Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 10 maj 2017, 20:50:33 »

Ja, upp till en start i timmen när det är som 'värst' brukar vara det man strävar efter. Det brukar inträffa ungefär när VP'ns uteffekt är dubbelt så hög som husets toppbehov  (vid ca 0 grader ute i centrala Sverige).  Lite grovt räknat...
Tack, jo vore pumpen inte reglerbar skulle jag få den ungefär där du säger, och ungefär så ofta (2 plusgrader, men skåne är varmare, kurvan visar en oreglerad F2120-16 med 100+50 liter vatten).

--- Mats ---
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 maj 2017, 20:19:22 »

Ja, upp till en start i timmen när det är som 'värst' brukar vara det man strävar efter. Det brukar inträffa ungefär när VP'ns uteffekt är dubbelt så hög som husets toppbehov  (vid ca 0 grader ute i centrala Sverige).  Lite grovt räknat...
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 10 maj 2017, 19:29:29 »

Själva slingan rymmer 17 liter. Se mitt tidigare inlägg.
Eftersom inte tappvattnet tas från en tank, utan det värms när vattnet passerar genom slingan så blir det lite mer komplicerat att räkna. Dels blir den volym (och temperatur) man får ut beroende på flödet och dels får man aldrig ut exakt samma temperatur som det är i tanken. Sen kan jag tänka mig att skiktningen är sämre än i en ren tappovattentank, så temperaturen sjunker snabbare och mer linjärt när man tappar vatten. Därför får man ut mindre mängd innan det blir för kallt.

Sen vet man inte hur stor del av tanken som slingan går i. Tittar man på bilden så är det bara halva, men det är ju en schematisk bild som inte behöver stämma så bra med verkligheten...
Tack för bra svar och god beskrivning. Från början var det så jag tolkade siffran, men tyckte sedan det "saknades" vatten till totalvolymen. Ville egentligne ha lite större buffert. Med 100 liter i elementen går jag från 126 till 150 till 180 över de tre storlekarna (320 och 325 har samma volymer, vet inte riktigt vad som skiljer där). F2120-16 går ner till 6 kW vid noll grader ute. Tittar jag på antal start och stopp för en 6kW (F2120-8) gör den 9-12 starter per dygn från 126 till 180 liter. Det är väl ett acceptabelt antal start stopp?

--- Mats ---

Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 10 maj 2017, 19:15:24 »

Ska du få rikligt mad VV i ett sådant system måste du ha en sep. VVB  ca 200L på sidan om som spetsar det förvärmda från VP , eller gasa på med el-patron , slingan i VP kyler ned vattnet blixtsnabbt och VP hinner inte med att höja , vet inte hur lång slingan är , framgår inte annat än att det är 20 anslutning , så det med att få mycket VV från VP
är en utopi

Hej, förstår det, gissar att mycket av det också har att göra med strömning av vatten som blandar varmt och kallt. Dock, målet är inte så väldigt mycket varmt vatten, som det var förhoppningen att jag hade fel i att bufferten för värmeslingan bara var på 50 liter. Tyckte det "saknades" vatten till totalmängden.

--- Mats ---
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 10 maj 2017, 17:53:45 »

Ska du få rikligt mad VV i ett sådant system måste du ha en sep. VVB  ca 200L på sidan om som spetsar det förvärmda från VP , eller gasa på med el-patron , slingan i VP kyler ned vattnet blixtsnabbt och VP hinner inte med att höja , vet inte hur lång slingan är , framgår inte annat än att det är 20 anslutning , så det med att få mycket VV från VP
är en utopi
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 maj 2017, 12:14:53 »

Själva slingan rymmer 17 liter. Se mitt tidigare inlägg.
Eftersom inte tappvattnet tas från en tank, utan det värms när vattnet passerar genom slingan så blir det lite mer komplicerat att räkna. Dels blir den volym (och temperatur) man får ut beroende på flödet och dels får man aldrig ut exakt samma temperatur som det är i tanken. Sen kan jag tänka mig att skiktningen är sämre än i en ren tappovattentank, så temperaturen sjunker snabbare och mer linjärt när man tappar vatten. Därför får man ut mindre mängd innan det blir för kallt.

