Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har bergvärme som är 20 Ã¥r i halva huset och undrar om jag behöver ett hÃ¥l till?  (läst 4114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har precis köpt ett hus som har ungefär samma uppvärmd yta som du har (310m2)samt inomhus pool på 7*4 meter byggt slutet på 70 talet. Med 23 grader i Polen så ligger årsföbrukningen på ca 20000 kW. Har inte flyttat in än så jag vet inte hur många timmar riktigt den värmer mot Polen. Men det sitter en 12 kW bergvärme pump som går mot 2 borrhål med aktivt djup 120m. Anläggningen verkar klara ner mot -15 utan elpatron. Nu ligger tempen på borran på +1 grad in sist jag kollade. Snitttimmar på driften senaste 2 månaderna liggervpå ca 20 timmar drift per dygn. pumpen har gått 3500 timmar i snitt per år. Ventilationen är nerställd kraftig mot vad den var när huset bygdes och i stället sitter det en stor luftavfuktare. Poltäcke av typ bubbel plast ligger också på när den inte används
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!