Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor efter installation av inomhusgivare  (läst 10606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Frågor efter installation av inomhusgivare
« skrivet: 22 oktober 2008, 08:57:45 »
Hej!

Installerade igår en inomhusgivare till min Nibe 310P. Den är hembygd av de delar som används i denna tråd.

Det hela verkar fungera bra. Jag får ett ärvärde som är justerat och stämmer med aktuell rumstemperatur och mitt börvärde går också att justera. Bägge står nu på 21 grader.
Men det jag har reagerat pÃ¥ är kanal 11, Avvikelse framledning. Det stÃ¥r hela tiden 9.  Sc:,h
10 Beräknad framledning och 2 Framledningstemperatur är samma och då borde väl den avvikande va 0?

Eller blir det något mysko med beräkningen nu när jag har en innegivare? Ute är det 3 grader enligt 310an. Kurvan står på 8-9 och förskjutningen på -2.

För i det här läget tror jag inte min Nibe är bättre pÃ¥ matte än mig.  ;D
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2008, 10:20:33 »
Lite byggbilder

Första anslutningen med en 3-pol flatkabel. Bara för att se att det verkligen fungerar.


Kopplingsplinten med testkabeln och den kabel som går till hallen. Dragningen var redan gjord så kabeln låg i ett vprör redan när jag flyttade hit. Till en tidigare flvp förmodligen.


Här under gÃ¥r vpröret, in i väggen tillsammans med sladd till utegivare. Syns uppe till vänster i bild. Kanske inte verkar sÃ¥ speciellt men historien är som följer. Jag hade hittat änden i hallen för länge sen men inte förrän idag sÃ¥ stack jag in armen sÃ¥ lÃ¥ngt jag orkade under värmepumpen och hittade den andra änden. Snurrade lite hit och dit mellan rören närmst väggen. I hallen hade jag försökt dra bort skiten mÃ¥nga ggr. Dragit rejält ocksÃ¥! Hade ju varit roligt om den legat snurrad runt "fel" rör.  :D


Och så här hänger den i hallen. När jag ser att allt fungerar så ska dosan monteras dit.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2008, 12:04:41 »
Nån som vet om den hembyggda givaren passar till IVT490/Autoterm också?
Jag har ju också en gammal installation.
Antar att jag inte kan använda den gamla till min ES380?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2008, 12:48:15 »
Nån som vet om den hembyggda givaren passar till IVT490/Autoterm också?

Elfa,s Art.Nr. 60-260-25 fungerar utmärkt som rumsgivare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2008, 12:52:52 »
Nån som vet om den hembyggda givaren passar till IVT490/Autoterm också?

Nej, denna passar endast Nibe.

Jag tror att till IVT490 så kan du använda en enkel tempgivare, enligt den givartabell som finns långt bak i manualen. Men var den ska kopplas in står inte i manualen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2008, 17:08:19 »
9,80 på Elfa låter otroligt, vad tar IVT för denna, säkert en tusenlapp + installation?

Nästa fråga blir då som sagt, om nån vet hur den ska kopplas in och hur man aktiverar den?



PS: Ursäkta Mossfeldt om jag lånar tråden lite
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2008, 09:51:28 »
Angående kostnader så betalade jag 92kr för alla komponenter inkl frakt hem till postlådan. Experimentkort, väggdosa och kabel hade jag redan.
Då köpte jag med en extra trimpot för att justera ärvärdet och en axel till börvärdespoten.

Den billigaste återförsäljaren av en RG10 jag har hittat är vvsonnet.se och dom tar 1101kr inkl. moms. Vilket jag anser är rena rånet om man ser till vad det är man betalar för.

Åter till tråden. Ingen som vet hur min Nibe tänker med avvikelsen nu?
Hade börvärdet ställt på 20ºC grader ett dygn men ärvärdet gick ned till 21ºC och stabiliserades där. Ett antagande är att RG10 bara kompenserar för snabba ändringar och i huvudsak fortfarande använder sig av utegivaren.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2008, 14:23:13 »
IVT tar 140+moms för givaren likadan inne som ute. ^-^
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ollefisk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2008, 11:19:14 »
Angående kostnader så betalade jag 92kr för alla komponenter inkl frakt hem till postlådan. Experimentkort, väggdosa och kabel hade jag redan.
Då köpte jag med en extra trimpot för att justera ärvärdet och en axel till börvärdespoten.

Den billigaste återförsäljaren av en RG10 jag har hittat är vvsonnet.se och dom tar 1101kr inkl. moms. Vilket jag anser är rena rånet om man ser till vad det är man betalar för.