Sen vet man inte hur stor del av tanken som slingan går i. Tittar man på bilden så är det bara halva, men det är ju en schematisk bild som inte behöver stämma så bra med verkligheten...
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 10 maj 2017, 08:19:44 »

Det är ingen tank för tappvattnet. Det är en tank med värmesystemets vatten där tappvattnet värms i en slinga.
delvis är jag med. Tappvattnet värms i en slinga. Den mängd som värmts upp ligger i tanken. Den mängd som värmts upp till 65 grader, möjligen 55 grader, överstiger inte 150 liter (då kunde vi hälla mer varmvatten snabbt). Denna mängd, om och fysiskt skiljd, ingår rimligen i de 276 litrarna. Säg det är 125 liter, ta bort dina 50 liter, är slutsatsen då att slingan för att värma varmvattnet är på runt 100 liter?

--- Mats ---
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 maj 2017, 06:11:40 »

Det är ingen tank för tappvattnet. Det är en tank med värmesystemets vatten där tappvattnet värms i en slinga.
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 09 maj 2017, 21:20:49 »

Klippt från manualen. Av bilden att döma så är utjämningskärlet nedre delen av tanken och det sitter ett par växelventiler som växlar mellan den delen (värmedrift) och övre delen (tappvattenvärmning):
Ok, men hur förklarar vi då nedanstående bild från manualen? Den säger att mer än 150 liter tappvatten får man inte om man inte häller sakta. Och då pratar vi om 40 gradigt vatten. Rimligen har man då inte mer än 125 liter varmvatten i tanken. så 150 liter måste på något sätt förklaras (till 276).

--- Mats ---

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 maj 2017, 20:04:18 »

Klippt från manualen. Av bilden att döma så är utjämningskärlet nedre delen av tanken och det sitter ett par växelventiler som växlar mellan den delen (värmedrift) och övre delen (tappvattenvärmning):



Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 09 maj 2017, 19:13:50 »

Det på utsidan är nog exspansion  ett rött eller blått kärl
Så frågan är fortfarande om någon vet hur mycket vatten som finns i värmeslingan av de 276 literna på en VVM310?

--- Mats ---
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 maj 2017, 18:43:31 »

Jag hade trott att utjämningskärlet är det externa kärl som sitter utanför tanken. Skulle du ha rätt så skulle det innebära att 225 liter av vvm310 är för tappvatten. Svårt att tro, då man vid högt flöde inte kan få ut mer än 150 liter 40-gradigt vatten.

--- Mats ---
Det på utsidan är nog exspansion  ett rött eller blått kärl
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 09 maj 2017, 18:23:45 »

Enligt manualen är det 50 liter utjämningskärl. Jag antar att det är den del i botten av tanken som är kopplad mot värmesystemet.
Jag hade trott att utjämningskärlet är det externa kärl som sitter utanför tanken. Skulle du ha rätt så skulle det innebära att 225 liter av vvm310 är för tappvatten. Svårt att tro, då man vid högt flöde inte kan få ut mer än 150 liter 40-gradigt vatten.

--- Mats ---
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 maj 2017, 21:38:35 »

Enligt manualen är det 50 liter utjämningskärl. Jag antar att det är den del i botten av tanken som är kopplad mot värmesystemet.
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 08 maj 2017, 20:44:21 »

Någon som känner till volymerna in NIBE VVM310, 320, ...? Från broschyren får jag 276 liter i systemet. Förefaller som om bara runt 125 liter är varmvatten? I så fall tänker jag mig att jag har 150 liter för värmesystemet, tillkommer rör och radiatorer på runt 100 liter. totalt 250 liter. Ger bara runt 6-7 starter med en 6 kW värmepump (F2120-16 kan gå ner till 4 kW). Det är väl ett rimligt antal start stopp? Bild bifogad (hoppas jag).
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 30 april 2017, 21:27:22 »

