Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ok pris?  (läst 6091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
Ok pris?
« skrivet: 22 september 2009, 22:58:02 »
Har fÃ¥tt en offert pÃ¥ CTC Ecoair107 V4 + ecoel 1550 pÃ¥ 91.000 efter rotavdrag.  Är det ett okej pris?
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Ok pris?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2009, 07:59:39 »
Har fÃ¥tt en offert pÃ¥ CTC Ecoair107 V4 + ecoel 1550 pÃ¥ 91.000 efter rotavdrag.  Ã„r det ett okej pris?


Hej! Nu vet jag inte vad som skiljer mellan V3 och V4 men du kan få ovan nämnda inne + utedel i V3 för ca 65.000:- inkl frakt om du köper det på nätet! Sen tillkommer det säkert lite rör mm, men det är ju inga jätte pengar...... Vet inte hur "komplicerad" installation är i ditt fall? Men få dit en utedel + innedel och lite rördragning borde en rutinerad VVS firma fixa snabbt! Själv så installerade jag min L/V-VP + acktank på några dagar utan dom resurserna som en firma har!

Börjar ju allt droppa in lite offertfrågor här och det vore intressant om någon kontrade sina offerter med att kolla vad det skulle kosta att få dit prylarna om man köper dom själv och billigare på nätet!

Mvh. Johan  
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Ok pris?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2009, 08:36:53 »
Har funderat på det men tror jag skulle känna mig tryggare med att anlita en firma som gör allt!

Är det någon som har tips på firma eller alternativ i Göteborgsområdet?
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ok pris?
« Svar #3 skrivet: 23 september 2009, 20:03:20 »
Hej.....fråga dig själv: kan jag installera annläggningen själv med bibehållen funktion? om du svarar ja på den frågan e det bara att köra....svarar du nej på den frågan ...så ta den installatör som ger dig mest förtroende, man kanske inte alltid ska lyssna helt på hemmapularna här på forumet om hur billigt det blir & hur lite ARBETE det var..........(med risk att bli halshuggen)...... *vinkar*

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Ok pris?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2009, 21:30:24 »
Hej.....fråga dig själv: kan jag installera annläggningen själv med bibehållen funktion? om du svarar ja på den frågan e det bara att köra....svarar du nej på den frågan ...så ta den installatör som ger dig mest förtroende, man kanske inte alltid ska lyssna helt på hemmapularna här på forumet om hur billigt det blir & hur lite ARBETE det var..........(med risk att bli halshuggen)...... *vinkar*

NejdÃ¥ Nisse Gurra, jag tänker inte halshugga dig!  ^-^ Självklart ska man ta en installatör till hjälp om man inte fixar allt fullt ut! Ok, att VVS firmorna gör ett pÃ¥slag pÃ¥ materialet, men när det börjar handla om kanske 30.000:- i installationskostnad kan man ju börja undra lite eller.. Om en firma tar 500:-/timme sÃ¥ skulle det betyda 60 timmars arbete att installera en VP....

Nu är det min tur och risk att bli halshuggen... Kan det vara så att ROT avdraget trissat upp arbetskostnaderna vid offerter...

Nä, vore intressant om nÃ¥gon köpte prylarna pÃ¥ nätet och lät nÃ¥gon VVS-Firma installera anläggning pÃ¥ löpande kostnad och se vad slutsumman blev...   



Mvh. Johan     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Ok pris?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2009, 21:32:57 »
Jo, att installera själv är inget alternativ. Sen kan man ju undra var man skall vända sig om det strular... VVS killen som man pröjsat lite svart...Nja... o så mycket billigare blir det kanske inte så det är värt risken, eller?
65.000+ lite grejor (kanske för 5000)+vvs killen  + elektriker 10.000 kanske - 80.000 totalt... tjänar jag ca 10.000. Om det strular Ã¥ngrar man sig nog bittert...
eller räknar jag fel?
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ok pris?
« Svar #6 skrivet: 23 september 2009, 21:34:33 »
Johan jag skall ge dig en snabb tankeställare: satt och läste på en mycket intresant hemsida, nämligen din, mycket roliga och innovativa ideer....tänk dig du tog 8 timmar på dig att ta två hål i väggen i timmervägg...8*380=3040:- ex moms....
« Senast ändrad: 23 september 2009, 21:36:58 av Nisse-Gurra »

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Ok pris?
« Svar #7 skrivet: 23 september 2009, 23:06:42 »
Johan jag skall ge dig en snabb tankeställare: satt och läste på en mycket intresant hemsida, nämligen din, mycket roliga och innovativa ideer....tänk dig du tog 8 timmar på dig att ta två hål i väggen i timmervägg...8*380=3040:- ex moms....

Tackar! Hihi... Ang, dom där tvÃ¥ jobbiga och tidskrävande hÃ¥len sÃ¥ är nog saken den att om jag varit i VP-installatör hade jag haft rÃ¥d att köpa mig världens bästa hÃ¥ltagare som fixat hÃ¥len pÃ¥ nolltid istället för stämjärn o hammare jag använde...  ;D

Nåja, visst kan allt strula under en installation och självklart måste firmorna gardera sig mot sånt, men det verkar vara många bäckar små som höjer offerterna... Jag tog en titt i Comfortkatalogen och kollade på NIBE F2025, pris från 59.950:- Alltså kostar 6kW denna summa. Jag köpte min F2025 8kW på nätet för 38.900:- inkl frakt. Helt klart ganska stor skillnad! Undrar lite om VVS firmorna utgår från dom högsta riktpriserna vid offerterna...

