Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 juni 2011, 23:38:18 »

oj vad skönt de vart med bara 20° inne..
alla fönster på vid gavel, och 29° på övervåningen.... fiR:

Hur kommer det sig att gamla hus verkar hålla värme bättre, trots all vår isolering och bröte i nyare hus?
Tycker alla med äldre hus nämner detta fenomen att de blir för varma under vintern.

på vinter är det inga problem. då får VP värma.. men att få ner värmen på sommaren är inte så lätt...måste fixa någon typ av kyla.
går inte att sova i denna värme.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 11 juni 2011, 23:25:26 »

oj vad skönt de vart med bara 20° inne..
alla fönster på vid gavel, och 29° på övervåningen.... fiR:

Hur kommer det sig att gamla hus verkar hålla värme bättre, trots all vår isolering och bröte i nyare hus?
Tycker alla med äldre hus nämner detta fenomen att de blir för varma under vintern.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 juni 2011, 23:18:33 »

oj vad skönt de vart med bara 20° inne..
alla fönster på vid gavel, och 29° på övervåningen.... fiR:
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 11 juni 2011, 23:12:28 »

Upptäckte även att jag glömt stänga dörren till kallvinden vilket nog inte var till fördel.
Igårnatt öka jag till 22, då var det 21 när jag vaknade.
Sänkte då till 21.
Fast det har varit mulet och kallt så är det nu 20 grader inne.
Vet inte, kändes som om det funkade bättre utan innegivaren inblandad fast kanske inte har någonbetydelse om medeltempen är knas.

Jeje, har börjar införskaffa grejer för omplaceringen.  :P
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 11 juni 2011, 23:09:08 »

Eftersom utegivaren visar 22 ºC tycker VP att det inte behövs värme.
Det kanske är lämpligt att försöka flytta givaren.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 10 juni 2011, 17:46:46 »

Ställ upp rumsgivar faktor till 6 men se till att ställa den på 0 till hösten och justera in rätt kurvlutning när det blir lite kyla ute.

Värmestopp är inställt på 17 ºC.
Värmeläget aktiveras inte förrän medeltemperaturen de senaste 24 h understiger 17 ºC.
Kan du se vilken medeltemp det varit de senaste 24 h?


* Ställde faktor 6 på innegivaren den dagen det skrev.
* Kom hem idag och det är 20grader inne, 22ute enligt givaren som sitter fel, 17½ enligt gammal väggmätare på en kallare plats.
* Enligt SMHI började dagen med 13 grader, 13,14,12,13,14 och 15 som högst...

Så, är det kort och gott dags att flytta utegivaren till en mörk plats kanske istället för det vindstilla söder 90grader hörn mellan garage och villan?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 juni 2011, 22:54:07 »

Ställ upp rumsgivar faktor till 6 men se till att ställa den på 0 till hösten och justera in rätt kurvlutning när det blir lite kyla ute.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 09 juni 2011, 21:21:53 »

Värmestopp är inställt på 17 ºC.
Värmeläget aktiveras inte förrän medeltemperaturen de senaste 24 h understiger 17 ºC.
Kan du se vilken medeltemp det varit de senaste 24 h?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 09 juni 2011, 20:43:36 »

Ska vara: 21
Ute justnu: 13
Inne justnu: 20
Inomhus faktor: 2

Vad ska jag ändra för att pannan ska reagera tidigare, börjar bli kallt inne.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 08 juni 2011, 22:09:06 »

Ja jag tycks inte gå ner under 22grader trots aktiv innegivare ställd på 21.
15grader ute, kvavt.
Ja. Allt värmer sej självt nu. Har själv 25 ºC på övervåning trots frikyla fiR:

8-10 kvadrat golvvärme, någon trög slang mellan två golvspånskivor, kopplad med en push mot radiatorkretsen, och nu tvingas jag ju erkänna att pushen inte är igång då det pågått klinkersarbete i badrummet så egentligen kommer det ju stjälas mer värme sen då eventuellt men som du säger får jag gå in för detta mer till hösten.
-fast, jag har inte stängt av flödet, bara gjort motorn strömlös...
Tänkte bara om du kör med flera klimatsystem i VP eller om pushen tillser att det inte blir för hög framledningstemp till värmegolvet.

