Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förstörd Tomt pga jordvärme?  (läst 7960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Förstörd Tomt pga jordvärme?
« Svar #15 skrivet: 12 oktober 2007, 16:55:24 »
Beräkningsprogrammen är så utformade att det bli samma besparing på jord eller bergvärme.
Efter en vinter så har man en kallare brinetemp på jordvärme gentemot berg, men på hösten har man en högre temp på jord gentemot berg så jag tror att cop blir detsamma vilket man nu väljer.
Men jord blir i alla fall billigsat om man har plats för slangen
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förstörd Tomt pga jordvärme?
« Svar #16 skrivet: 12 oktober 2007, 17:27:52 »
Vore intressant att få detta klarlagt , vilket är bäst ur effektivitetssynpunkt. Jord eller bergvärme.
///AndersA
Det mÃ¥ väl vara sjövärme dÃ¥ ? :D Anlägg eller "hitta" en lämplig sjö sÃ¥ slipper du bÃ¥de borra och plöja och slipper oredan i trädgÃ¥rden.  ::)
« Senast ändrad: 12 oktober 2007, 17:29:49 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Förstörd Tomt pga jordvärme?
« Svar #17 skrivet: 12 oktober 2007, 20:26:58 »
Det mÃ¥ väl vara sjövärme dÃ¥ ?  Anlägg eller "hitta" en lämplig sjö sÃ¥ slipper du bÃ¥de borra och plöja och slipper oredan i trädgÃ¥rden. 

Jo det är klart men antagligen får man en anläggning som kräver mer underhåll. Sjökollektorn bör nog kollas upp en del, åtmisnstone här på väskustne om man lägger den i saltvattnet. Man riskerar påväxt av allehanda snäckor etc.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förstörd Tomt pga jordvärme?
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2007, 09:36:01 »
Det är egentligen ingen skillnad utan handlar bara om att dimenstionera rätt,normalt krävs längre markslinga för att nå samma resultat,samtidigt så är det mycket lättare att i förväg räkna på ytjordvärme i ett borrhål har man många faktorer som är svårt att veta i förväg tex m ner till berg,vattenflöde m.m,givetvis måste man ta hänsyn vilken sort backe det är på jordvärmen också.samanfattningsvis så är rådet anlita företag med goda vitsord o kunnig personal dom kan berätta vad som är bäst för just dig *vinkar*

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Förstörd Tomt pga jordvärme?
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2007, 10:15:13 »
Nå, jag vet inte jag, men inte har då jag förstörd grönyta pga av min ytjordskollektor. Och jag tror nog att jag belastar mina slingor väldigt hårt. Så gör nog även richard, och jag har då inte sett han skriva ngt om berg o dalbana. Nu är väl kanske detta ett fenomen som direkt hänger ihop med markens beskaffenhet och underdimensionerad slinga/slingor. En riktig lermark tillsammans med underdimensionering resulterar nog i detta fenomen. Själv har jag inte allt för blöt mark, 100% valig jord utan inslag av lera, men redan i början på november förra året så låg jag på ±0º inkommade kb och -3º utgående kb. Den sjönk tack o lov aldrig under detta under hela vintern.

Men helt klart, finns utrymme så anser då jag iaf att man inte skall pruta på slanglängd, och det får man väl säga oxo gäller en borra, ett extra djup på 20-30m är aldrig fel, ngt som troligen resulterar i lite högre COP och därigenom kanske lite längre livslängd. Om man investerar 120000 eller 128000 känns då för mig hugget som stucket ekonomiskt, men att veta att man har ngt överdimensionerad borra/ytjordskollektor, det gör att jag mår gott i själen.

 ^-^
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Förstörd Tomt pga jordvärme?
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2007, 10:35:14 »
hej.
jag både borrar o gräver med egna maskiner till mina kunder.
måste motvilligt erkänna att en rätt dimensionerad mark slinga i ler haltig jord ger bättre besparing för kunden !!
men hejt klart är att det ser ut som en krigs son första året innan marken fått satt till sig.

sedan detta med tjäl resningar !! detta händer endast om man tar ut för hög effekt per/m. altså dessa med detta problem har en dåligt dimensionerad mark slinga efter markens beskaffenhet.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Förstörd Tomt pga jordvärme?
« Svar #21 skrivet: 13 oktober 2007, 11:15:40 »
Här är en länk på jordvärme där man diskuterade att förvärma luften, så då kan du ev få ett hum om hur mycket effekt du kan få ut från din mark, beroende på dess beskaffenhet.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5575.0

Jag skulle vilja inflika med följande: Om jag skulle bestämma mig för ytjordvärme, skulle jag även titta på möjligheter att kunna "boosta" inkommande värme, typ ha ett växthus eller solpanel som kan tillföra/boosta dagtid och ha en acktank på detta-men detta är som sagt min personliga åsikt.

Lycka till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!