Vi har bra med värme när det är kallt men pga att framledningen sjunker när det blir varmare (utegivare)ute så blir det kallt när det blåser. Skulle vi ha en innegivare så går ju pannan eller pumpen efter innegivare och då får vi varm även runt 0 till +5 då det blåser, ganska basic 😸
Nja, basic kanske enkelt om teorin om inställningen, men i praktiken (åtminstone för mig) riskerar det att gå ett par varv, speciellt om man kan ha flera "knän" på kurvan. När du har den kurvan rätt inställd, då vet du vad huset kräver för temperatur på framvattnet. Det vet du egentligen inte förrän det varit både rejält kallt och mellan kallt ett par gånger så du provat ut det. 

Efter det är det lättare att veta den ena av de två frågorna för val av värmepump (räcker den för temperaturen). Den andra delen är hur mycket energi som går åt vid de kallare temperaturerna, vilket också avgör val av pump. Det kan du också kan kolla lättare ju kallare det är (så åtgången blir tydlig).

--- Mats ---
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 april 2017, 16:51:03 »

Ok bra👍🏻
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 april 2017, 15:43:48 »

Om du har bra temp vid kallt ute men lite för kallt när det blir varmare så ska du ha en lite flackare kurva, alltså lite lägre huskurva men höja justeringen, typ 48 +2
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 april 2017, 15:41:27 »

CTC har kurvtemp vid -15 ute.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 april 2017, 14:47:59 »

Exakt vad som är 'kurva 50' kan absolut skilja mellan olika tillverkare. Hos Bosch/IVT t ex ställer man in önskad framledningstemp vid DUT, inte vid 0.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 april 2017, 14:23:55 »

Jag vet inte om det är skillnad på kurvor på pelletspannan och Vp:ar för Thermia installatören tyckte det var konstigt att jag körde på kurva 50 men hade 36-37 grader vid 0, han trodde knappt på mig, fick visa bild! Lutning är på 0
Enligt honom skulle jag ha 50 grader vid 0 om jag hade kurva 50
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 april 2017, 14:18:20 »

Vad har du för kurva och justering?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 april 2017, 13:53:32 »

Ok, ska jag ändra kurvan eller lutningen?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 april 2017, 13:01:42 »

Vi har bra med värme när det är kallt men pga att framledningen sjunker när det blir varmare (utegivare)ute så blir det kallt när det blåser.

Blåst kan påverka en hel del, men om det generellt blir kallare inne när det blir varmare ute så är huskurvan fel inställd. En innegivare kan delvis kompensera för det men inte fullt ut. Innegivaren är bara tänkt att kompensera för små temperaturvariationer orsakade av exv blåst eller solstrålning in genom fönster.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 29 april 2017, 21:57:05 »

Vi har bra med värme när det är kallt men pga att framledningen sjunker när det blir varmare (utegivare)ute så blir det kallt när det blåser. Skulle vi ha en innegivare så går ju pannan eller pumpen efter innegivare och då får vi varm även runt 0 till +5 då det blåser, ganska basic 😸
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 29 april 2017, 21:34:01 »

Den grafen jag la upp var ju inte jätte imponerande
Angående innetemperatur har vi varmare när det är kallt än när det är 0gradigt och blåsigt, tror att en innegivare löser det. Sen kör vi elpatron vår-höst så därför går pelletsförbrukningen ner något
Håller med, grafen var långtifrån imponerande. Temperaturen går ner så mycket att troligen temperatur snarare än effekt kommer att avgöra hur  mycket pumpen bidrar med.

Om du inte är stressad med att skaffa ny värmepump är en idé att köra en vinter till, och vid kallt väder ta reda på vilken temperatur på framvattnet som gör att du inte kan behålla innetemperaturen. Också att ta reda på hur mycket energi som går åt (om du har något sätt att mäta verkligt använd effekt).

