Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vad har ni för utomhusfaktor?  (läst 28296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
vad har ni för utomhusfaktor?
« skrivet: 29 maj 2011, 20:56:02 »
Ja så var det kväll och det blir kyligt vid fönsterna nu när kvällen nalkas. Men inne-givaren visar 21 grader så den ska ju egentligen inte gåin och göra något.

faktor 6 på innegivare, men jag kanske skulle ta och ändra på ute-faktorn så den kompenserar för vindar och regn?

Vad har ni för faktor ställd på utegivaren?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2011, 20:59:58 »
Finns det utegivare som kan kompensera för vind och regn?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2011, 21:01:37 »
När jag i en annan tråd skrev att det var innegivaren som stryde det mesta, då jag fick för mig att jag läst någon skriva det.
Då fick jag svaret att utegivaren var den som hade störst betydelse, inte innegivaren.
Så nappade på att det var viktigt att ställa in den "rätt".
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2011, 22:11:20 »
Jag tror du menar kurva?
Kurvan är individuell för varje hus, men man bör justera in denna med innegivaren inaktiv så man får till en så bra kurva som möjligt innan man aktiverar innegivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2011, 22:22:11 »
jag vet inte vart min manual är, men finns det alltså en guide för totala nybörjare i den hur jag ställer in kurva å allt?
-Vilken sida börjar det på? haha. detta börjar ju bli pinsamt
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2011, 01:51:44 »
På sidan 33 i användarhandboken kan du läsa om "kurvlutning" samt "kurvförskjutning".
Dock bör det göras med innegivaren urkopplad.
Det tråkiga svaret är nog att det måste vara några rejält kalla dagar innan du vet vilken kurvlutning som krävs. Kurvlutningen styr vilken temperatur som skall skickas till radiatorerna vid en viss utetemperatur.

Du kan se vilken kurvlutning du har i meny 1.9.
Antar att du kör på kurvlutning 9 eller 10.
Kurvförskjutningen är nog -2 och kan avläsas i meny 1.1.

Vet du vilken framledningstemp som krävs vid t.ex. -15 ºC så har du en ganska god kunskap om vilken kurvlutning som skall väljas genom att avläsa framledningtemp i diagrammet i PDF-filen jag bifogat i inlägget nedan. Om du har radiatorer så läs av i diagrammet för kurvförskjutning -2 och välj den kurvlutning som ligger närmast ditt framledningsbehov.
Enligt NIBE är lämplig kurvförskjutning -2 om man har radiatorer.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26862.msg374626#msg374626

Kurvlutning = Värmekurva
Kurvförskjutning = Sidoförkjutning av värmekurva

Råd saxade från Nibes användarhandbok:
Citera
Vänta ett dygn innan du gör en ny inställning, så att rumstemperaturen
hinner stabilisera sig.

Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen ett steg.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvförskjutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvförskjutningen ett steg.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2011, 07:18:15 »
Detta med meny 1.1... Det var ju inomhustemperaturen för mig, och några -2 grader vill jag inte ha inne.

Däremot när jag var i 1.9.1 så kunde man ställa både kurvlutningen och något mer,
på den 'något mer' platsen knappade jag in -2.

Maskinen var ställd på 9 och 1... Får se hur jag upplever det nu med manualens råd om 10 och -2


Den tabellen
Citera
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen ett steg.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvförskjutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvförskjutningen ett steg.
Var enkel och intressant, får leka lite med detta.
Tack
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2011, 07:24:33 »
Citera
Vet du vilken framledningstemp som krävs vid t.ex. -15 ºC så har du en ganska god kunskap om vilken kurvlutning som skall väljas genom att avläsa framledningtemp i diagrammet i PDF-filen jag bifogat i inlägget nedan. Om du har radiatorer så läs av i diagrammet för kurvförskjutning -2 och välj den kurvlutning som ligger närmast ditt framledningsbehov.
Enligt NIBE är lämplig kurvförskjutning -2 om man har radiatorer.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26862.msg374626#msg374626

Men "vid t.ex. -15"... Ska man inte utgå ifrån vad det brukar vara för stunden här, nu sommartid så blir det ju inga minusgrader eller ska man tänka som om det vore vinter ändå?

Säg att jag behöver 55grader mot raddarna. och det brukar vara 10 grader ute.  Ska jag dÃ¥ ställa den pÃ¥ 15 och 6 för det är det närmaste jag kan komma i det diagrammet?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2011, 16:13:45 »
Detta med meny 1.1... Det var ju inomhustemperaturen för mig, och några -2 grader vill jag inte ha inne.

Däremot när jag var i 1.9.1 så kunde man ställa både kurvlutningen och något mer,
på den 'något mer' platsen knappade jag in -2.

