Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 09 december 2004, 01:44:11 »

Citera
Fick reda på att Nibe har kolvkompressor - någon som tycker ljudet är störande?

Innan vi installerade vår pump som har kolvkompressor var jag orolig för bullret (pannrummet under vardagsrummet)
Men pumpen går tyst - fabrikanten har vinnlaft sig om att klä t ex insidan av skåpets plåtar med ljuddämpande material

Grannens VP, en Thermia med Scroll hörs inte heller i deras vardagsrum. Husen är av olika matrial i de bärande delarna.

Mera om buller  finns i andra inlägg, även åtgärder mot oljud.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 december 2004, 20:09:49 »

ME
Ok, lurig sak det där  ;)
Skrivet av: ME
« skrivet: 08 december 2004, 09:46:40 »

Min dator (IE) verkar vara knäpp--

Citera
Visst går vattnet från kompressorn alltid in i övre delen först!?
Nej kompressorn jobbar mot nedre delen och det är skiktning som gör att det blir varmare ovan "plåten" och hjälper inte det så går ELpatronen in och lyfter tempen över elpatronens börvärde.



Skrivet av: ME
« skrivet: 08 december 2004, 09:39:27 »

Va faskiken har hänt, fel hos mig eller...
När jag skall göra förhandsgranska så POSTAR jag ??
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 december 2004, 18:08:28 »

Oki så det börvärdet styr elpatronen...  jag visste det var nåt, därav min nästan osmakliga tjurighet.  :-[


Citera
kompressorn vid 36 grade och stannar vid 41 (+5 från bör.)
Men räcker verkligen varmvattnet då, vid tex störttappning riskerar man ju att få en tempsänkning mot vattnet i den övre delen dessutom!!??

Visst går vattnet från kompressorn alltid in i övre delen först!?
Jag vet ju att fullkondenserar då o då, men övre delen kyls väl sen vid nästa vp start ??
Faaxxxx jag skulle vilja gå deras 3 veckors kurs då skulle dom få sina fiskar varama   ;) ;) ;D
Skrivet av: ME
« skrivet: 07 december 2004, 09:03:20 »

NEJ, CTC har bara ett BÖR värde för KOMPRESSORN.
Vid +-0 grader så har jag 34 framledning. Vp'n har en begränsning  den använde lägst bör värde på 35 grader  i tanken även om frmledning är läger. SÅ har jag tex 36 grader i BÖR framledning så startar kompressorn vid 36 grade och stannar vid 41 (+5 från bör.)

Sedan finns ett bör VÖRDE för elpatronen (dvs vöre delen av acktanken. DAN styr inte kompressorn på något sätt, bara till från på el patronen :)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 december 2004, 00:26:55 »

Med COP 4.2 på 0/35 (värmebärare) så kan det väl knappast vara så att den kondenserar vid 55 grader hela tiden...

Jag trodde att den hade en ack-tank där vattnet är något varmare än bör ut.  Sedan har den en liten avdelning högst upp i tanken där den håller högre temp.  Varmvattnet görs först i en slinga i radiatortanken för att spetsas i en slinga i toppen.
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 december 2004, 23:53:52 »

Kan det vara så att kompressorn startar när shunten indikerar fullt öppen (eller xx%)?
Och att den sen värmer vattnet i acken x antal grader.

Nån som vet hur det funkar?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 december 2004, 23:26:57 »

ME

Men e ja alldeles ute och cyklar  :-[
Börvärdet fram på rad. kretsen det är vi helt sams om.
Man visst har den två börvärden, ett för själva "kompressorkretsen" också, det är ju den som avgör arbetstempen på kompressorn eller hur.  För du har väl inte 35 gradigt varmvatten vid +-0 ute??
För att hålla börvärdet stabilt fram till radiatorerna måste väl kompressorn jobba med varmare vatten, eller ???  
Fattar annars inte hur det går till  :-[
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 december 2004, 23:06:20 »

Usch, Snacka om att man har gett sig in i ett geting bo...

Jag har vi 0 grader 34-35  graders framledning, och VP'n kaster in handuken vid ca -14/15 grader (inte hundra säker vill ha mer konstant temp för att säga exackt.