Mvh. Johan 
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ok pris?
« Svar #8 skrivet: 24 september 2009, 09:23:27 »
Johan jag skall ge dig en snabb tankeställare: satt och läste på en mycket intresant hemsida, nämligen din, mycket roliga och innovativa ideer....tänk dig du tog 8 timmar på dig att ta två hål i väggen i timmervägg...8*380=3040:- ex moms....

Tackar! Hihi... Ang, dom där tvÃ¥ jobbiga och tidskrävande hÃ¥len sÃ¥ är nog saken den att om jag varit i VP-installatör hade jag haft rÃ¥d att köpa mig världens bästa hÃ¥ltagare som fixat hÃ¥len pÃ¥ nolltid istället för stämjärn o hammare jag använde...  ;D

Nåja, visst kan allt strula under en installation och självklart måste firmorna gardera sig mot sånt, men det verkar vara många bäckar små som höjer offerterna... Jag tog en titt i Comfortkatalogen och kollade på NIBE F2025, pris från 59.950:- Alltså kostar 6kW denna summa. Jag köpte min F2025 8kW på nätet för 38.900:- inkl frakt. Helt klart ganska stor skillnad! Undrar lite om VVS firmorna utgår från dom högsta riktpriserna vid offerterna...

Mvh. Johan  

Mja, det  Ã¤r  en näringskedja.....

Publicerade riktpriser från tillverkarna är höga. Installationsfirmorna använder dessa priser när dom fakturerar kunden. Och gör en rejäl vinst på grejorna oxå. Dessutom jämför kunden ofta matrielkostnaden med arbetskostnaden och drar slutsatsen att arbetet var ganska billigt.

Återförsäljarna har (precis som dom gamla brädgårdarna) olika prislistor/rabatter som dom ger till vissa kunder.

Sedan klev internetförsäljarna in på banan och nästan sabbade hela systemet.

Riktpriset för mina LV grejor var cirka 68.000kr. Fick ett "maxrabattpris" av den lokala rörfirman på 55.000, kände ägaren. Köpte slutligen på internet till vänster (plus litet krökar och rör från Rinkaby) för 46.000.

22.000kr i priskillnad är helt enkelt för mycket.
« Senast ändrad: 25 september 2009, 16:05:59 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Ok pris?
« Svar #9 skrivet: 24 september 2009, 09:46:29 »
Det lite lustiga när jag köpte min VP på nätet var att den levererades och kördes ut till mig av samma stora VVS grossistfirma (Dahl) som levererar till VVS firmorna. Nu är jag ju liksom en liten kund och man ju undra vad dom större firmorna får för inköpspris på en VP??

Mvh. Johan       
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad opptimal

  • Daikin Altherma 08, 300l tank
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ok pris?
« Svar #10 skrivet: 24 september 2009, 20:52:54 »
Tjenare !

Fick i vÃ¥ras ett pris pÃ¥ ca.90.000  utan rotavdrag, detta var av klimatteknik i kungälv kan vara värt att kolla om dessa priser gäller ännu. maskinen var samma som du nämner.
/www.klimatteknik.se/
MVH opptimal
Tegelvilla pÃ¥ 1,5 plan byggÃ¥r 1961  Nya fönster 2012 bottenplan och 3glasfönster övre plan
Daikin Altherma på plats 090421

Årsförbr. ca 25000 kwh 1/3 -08 - 1/3 -09
Ã…rsförbr.     15849 kwh 1/3 -o9 - 1/3 -10
Ã…rsförbr.     15852 kwh 1/3 -10 - 1/3 -11
Ã…rsförbr.     13497 kwh 1/3 -11 - 1/3 -12

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Ok pris?
« Svar #11 skrivet: 25 september 2009, 16:03:24 »
Har nu roat mig med att ring runt och fråga på offerter - märkligt att det kan skilja så mycket nästan 20.000 kr i skillnad på den dyraste och billigaste offerten... hmm...
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Benny 76

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ok pris?
« Svar #12 skrivet: 30 september 2009, 13:58:14 »
Hej på er!

Jag köpte Ecoair 109 och Ecologic på nätet och kommer sedan låta en rörmokare koppla den mot mina acctankar.
Och det verkar landa runt 70000, men då är inte elen inräknad.
Hoppas han har tid snart att koppla in den så man slipper elda...

/Benny
EcoAir 109 V3, acktank 750L samt 10m2 sol, installerad under 2009. 1½-plansvilla byggd 2000 i Enköping. Boyta 170m2 plus garage 140m2.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Ok pris?
« Svar #13 skrivet: 30 september 2009, 14:53:38 »
Hej,

Kan ej CTC men,

Överväg att installera en energimätare typ http://www.garo.se/fileadmin/garo/BILDER/NORMKOMPONENTER/0981491.jpg
Har själv en sådan, såg vid ett tillfälle att min VP tog 6kW lite högt, då hade jag skruvat upp termostaten på elpatronen för högt i ack-tanken, så den startade innan VP startade, kunde blivit dyrt.

Sedan har du även koll månad för månad....


mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ok pris?
« Svar #14 skrivet: 30 september 2009, 19:25:08 »
kisse här!! Nibes 2025 kostar 29000 ca hos ahlsel med taskig rabatt + m sedan behöver du styrning smo 10 ca 4500 + m kolla med någon kompis som handlar med ahlsel kanske du kan få hans rabatt som borde vara bättre än min. och över till en annan fräga år det någon som känner till ads energi.
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!