centralt placerad strypventil, var skulle den sitta och seut?
Under huset har jag bara sett raka rör till varje radiator, vid pannan finns det ju en och annan pryl jag inte vet vad det är.
Vid VP borde det finnas en blandningsventil, en påfyllnadsventil, en kulventil på framledning och en på returledning amt en säkerhetsventil på expansionskärlet.
Om det satts in s.k. strypventiler/justerventiler (ingen VVS:are och osäker på benämningen) borde se ut ungefär som bifogad bild.
De används vanligtvis för att kunna balansera olika stammar så att rätt flöde erhålls.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 08 juni 2011, 00:15:13 »

Läste nånstans att du har golvvärme. Hur är den inkopplad?
Tycker också att det verkar konstigt med din stora tempdiff vid värmeladdning. Men gångtiderna är också så pass korta att vattnet kanske inte hinner cirkulera ett varv. Därav den låga returtempen. Är du säker på att det inte finns nån centralt placerad strypventil?

Ja jag tycks inte gå ner under 22grader trots aktiv innegivare ställd på 21.
15grader ute, kvavt.

8-10 kvadrat golvvärme, någon trög slang mellan två golvspånskivor, kopplad med en push mot radiatorkretsen, och nu tvingas jag ju erkänna att pushen inte är igång då det pågått klinkersarbete i badrummet så egentligen kommer det ju stjälas mer värme sen då eventuellt men som du säger får jag gå in för detta mer till hösten.
-fast, jag har inte stängt av flödet, bara gjort motorn strömlös...

Är tacksam att med er hjälp ha sänkt från typ 4 starter per timme till 2. Och det före jag ens fått volym-ökar-tanken på plats.

centralt placerad strypventil, var skulle den sitta och seut?
Under huset har jag bara sett raka rör till varje radiator, vid pannan finns det ju en och annan pryl jag inte vet vad det är.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 08 juni 2011, 00:06:40 »

rallykalle,
Tror inte du behöver oroa dej efter smurfen72:s förklaring.
Den larmar på hög retur eftersom returen blir hög (över 58 ºC) vid legionellakörningen.
Men låt gärna NIBE svara att det är korrekt.
Tror du törs koppla in innegivaren nu om du tycker inneklimatet känns bra. Dock gör den nog ingen större inverkan så länge utetemp (dygnsmedel) ligger över värmestopp (17 ºC).
Att det blir varmt inne vid de senaste dagarnas värme är inte konstigt. Har själv 25 ºC på övervåningen nu trots att min frikyla går för fullt.
Ditt stora jobb kommer till hösten då du skall kolla att värmekurvan (kurvlutningen) stämmer även då.
Sedan löser förmodligen volymtanken dina problem med liten systemvolym.

Läste nånstans att du har golvvärme. Hur är den inkopplad?
Tycker också att det verkar konstigt med din stora tempdiff vid värmeladdning. Men gångtiderna är också så pass korta att vattnet kanske inte hinner cirkulera ett varv. Därav den låga returtempen. Är du säker på att det inte finns nån centralt placerad strypventil?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 juni 2011, 23:12:42 »

Nä det ska mycket till, för jag har inga saker inkopplade/i bruk då huset är under renovering.
Vad för mer teorier kan finnas, det var bättre väder första omgången. Troligen kallare också.
Den kanske inte panikkör när det är varmt, vilket iofs inte har något med legionellakörningar att göra men..

Under maj hade jag inte kyl och frys... men så mycket kan de väl ändå inte dra, splitter nya a++ maskiner.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juni 2011, 22:55:17 »

Kan vara effektvakten som stryper effekten hade du andra maskiner igång när du körde legionella höjning tvättmaskin diskmaskin tror det ska synas i loggen ska kolla sen *vinkar*

Låg i soffan och funderade på detta oxå men näe; datorn är väl det som står och drar ström. en glödlampa, 4 lysrör, kanske att kyl och frys kördes, annars var allt avstängt.

Det är jag som är flockig den bilden jag bifogade tidigare var från legionella körning 2011-05-30 bifogar en ny bild där legionellan körs med 6 kw som är från 2011-06-06 kanske hade du nånting igång när den första bränningen kördes så effektvakten ströp ?

Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 juni 2011, 22:34:30 »

Kan vara effektvakten som stryper effekten hade du andra maskiner igång när du körde legionella höjning tvättmaskin diskmaskin tror det ska synas i loggen ska kolla sen *vinkar*

Låg i soffan och funderade på detta oxå men näe; datorn är väl det som står och drar ström. en glödlampa, 4 lysrör, kanske att kyl och frys kördes, annars var allt avstängt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juni 2011, 22:28:28 »

Gjorde en snabbkoll ser lika ut som hos mig fast min går in med 6 kw och din med 5 kw hade inte du 6 kw installerad eleffekt  Sc:,h bifogar en bild så ser du själv.


Inte för att jag förstod något utav tabellerna, men jo, i menyerna är det ställt på 6kw.
Eller finns det någon mer meny som kan spöka, eller är det fel på patronen?




Kan vara effektvakten som stryper effekten hade du andra maskiner igång när du körde legionella höjning tvättmaskin diskmaskin tror det ska synas i loggen ska kolla sen *vinkar*
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 juni 2011, 21:29:23 »

Gjorde en snabbkoll ser lika ut som hos mig fast min går in med 6 kw och din med 5 kw hade inte du 6 kw installerad eleffekt  Sc:,h bifogar en bild så ser du själv.


Inte för att jag förstod något utav tabellerna, men jo, i menyerna är det ställt på 6kw.
Eller finns det någon mer meny som kan spöka, eller är det fel på patronen?


Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juni 2011, 16:43:19 »

Gjorde en snabbkoll ser lika ut som hos mig fast min går in med 6 kw och din med 5 kw hade inte du 6 kw installerad eleffekt  Sc:,h bifogar en bild så ser du själv.

Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 juni 2011, 16:26:58 »

Okej, tja, vi får se vad Nibe svarar sen. Brukar dock ta typ 3-4 dagar innan de svarar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juni 2011, 16:23:45 »

Kollade i min log alarm 163 finns med vid legionella körning det dyker upp vid retur på 58 grader, elpatron gick in vid 57.3 men har inte sett nått på vp så det återställs av sig själv och finns inte med i larmloggen i vp så det är nog som det ska vara Thumbsup
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juni 2011, 16:14:48 »

Om du skickar logfilen via min mail ska jag kolla hur den ser ut. 1245 klarar 65 grader på framledning och bryter på 58 grader i retur sen går den in med elpatron i ca 5-10 min.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 juni 2011, 12:52:47 »

Såg ett inlägg i annan 1245-tråden från smurfen72 där han rekommenderar 40% som hastighet på värmebärarcirk.pumpen vid VV-laddning. Detta kan öka diffen och rädda dej från larm. Kan vara värt att testa. Smurfen72 fick då 65 ºC framledning och 58 ºC på returledningen vid Legionellakörningen.


5.1.11
Där har jag 40% på allt utom pool läget. Det har jag haft ett tag nu, även under legionellan igår.

Mailade Nibe igår, tar väl några dagar tills de svarar dock, får se om de har några roliga förslag. :)
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 07 juni 2011, 01:53:19 »

Såg ett inlägg i annan 1245-tråden från smurfen72 där han rekommenderar 40% som hastighet på värmebärarcirk.pumpen vid VV-laddning. Detta kan öka diffen och rädda dej från larm. Kan vara värt att testa. Smurfen72 fick då 65 ºC framledning och 58 ºC på returledningen vid Legionellakörningen.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 07 juni 2011, 01:14:53 »

Om du orkar kan du gärna fota meny 2.2, 2.3 och 2.9, och då menar jag allt innehåll.
Ser tunt ut i manualerna.
Det är ingen brådis för nu gör jag kväller.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 07 juni 2011, 01:07:38 »

Jag har läst både installatörshandboken och användarhandboken utan att kunna hitta nånting.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 juni 2011, 01:01:55 »

aRgH, min PDF-läsare tillåter mig inte att söka på ord i manualen.
Är detta något som jag kan kolla i någon meny eller är det mekaniska/eller ojusterbara skydd måntro?
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 07 juni 2011, 00:56:52 »

Kl 22:53 verka kompressorn ha fått upp framledningstempen till 62 ºC. Returen är ca 57 ºC.
Det är logiskt att det kommer ett larm 22:54 eftersom jag tror att även xx45 inte tycker om så höga temperaturer vid kompressordrift.