Citera
Vet inte riktigt vart givaren sitter?
sitter ca 80-100 cm efter shunten (isolering finns)

 
Citera
däremot förmår den inte skapa högre temp i mitt radiatorsystem - även om den går kontinuerligt!
det innebär väl att den stannar vid 43 grader (dvs inte orkar att tillföra energi i samma takt som elementen avgen den,  eller ?

Citera
Jag är för övrigt glad att du inte ångrar ditt köp, det är ju aldrig kul
Kanske jag gör det om jag skaffar golvvärme :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 december 2004, 20:57:42 »

ME

Citera
FÖR det mest ekonomiska ÄR att alltid jobba på BÖR värdet och få det så lågt som möjligt

Men det är ju shunten som skickar ut temp enligt börvärdet eller hur.
VP börvärde ÄR lite högre än börvärde för rad. kretsen och den jobbar ju enligt samma princip på CTC också som på andra pumpar (on off), och skillnaden är väl att så fort börvärdet nås så startar pumpen???? Vet inte riktigt vart givaren sitter?
Så kompressorns framledningstemperatur blir ju alltid lite högre på en CTC.  eller har jag missat nåt?
Men som sagt i en villa där det går 5-10´KWH/år till värmen så spelar det nog inte så stor roll.
Men som vi tidigare berört mycket sämre om elpatronen dessutom tillsåts gå i "tid och otid".

Mina 50 år gamla radiatorer klarar också riktigt låga temperaturer.

Börvärde vid +-0 är 30 grader, det ger en stopptemp på stigen på ca 36 grader.
Max framledningsstemp vid värmedrift 42 grader, räcker till -20 minst.
Min årssnitttemp på framledningen vid värmedrift ligger nånstans mellan 30 och 35 grader, långa tider stannar den på ca 30 grader fram och ca 25 på returen!!!!
Med dom data så tror jag starkt på "min" typ av driftsätt.
Växelventil mellan värme och varmvatten.
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 december 2004, 14:58:18 »

Citera
Och vad ligger ditt BÖRVÄRDE på när VP stannar på 43 grader och INTE har hunnit arbeta av underskottet ?

Den stannar inte på 43 grader utan att ha betat av hela underskottet, däremot förmår den inte skapa högre temp i mitt radiatorsystem - även om den går kontinuerligt!

Min genomsnittliga framledningstemp vid en snitttemp ute på -11 grader (1/12-04) ligger på 34.1 grader.

Igår när det var -0.8 graders snittemp ute var den genomsnittliga framledningstempen 27.3 grader (max framledningstemp var 39.7 grader.

Jag har radiatorer som ger hög uteffekt vid låga framledningstemperaturer, men det fungerar på liknande sätt om man har stor volym vatten istället.

Dock är en kombination av de två förutsättningarna en fördel.

Som sagt var, det är nog ingen större skillnad över året, men det krävs i så fall att man snålställer vv-tillverkningen och gör en ordentlig intrimmning på radiatorsystemet och styrens inställningar på CTC om den skall kunna konkurrera med flytande kondenseringsvärmepumpar.

(En CTC fungerar bra utan att man trimmat in den, därför står det nog många CTC-värmepumpar runt om i vårt avlånga land som arbetar med onödigt höga temperaturer - både i acken och i vv-delen)

Jag är för övrigt glad att du inte ångrar ditt köp, det är ju aldrig kul :D

/Rickard
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 december 2004, 11:55:19 »

Ahh.. 43 grader... senila jag...

Beror det inte på att du har kraftigt över dimentionerade element ?? hur många har det ??

Och vad ligger ditt BÖRVÄRDE på när VP stannar på 43 grader och INTE har hunnit arbeta av underskottet ?

Ligger din VP's bör värde mindre ÄN 38 så jobbar din VP fortfarande med ett ofördelaktigt framlednings temp :) DVS ligger ditt bör värde mellan 35-38 grader hos dig, så ser jag ingen skillnad om du skulle haft en CTC, Nibe eller Thermia ( sista två styr på grad minuter).

Sedan måste du &så ta hänsyn till att KOLV och SCROLL har olika effekt kurvor.(är jag fel ute här)

Har du där emot lite vatten och ett system som inte gör av med energi vid 43, utan tex stannar först vid 55. Vad är då skillnaden ?

