Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp: helt olika sätt att räkna. Vilken är rätt? Hjärnan exploderar....  (läst 9729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag gjorde en körning på en 14 kW Bosch i Upplands-Visby:

51 790 kWh/Ã¥r varav 5 000 kWh varmvatten
19,2 kW vid DUT -18,6
254 meter aktiv borra
Max tillskott 5,6 kW
Drivenergi VP 15 750 kWh *(15 530 kWh)
Tillskott 650 kWh
Gratisenergi 35 610 kWh
Drifttid 3 670 timmar.

David...om du jämför dina 400 meter med 254 meter så har du en skillnad på 30-40 000 kr.
Placerar du pengarna på banken kan du betala tillskottet och den sämre verkningsgraden med räntan.


*Även jag rekommenderar arbetstank. Intern cirkpump 220 kWh/år.

 
« Senast ändrad: 27 september 2011, 12:40:11 av Lexus »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Men då ligger jag på -4 på borrhålet och det skulle jag inte kunna rekommendera. (obs har inte tillgång till 14kw. bara 12 eller 16 och jag har lagt in en 16 i programmet).

Visst går det att snåla lite på borrhålet men 150 meter grundare blir i det mesta laget tycker jag.
2x160 så landar man på -1,8 och det känns lite bättre. COP blir prick 3 inklusive allt :)

Jag utgick ursprungligen frÃ¥n 2x200 för dÃ¥ ser det riktigt fint ut (0grader) men visst mÃ¥ste man finputsa lite i alla ändar tills man nÃ¥r den optimala konfigurationen och den kanske är nÃ¥got grundare helt klart. 

Det är ju även av intresse att på lång sikt ha en väl dimensionerad och långsiktigt gångbar anläggning där man inte jobbar på marginalen. I ett sådant fall måste man kanske vara redo att ta till lite extra här och där. Tittar man på en enstaka siffra så kan man kanske anse att det inte är ekonomiskt försvarbart men tittar man på helheten och funderar över total cost of ownership för allt under hela husets livslängd så blir det lite annorlunda.

Jag tycker till exempel att det är önskvärt att komma ner MOT, om än inte TILL, 2000 timmar per år i drifttid. Då behövs en större pump.

Men det är ju enormt komplext detta med beräkningar och ekonomi och det går att se det från så många olika vinklar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Dags att tänka lite "out of the box" och stänga av beräkningsprogrammet en stund?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thinking_outside_the_box

Om man oreflekterat matar in det stora husets värden kommer man till ett eller flera resultat som sedan leder till en stor investering men med kvarvarande dålig komfort för frågeställaren. Skall man verkligen behålla två-glasfönster med ett uvärde på ca 3 i en så stor kåk med tanke på kallras och energiåtgång?
Med en mindre investeringssatsning på en montering av isolerglas blir u-värdet lite drygt 1 och energiåtgången för uppvärmningen minskar med 25-30%.
Här ett exempel på ett företag som gör jobbet skräddarsytt och bra:
http://www.boklimat.se/

Då räcker 11 kwh väl och hela "paketet" blir mycket billigare både på kort och lång sikt, ger bättre komfort och billigare energinotor samt är väsentligt mer miljövänligt!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Med 55° angivet vid DUT har jag svårt att tro medel över året är lägre än 45°.

Jag har ett radiatorsystem som kräver ungefär 53 grader framledningstemperatur vid DUT för Stockholm (-18) och en pump som klarar att dra upp framledningstemperaturen till 42-43 grader utan tillsats. Ser jag på antalet tillsatstimmar i förhållande till antalet kompressortimmar för radiatordrift (<10% i snitt över åren) tycker jag det finns anledning att hävda att genomsnittlig framledningstemperatur för ett system som behöver 55 grader vid DUT är klart lägre än 45 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Om jag utgår från 50m2 fönster dvs ca 35 normala villafönster blir besparingen 16% eller ca 8400kwh
http://www.energifonster.nu/sv/rakna_ut_din_energibesparing.aspx

Efter VP installation är besparingen 2800kwh som skall ställas mot kostnaden, som jag inte har en aning om vad den är :)

Med en grundare borra och 12kw värmepump finns det sÃ¥ pass mycket spets (frÃ¥n ca -5) att det är ändÃ¥ är värt att borra djupare och sätta en 16kw pump. (16kw och 2x140m). 

