Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?  (läst 19125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #45 skrivet: 30 mars 2005, 17:16:08 »
Hej
Bristol medelade 7/30/2003 att ineritian skulle tas ur drift men efter som denna kompressor är tämligen populär bland tillverkarna så har de haft svårt att lägga ner tillverkningen. Anledningen till nerläggning var att det var en för dyr konstruktion då spelet med vetilen i kolven till toppen fick passas mycket väl, dvs varje maskin. Tämligen tragist att den slutas tillverkas

Enligt egen utsago är denna kompressor en av de absolut bästa vid värmepumps drift, dels verkningsgrad men även att den inte tappar värme effekt i samma grad, med rätt köldmedium och lösning tappar den endast några 100 tals watt i värmeavgivning då vi ökar temperaturen på värmebäraren från 35 till 55 grader, detta gäller dock inte R407C. Anledningen till varför den tappar så lite är att man lyckdes att minska det s.k. dödutrymmet med sugvent i kolven.

Enda nackdelen med denna kompressorn är att den för ett #¤¤#&%&%¤ oväsen.

Till och med Bristols nya Benchmark serie har svÃ¥rt att hävda sig i verkningsgrad mot inertian i värmepumps drift, dÃ¥ vi pratar om kolvarna J20, numera finns även J21 serie men ingen info finns släppt om denna, inte som jag hittat. Vad det gäller deras scrollar C23 och R23, R23 hög temp,  sÃ¥ har de bra verkningsgrader men främst vid lägre kondensering temperaturer sedan sÃ¥ har de ett väsentligt mindre applicationsomrÃ¥de.
Nibe har tillfäligt ensamrätt på Benchmarkserien i sverige men skulle släppas i vår.

Jag förmodar att många tillverkare kommer att ha inertian i lager.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #46 skrivet: 01 april 2005, 04:38:05 »
Jag säger bara uj, uj vilka experter som smyger omkring här på forumet... :)

Jaha... ok, men då kan man ju tolka det som väldigt positivt att de använder inertiakompressor då? Förutsatt att de lyckats dämpa hela smecket väl så det inte låter så mycket.

Tack för toppeninfo!

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #47 skrivet: 01 april 2005, 14:03:14 »
Hej Prosten!

Jag utryckte mig lite klumpigt, inertia finns i flera modeller,  H25, H26 och H27, men ocksÃ¥ H75, H76 och H77
H high temperature
2 köldmediet R22
7 R407 C
5 ineria basic modell
6 high efficiency modell
7 secund generation high efficiency modell

Jag provade H25, H27 finns inte för våran spänning och frekvens,
vad det gäller R407C berättade en kille att det varit problem med dem, men enligt representat i sverige har det inte varit det.

Så förslagvis fråga dem om de har "6" modellen så är det ju toppen, troligen så finns det inga av denna tyopen när du skall byta kompressor efter >10 år men finns det bättre kompressorer då...

Dessa finns också i A och B modell, som jag fattat det så är det endast olika utförande på skalet på kompressorn.

Detta torde hjälpa en del hoppas jag  ;D

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #48 skrivet: 01 april 2005, 16:36:26 »
Säg mej en sak av vilken anledning skulle man se sej omkring efter ett alternativ??

Det är ju fan ingen frän bil som grannen kollar in, som lockar till sej snygga brudar etc...

Kromad eller svartmålad det är en maskin som ska leverera värme å vatten helst mycke å länge men...

Det är en värmepump och när den strular vilka gör jobbet?? finns det någon mer än ägaren som kan denna maskin? finns det någon på nått forum som kan hjälpa en när det strular troligen inte huvuddunk

Satsa inte dina skattade pengar på något du inte vet nått om...

Det finns ju inte ens några pengar att tjäna på att välja ett okänt märke om dom nu inte ger bort den såklart..

Detta tycker jag som jobbar med NIBE och har snabb service ingen av mina kunder väntar länge...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #49 skrivet: 01 april 2005, 17:54:15 »
Säg mej en sak av vilken anledning skulle man se sej omkring efter ett alternativ??

Men det där var väl ett utomordentligt enkelspårigt och dumt inlägg.

Det är väl klart att man skall ge nya märken en chans. Incitamentet för att besluta sig att köpa ett mindre eller okänt märke måste förstås tillverkaren stå för i form av bemötande, förtroende, funktionalitet eller ekonomi, men det kan aldrig vara negativt att nya aktörer kommer in på en marknad. Antingen finns det utrymme för ett nytt märke på marknaden och det frodas på sina egna premisser, eller så finns det inte och försvinner säkerligen inom kort. That's business.

Det är ju fan ingen frän bil som grannen kollar in, som lockar till sej snygga brudar etc...

Kromad eller svartmålad det är en maskin som ska leverera värme å vatten helst mycke å länge men...

Givetvis, men för många, kanhända merparten, av oss som har en VP i t.ex ett grovkök kan det knappas ses som en nackdel om vp:n inte ser ut som skräp. Funktionen är givetvis ytterligt primär, men står den där jag kan se den, eller andra besökare kan se den, föredrar jag givetvis att den pryder sin plats.