Så enkel är inte denna denna fråga...

För ett riktigt låg temp system där du ligger under 35 grader (kanske lägre än så) i BÖR värde kan det vara bättre med styrning på gradminuter. Men sjag är inte riktigt säker på det...

Jag kan &så erkänna att jag eventuellt har valt fel VP med tanke på att jag vill skaffa golvvärme. MEN inte riktigt säker på det än, det lär jag nog se efter en införskaffning av sådan.
 
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 december 2004, 11:00:42 »

ME

Om jag har ett börvärde på framledningen på 40 grader, min värmepump har -250 gradminuter när den startar (framledningstemp ca 25 grader) då kommer den under långt tid att arbeta med framledningstemp under 40 grader - detta ger hög COP.

Min värmepump kan bara bygga upp 43 graders framledningstemp i radiatorsystemet, detta innebär att den varje gång den startar (med detta börvärde) kommer att ha stått så pass länge (ca 40-60 minuter) att kollektorn har hunnit laddas, framledningstempen är låg, och den får arbeta med optimala förutsättningar för hög COP.

Den får en lång gångtid eftersom den under en ganska lång tid arbetar med framledningstemp under börvärdet (kanske 30-45 minuter) , under denna tid fortsätter gradminutunderskottet att räkna ned. När framledningstempen kommer över 40 grader (börvärdet) så bärjar gradminuterna att räkna åt andra hållet - detta gör att den kommer att få arbeta i kanske 3-4 timmar i temperaturintervallet 40-43 grader, forfarande en temperatur som inte överstiger den temp som din CTC normalt arbetar med (vid kall väderlek).

Totalt sett ger detta en drift med högre COP och färre starter, framför allt i system med stor vattenvolym och/eller radiatorer som kan avge hela värmepumpens effekt vid en låg framledningstemp. (under 45 grader vid kontinuerlig drift)

CTC:s fördelar finns istället när kravet på framledningstemp är låga (varmt ute), speciellt i kombination med klena radiatorsystem som inte förmår göra av med värmepumpens hela uteffekt vid en låg framledningstemp.

I ett sånt system kan en CTC i vissa fall vara att föredra. (system med liten inbyggd vattenvolym och höga framledningstemperaturer vid värmepumpsdrift)

Same but different, tror inte skillnaderna är så stora.

Och framför allt tror jag inte att så många villaägare själva kan avgöra vilken princip som funkar bäst i deras hus...

/Rickard
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 december 2004, 10:28:26 »

Nja, Bertil...

Jag ser det som (förutom under sommar halvåret)  är det endast lite mer start och stopp som blir stora skillnaden.

För Har du ett under skott på -10 grader i  förhållande till BÖR so måste du det till ett ÖVERSKOTT på +10 grader för att beta av underskottet av grad minuter ...

Och VAD är vinsten med det ....?? inte ett nickel snarare tycker jag att man lurar sig själv (och får längre drift (dvs minde start och stopp)

FÖR det mest ekonomiska ÄR att alltid jobba på BÖR värdet och få det så lågt som möjligt ???
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 december 2004, 21:34:38 »

Nja det funkar så att själva pumpens temp ligger lite över börvärdet, några få grader.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 05 december 2004, 20:51:45 »

temperaturer som är möjligt, tyvärr ligger ju CTC ständigt llite över börvärdet.

Är det inte bara att sänka börvärdet en aning så hamnar man där man vill, eller?  ???
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 december 2004, 20:36:55 »

ME

35 grader.. ja det vet vi väl inte, men förr överdimensionerades det nåt otroligt..

Jag håller hårt på att VP ska jobba med så låga temperaturer som är möjligt, tyvärr ligger ju CTC ständigt llite över börvärdet.

Men jag kan hålla med dig i en villa kan det va ok, men tycker att CTC skulle vara en toppmaskin om dom tex separerade VV från värme. skiljde bort elpatronen inte bra att den värmer direkt i VP, det höjer ju oclså kompressor tempen och tom ta över en del av värmeproduktionen.
Många andra saker är jättebra
Tex rumsgivare och strömbegränsning som standard.
smart utbytessystem för kompressorn, som tex gör byte till en kraftigare kompressor tilll en barnlek!!