Maskinen var ställd på 9 och 1... Får se hur jag upplever det nu med manualens råd om 10 och -2

Har ingen xx45 så jag är inte bekant med menyerna i den. Läste i användarhandboken jag hittade på NIBE's hemsida. Såg kanske fel i hastigheten.
10 och -2 låter ganska rimligt. På sommartid kommer din vp att vilja köra ut ca 28 ºC på framledningen vis +10 ºC utomhus med dessa inställningar.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2011, 16:34:28 »
Men "vid t.ex. -15"... Ska man inte utgå ifrån vad det brukar vara för stunden här, nu sommartid så blir det ju inga minusgrader eller ska man tänka som om det vore vinter ändå?

Säg att jag behöver 55grader mot raddarna. och det brukar vara 10 grader ute.  Ska jag dÃ¥ ställa den pÃ¥ 15 och 6 för det är det närmaste jag kan komma i det diagrammet?

Den temperatur du skall ställa värmekurvan efter (anser jag) är DUT (vet inte vad den är där du bor).
Hos mej är DUT -24 ºC. Jag har kört på kurva 6 och -1 denna vinter.
Denna kurva vill skicka ut ca 45 ºC på framledningen vid -24 ºC.

Leta upp vilken kurva som ger den framledningstemp ditt hus kräver vid DUT i "förskjutning -2"-diagrammet och välj den kurvlutningen.
Blir det för varmt inne vid DUT kan du sänka kurvlutninge till t.ex. 8 och testa vidare.
Blir det för kallt inne vid DUT behöver du höja kurvan till t.ex. 10.
Blir det för varmt inne vid varmt väder (ca 0 ºC) sänker du kurvförskjutningen till t.ex. -3.
Blir det för kallt inne vid varmt väder (ca 0 ºC) höjer du kurvförskjutningen till t.ex. -1.

Denna iteration kan hålla på en hel vinter innan du hittat de optimala inställningarna.
Du skall även göra handpåläggning på över resp. underkant av radiatorerna när värmepumpen gör värme. Underkanten skall vara svalare än överdelen. Om inte så kortsluter radiatorn och flödet bör strypas.

Ja du skall ställa in värmekurvan som om det vore vinter.
Om ditt hus kräver 55 ºC på framledningen vid -10 ºC utomhus säger diagrammet att du bör välja kurva 12 och förskjutning -2. Förskjutning -2 är vad NIBE rekommenderar för radiatorsystem. Denna värmekurva kommer att leverera ca 31 ºC på framledning vid +10 ºC utetemp.
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 16:46:47 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2011, 17:13:54 »
Är DUT något man får luska ut själv, eller något som någon myndighet eller så har logg över som jag kan kolla upp i koppling till var jag bor?
(gissar på att det är något om medeltemperatur)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #12 skrivet: 30 maj 2011, 18:20:26 »
Kommer inte riktigt ihåg definitionen, men det är nåt i stil med genomsnittstemperaturen för de kallaste dagarna under ett år och används för att dimensionera husets värmesystem.

Finns ett inlägg här på forumet som omnämner DUT för 30 orter i Sverige.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2048.0

Sök på DUT här på forumet så hittar du fler inlägg, men det ovan är nog det som säger mest.
Ser att du bor i Trollhättan och då är väl Vänersborg närmast med ett DUT på -20 ºC. Göteborg har -18 ºC så nånstans däromkring ligger nog Trollhättan.
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 18:25:47 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #13 skrivet: 30 maj 2011, 19:02:22 »
Detta med meny 1.1... Det var ju inomhustemperaturen för mig, och några -2 grader vill jag inte ha inne.

Däremot när jag var i 1.9.1 så kunde man ställa både kurvlutningen och något mer,
på den 'något mer' platsen knappade jag in -2.

Maskinen var ställd på 9 och 1... Får se hur jag upplever det nu med manualens råd om 10 och -2

Rättar mej själv för ett tidigare svar som var fel.
I meny 1.1 skall du hitta kurvförskjutning (sidoförskjutning av värmekurva). Ställbar mellan -10 till +10.
I meny 1.9.1 väljer du kurvlutning (värmekurva). Ställbar mellan 0 och 15.

Citat från: Saxat ur användarhandboken för 1245
Vid finjusteringar av inomhustemperaturen ska i stället värmekurvan förskjutas
uppåt eller nedåt, vilket görs i meny 1.1 temperatur.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #14 skrivet: 30 maj 2011, 20:25:18 »
Okej, fast 1.1 är fortfarande inomhustemperaturen. 1.9.1 menyn kan jag dock ställa två saker så är nog på rätt spår ändå.


Vänersborg passar bättre rentav så -20 alltså.

Så antar jag att jag bör ha 55grader till mina nya c22 lågtempare.

10 och -3   korsade en linje 55graders punkten

Alternativ 8 och -1 vilket ger något lägre än 55 vilket kanske vore bra ifall man snålar.

- Tänker jag rätt eller är jag fortfarande ute och cyklar? hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!