Lättare köpa rätt pump efter det. Å andra sidan, ingen vet hur vädret kommer att bli... :)

--- Mats ---
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 april 2017, 19:48:50 »

Låter rimligt!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 april 2017, 18:48:45 »

Har inte jämfört men det blir mindre skillnad än om man har direktel.
Sen får man hoppas dessa energiberäkningsprogram visar någorlunda rätt :-)

Nu är det bara vänta på att någon lägger in en beräkning med modellen som skulle ge COP på årsbasis!!
Det är troligen räknat på golvvärme med låg Framledning och det lär inte vara 7 personer i hushållet om tappvarmvatten är inkluderat i det värdet.

Borde finnas flera som sitter på dom olika beräkningsprogrammen och kan hjälpa dig på traven.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 april 2017, 17:41:15 »

Blir det inte större skillnad på förbrukning med Vp när
Man höjer 2 grader?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 april 2017, 16:07:46 »

Här kommer en beräkning på en split modell och en på package.
21 grader som önskad innetemp
225kvm
9kW som känd toppeffekt
7 personer i hushållet
55-45 fram och retur
Ort: Götene DUT -18,3 och medeltemperaturen 6,6 grader

Hoppas jag fick med rätt bilagor, börjar bli många nu :)

Be dina återförsäljare av dom andra fabrikaten lägga in motsvarande värden så blir det en någorlunda jämförelse.
Jag känner inte någon som jobbar med Thermia dessvärre
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 april 2017, 16:05:33 »

Jag menade att du har lite kontakter och fixar någon Thermia kille som gör en sån kalkyl 😉
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 april 2017, 15:36:42 »

Jag kan inte göra på en Thermia då jag inte har deras energiberäkning eller förstod jag dig fel?
Jag kan göra om ett par Mitsubishi modeller med önskad innertemperatur på 21 grader istället om du vill.

Vore intressant om en återförsäljare av f2120 la in samma förutsättningar i deras energiberäkningsprogram, tror inte det blir ett års COP på 5 med dina förutsättningar då men osvuret är bäst.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 april 2017, 12:04:07 »

Ja det fixar du😸👍🏻 Höj till 20-21grader innetemperatur också👌🏻
Långt kvar till f2120 med 5 i scop dock
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 april 2017, 11:53:08 »

Bättre om en Thermia återförsäljare lägger in samma förutsättningar som är inlagda på dina befintliga för att få mer korrekta jämförelser.
Personer i hushållet, beräknad toppeffekt,  önskad inomhustemperatur , yta att värma samt vilken ort i landet spelar in.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 april 2017, 10:34:11 »

Nya Thermia itec har samma scop som zubadan om min beräkning stämmer, mellan 2,66 och 2,68
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 27 april 2017, 22:45:27 »

Jo det stämmer nog, global uppvärmning är fantastiskt 😁
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 27 april 2017, 22:42:04 »

Tyckte det var inlagt ca -18,5 i beräkningen för din ort som kallast och ca 6 grader i genomsnittstemperatur om jag minns rätt
Tvivlar på att genomsnittstemperaturen kommer ändras speciellt mycket kommande år och dom flesta säger väl att det ska bli varmare
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 27 april 2017, 22:32:37 »

Men de temperaturer som allt bygger på är från de senaste 3 åren? Blir det kallare i några år igen som det var runt 2010 så stämmer inte kalkylen alls eller?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 27 april 2017, 22:23:26 »

Här kommer en klenare maskin.
Mer elpatron men då besparingen är snarlik så är den effektivare övrig tid.