Skrivet av: ME
« skrivet: 04 december 2004, 15:23:09 »

Citera
låga temperaturer på radiatorsystemmet mycket effektivt vilket inte CTC gör!!!!!!

MEN Bertil... Ett hus från 1950 och inte tilläggs isolerat ??  Tror inte det spelar någon större roll. NI har bara en noja och vill ha låga temperaturer.

Hur ofta tror du att hom ligger under 35 grader i framledning ??

Skulle titta på en CTC eh 8.5 om jag vore Jasmin :)

fördelar är att på sommaren om du behöver lite värme INTE får så många start och stopp OCH en jämn temperatur......

Skrivet av: Jasmin
« skrivet: 04 december 2004, 12:24:15 »

8. Thermia D8, 125 aktivt

Dem. av panna, tot 150 meter borrning ingår, isolering.

Foderrör debiteras löpande 793 kr/meter, ytterliggare borrning 243 kr/meter.

Pris: 120 000 kr

Verkar vara vettig. Misstänker att berget inte ligger långt ner och därför är det ok med löpande foderör. Tyckte oferten verkade vettig med 125 aktivt. Kan komma undan billigare med 3000 genom att ta hand om [tr][/tr]pannan själv.

CTC kommer nästa vecka.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 december 2004, 14:50:46 »

Du ska välja en rejät stor pump, ingen som offererar till fast pris förseslår nåt som är onödigt stort då får dom ju inte sälja nåt.

Borran lika där man snålar därifrån får du ju gratisvärmen den ska va rejäl, bättre med ite marginal.

Ang CTC sök lite under CTC forumet, jag tycker dom har sina brister tyvärr.

Ang CTC installatör´s kommentar om storleken, jag känner personligen 2 som har fått för små CTC pumpar hos en blev det TOM byte av kompressorn för den var på tok för liten.

Men han rätt i att hålet får INTE va för klent det är ju som sagt där du har gratisvärmen!!!!!!!

Men med en vek pump får du ändå en massa onödiga svindyra tillskottstimmar.

Alla har snålräknat som du förstår välj den största pumpen som nån föreslaget, men fråga gärna den du får störst förtroende för vad vill du ha om vi väljer ett snäpp större pump och en djupare borra...
Försök sen pruta säg att jag köper av dig men då får du slå av på priset.. då säger han att vi kan väl dra ner borran igen för det behövs inte så djup...
Då säger jag skitsnack!!!!!   som jag sa nyss det är ju där du har gratsisvärmen...
Det är ju livscykelkostnaden som är viktig, inköpspriset är helt underordnat i det fallet.

Väljer du NIBE eller thermia då har du en pump med bästa styrdatorn, dessutom utnyttjar dom låga temperaturer på radiatorsystemmet mycket effektivt vilket inte CTC gör!!!!!!
Skrivet av: Jasmin
« skrivet: 03 december 2004, 11:37:33 »

Jo, en del av källaren värms (tvättstugan) men det kanske behövs mer i framtiden eftersom kombipannan försvinner.

Fick reda på att Nibe har kolvkompressor - någon som tycker ljudet är störande?

CTC var på besök i morse i 2 timmar! Delvis mitt fel, måste jag erkänna men med facit i hand så tycker jag att de första offertgivarna kom undan billigt men så är det med inlärningskurvor.

Nåja, vi hade en diskussion angående lite olika skolor ::). Efter en titt på alla mina Thermia offerter så verkar det som att dessa installatörer brukar ge en för stor pump i förhållande till villan/förbrukningen och sen kompensera detta med ett mindre hål.
Andra rekommenderar aningen mindre pump men med ett djupare hål?

Vad säger ni?

Och ni har en CTC Ecoheat - ge mig lite feedback på era pumpar!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 02 december 2004, 22:01:32 »

om jag fattat det hela rätt så värmer du inte källaren idag?
hur mycke mer energi komer det att gååt till att värma källaren?
om du läser lite på forumet så är det en del som säger så här efteråt, skulle tagit en större pump ialla fall.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 december 2004, 18:26:20 »

Nja oss sliter du inte ut, kanske offertgivarna  ;)
Skrivet av: Jasmin
« skrivet: 02 december 2004, 18:19:16 »

Ännu en offert!