Jag tycker att kompressorn borde stoppa vid max 58 ºC på framledningen och gå över till elpatrondrift.

Nån med xx45 som kan veifiera/dementera att legionellakörning inte fungerar?

På min 1230 kan jag för legionellakörningen ställa in:
Stopptemp i mantel för kompressordrift som hindrar för höga temperaturer.

Är det inte så på xx45, eller styrs det av nån högtryckspressostat som kan vara trasig för rallykalle?
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 07 juni 2011, 00:48:01 »

Zoomad... vid ca 22:54 kom larmet... Är säker att kompressorn inte gick då. Fotona före meddelandet visar att patronen var aktiv.

Efter att ha studerat dina loggar är jag ganska säker på att enbart kompressorn piskar upp framledningstempen för högt. Den går inte över på elpatron tillräckligt tidigt (tror jag). Bugg? Kanske smurfen72 vet?
Vad jag vet vill man inte köra ut mer än maximalt 58 ºC på framledningen vid kompressordrift. Hoppas det även gäller xx45...
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 juni 2011, 00:26:31 »

Zoomad... vid ca 22:54 kom larmet... Är säker att kompressorn inte gick då. Fotona före meddelandet visar att patronen var aktiv.

Vilket är då när den kan ha blivit 58grader på returledningen.
-får luska ut var jag hittar den inställningen - se vad den är ställd på. Men fabriksinställningen borde ju tåla en legionellakörning.

Man kan se att hetgasen har slutat stiga en stund innan. patron, sen felmeddelande.  Fast, det kanske är någon fördröjning i mjukvaran också
så meddelandet inte pluppar fram först en stund senare.


(stor bild, maxa popuprutan)
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 07 juni 2011, 00:21:51 »

I första bilden har jag ringat in 2 saker.
1) Strax före kl 3 ser det ut som cirk.pump för brine startar.
2) Strax före kl 6 ramlar fram och returledning ner en massa grader, men det är nog för att din VP har haft värmestopp men går över till värmeläge pga att utetempen sjunker.

I andra bilden ser jag inga fel.
1) Har ringat in den tidpunkt där kompressorn slår ifrån och går över till elpatron. Man kan tydligt se att framledningstempen sjunker innan den börjar öka till dess att elpatronen går ur när legionellakörningen är klar.

Förstår fortfarande inte varför du får ett larm. Kanske smurfen72 vet???
Kastar ut följande frågor så får vi se om nån svarar...
Kan det vara så att max returledning inte får vara över t.ex. 58 ºC???
Hjälper det med att sänka farten på cirk.pump för värmebärare vid VV-laddning (kommer inte ihåg vad det heter i menyerna).
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 juni 2011, 23:53:21 »

hum... Jag vill hävda att kompressorn har stått stilla ett tag före felmeddelandet.

(dra ut storleken på popuprutan så blir bilden större)

Kan tillägga att jag haft maskinen avstängd någon timme idag i samband med åska.



"gif" filen är omdöpt för att kunna skickas, det är egentligen loggfilerna från båda legionella körningarna
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 06 juni 2011, 23:52:11 »

1) Det är väl närmast smurfen72 som får önska sej innehållet i loggfilerna. Tror han vill öppna dessa i sitt eget program.

2) Det är helt korrekt att det inte blir varmare inne under legionellakörningen. Värmen skall hamna i VVB. Enda sättet jag känner till är trasig växelventil då det kan läcka ut hetvatten till radiatorerna.

3) Maxinställningar för kW kan jag för dåligt om. Hoppas smurfen72 har några tips.

4) KB-hastigheten påverkar bara tempdiffen på kalla sidan som skall vara 2-5 ºC enligt NIBE och 2-3 ºC enligt detta forum. Kan inte se diffen i dina loggar tillräckligt bra.

5) Stopp av värme vid 17 ºC tycker jag är helt rimligt. Vid dimensionering av värmesystem brukar kalkylerna förutsätta att bostaden klarar sej utan extra värme vid utetemperaturer över +17 ºC.

