för länken om knäpptanken. Blir nog så att jag sparar VVB i pannrummet tills jag ser hur det nya systemet fungerar.
Om den inte behövs går den ju att kasta senare. Lite besvärligt blir det ju att få bort den själv i.o.f.s, i offerten ingår ju borttransport.
När det gäller att borra känns det som att det kan vara värt 10000kr extra för att få 40m till.
Min tvekan gällande VP-storlek beror nog mest på att när firman var här pratade han om en 8kW-pump som skulle behöva stöttas en aning var bästa alternativet. En 10kW skulle dra mer driftström för att dra runt cirkpumparna bl.a.
När offerten kom var det med 3 olika 10kW alternativ...
Det verkar som att dom ökat pumpstorleken beroende på att jag inte vet riktigt hur mycket extra energi som tillförts huset genom vedeldning.
Hur mycket slitage sparar man om man sätter dit en knäpptank?
Hur stora anslutningar måste det vara på tanken för att gå att använda den som knäpptank?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #18 skrivet: 04 december 2011, 19:20:42 »
Hur mkt flöde har du tillgängligt i ditt distributionssystem? Det är det som är viktigt,  man kan fÃ¥ problem om man bara väljer 20% mer effekt rätt av.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #19 skrivet: 04 december 2011, 19:34:09 »
Har ingen aning om hur mycket flöde.
Hur tar jag reda på det?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #20 skrivet: 04 december 2011, 19:42:03 »
Det ska din installatör ha koll på annars så kanske du ska börja reagera på hans/hennes kunskaps nivå.

Du kan se detta ungefärligt om du vet vilken typ av system du har. Installatören borde definitivt se vad du har för system och dÃ¥ veta ditt tillgängliga flöde, ungefärligt Ã¥tminstone *vinkar* 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #21 skrivet: 04 december 2011, 20:36:27 »
Är huset eluppvärmt nu bör det gå att få en rätt bra uppfattning om värmebehovet genom att mäta elförbrukningen något dygn eller två samtidigt som utetemperaturen noteras. Det kommer ju att bli några kalla dagar runt noll.

Är källaren inte uppvärmd bör 25 MWh/år stämma rätt bra.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #22 skrivet: 04 december 2011, 21:16:32 »
Källaren är uppvärmd, men det är färre radiatorer, och dom är oftast små och enradiga. Så det är betydligt kallare i källaren än boplanet.
När det gäller att mäta elförbrukningen har jag tyvärr ingen separat elmätare för pannan. Så jag får ju med VVB och hushållsel.
Kan ju bli lite noggrannare under natten förhoppningsvis.
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #23 skrivet: 05 december 2011, 10:43:35 »
Hushållselen värmer huset så den skall vara med. Varmvattenförbrukningen brukar man anta till 5000 kWh/år för en normalfamilj. Den bör gå att uppskatta er förbrukning rätt bra utifrån den siffran justerad för vanor och antal personer i familjen. Den bör också vara bara ca 20 % av totala elförbrukningen så ett fel i uppskattningen där gör inte så mycket på totalen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #24 skrivet: 05 december 2011, 16:36:01 »
Hushållselen värmer huset så den skall vara med. Varmvattenförbrukningen brukar man anta till 5000 kWh/år för en normalfamilj. Den bör gå att uppskatta er förbrukning rätt bra utifrån den siffran justerad för vanor och antal personer i familjen. Den bör också vara bara ca 20 % av totala elförbrukningen så ett fel i uppskattningen där gör inte så mycket på totalen.

Fast hushållselen är ju ointressant när vi pratar uppvärmning eftersom den inte påverkas av ett värmesystemsbyte. Hushållsel-värmen är alltså inget som en värmepump skall behöva skapa, den kommer ju skapas ändå, om du inte slutar förbruka hushållsel i samband med värmepumpsinstallation...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #25 skrivet: 11 december 2011, 23:08:29 »
Jag har nu mätt temp på utgående rör kontra elpannans visade temp.
Mätt värde ligger 1-2 grader högre än visad temp, men betydligt under vad pannan borde lämna enligt riktvärdesskissen.
T.ex. nu: -3 ute, 35 visat, 37 mätt, ca 42 enligt skiss.
Nog om det, jag har också skrivit av elmätaren lite då och då, och räknat om till: vid 1-2 plusgrader ca 3,89 kW per timme. Vid 3-5 minus ca 4,85 kW per timme inkl. hushållsel, skulle ge en dygnsförbrukning på 116 kWh. Räknar man sedan på en förbrukning av hushållsel på 5000kWh per år skulle det ge en uppvärmning på 103kWh per dygn. Vad kan jag mer få ut av siffrorna?
Jag verkar ha tvårörssystem (elementen har i varje fall inte sådana där blandningsventiler nertill), men 100 är jag inte. Till ett element i källaren kommer röret direkt från elpannan, och går efter elementet ner i golvet... Annars kommer och försvinner rören upp i bjälklaget (källaren), respektive ner (boplan). Returen till elpannan kommer ner från bjälklaget (1 rör). Ut från elpannan 2 rör, 1 upp i bjälklaget och ett till det konstiga elementet beskrivet lite tidigare.
Enligt installatören har dom föreslagit 10kW istället för en 8kW dels beroende på att tidigare förbrukning är osäker men största orsaken var att om jag säljer och det flyttar in en barnfamilj kan det bli dåligt med VV. Skall jag tänka så långsiktigt? Prisskillnaden 8mot10 är väl 2-3tusen bara, men en 10kW drar ju mer driftström till cp:arna.
Just nu lutar det mot en Thermia Dipl Opt 10kW, med kanske 180m aktiv brunn.
Vad borde det kosta ungefär? Har offert på ca 155kkr.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #26 skrivet: 13 december 2011, 21:53:18 »
Undrar dessutom: Om jag skall ha ungefär 180 meter aktiv brunn, kan man ta det ur ett hål eller får pumpen jobba ihjäl sig för att trycka runt brine?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #27 skrivet: 13 december 2011, 22:23:37 »
1 Hål funkar bra det brukar rekomenderas upp till 400 meter slang men lite drygt funkar hyffsat det med och 180 meter borra =360 meter slang i hålet + det som går till huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #28 skrivet: 13 december 2011, 23:00:27 »
Eventuellt kan du ju ha ett något högre flöde. Då kan du gå ner något i temp och samtidigt komma högre innan det smäller.

Men detta är ju alltså hur alla ful-installerar. Dom brassar på så hårt att det sjunger i rören. Så vill du ju inte ha det! Men har du möjlighet att utvärdera detta redan nu? Testa att öka farten för att se vart gränsen går?

Kanske är det så enkelt att du sätter en fläktkonvektor i källarplan. Det går att få ganska mycket pulver från en sådan.



 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #29 skrivet: 14 december 2011, 22:20:44 »
Vill du att jag provar öka farten på cp:en?
Gick ner i källaren och letade pÃ¥ den i pannan. Cp:en stÃ¥r pÃ¥ 3 redan (max), men pumpen är nog frÃ¥n 1984 sÃ¥ jag tror inte den spränger rören direkt...  ::)
Har kollat runt lite i andra trådar och konstaterar att många med VP har liknande eller t.om. högre framledningstemperatur till radiatorerna än vad jag har med min elpanna, så radiatorerna, åtminstone på boplan lär räcka till vid byte till VP. I alla fall ner till -10 eller så. Så borrning lär det bli, men ska jag ta en 8:a eller 10:a???
Och är offerten på en Thermia Dip Opt 10:a med 180m borra rimlig (ca 155kkr)?
Gromit

Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!