7. Nibe 1215-7, 125 aktivt (tot 140 m, 40mm kollektor)
Dem. av panna, isolering köldbärarledning, 6 m foderrör ingår. Fast installation med kopparrör ej flex slangar.

Avvikande borrning 265 kr/m, foderrör 2070 kr per 3 meter.

Pris: 80 000 VP/install + 44 000 borrning/mtrl = 124 000 kr

De som faller bort:
Stiebel: För dyr
Autoterm: Aningen klen VP samt litet hål. Ska man upp i effekt är man på D8/1215-7.
IVT: För dyr om man ska jämföra effekt/borrhål.

Lutar åt antigen D8 med några extra meter(125 aktivt)  eller 1215-7, verkar vara hugget som stucket. Priserna ligger i närheten men är det någon som vet om det är skillnad på bullret? D8 har scroll men hur är det med 1215?

Har bokat Nibe för installation tidigt mars pga att borraren aviserade höjning med 10 % pga tidsbrist och stålpriser. Fick dock med betänketid tom siste Januari.

CTC-installatör kommer imorgon samt en till från Thermia. Ska jämföra alla Thermia-offerter och sen ta ett snack till med dessa och se vad det kan göra på priset. Återkommer med dessa om ni inte redan är trötta på mina inlägg.

/Jasmin
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 23 november 2004, 18:38:47 »

Vi bor i Mölndal och gjorde slut på 2600 liter olja om året.

När det den senaste veckan, var  -4 nattetid ( en natt -6.5, en annan -2 ) och ingen blåst gick kompressor 1 nattetid  i  5 till 7 timmar  utan avbrott. Den bör då lämna mellan 4.3 och 4.6 kW. Detta värmebehov i vårt hus tyder på att Du  med Din förbrukning bör välja en pump som ger minst 8 kw om Du vill ha ett minimum av patrontid de få gånger det är -17.
Med endast en kompressor kan man räkna med stora temperatursvängningar vid + 10 . Många stopp/ korta gångtider kan det bli vid rejäla plusgrader och t ex IVT ÄF tycks vara mycket försiktiga med att rekommendera stora punpar som täcker låga temperaturer utan tillskott.
 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 november 2004, 12:50:54 »

Citera
Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.

Mät på stig o retur vid pannan först med det o utetempen kan man se vilken framledning du ungefär behöver vid annan utetemp se tex NIBE´s kurvor för framledning... Vi kan hjälpa dig oxå om du inte hittar

Sen ska man kolla stig o retur vid varje radiator så man ser att dom funkar som dom ska. Där kan det vara så att man har något som är onormalt stort i förhållande till rummet där behövs det kanske inte fullt blås. Men  har man öppen planlösning ska man ha bra flöde. Då avger rad. max värme då kan kurvan sänkas något och  man klarar lägre utetemp.

För uppskattning av behov av max framledningstemp kan man tex kolla hos Nibe i montering och skötsel anvisning sid. 21 diagrammet utan förskutning....
Kurvan kan användas även om du köper en annan pump!!
Exempel behöver du 40 grader fram vid -10 ute (kurva 6) då behöver du inte fullt 55 fram vid -40 ute  ;)  Inte alls exkt vetenskap men mycket bra indikation.

http://www.nibe.se/vvs/PDF/pdfsokning_se_exkl.asp

välj Produktgrupp....Markvärmepump...pump Fighter 1215.... sen dokumenttyp.. montering och skötsel...

Citera
Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.

Fantastisk bra men jag gissar att stigaren var varmare, det är jättebra om den va 40 grader också!!
Kan gå mäta på toppen av en radiator också, men mät utgående från pannan som sagt.


Citera
att Folksams sammanställning talade för en bättre kvalité. Frågan är om prisskillnaden (förväntad) går att försvara. I dagsläget är alt 2 mest intressant fast med några extra meter aktivt hål. Overkill?

Dålig stil av NIBE killen hälsa honom att du hittade inte en enda Thermia Diplomat, men NIBE fanns representerat. Jag tycker båda håller bra kvalité, men bondfångarargument!!! Inge bra!

