Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommer jag att höra skillnad pÃ¥ Termia och Nibe??  (läst 3871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklas718

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« skrivet: 24 september 2006, 21:35:33 »
Hej allihop!

Jag har fått en offert på en Nibe Fighter 1230-8 av en firma som verkar bra. Min fundering är följande:

Enligt ett test i Råd&Rön (man får tydligen inte länka till testet, så det kan jag inte göra!) i år, är ljudnivån från en Nibe Fighter 1230-10 53 dB(A) och från en Termia Diplomat Optimum 10 50 dB(A). Då antar jag att ungefär samma förhållande gäller 8 kW-modellerna, dvs att det skiljer ca 3 dB.

Är det en skillnad som jag skulle märka? Det lilla utrymme där elpannan står idag är inte ett riktigt pannrum utan har bara enkla väggar i gips. Därav mina funderingar!

Firman jag fått offtert av inkluderar flexslangar för koppling till elementsystemet. Är det något annat som jag absolut måste tänka på vad gäller buller?

Mvh // Niklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #1 skrivet: 25 september 2006, 07:36:36 »
Ska du sova i rummet intill så ska du nog ta in en offert på en Thermia också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad niklas718

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #2 skrivet: 25 september 2006, 16:30:59 »
Hmmmm.... tål att funderas på!

Någon som har erfarenhet av att ljudisolera "pannrum"? Är det så enkelt som att köpa lite ljudisolerande mattor och fästa upp på väggarna? Och hur stor skillnad gör det i så fall?

//Niklas

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #3 skrivet: 25 september 2006, 18:12:53 »
  Be försäljaren att fÃ¥ referens till nÃ¥gon som du kan Ã¥ka till och lyssna pÃ¥ pumpen i
  rätt miljö, sÃ¥ kan du själv jämföra vad du tycker. Sc:,h Du kan väl ljudisolera
  pannrummet med isolering och dubbla gips sÃ¥ blir det det tyst, du kan ocksÃ¥ lämna
  5cm luftspalt och slÃ¥ upp en vägg med isolering om du vill ha det tyst.
 
  //Lövis     :)
« Senast ändrad: 25 september 2006, 18:22:26 av Lövis »

Utloggad Pedrollo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2006, 14:52:39 »
Om du köper en IVT så har du garanterat den tystaste maskinen, men du kommer antagligen höra till och frånslag ändå.
Ett tips är att du klär väggarna med mineralullsplattor innan du ställer värmepumpen på plats, du behöver bara klä där du inte kommer åt efter värmepumpen är installerad. Sedan när värmepumpen är installerad kan du klä in mer om det behövs. Viktigt att det är tätt ända ner till golvet.
3 dbA = fördubbling av ljudeffekt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2006, 15:40:30 »
Om du köper en IVT så har du garanterat den tystaste maskinen, men du kommer antagligen höra till och frånslag ändå.
Ett tips är att du klär väggarna med mineralullsplattor innan du ställer värmepumpen på plats, du behöver bara klä där du inte kommer åt efter värmepumpen är installerad. Sedan när värmepumpen är installerad kan du klä in mer om det behövs. Viktigt att det är tätt ända ner till golvet.
3 dbA = fördubbling av ljudeffekt

Enligt testet hos råd&rön så är IVT (55 dB) bullrigare än både Nibe (53 dB) och Thermia (50 dB)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2006, 15:48:13 »
3 dB är så pass mycket att det går att höra skillnad på. Därmed inte sagt att Du kommer att uppleva det som mer störande. När det är så små skillnader i nivå, är dB inget bra mått på hur mycket nåt låter. Oljud är nåt högst personligt, så man behöver alltså höra på ljudet, för att veta vad som är bäst. En minimal hörselskada, kan göra att Du upplever vissa ljud som en direkt pina, i jmf med en som har normalhörsel. Nåt som min hädangångne far var ett typexempel på. Minsta lilla högfrekventa ljud, slog direkt ut hans förmåga att uppfatta tal... Det var för han helt omöjligt att t.ex besöka en revy, för många "småljud" gjorde det omöjligt, att höra vad som sas på scenen..., prasslande påsar etc.

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2006, 16:32:52 »
3dB är hörbart ja.
Sen ska ma komma ihåg att även utförande av rördragning och svep i närheten av VP kan påverka den uppfattade ljudbilden.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2006, 16:41:14 »
Hej allihop!

Jag har fått en offert på en Nibe Fighter 1230-8 av en firma som verkar bra. Min fundering är följande:

Enligt ett test i Råd&Rön (man får tydligen inte länka till testet, så det kan jag inte göra!) i år, är ljudnivån från en Nibe Fighter 1230-10 53 dB(A) och från en Termia Diplomat Optimum 10 50 dB(A). Då antar jag att ungefär samma förhållande gäller 8 kW-modellerna, dvs att det skiljer ca 3 dB.

Är det en skillnad som jag skulle märka? Det lilla utrymme där elpannan står idag är inte ett riktigt pannrum utan har bara enkla väggar i gips. Därav mina funderingar!

Firman jag fått offtert av inkluderar flexslangar för koppling till elementsystemet. Är det något annat som jag absolut måste tänka på vad gäller buller?

Mvh // Niklas

Läs mer om ljudtryck här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Tre decibel kan upplevas som en stor skillnad beroende på ljudets karaktär, utöver detta bör du definitivt sätta flexslangar på alla anlutningar till både Brine och Radiatorer för att förebygga ljud som uppkommer genom vibrationer.

Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2006, 18:09:30 »
En sak som inte har nämnts är resonnans.... hos os finns det tvÃ¥ ställen där man hör "buller" ganska tydligt (tvÃ¥ vÃ¥ningar upp), ena i sovrummet där vi fick ge upp fruns nya pÃ¥hitt med sängarna  :)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2006, 10:28:52 »
Hej , har en 1215 i tvättstugan som angränsar till sovrummet, den står ej vägg i vägg mot sängen. Flexislangar,betongolv,dubbelgips, inga problem med att den hörs.
Jag hör mera ljud av att köra cirkpumpen på läge tre istället för tvåan ur radiatorerna.
Jag tror att du helt kan glömma att styra ditt val på dessa små db skillnader.

mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer jag att höra skillnad på Termia och Nibe??
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2006, 13:37:50 »
Det fanns en annan tråd där problematiken diskuterades, delvis ganska hetsigt:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7783.0
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!