6) Filtreringstid 24 h är också OK enligt mej.

7) Kan också se att i sista bilden verkar VP ha 2 kW elpatron aktiv, men den är ju inte färdig med legionellan än...

Kvarstår dock:

Varför larmar din VP för hög tempertur in till kondensorn vid legionellakörning?
På min 1230 stannar kompressorn vid 54 ºC framledningstemp och går över till enbart elpatron för att nå de inställda 65 ºC.

Är du säker på att kompressorn inte går när larmet kommer?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 juni 2011, 23:23:10 »

Vad föredrar ni att loggarna visar för att det ska bli lättare att tyda?

Har genomfört en körning nu, tänkte bara låta vänta lite så den loggar även efteråt hur det svalnar  så.

Men kan visa bilder tagna på status-siffror när elpatronen går in, och när felmeddelandet kommer, och när patronen stängts av.

Denna gången studerade jag på vad innetempen visade, och huset blev inte varmare under processen iaf.


Citera
* Ändrade KB hastigheten till lite högre, närmare bestämt 70%
* Funderar på detta med mina maxinställningar på KW om det är rätt?
* Innegivaren är nu med i spelet, faktor 2
* stopp av värme = 17, stod på 20 innan.
* Flitreringstid står kvar på sina 24h.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 juni 2011, 22:18:12 »

Diskutera en stund så ska jag gå ut och köra en legionella körning med tätare loggning så får vi se vad den sparar förnågot denna gången. Ett ögonblick bara.. *rusar ut*
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 06 juni 2011, 22:05:50 »

Om växelventilen läcker kommer vp att göra vv ofta nått sånt såg inte jag på loggen men jag kan ha missat. Sommarläge funkar lika på 1245 som 1230.

Tycker inte heller att den gör VV så ofta att det kan vara växelventilen.
Kolla på de grafer rallykalle bifogat från den 3:e och 4:e juni. Tycker det verkar vara mystiska höjningar av framledningstempen fast hetgas, suggas etc säger att kompressorn inte går.

Eller är det att den går ur värmestopp och börjar cirkulera genom radiatorsystemet? Men kan det verkligen vara 30-35 ºC efter en dag utan värmeproduktion?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juni 2011, 20:35:19 »

Du har ingen logg från när vp körde legionella höjning alltså originalfilen skulle vara intressant att kolla på den.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juni 2011, 20:29:05 »

Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.
Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..

Trots varma dagar så gör din VP värme på nätterna så det är nog anledningen till att du får för varmt inne - alltså att VP värmer nattetid.
Ställ ner "Stopp av värme" i meny 4.9.2 till t.ex. 17 ºC. Antar att den står på 20 ºC som är standard. Detta värde styr när VP skall börja räkna gradminuter för att avgöra när värmeladdning behövs, vilket ofta blir fallet på sommarnätterna.
Kolla också så att filtreringstiden är 24 h. Det betyder att den utetemperatur som styr värmestopp är medeltempen för filtreringstiden (24 h) och alltså inte aktuell utetemperatur.
Hoppas jag har rätt i detta, men stämmer iallafall på 1230. Nån annan får rätta mej om jag har fel.

Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?

Ser inte tillräckligt tydligt i dina loggar vad du har för diff på fram och returledning vid värmedrift. Möjligen är den lite väl stor, men koncentrera dej på det när vintern närmar sej. Just nu går cirk.pumpen sakta och det spar el.
Köldbärarens diff ser också helt OK ut tycker jag. Du bör ha 2-3 ºC diff i slutet av en VV-laddningscykel/värmeladdningcykel.

Du hittar nog inte helt rätt värmekurva förrän det har varit några rejält kalla dagar = kommande vinter. Om du inte lider för mycket kan du väl prova att ändra enligt min rekommendation ovan innan du kopplar in innegivaren.
Att det blir för varmt inne nu när solen lyser är inget konstigt tycker jag. Är glad om det går att få svalt i huset om nätterna.

Vilken faktor du skall ha vet jag ej, men man brukar rekommendera ett lågt värde som man sakta höjer till dess innetempen blir bra. Fabriksinställning är 2,0. Att du valt en bra värmekurva är dock fortfarande en förutsättning, men som sagt, den får du inte till förrän i vinter.