Åter till tråden. Ingen som vet hur min Nibe tänker med avvikelsen nu?
Hade börvärdet ställt på 20ºC grader ett dygn men ärvärdet gick ned till 21ºC och stabiliserades där. Ett antagande är att RG10 bara kompenserar för snabba ändringar och i huvudsak fortfarande använder sig av utegivaren.
Enligt Nibe så ska man ha en skärmad kabel, hur har det funka för dig? Vilken diameter har ledarna i kabeln du använder? Och hur blev väggdosan, har du öppnat sidorna så att temperaturen är samma inne i dosan och rummet?

/Olle

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #9 skrivet: 02 november 2008, 11:42:25 »
Det är en vanlig skärmad TP-kabel sÃ¥ den bytte jag aldrig. LÃ¥dan är en givarlÃ¥da frÃ¥n Elektrostandard sÃ¥ den är förberedd med öppningar.  ^-^
Tror inte det påverkar så otroligt mycket då temperaturerna stämmer mellan termometer och flvpns display.

Vi tycker att vi har fÃ¥tt en stabilare temperatur inne sÃ¥ min gissning är att flvpn räknar ut en framledning baserat pÃ¥ utetemperaturen men sedan ändrar beräkningen lite beroende pÃ¥ vad är- och bör-värdena är.  b00k
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2009, 19:19:05 »
Installerade igår en inomhusgivare till min Nibe 310P. .....
Det hela verkar fungera bra. Jag får ett ärvärde som är justerat och stämmer med aktuell rumstemperatur och mitt börvärde går också att justera. Bägge står nu på 21 grader.
Men det jag har reagerat pÃ¥ är kanal 11, Avvikelse framledning. Det stÃ¥r hela tiden 9.  Sc:,h
10 Beräknad framledning och 2 Framledningstemperatur är samma och då borde väl den avvikande va 0?

Eller blir det något mysko med beräkningen nu när jag har en innegivare? Ute är det 3 grader enligt 310an. Kurvan står på 8-9 och förskjutningen på -2.

För i det här läget tror jag inte min Nibe är bättre pÃ¥ matte än mig.  ;D

Installerade Nibes egen inomhusgivare RG10 under helgen och fÃ¥r, precis som du, lite märkliga värden  pÃ¥ kanal 11. Om kanal 02 och 10 visar lika värde sÃ¥ visar kanal 11 värdet 10. Om kanal 10 visar en grad högre än kanal 02 sÃ¥ visar kanal 11 värdet 11. Kan det vara sÃ¥ att första siffran (1) markerar att inomhusgivare är installerad? FörstÃ¥r inte syftet, men om man skall gÃ¥ 'bokstavligen' pÃ¥ vad Niben visar pÃ¥ kanal 11 sÃ¥ räknar den fel. NÃ¥gon annan som har observerat denna konstighet? Kan tillägga att kanal 11 visade rätt värde innan inomhusgivaren installerades. Den nya givaren och pannan fungerar i övrigt perfekt och sänker tempen pÃ¥ utgÃ¥ende vatten när jag drar igÃ¥ng braskaminen. Precis som jag önskade.

Editerat 3 timmar senare. Teorin sprack för nu är värdet 09 på kanal 11 när kanal 02 och 10 visar samma värde.
Verkar som att Nibe kopplar slumptalsgenerator till kanal 11 för de som är sÃ¥ dumma att de betalar det hutlösa priset för deras inomhusgivare  Sc:,h
Jag kastar iväg ett mail till deras support och frågar. Klipper in svaret här, om och när det kommer.
« Senast ändrad: 03 mars 2009, 20:36:04 av Villvetamera »
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Ja värmepumpen visar fel
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2009, 21:57:26 »
Byggde då enligt tidigare inlägg en egen RG10 förra året. Allt stämmer är och börvärde men kanalen som visar avvikelse ger inga vettiga värden. Så man får nog leva med det.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Frågor efter installation av inomhusgivare
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2009, 14:41:57 »
Fick svar från Nibes support idag. Klart imponerad av svarstiden eftersom jag skrev mailet i går kväll.
Tack, Robert Swahn pÃ¥ Nibe  Thumbsup
Han svarar så här:
"Lite enkelt förklarat, så är den "aktuella kurvlutningen" som hela tiden justeras av inomhusgivaren, gentemot kanal 6 (kurvlutning).
Det är inomhus givarenfunktion, så då fungerar den bra !"

Det borde jag egentligen med lite fantasi ha klurat ut, men jag var sÃ¥ lÃ¥st pÃ¥ att värdet skulle vara en temperaturdiff sÃ¥ jag inte kunde tänka "lateralt"  :)
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!