Så kontentan är att det grovt sett är lite drygt 2000kwh man kan spara, utöver komfort samt ca 10 000kr billigare borra. Och som sagt, huruvida det är värt eller inte har jag ingen aning om. Att det är bra för miljön råder nog inga tvivel om, så vida det inte är miljövidrigt att tillverka de nya fönstren :)


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Den uträkningen stämmer inte.
Eftersom kallraset i stort sett upphör med bra isolerglas på tvåglasfönster(från ca 3 till ca 1,2 i u värde) kan man som grädde på moset sänka inomhustemperaturen med 1 a´2 grader mot tidigare inomhustemperatur men ändå uppleva ökad inomhuskomfort. Man hamnar då utan att anstränga sig på 25 till 30% energibesparing gentemot tidigare.
Det blir då både bättre, billigare och smartare att satsa på energiglas och en mindre värmepump(11 kwh) och med mindre borra. Och som sagt mycket bättre ur miljösynpunkt.
Det har sina risker att snöa in på fyrkantiga beräkningsprogram.
Särskilt för kunden.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Samma sak säger golvvärmeleverantörerna. Har du några belägg för att folk verkligen sänker inomhustempen 2 grader utan att uppleva någon komfortförsämring? Har du börjat sälja fönster?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Nej jag säljer inga fönster, då hade jag talat om det i inlägget. Däremot har jag ca ett års erfarenhet av installerade isolerglas.. Kallraset försvann, termostaten kunde justeras ned och framledningstemperaturen sänkas. Erforderlig framledingstemperatur stämmer i stort med Rolands uppgifter och erfarenheter.
 (45-50 grader C vid samma Dut räcker och när det ngn gÃ¥ng blir riktigt kallt, -15-20 i mina trakter, räcker det att elda en laddning i braskaminen för att stötta)
Emperin är ofta en bra och pålitlig källa.
« Senast ändrad: 27 september 2011, 15:48:15 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag tycker förslag om tilläggsisolering, byte av fönster och andra liknande åtgärder är bra förslag rent generellt.

Jag har absolut 0 koll på vad en sådan åtgärd skulle resultera i, i TS hus. Lika lite vet jag om vad det skulle kosta och huruvida det i övrigt skulle påverka estetik m.m. Inte heller är de beräkningsprogram jag använder byggda för att kunna beräkna effekter av fönsteruppgradering.

Jag tänker därför inte värdera den typen av förslag.

Så jag nöjer mig att ge er information om hur pass lågt energibehov som huset behöver komma ner i för att klara sig med 12kw värmepump enligt samma premisser som tidigare dimensioneringsförslag.

Vid 37 000kwh (tidigare var totalt 52 000kwh) så räcker det med 12kw och 214m aktivt borrhål.
Vid 52 000kwh krävdes 16kw och 2x160m för motsvarande (cirka) 

i första alternativet kommer man ner till elbehov om 12521kwh
i andra alternativet kommer man ner till elbehov om 17019kwh

Vid första alternativet har man dragit ner på husets behov från 52 000 till 37 000 vilket är en totalminskning med 15 000kwh. Omräknat i mindre elbehov till värmepump och ev. spets blir detta 4498kwh.

Den besparingen skall läggas mot kostnaden för investering. Jag har så klart inte tagit ställning till huruvida en minskning av energibehovet om 15000kwh är möjligt. Det får andra stå för :)

Besparingen vid inköp på 12kw och 214m kontra 16kw och 320meter är ca 30 000kr.
Huruvida huset kommer ner till 37000 från 52000 genom byte av fönster är inget jag vet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag har ett radiatorsystem som kräver ungefär 53 grader framledningstemperatur vid DUT för Stockholm (-18) och en pump som klarar att dra upp framledningstemperaturen till 42-43 grader utan tillsats. Ser jag på antalet tillsatstimmar i förhållande till antalet kompressortimmar för radiatordrift (<10% i snitt över åren) tycker jag det finns anledning att hävda att genomsnittlig framledningstemperatur för ett system som behöver 55 grader vid DUT är klart lägre än 45 grader.

Hälften av energiförlusterna minus egenvärmen finns under perioden första december till sista februari.

