Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fjärrkontroll till SANYO/AGRO AW22AL  (läst 4489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
fjärrkontroll till SANYO/AGRO AW22AL
« skrivet: 25 oktober 2014, 12:22:27 »
Jag får inte min fjärrkontroll att fungera till min SANYO/AGRO AW22AL. Det händer inget, trots att jag bytt batterierna. Finns det något knep för att få det att fungera alternativt tips på hur jag kan få tag på en fungerande fjärrkontroll?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: fjärrkontroll till SANYO/AGRO AW22AL
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2014, 17:35:07 »
Man mÃ¥ste göra en reset pÃ¥ fjärren efter batteribyte. Det stÃ¥r i manualen för värmepumpen, och jag tror att det ocksÃ¥ stÃ¥r pÃ¥ en lapp pÃ¥ fjärrens batterilucka. "Press the +, -, SET and CLEAR buttons together after batteries replacement."  Är man riktigt snabb vid batteribytet, och de gamla batterierna inte är totalt slut, sÃ¥ kan den klara sig utan reset.

Om man använder "I Feel"-funktionen där fjärren mäter rumstemperatur och sänder till värmepumpen två gånger per minut, så får man räkna med att byta batteri varje månad.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
SV: fjärrkontroll till SANYO/AGRO AW22AL
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2014, 19:47:01 »
Tack för tipset. Jag har nu provat att återställa fjärrkontrollen efter batteribyte men lyckas ändå inte att få fjärrkontrollen att styra värmepumpen. Finns det fler tips?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: fjärrkontroll till SANYO/AGRO AW22AL
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2014, 09:10:19 »
Verkar fjärrkontrollen fungera för övrigt (liv i displayen, klockan går och verkar hålla tiden osv)?
Kolla med t ex en mobilkamera om det kommer någon signal från IR-lysdioden när du trycker på knappar på fjärren. Om inte, så är det vanligt (åtminstone på gamla tv-fjärrar) att lödningarna spricker vid den och måste bättras på någon gång emellanåt.
Det finns några DIP-switchar bredvid batterifacket i fjärren, jag vet inte vad de har för funktion men du kan ju prova att röra på dem fram och tillbaks om det skulle vara glapp i någon av dem. Vet inte på rak arm vad som är rätt inställning av dem men jag kan kolla senare hur de är ställda i min fjärr.

Fjärrkontrollmottagaren i värmepumpen kan störas av pulserande ljus från t ex vissa sorters lågenergilampor eller om mycket starkt solljus ligger på. När jag hade en Argo i hallen i boningshuset så var jag tvungen att sätta upp en pappskiva för att skärma av den mot lampan intill, nu när den sitter i garaget med gammaldags lysrörsarmaturer är det dock inga problem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!