Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur fÃ¥r man varmare vatten?  (läst 1443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad otava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
hur får man varmare vatten?
« skrivet: 23 november 2010, 15:13:17 »
Fabriksinställningen för varmvattnet är 45 grader. I dörren till IVT 4 står grejer som man ska kunna ändra inställningarna på, men hur gör man? Det finns inget man kan vrida eller trycka på? Varmvattenberedaren visar temperatur på ungefär 40 grader, men vattnet är tydligen varmare än så, det som visas är mantelns temperatur, så vattnet kanske är 45 grader? Det känns för kallt för att bada i alla fall.
Elementen är varma nu, utom ett som är kallt, möjligtvis lite ljummet högst upp. Innetemperaturen har varit 21-22 grader nu så det är väl acceptabelt. Jag vred shuntarmen till läge 5 och ställde in temperaturkurvan och paralleljusteringen och sedan steg temperaturen 2-3 grader, så det måste ha varit rätt åtgärd. Nu är det bara varmvattnet som är problemet. Finns det någon som vet hur man gör för att ändra på inställningarna? Där finns ju en sorts svarta små whatsamacallits på de ovannämnda dörren som jag inte begriper mig på. Det är ju inte vred eller spakar som man kan få grepp om och det finns ingen skala som man kan avläsa. I bruksanvisningen står att det är dessa man ska ändra på men ingenting om hur. Jag vågar inte ta i när jag inte vet vad jag håller på med . . .

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hur får man varmare vatten?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 15:20:39 »
Vad är det för modell på pumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: hur får man varmare vatten?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 18:23:46 »
Greenline 4 värmepump tillsammans med EVR-C reglercentral  Thumbsup
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36785.msg340438#msg340438
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad otava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: hur får man varmare vatten?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2010, 09:18:13 »
IVT Greenline 4

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hur får man varmare vatten?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 20:36:35 »
Tyvärr är det en mycket udda variant av värmepumpanläggning Du har. Det är rätt hopplöst att försöka lösa problemet på distans när man inte vet hur den ser ut. Jag försökte komma med goda råd förra omgången. Det kändes lite som att treva sig fram i en labyrint med förbundna ögon.

Jag tror att man måste se anläggningen och prova sig fram för att kunna få den att fungera. Det kan vara så att anläggningen är felkonstruerad, det kan också vara så att det är någon komponent som inte fungerar som den ska. Men det är som sagt rätt hopplöst för oss som bara kan läsa Dina inlägg att hitta lösningen på problemet. Hade det varit frågan om en standardpump som alla vet hur de är uppbyggda hade det varit en helt annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!