Jag hade en zubadan split tidigare men har nu en klenare 75:a split
Vår förbrukning gick ner,  zubadanen var för kraftig och därmed inte lika energieffektiv för våra förutsättningar med golvvärme och 4 personer i hushållet och ganska bra isolerat hus på 175kvm.
Störst är inte alltid bäst men dom klarade flera långa duschar i följd bättre :)

Hoppas några andra kan lägga in andra tillverkares energiberäkningar med samma förutsättningar så man kan se om dom är någorlunda lika.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 27 april 2017, 21:34:44 »

Jättesvårt att svara på då vi inte haft vargavinter på länge och spärra gjorde jag nog för något år sedan.
Det går ju inte att räkna ifrån att tidigare ägare förbrukade 12pall eftersom verkningsgraden på den pannan var nog 40-50% och då vi flyttade in fick jag inte upp tempen i mer än runt 12 grader då den strulade hela tiden
Man får väl gå på vad kalkyler säger om hus från 50 talet och dess k/y-värde eller vad det heter?
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 27 april 2017, 21:30:37 »

Provar att lägga in med beräknad toppeffekt på 9kW istället.

Det är ca 19 grader enligt uppgift
Enligt uppgift var det 50 grader i Framledning som max idag och jag la in 55 men går att öka via vp
På min kör elpatronen upp tempen till 65 vid legionella var fjortonde dag

La in uppgifterna på lite kul då det förmodligen skulle komma in fler så man kan se dom olika beräkningarna från olika fabrikat

Håller med. För att jämföra måste alla räkna på samma situation. Den exakta situationen är svår att få fram, men viktigt att enas om en som alla använder om man skall jämföra.

Du menar 50 grader just idag och hur kallt är det då just idag? Eller du menar som värst till minus 18 och du har lagt på marginal? Byggt 58 borde vara byggt för hög temperatur i ledningen (oljepanna på den tiden). Klarar det verkligen -18 på 55? Eller är 50 den spärr som finns idag, men hur kallt har det då varit säg 3 dagar i sträck utan att temperaturen har sjunkit? -18? Eller bara minus 5 sedan spärren?

--- Mats ---
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 27 april 2017, 21:25:46 »

Perfekt👍🏻 Bra initiativ☝️️
Jag har spärrat framledningen till 50 och det saknas ingen värme även då det är kallt
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 27 april 2017, 21:25:02 »

När vi köpte huset hade vi en combipanna med en pelletsbrännare och de tidigare ägarna gjorde av med 12pall pellets/år
När vi tog över köpte jag en begagnad ecoflex med en verkningsgrad som rörisen mätte upp till över 90% verkningsgrad (vill jag minnas)
Det är svårt att se någon direkt lönsamhet i ett byte av värmesystem och svårt att veta hur man ska räkna om en så pass hög verkningsgrad kontra värmepump  Sc:,h
Du måste börja med att översätta ditt hus till dess behov. Dess behov är den effekt du måste tillföra det, inklusive COP. Sedan måste du ha reda på hur varmt vatten det kräver. Det är de två sakerna som är viktigast för värmen. Därefter måste du veta varmvattenbehovet.

Så om vi säger 90% verkningsgrad betyder 1.9 gånger input så pratar vi om 7 pallar*1.9=13.3 pallar per år. Tillkommer all extra el du stoppar in som tilläggsvärme. Sedan drar du bort varmvattnet från det, så har du husets förbrukning. Det är den effekten du skall tillföra. Du behöver föra över den till hur mycket effekt du behöver per grad sänkt utomhustemperatur.

Hur kallt räknar du med att det blir? Hur varm framledning vet du du måste ha vid någon verkligt kall temperatur? Den måste du översätta till vattentemperaturkurvan. Säg du vet att vid minus 12 blir huset kallare om du inte har minst 55 grader på framledningen, du skall ha 19 inne, du har en egenuppvärming på 3: Ger vid 16 grader ute skall du ha 19 i röret (varmare ute så behöver du inte värma) vid minus 12 skall du ha 55, alltså behöver du 1.29 grader framledning per grad kallare. Skall du klara -18 behöver du då ha 1.29*(16--18)+19=62 grader fram.

Nu handlar det om pumpen, hur agerar den när dess framledning är överskriden? Och om förbrukningen (hur mycket effekt måste du ha vid minus 18 för att hålla huset varmt). Det måste lösas av vad pumpen klarar, plus vad tillägget klarar.

