Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av beg luft-vatten pump....  (läst 1124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Installation av beg luft-vatten pump....
« skrivet: 31 december 2004, 20:17:04 »
Hej!

Har fått en fungerande luft-vattenvärmepump, och har lite funderingar på hur den ska kopplas in...

Hur brukar man göra vid nyinstallation.... Kör man den helst mot en slinga i en acktank, eller mot en vvx, eller fyller hela systemet med frostskydd....

har idag endast en 750L acktank, utan slinga... bör jag byta den för att få en med slinga så att jag slipper fylla hela systemet med glykol?

Eller ska jag investera i en vvx?

 ::)

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Installation av beg luft-vatten pump....
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2005, 13:29:47 »
Hej,
de pumpar som är vanligast just nu är från Nibe, CTC och Euronom. Inga av dessa har vvx eller speciell slinga vid inkopplingen till VP.
Däremot så bör det finnas avstängnings/avtappningsmöjlighet då det behövs för att undvika frysrisk vid elavbrott.
Om du går in på Nibes hemsida så hittar du bra info i deras dokumentation hur de gör vid sina installationer.
Att fylla hela systemet med frysskyddsmedel är inte att rekommendera då det vid läckage lätt letar sig in till ställen man helst inte vill ha dessa.
Har hört några riktigt missnöjda efter läckage på solfångaranläggningar där glykol eller olja runnit ut. Och då är det i sammanhanget små mängder jämfört med de som finns i radiatorsystem och panna.

Men om du tänkt vara bortrest längre perioder och vill vara på den säkra sidan så kanske en vvx är att föredra. Det blir kanske lite sämre verkningsgrad men det kan det vara värt.
Glöm inte smutsfilter så att inte värmeväxlaren i pumpen riskerar att sättas igen om du kopplar den till acktanken direkt.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Johan L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Re:Installation av beg luft-vatten pump....
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2005, 00:00:05 »
Ok! Tackar för svaret Lelle!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!