Som du kan se i diagrammen för värmekurvorna så går alla kurvor mot samma skärningspunkt vid ca 20 ºC utetemp. Vid varmt väder har kurvförskjutning störst påverkan på innetempen. Vid kallt värde är det främst kurvlutning (värmekurva) som bestämmer.

Slutligen:
De konstigheter jag tycker mej se i dina loggar från bl.a. den 3 och 4 juni börjar få mej att misstänka en läckande växelventil. Tycker definitivt du borde ta hem en servicekille för att kolla upp din VP.
Läcker växelventilen kan du få hett vatten på radiatorerna (om jag tänker rätt).

Om växelventilen läcker kommer vp att göra vv ofta nått sånt såg inte jag på loggen men jag kan ha missat. Sommarläge funkar lika på 1245 som 1230.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 06 juni 2011, 18:41:16 »

Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.
Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..

Trots varma dagar så gör din VP värme på nätterna så det är nog anledningen till att du får för varmt inne - alltså att VP värmer nattetid.
Ställ ner "Stopp av värme" i meny 4.9.2 till t.ex. 17 ºC. Antar att den står på 20 ºC som är standard. Detta värde styr när VP skall börja räkna gradminuter för att avgöra när värmeladdning behövs, vilket ofta blir fallet på sommarnätterna.
Kolla också så att filtreringstiden är 24 h. Det betyder att den utetemperatur som styr värmestopp är medeltempen för filtreringstiden (24 h) och alltså inte aktuell utetemperatur.
Hoppas jag har rätt i detta, men stämmer iallafall på 1230. Nån annan får rätta mej om jag har fel.

Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?

Ser inte tillräckligt tydligt i dina loggar vad du har för diff på fram och returledning vid värmedrift. Möjligen är den lite väl stor, men koncentrera dej på det när vintern närmar sej. Just nu går cirk.pumpen sakta och det spar el.
Köldbärarens diff ser också helt OK ut tycker jag. Du bör ha 2-3 ºC diff i slutet av en VV-laddningscykel/värmeladdningcykel.

Du hittar nog inte helt rätt värmekurva förrän det har varit några rejält kalla dagar = kommande vinter. Om du inte lider för mycket kan du väl prova att ändra enligt min rekommendation ovan innan du kopplar in innegivaren.
Att det blir för varmt inne nu när solen lyser är inget konstigt tycker jag. Är glad om det går att få svalt i huset om nätterna.

Vilken faktor du skall ha vet jag ej, men man brukar rekommendera ett lågt värde som man sakta höjer till dess innetempen blir bra. Fabriksinställning är 2,0. Att du valt en bra värmekurva är dock fortfarande en förutsättning, men som sagt, den får du inte till förrän i vinter.

Som du kan se i diagrammen för värmekurvorna så går alla kurvor mot samma skärningspunkt vid ca 20 ºC utetemp. Vid varmt väder har kurvförskjutning störst påverkan på innetempen. Vid kallt värde är det främst kurvlutning (värmekurva) som bestämmer.

Slutligen:
De konstigheter jag tycker mej se i dina loggar från bl.a. den 3 och 4 juni börjar få mej att misstänka en läckande växelventil. Tycker definitivt du borde ta hem en servicekille för att kolla upp din VP.
Läcker växelventilen kan du få hett vatten på radiatorerna (om jag tänker rätt).
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 juni 2011, 10:52:46 »

Att det blir 24 ºC inne tyder på att vp gör för mycket värme. Eller att solinstrålningen värmer upp ditt hus. Detta skall innegivaren korrigera för. Du kan nog koppla in den igen.
Vet inte hur det fungerar i 1245 men på min 1230 kan jag ställa in vid vilken utetemperatur den skall sluta göra värme. Vet du om 1245 har nåt sånt?

Vad hände strax efter kl 19 den 3 juni?
Framledningstempen ökar. KBin och KBut sjunker tvärt för att sedan öka.
Ser ut som en kompressorstart och därefter omedelbart stopp.

Samma sak kl 15 den 4 juni. Framledningstempen ökar men det verkar inte som om kompressorn startat.


Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.
Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..

Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 05 juni 2011, 19:58:30 »

Att det blir 24 ºC inne tyder på att vp gör för mycket värme. Eller att solinstrålningen värmer upp ditt hus. Detta skall innegivaren korrigera för. Du kan nog koppla in den igen.
Vet inte hur det fungerar i 1245 men på min 1230 kan jag ställa in vid vilken utetemperatur den skall sluta göra värme. Vet du om 1245 har nåt sånt?

Vad hände strax efter kl 19 den 3 juni?
Framledningstempen ökar. KBin och KBut sjunker tvärt för att sedan öka.
Ser ut som en kompressorstart och därefter omedelbart stopp.

Samma sak kl 15 den 4 juni. Framledningstempen ökar men det verkar inte som om kompressorn startat.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 04 juni 2011, 22:14:26 »


På morgonen kollade jag och 24 kvarstod men tänkte det kanske var utomhusvärmen nu som tryckte på,
fast nu är det kväll, 19grader ute men 24 inne.

Inte bra, vad jag göra nu?  hehe


Frikyla!?
För du menar väl inte på fullaste allvar att du behöver värme nu i Trollhättan?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 04 juni 2011, 22:07:37 »

Nu så har det hänt något. Under natten upplevde jag det himla varmt. Mösade mig upp och bevittnade 24grader.
På morgonen kollade jag och 24 kvarstod men tänkte det kanske var utomhusvärmen som tryckte på så huset inte kyldes ner,
fast nu är det kväll, 19grader ute men 24 inne.

Inte bra, vad jag göra nu?  hehe

Ser att den har registrerat 40 grader utetemp, tror jag bör slutföra flytten utav givaren, iofs gör det väl inget under dagtid men ändå, hänger lös i sina kablar i ett vindstilla österhörn.

Citera
Senaste ändring som troligen var för drastiska
1. gradminuter för kompressorstart till -100
2. Värmebärarpumpshatighet: 40% på allt utom poolen som står kvar på 70%
3. KB-hastigheten sänkte jag till 65% eller något..

Max Framled 5.1.2 = 60 grader
Driftläge värmepump 4.2 = Auto
driftläge köldbärare 5.1.8 = Intermittent
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 03 juni 2011, 02:47:44 »

Innan du justerar så säkerställ att alla termostater är helt öppna och att ingen radiator kortsluter, men det har jag för mej du sa att du kollat.

Sen kanske du skall nöja dej med en diff på 5 ºC på kalla sidan. Kan vara oekonomiskt att köra cirk.pumpen på full gas för att få optimal tempdiff eftersom cirk.pumpen då drar mer el. Samma sak gäller varma sidan. Kan vara bättre med 10 ºC diff för att spara på el.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 03 juni 2011, 02:43:28 »

Diffen över radiatorerna som skall vara 5-10 ºC (optimalt skall vara 7-8 ºC) justeras med hastigheten på värmebärarpumpen vid värme. Du sänkte nyss från 45% till 40%. Men avvakta så får vi se. Den kanske behöver höjas till 50% eller nåt sånt. Men komihåg att det är tempdiffen vid värmeladdning, alltså när VP producerar värme till radiatorerna, som skall läsas av.

På köldbärarsidan skall diffen vara 2-5 ºC (optimalt är 2-3 ºC).
Diffen blir mindre vid VV-produktion och lite större vid värmeproduktion, så ca 2 ºC vid VV och ca 3 ºC vid värme.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 03 juni 2011, 02:34:02 »

OK.
Du har så korta värmekörningar så att höja gradminutrarna blir nog är nog helt rätt. Ser att tempdiffen över VP på fram och returledning verkar vara lite väl stor. Bör vara mellan 5-10 ºC vid värmeproduktion. Du ser ut att ha mer, men det kan bero på de korta gångtiderna.

Kör nåt dygn och lägg gärna ut en loggning här så får vi se hur det ser ut.
Vet du vad köldbärarhastigheten stod på innan?