Citera
Pratade med en Nibe-ÅF igår och som vanligt ansåg han att Nibe var mycket effektivare än Thermia

Också dåligt argument, säg att du jämfört COP men fattar inte vad han menar, NIBE har inte med sina cirkulationspumpar i COP men det har Thermia.
Båda har mycket bra verkningsgrad. Har du ett extremt lågtemspsystem får du mycket för pengarna om du väljer NIBE, den ger hög uteffekt vid låga temperaturer fram. Nibe´s 7kw pump ger 8,8 kw vid 35 grader framledning och 7,1 kw vid 50 fram. COP för Nibe klippt från deras hemsida. Men jag får till 4,63 respektive 3,23 för NIBE exl.pumpar.
 
Citera
Värmefaktorn (COP) är upp till 4,8 (exklusive pumpar) vid 0 °C ingående köldbärartemperatur och 35 °C utgående värmebärartemperatur.

Diplomat 8 ger   vid 35 grader 8,13kw resp 7,73 kw vid 50 grader fram.  Cop för Thermia 4,6/3,4 35 resp 50 fram (med cirkpumpar).
Inte kan jag se att NIBE skulle va MYCKET effektivare.

Moderna pumpar från dom större tillverkarna har bra värden, det kan va viktigare med referenser på installatören, att skriva fast lev. tid, att få aktivt djup på borran specat på offerten. (kalkylen kan nog mest ses som ett förslag).

Lite att bita i  ;)



Skrivet av: ME
« skrivet: 23 november 2004, 09:55:51 »

Citera
Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.

 VART kollade du på elementen ??  kolla direkt efter termostaten, inte mitt på elementet. på mina element finns en liten Kromad böj innan elementen mät på den.

Och sedan kan du mäta efter  på ut gående, för stor skillnad  (nästan kalla i botten) och dina element kanske är strypta lite för mycket och du har för hög framledning.

Mät vad du har efter pannan kan vara bra som referens om du har någon form av styrning typ motoriserad shunt. det borde &så kunna ge en indikering....

Fast det finns folk här som är bättre på detta än mig.  
Skrivet av: Jasmin
« skrivet: 23 november 2004, 09:40:24 »

Nibe 1215-7 eller Thermia D8? Vilken är effektivast/bäst?

Pratade med en Nibe-ÅF igår och som vanligt ansåg han att Nibe var mycket effektivare än Thermia och att Folksams sammanställning talade för en bättre kvalité. Frågan är om prisskillnaden (förväntad) går att försvara. I dagsläget är alt 2 mest intressant fast med några extra meter aktivt hål. Overkill?

Kommer att göra som CocoBill och många andra föreslår: ta reda på hur mycket foderrör behövs, samma djup, liknande effekt och sen göra en jämförelse.

ME: riktigt kalla dagar så har vi nog inte många av, speciellt dem som är i närheten av 20 minus, ligger nog mer i närheten av 0 till -10 och självklart vinden som kyler en del. Men eftersom mitt hus (byggt 1950) inte är tilläggsisolerat samt att jag har gamla fönster så går det åt lite värme. Detta kan jag tåla så länge luften är bra inomhus (har självdrag).

Bertil, har en plan för asbesten där blötläggning, tejp och plastpåsar är involverade. Har också en golvbrunn så möjligheten att spola hela pannrummet finnes.

Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.
Skrivet av: CocoBill
« skrivet: 22 november 2004, 23:34:40 »

Jag hade också problem att välja, hade 11 offerter samt 5 olika fabrikat, allt från 5 – 8 kW. Tack vore det här forumet blev det bara två fabrikat Nibe (1215-7) och Thermia (Diplomat 8 ). Sedan fixade jag en lista med alla utgifter, de som var inräknade och de som inte var det. Räknade alla med samma antal meter foderrör, räknade till alla panna- och tankbortagning, lika storlek – samma borrdjup osv…och fick att alla offerter skiljer sig i ca 3000: -. Om man tittar marknadsöversikt på konsumentverkets hemsida ser man att Diplomaten har ca 20000: - högre rekommenderat pris, dvs. Nibes ÅF ville tjäna lite extra. Därför valde jag Thermia.
 