Är toppeffekten för komfortvärme 18,7 kW vid DUT -18° och medeltempen för perioden dec-feb -2° så är medel fram/retur/rum 44/37/21 (10,4 kW) med 20 st Purmo 611 22:or.
Eftersom värmepumpen har en effekt på 14 kW, så måste avgiven effekt fördelas på färre antal timmar, varför också framledningstempen blir högre.

Samma raddar behöver 49/42/21 för att förmedla kompressorns effekt 14 kW.

Eftersom gångtiden för värme är 78% eller 19 timmar/dygn och varmvattnet kräver 1 timma/dygn, så finns det inte så mycket tid för att kompressorn får jobba upp avsvalnad temperaturer d.v.s. kompressorn har långa gångtider. När värmebäraren faller under 45°, så står kompressorn i off merparten av tiden.

Varmvattenförbrukningen finns hela året och kräver framledningstemp ~50°.

Naturligtvis kräver resten av värmesäsongen lägre temperaturer, men jag är tveksam om mitt tidigare påstående är så fel.

Utloggad neversummer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för fönstertipset! Kontaktar företaget och så får vi se!

Dags att tänka lite "out of the box" och stänga av beräkningsprogrammet en stund?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thinking_outside_the_box

Om man oreflekterat matar in det stora husets värden kommer man till ett eller flera resultat som sedan leder till en stor investering men med kvarvarande dålig komfort för frågeställaren. Skall man verkligen behålla två-glasfönster med ett uvärde på ca 3 i en så stor kåk med tanke på kallras och energiåtgång?
Med en mindre investeringssatsning på en montering av isolerglas blir u-värdet lite drygt 1 och energiåtgången för uppvärmningen minskar med 25-30%.
Här ett exempel på ett företag som gör jobbet skräddarsytt och bra:
http://www.boklimat.se/

Då räcker 11 kwh väl och hela "paketet" blir mycket billigare både på kort och lång sikt, ger bättre komfort och billigare energinotor samt är väsentligt mer miljövänligt!


Utloggad neversummer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huset såldes som dödsbo och det var en gammal människa som bodde där ensam och sannolikt snålade med värme. Vi kommer ju bli 4 nu (2 vuxna+2 barn). Detta gör att jag vågar att lägga till 25%. Ren empiriskt alltså.

I vilket skick är panna och brännare? Vad finns det för anledning att tro att 5 m3/år är för låg förbrukning (håller med om att det verkar lågt, men ändå..)?

Utloggad neversummer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läste igenom alla inlagg. Stor tack till alla.
Kommer nog att välja 16 kW eller uppåt.
Idag fick jag en intressant förslag från Thermia killen. Han föreslår väldig finurlig lösning med 2 (!) parallelkopplade pumpar. Thermia Diplomat 16 Optimum G2 med inbyggd styr-
och reglerdator, 180 liters  hypersnabb varmvattenberedare, 65 °C framledning,
scrollkompressor, 2 st cirkulationspumpar samt mjukstart och 3/6/9 kW eltillsats. samt Bergvärmepump Thermia Duo 6 som installeras som tillsats.
Har någon av er erfarenhet av 2 pumpar i samma hus? Snubben påstår att pumpar kan arbeta oberoende av varandra och på somrarna kan bara 6 kW kan vara i drift och båda samtidigt på vintrarna.
Kommentarer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Läste igenom alla inlagg. Stor tack till alla.
Kommer nog att välja 16 kW eller uppåt.
Idag fick jag en intressant förslag från Thermia killen. Han föreslår väldig finurlig lösning med 2 (!) parallelkopplade pumpar. Thermia Diplomat 16 Optimum G2 med inbyggd styr-
och reglerdator, 180 liters  hypersnabb varmvattenberedare, 65 °C framledning,
scrollkompressor, 2 st cirkulationspumpar samt mjukstart och 3/6/9 kW eltillsats. samt Bergvärmepump Thermia Duo 6 som installeras som tillsats.
Har någon av er erfarenhet av 2 pumpar i samma hus? Snubben påstår att pumpar kan arbeta oberoende av varandra och på somrarna kan bara 6 kW kan vara i drift och båda samtidigt på vintrarna.
Kommentarer?

Säkert en kanonlösning men dyrt, jag skulle satsa på en bergvärmeinverter som IVT X15 eller Nibe 1150 istället om man vill slösa lite pengar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!