Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta Panasonic E9DKEW till....  (läst 7115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #30 skrivet: 21 september 2017, 09:40:08 »
Verkar som du slapp det riktiga damm molnet  tummenupp

E9DKE är en ganska klen maskin när det är kallt ute jämfört med dom modeller som säljs bäst av idag.
Hur många kvadratmeter den klarar att värma beror tex på isolering, ventilation och utomhustemperatur och önskad innertemperatur.
Räkna med att den ger 2500W och ett normalt lite äldre hus behöver ca 50W per kvadratmeter så är man ganska nära sanningen.

Förutsättningen är då självklart att din maskin fungerar som den ska och ger någorlunda samma effekt som ny.
Det låter som din maskin är lite halvkrasslig så den kanske ger 2000W istället
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #31 skrivet: 21 september 2017, 12:32:22 »
Huset är från 67 på 160m2 men dra av lite för överplan behöver inte hålla lika hög temp.
Behöver då alltså en maskin som ger max 6-8kw ned till -10 typ eller är jag fel på det?
Inga pumpar har ju direkt problem vid högre temp.

2000w för mitt hus kan ju inte räcka långt :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #32 skrivet: 21 september 2017, 13:30:49 »
Nu når man oftast inte alla utrymmen då det dels oftast är stängda dörrar till toa, tvättstuga och klädkammare samt att det ofta räcker med "spillvärme" till sovrummen då man inte behöver kanske 22 grader där.

Luftvärmepumparna ska egentligen ses som ett komplement till villor och liknande.
Vill man ha jämnare temperatur sÃ¥ är det bättre med 2 mindre eller en duo om det fungerar installationsmässigt och man slipper köra pÃ¥ sÃ¥ högt luftflöde som kan vara irriterande,  om man inte gillar att det är som en hÃ¥rtork i hela huset förstÃ¥s  ;)

Topparna när det är som kallast och ganska få dagar kan vara bättre att stötta med lite elradiatorer eller motsvarande istället för att dimensionera en maskin för 3 dagar när det är som kallast.

SÃ¥ en prisvärd modell pÃ¥ runt 4-5kW vid -10 lÃ¥ter vettigt för dig  om den befintliga har spridit värmen bra frÃ¥n sin placering och den inte stör för mycket.
Blir då troligen även en vettig pay off tid.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #33 skrivet: 21 september 2017, 13:56:27 »
Blir nog en FH35  nom. effekt 4kW vid -15 och sällan sÃ¥ kallt i Lund sÃ¥ ligger ju bättre.
Har (direktverkande) vattenburen golvärme i halva nederplan som jag drar upp extra om det är kris.

Luftvärmepumpen var bara en kortsiktig lösning 2004 :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #34 skrivet: 21 september 2017, 14:07:02 »
Har du vattenburet i hela huset är väl en luft/vatten bättre för komforten skull!

FH35VEHZ är mycket maskin för pengarna
KJ25VEHZ eller KJ35VEHZ är förslag om golvmodell funkar installationsmässigt och beroende på satt budgett då självklart
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #35 skrivet: 21 september 2017, 15:25:17 »
Jag har vattenburen (direktverkande) golvvärme nere utom i det rummet luftpumpen sitter i.
För att få ut det vettigt i hela huset måste jag dra fler rör och koppla vidare till vattenradiatorer.
Luftvärmepump med svag komfortvärme har funkat bra och med större luftpump till en ringa investering blir det nog super :)

Just nu löser jag en luftpump för 10Kkr+ snabbt och enkelt eller en stor investering med värmepump till vattenpanna, rördragningar mm för 100-150Kkr.
Varken orkar eller vill lägga de pengarna just nu men håller verkligen med om att på lång sikt är det såklart bättre :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #36 skrivet: 21 september 2017, 15:31:15 »
Funderade bara på om det var vattenburet överallt tummenupp

Får du en FH35VEHZ för 10 lakan installerat låter det otroligt billigt då den kostar mer i inköp för oss vanliga dödliga
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #37 skrivet: 21 september 2017, 15:35:27 »
Jag sa 10+ och inte med installation men max 12 då :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #38 skrivet: 21 september 2017, 15:49:33 »
Ha ha ok
Trodde du menade att + var för att det var snabbt och enkelt tummenupp

Annars vore 10 inkl montering ett bra pris om man skulle kunna hÃ¥lla det,  även ca 12  är ett extremt bra pris inkl installation sÃ¥ lyckas du med det är det bara att gratulera och speciellt om det är med 5Ã¥rs garanti.

Du får återkomma med vad du hittar på i slutändan, gissar på att det snart sitter en FH35VEHZ där
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #39 skrivet: 21 september 2017, 15:57:46 »
Jag pratar inte om installation.
Har en kyl nisse till granne som får lösa det som har med kylmedium att göra. Han vet det inte än men det är planen :)

Men fÃ¥r se hur jag göra.  Just nu är min E9DKE väldigt ren och fin :)


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #40 skrivet: 21 september 2017, 16:33:06 »
Rätt grannar eller kompisar är bra att ha, brukar dock vara jäkligt svårt att få hem dessa då dom vet att det vankas gratisarbete ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #41 skrivet: 21 september 2017, 18:10:28 »
Givetvis är jag villig betala för det och vill inte ha det gratis.
Mycket möjligt jag tar en installation men vet ungefär vad de kostar. Jämför pumppriser separat typ.
Tycket baspriset på FH35 verkar ge mycket pump.

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #42 skrivet: 21 september 2017, 19:50:11 »
Större delen av installationen kan man ju göra själv.
Rördragning och vakumsugning som kräver mer verktyg än de flesta har grejer till.
Bra grannar hjälps åt så är det ju.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #43 skrivet: 21 september 2017, 20:23:28 »
Om man har koll på installationen så fungerar det, vi kommer dessvärre till ställen där "allt är klart" och bara dra rören och vacumsuga men lika ofta får vi då göra om allt från borrning till upphängning av utedel och det tar betydligt längre tid än om vi skulle gjort allt från början.

Har man kontakter så kolla med dom först är mitt tips.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta Panasonic E9DKEW till....
« Svar #44 skrivet: 21 september 2017, 21:06:14 »
Med tanke på att det tog en timme här med enkel rördragning plus provkörning så är det inget jag kommer göra själv när jag ska ha en till garaget.
Jag var med och drog i någon kabel och var med och lyfte utedelen på plats. Lätt värt att betala installation som blir bra direkt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!