http://www.elpriser.konsumentverket.se/Documents/energi/varmepumpar/jord%5Fberg%5Fgrund%5Foch%5Fsjovattenpumpar%5Fmarknadsoversikt%5F2004.pdf
Skrivet av: ME
« skrivet: 22 november 2004, 21:15:20 »

En snabb mellan tumme och pekfingret bedömmning så tycker jag D8 alt 2 ser lockande ut, MEN frågan är hur kallt ni har som lägst i era trakter ??. Det är väl inte måga dagar med minus 20 grader. ???

 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 november 2004, 12:44:13 »

Citera
När det gäller elpatrondrift och effekt på VP så har jag fått lära mig att välja en maskin som inte stannar och startar jämt och att det är bättre med eltillskott för att spara kompressor eller är dagens maskiner tåligare och man kan bortse från detta?
Bra styr i Thermia o NIBE lätt att sköta bra möjligheter att minska start o stopp!!!

Asbest oftast bara i krökarna (asbetshaltigt gips) så riv ingen isolering i krökar kolla även med kommun hur dom vill ha det förpackat. Städa noga efteråt, inge bra om det ligger kvar asbetsdamm som virvlar upp i framtiden. Kan du spola med vatten är nog det effektivast!!

Nu när du har kallt?? Kolla lite viken framledningstemp du behöver (vid viss utetemp)
Skrivet av: Jasmin
« skrivet: 22 november 2004, 08:45:08 »

Med tanke på pris och effekt lutar jag åt Thermia D8. Någon som har en D8 som kan dela med sig av sina erfarenheter, hur menyn är samt möjligheter till loggning?
När det gäller elpatrondrift och effekt på VP så har jag fått lära mig att välja en maskin som inte stannar och startar jämt och att det är bättre med eltillskott för att spara kompressor eller är dagens maskiner tåligare och man kan bortse från detta?

Asbest: har fått tips om att blöta ner isoleringen ordentligt innan jag försiktigt plockar ner den. Okej för privatpersoner att ta bort. Ska be installatören märka ut vilka rör han ska kapa för att jag inte ska sanera i onödan.

När det gäller Autoterm - är det inte för litet hål? Gör man sånt för att pressa priset eller behövs det inte mer?

Måste tacka för detta forum även om den ger en del frågeställningar.....men hellre det än huvudvärk efter installationen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 november 2004, 12:42:51 »

Mycket stor skillnad på D8 o IVT 6 kv
Ca 8 kw ut kommer att ge mycket mindre antal svindyra timmar med elpatrondrift...  Så stor skillnad på dom två så det gå rjämföra med två bilar med olika starka motorer.

Ang asbets.. som sagt gör man det själv är det ens ensak... men kolla först hur deponin vill ha det förpackat...
Ett tips som plumber håller med om hoppas jag... ska man riva äldre värmeinstallationer med isolering, då skall man kapa ned dom på raksträckorna och låta isolering sitta kvar i möjligaste mån.
 Det var oftast bara i krökarna det var asbets. Där byggde man med gips som innehöll asbets.
Men även rörisoleringen kan innehålla asbets det vet man aldrig säkert utan provtagning.

men säg nåt dom inte vräkte i asbets i??
Ungefär som med socker nuförtiden, fyll ut med nåt billigt skit, bra om det oxå har nån slags funktion..

tex i golvmattor kakalfog kakelfix var det nog rätt omotiverat att använda asbets.
Håller man på själv ska man va supernoga med städning efteråt, annars ligger det asbetsdamm på golvet som rörs upp så fort man går förbi.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 19 november 2004, 23:04:35 »

Citera
Saneringen av rören kan vara värre (asbest?), det kanske måste göras av en behörig firma?

Jag var i kontakt med min kommun för ett par år sedan om just asbest. Frågan gällde ventrör och fasadskivor av eternit. Det är ju lite svårare med rörisolering då den inte gärna håller ihop av sig själv.

Det svar jag fick då var att det är OK att göra det som privatperson.
Som företag måste både miljöregler samt arbetsmiljöregler följas. Dessutom skulle företaget som gör jobbet ha någon typ av godkännade för att hantera miljöfarligt avfall.