--- Mats ---
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 27 april 2017, 21:20:44 »

Provar att lägga in med beräknad toppeffekt på 9kW istället.

Det är ca 19 grader enligt uppgift
Enligt uppgift var det 50 grader i Framledning som max idag och jag la in 55 men går att öka via vp
På min kör elpatronen upp tempen till 65 vid legionella var fjortonde dag

La in uppgifterna på lite kul då det förmodligen skulle komma in fler så man kan se dom olika beräkningarna från olika fabrikat
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 27 april 2017, 21:13:21 »

Den grafen jag la upp var ju inte jätte imponerande
Angående innetemperatur har vi varmare när det är kallt än när det är 0gradigt och blåsigt, tror att en innegivare löser det. Sen kör vi elpatron vår-höst så därför går pelletsförbrukningen ner något
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 27 april 2017, 21:09:11 »

Provar själv att bifoga en av dom men det brukar inte gå så bra :)
Det fungerade. 19 grader som inomhustemperatur antar jag ni diskuterat, men det är kallt som dimensionerad temperatur.

Värmer huset verkligen vid -18 grader på 55 gradigt vatten? Annars är tillskottsvärmen för låg.

Är pumpen sådan att tillskottet kan köras ovanpå pumpen (pumpen värmer returen till 55 och tillskottet värmer resten), samt klarar den det om framledningen måste passera 55?

Hur sköter den varmvattnet, krävs ett större tillskott än 6 kwh för att lyfta det till bakteriefritt då och då från 55?

--- Mats ---
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 27 april 2017, 21:05:58 »

När vi köpte huset hade vi en combipanna med en pelletsbrännare och de tidigare ägarna gjorde av med 12pall pellets/år
När vi tog över köpte jag en begagnad ecoflex med en verkningsgrad som rörisen mätte upp till över 90% verkningsgrad (vill jag minnas)
Det är svårt att se någon direkt lönsamhet i ett byte av värmesystem och svårt att veta hur man ska räkna om en så pass hög verkningsgrad kontra värmepump  Sc:,h
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 27 april 2017, 21:01:20 »

Tror dut vad -18, vi är nu 7 personer och då vill jag framtidssäkra inför raddar i källaren + att jag vill ha en tank, 2120 16 skulle sitta fint
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 27 april 2017, 20:53:44 »

Frågan lyder☝️️ Om 1kwh är 1kr kostar det bara 5279kwh/år att producera 15000kwh värme?
Enligt vad vi kan läsa, ja, men med en massa förbehåll:
1. Du ser ut att ha en värmepump som kan leverera max 55 gradigt vatten. Det innebär att om ditt hus behöver varmare vatten, räcker inte pumpen till, oberoende av effekt.
2. Kompressorförbrukning 5279* COP 2.70 blir 14253. Inte samma som 15072. Förklaras inte av 8 kwh tilläggsvärme. Kan vara att skillnaden är en cirkulationspump, men underligt lägga den som behov och inte förbrukning.
3. (15072-8)/5279 blir 2.85, inte samma som COP 2.70. Blir orolig när kalkylerna inte går ihop, vem kan ha ett kommersiellt program som inte får siffrorna att gå ihop?
4. Du har 5.7 kw vid DUT. Låter klent. Mycket klenare än en 2120-16, du är nere på en 2120-12 vid minus 25 grader, men då lär du inte klara dig på 55 gradigt vatten? Vad är framvattentemperaturen? Vad är DUT?

--- Mats ---
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 27 april 2017, 20:53:11 »

Ja det är nog snålt tilltaget med pellets.
Du gjorde av med 6-7 pallar på 175kvm och jag räknade på att en pall är 1 kubik och la in totalt 8 kubik för 225kvm.
Man ser att din beräknade toppeffekt är ca 6kW.

Vore lättare att föra in verklig elförbrukning eller  toppeffekt istället för pellets

Men om dom övriga återförsäljarna lägger in samma förutsättningar så borde det bli en någorlunda jämförelse
Ska se om jag lyckas göra en ny och lägga in!!!


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!