Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av bergvärmepump Thermia?  (läst 2627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carollynn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av bergvärmepump Thermia?
« skrivet: 10 november 2011, 20:09:50 »
En fråga om val av pumpmodell när det gäller Thermias pumpar.

Vi ska skaffa bergvärme och har tagit in några offerter. Men alla firmorna har gett olika offerter/rekommendationer när det gäller val av pumpmodell. Vi har fastnat för Thermias pumpar men känner oss inte klokare på vilken pumpmodell vi kan tänkas behöva.

Huset är 1940-tal, 1-plan med källare, 68 + 68 kvm. Golvvärme i halva källaren. Vi har för närvarande en pelletspanna vi äntligen ska försöka bli av med (denna fruktansvärda uppfinning). Årsenergiförbrukningen är ett osäkert kort eftersom vi inte bott i huset så länge men det har i offerterna beräknats till 26000-30000 kWh, varav c:a 7000 i hushållsel. Vi är tre i hushållet och gillar att ha det varmt inne, typ 22 grader.

Man har föreslagit både Thermia Diplomat, Diplomat Optimum och Diplomat G2. De flesta säger 8 kW men någon säger 10 kW.

Vi vill inte snåla om det innebär att vi får frysa eller bada i kallvatten. Men vi vill ju inte betala för överkapacitet heller.

Så vilken pumpmodell kan vi tänkas behöva?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2011, 21:02:39 »
G2 ger mer varmvatten på vinterhalvåret, har ni rejält badkar så kan det vara en idé?
Men med normalstort badkar räcker diplomat/optimum utmärkt.

Skillnaden mellan diplomat/optimum  är att den senare har frekvensstyrda cirkpumpar som regleras av tempdiff, en smart uppfinning för de som inte har kunskap eller intresse för att optimera detta själv.

Jag skulle däremot välja en "vanlig" diplomat, mest för att jag tycker det är lite smÃ¥kul att själv pilla med grejerna.  :D

Vad gäller pumpstorlek så kanske ni ska fundera på den större modellen (10 kW) om ni tänker ha 22 ºC i källaren också? Med en svalare källare så räcker säkert en 8:a.
« Senast ändrad: 10 november 2011, 21:05:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2011, 09:29:50 »
Precis som Carl säger så har man bara nytta av G2's HGW-teknik ('gratis' varmvatten) när det är värmesäsong. Dessutom har man mindre nytta av den ju mer 'väldimensionerad' VP man har.
Jag skulle satsa på en 10kW utan G2. Är ni inte alltför intresserade av att sitta i pannrummet och studera temperaturskillnader och skruva på pumphastigheter så skall ni välja Optimum.

Sen är det ju som vanligt så att valet av leverantör/installatör brukar ha större påverkan på totalekonomin än fabrikatet/konstruktionen på själva värmepumpen. Ta in offerter från flera olika firmor och ställ svåra frågor för att se om dom verkar intresserade av att lösa era problem, eller om dom bara vill sälja nåt med bra förtjänst.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 10:54:10 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 10:45:42 »
Med tanke på att huset är litet och det är golvvärme till viss del är det nog liten vattenvolym i radiatorsystemet. Det behövs troligen en volymtank för att får rimliga gångtider på pumpen, i synnerhet om en på 10 kW väljs (låter lite väl mycket för ett värmebehov på lite över 20 MWh/år men det kan ju vara beräknat på 20 grader inne).

Precis som Carl säger så har man bara nytta av G2's HGW-teknik ('gratis varmvatten) när det är värmesäsong.

Gratis varmvatten är lite missvisande (fast det kanske saknas ett citationstecken). Vad det handlar om är att varmvattnet tillverkas med något bättre verkningsgrad än i en konventionell värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2011, 10:54:22 »
Ja, jag missade sluttecknet... Inget är ju gratis som alla vet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2011, 13:10:51 »
Hos oss blev nästan varmvattnet hetare med G2 än innan med elberedare.
300L i bägge fallen, frugan var mest rädd för ljummet vatten alá andra som har vp.
Jag ska sätta in ett hörnbadkar sedan så jag ville ha mycket varmt vatten.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #6 skrivet: 11 november 2011, 17:32:58 »
Varför räknar ni med så mycket hushållsel? Normalt räknar man bort 5000 kWh.
7000 kWh är en ökning med 40%!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #7 skrivet: 11 november 2011, 19:27:06 »
Hos oss blev nästan varmvattnet hetare med G2 än innan med elberedare.
300L i bägge fallen, frugan var mest rädd för ljummet vatten alá andra som har vp.
Jag ska sätta in ett hörnbadkar sedan så jag ville ha mycket varmt vatten.

Det kan bli hetare med G2 än elberedare det beror helt på inställningarna. Tror ingen ny vp ger ljummet vatten idag Min ger då varmare vatten än jag kan tvätta händerna i och jag kör inte maxtemp på vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad carollynn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump Thermia?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2011, 22:23:13 »
Tack för svaren!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!