/Johan
Skrivet av: admin
« skrivet: 19 november 2004, 20:01:29 »

Kolla med grannen för att veta hur mycket foderrör som behövs.

Plocka ur pannan själv, fixa transporten själv med - du får väl betalt för den på skroten?

På det spar du 4-5000 kr...

Saneringen av rören kan vara värre (asbest?), det kanske måste göras av en behörig firma?

Om du inte vill göra något själv skulle jag välja den som är billigast givet samma förutsättningar.

Nu skall jag skriva nåt som du inte vill läsa...

En ny omgång offerter... ge dem exakt samma sak att räkna på allihop.
Samma borrdjup (125 aktivt, då har du lite marginal),  be att få pris för extra metrar om du vill lägga på några meter, samma rumstemp, samma dimensionerade lägsta utetemp, säg att du vill att värmepumpen skall klara av att värma huset utan tillskott till den temp du själv anser vara lämplig (lite tillskott kan du ha, men inte mycket) kanske -14 grader?.

Sen kan du välja den billigaste...

/Rickard

Skrivet av: kek29
« skrivet: 19 november 2004, 18:47:45 »

dimensioneringen är knepig..sett till min elförbrukning jag hade så sa ivt:s program att en 6kw pump skulle räcka men sett till uppvärmd yta sa programmet 7kw...gissar att du kommer att få kloka råd på denna sida...enda nackdelen är att man blir än mer konfunderad  ;D
Skrivet av: Jasmin
« skrivet: 19 november 2004, 15:55:37 »

Behöver lite råd på dessa offerter. Ju mer jag läser på om Berg vp desto mer snurrar det. Börjar undra om man inte ska gå på det lägsta priset så länge anläggningen är korrekt dimensionerad. Är aningen irriterad på att få olika storlekar på VP aoch borrhål.

Utgångspunkt: Trävilla från 1950 i Göteborgsregionen, 180 kvm varav 75 är källare, 4 pers i hushållet, gör idag av med ca 2,5-3 kubik olja + ca 10 000 kw (elpatron+hushållsel), ej tilläggsisolerad. Oljepanna från 60-talet. Funderar på att värma källaren delvis.

1. Stiebel Eltron WPF 7 kw, ack tank 300 liter, 120 m aktivt (140 m tot).
Försäkring 10 år ingår.
Demontering panna ingår.

Pris: 93750 (vp/install) + 31500 (120 m) + 17500 (20m)
=142 750 kr

2. Thermia D8, 140 m (115 aktivt)
Sanering av rörisolering ingår (ca 4500 kr)
Borttagning tank ingår (ca 4500 kr)
Demontering av bef panna ingår.
6 år försäkr.
Berg förutsätts inom 4 meter. 1600 kr per 3 meter drivrör tillkommer utöver.

Pris: 124 500 kr

3. IVT Greenline HT Plus C6, 120 meter (105 aktivt)
Demontering av bef panna och tank ingår.
Rumsgivare, 1 extra element i pannrum

Foderrör 660 kr per meter löpande....

Pris: 124 000 kr

4. Thermia D8, 140 m (115 aktivt)
Sanering av rörisolering ingår (ca 5500 kr)
Borttagning tank ingår (ca 5500 kr)
Demontering av bef panna ingår.
6 år försäkr.
Berg förutsätts inom 6 meter. 525 kr per meter drivrör tillkommer utöver.

Pris: 130 000 kr

5. Autoterm 406 CM, 6 kw, 120 m (95 aktivt). Offert via telefon, offerten på väg hem via posten. Enligt försäljaren ligger jag mellan en 6 och 7 kw VP.

Demontering av panna, ev tank också

Pris: 115 000 kr

6. Autoterm 407 CM, 7 kw, 140 m (115 aktivt). Resten se ovan.

Pris:123 000 kr

7. NIBE har varit lite dåliga på att höra av sig......


Grannen har också Berg VP, ca 15-20 meter ifrån. Behöver jag borra djupare för att säkerhetsställa borran? Tänkte kolla med honom för att veta hur mycket foderrör som behövs.

Vad anser ni?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!