Köldbäraren stod nog på ~80% men diffen på in & ut var bara 4 grader och en sa att jag skulle försöka hålla det på 5graders diff. 65% var nog kanske att ta i men
får höja det imorgon när jag får lusten att invänta körning och studera siffrorna.  --/


5-10 grader vid produktion alltså, det var bra att veta. Reagerade på det nu när jag var ute sist och den körde, då var diffen plötsligt enorm.
(har gått och hoppats på att få större diff på in och ut... men vad jag inte tänkt på är att den kanske står still när jag kollar, för när den inte arbetar så är det bara 1 grad som skiljer in och ut)

Hur balanserar jag det?  höja vb hastigheten?
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 03 juni 2011, 02:27:29 »

OK.
Du har så korta värmekörningar så att höja gradminutrarna blir nog är nog helt rätt. Ser att tempdiffen över VP på fram och returledning verkar vara lite väl stor. Bör vara mellan 5-10 ºC vid värmeproduktion. Du ser ut att ha mer, men det kan bero på de korta gångtiderna.

Kör nåt dygn och lägg gärna ut en loggning här så får vi se hur det ser ut.
Vet du vad köldbärarhastigheten stod på innan?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 03 juni 2011, 02:16:16 »

Jag har nu ändrat
1. gradminuter för kompressorstart till -100
2. Värmebärarpumpshatighet: 40% på allt utom poolen som står kvar på 70%
3. KB-hastigheten sänkte jag till 65% eller något..

Max Framled 5.1.2 = 60 grader
Driftläge värmepump 4.2 = Auto
driftläge köldbärare 5.1.8 = Intermittent



Max diff kompressior = 10
Max diff sats = 7
Framled max = 60



Skrivet av: Elmer
« skrivet: 03 juni 2011, 01:29:40 »

Kan du tillverka en graf som vaisar alla tempar mellan kl. 11 och 12 från den 2 juni. Skulle vilja se i detalj vad som händer. Svårt att se detaljer på ett 24-timmars diagram. ^-^
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 03 juni 2011, 01:22:01 »

Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget.

Med anledning av vad smurfen skriver så tycker jag du skall kolla ett par saker:
1) Max framledningstemp i meny 5.1.2
2) Driftläge värmepump i meny 4.2
3) Driftläge köldbärarpump i meny 5.1.8
4) Värmebärarpumpshatighet i meny 5.1.11

Sedan tycker jag du skall sänka "värmebärarpump ekonomi" till 45% eller lägre.
Ser i NIBE's handbok att hastigheten på värmebärarpumpen skall vara 40% för 8 kW vid värme och VV. Vet du varför din står på 45%?
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 03 juni 2011, 00:49:44 »

Något som jag reagerat på är att i huvudmenyn så kvarstår det en symbol med överstruken patronbild.

Från fabrik är VP inställd så att vid utetemp på över 15 ºC blockeras elpatron. Tror det är därför.

Nja jag kanske tolkade det fel oxå när jag växlade runt.
Inomhustempen hade inte sjunkit så värst mycket, 21.4 från 21.6.


Okej de kanske är ljudlöst då och i sin ordning.
- Får pröva en ny legionella körning och följa innetempsiffrorna lite noggrannare, synd den inte loggar den med denna firmwaren.

Kompressorn hade stått stilla ganska lång tid innan felmeddelandet.

Hmm. Skumt med larmen. Behöver nog en mer detaljerad beskrivning av vad som händer vid legionella. Skriv gärna upp:
* fram- och returledningstemp vid kompressorstopp.
* fram- och returledningstemp vid larm
Detta eftersom kompressorstatus inte syns i loggningen.


Vad tror du om smurfens tips, ska jag, och vart ska jag, till vad ska jag, ändra?
Citera
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget. Såg även att gradmin för start av kompressor stog på -60 det är fabrikinställningen och brukar gå att öka till mellan ca -100 till -150 gradmin fabriksinställningen kan ge mycket start stop av vp


Du kan gärna öka gradminuter för kompressorstart till t.ex -100.
Det minskar antalet starter beroende på att kompessorn väntar lite längre innan den startar.
Du kan märka att inomhustemperaturen börjar pendla vid för stort värde. men testa och se. Är ju bara att ändra tillbaka om det inte blir bra. Har dock inget med larmen att göra.

Håller också på och grunnar på detta med hastigheten på cirk.pumparna. Återkommer med svar om detta.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!