Det är en värmepump och när den strular vilka gör jobbet?? finns det någon mer än ägaren som kan denna maskin? finns det någon på nått forum som kan hjälpa en när det strular troligen inte huvuddunk

Satsa inte dina skattade pengar på något du inte vet nått om...

Att ett stort märke borgar för bra service är bara nys. Jag har under mitt liv snarare upplevt det som tvärtom. Ett stort och marknadsledande märke är ofta betydligt mer nonchalant och mindre serviceminded än mindre, oetablerade märken. Konsekvensen av att ha en stor kundbas och många slutkunder är att beroendet på den enskilde konsumenten är betydligt mindre. Man är "en i mängden" på ett helt annat sätt.

Det finns ju inte ens några pengar att tjäna på att välja ett okänt märke om dom nu inte ger bort den såklart..

Jaha, så Nibe är så överväldigande bra att konkurrerande märken bara är intressanta om dom skänks bort? Så dumt så jag kommenterar det inte ens.

Detta tycker jag som jobbar med NIBE och har snabb service ingen av mina kunder väntar länge...

Att du jobbar på/med Nibe hade jag kunnat klura ut utan att du nämnt det. Lite sorgligt faktiskt. Jag startade den här tråden för att det hos många finns ett intresse för alternativa produkter. Kännedomen och erfarenheten om dessa är givetvis kraftigt begränsad om man jämför med de större, etablerade märkena varför det är positivt att utbyta ideér, kunskaper och åsikter. Ditt inlägg var dock befriat från några större insikter annat än en rekommendation att jag helst skall köpa de produkter du säljer. Att det finns många partiska medlemmar som antingen jobbar på Nibe eller IVT och därför känner varmt för dessa produkter har jag full förståelse för. Men kom då med påtagliga argument, jämförelser eller annan information som på annat sätt kan bidra till en intressant debatt.

Jag har inget emot Nibe eller IVT eller någon annan "jätte" på något sätt och jag kan förstå att många väljer att köpa dessa, för att det känns enkelt, och man kan tycka det är tryggt. Men att för det förkasta alla små tillverkare som kanske har intressanta produkter, bara för att de är små, är bara dumt tycker jag. Att det finns en viss osäkerhet i att investera i en produkt från ett mindre företag är ju något man får ta med i beräkningen.
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #50 skrivet: 01 april 2005, 18:58:34 »
Säg mej en sak av vilken anledning skulle man se sej omkring efter ett alternativ??

Men det där var väl ett utomordentligt enkelspårigt och dumt inlägg.

Det är väl klart att man skall ge nya märken en chans. Incitamentet för att besluta sig att köpa ett mindre eller okänt märke måste förstås tillverkaren stå för i form av bemötande, förtroende, funktionalitet eller ekonomi, men det kan aldrig vara negativt att nya aktörer kommer in på en marknad. Antingen finns det utrymme för ett nytt märke på marknaden och det frodas på sina egna premisser, eller så finns det inte och försvinner säkerligen inom kort. That's business.

Det är ju fan ingen frän bil som grannen kollar in, som lockar till sej snygga brudar etc...

Kromad eller svartmålad det är en maskin som ska leverera värme å vatten helst mycke å länge men...

Givetvis, men för många, kanhända merparten, av oss som har en VP i t.ex ett grovkök kan det knappas ses som en nackdel om vp:n inte ser ut som skräp. Funktionen är givetvis ytterligt primär, men står den där jag kan se den, eller andra besökare kan se den, föredrar jag givetvis att den pryder sin plats.

Det är en värmepump och när den strular vilka gör jobbet?? finns det någon mer än ägaren som kan denna maskin? finns det någon på nått forum som kan hjälpa en när det strular troligen inte huvuddunk

Satsa inte dina skattade pengar på något du inte vet nått om...

Att ett stort märke borgar för bra service är bara nys. Jag har under mitt liv snarare upplevt det som tvärtom. Ett stort och marknadsledande märke är ofta betydligt mer nonchalant och mindre serviceminded än mindre, oetablerade märken. Konsekvensen av att ha en stor kundbas och många slutkunder är att beroendet på den enskilde konsumenten är betydligt mindre. Man är "en i mängden" på ett helt annat sätt.

Det finns ju inte ens några pengar att tjäna på att välja ett okänt märke om dom nu inte ger bort den såklart..

Jaha, så Nibe är så överväldigande bra att konkurrerande märken bara är intressanta om dom skänks bort? Så dumt så jag kommenterar det inte ens.

Detta tycker jag som jobbar med NIBE och har snabb service ingen av mina kunder väntar länge...

Att du jobbar på/med Nibe hade jag kunnat klura ut utan att du nämnt det. Lite sorgligt faktiskt. Jag startade den här tråden för att det hos många finns ett intresse för alternativa produkter. Kännedomen och erfarenheten om dessa är givetvis kraftigt begränsad om man jämför med de större, etablerade märkena varför det är positivt att utbyta ideér, kunskaper och åsikter. Ditt inlägg var dock befriat från några större insikter annat än en rekommendation att jag helst skall köpa de produkter du säljer. Att det finns många partiska medlemmar som antingen jobbar på Nibe eller IVT och därför känner varmt för dessa produkter har jag full förståelse för. Men kom då med påtagliga argument, jämförelser eller annan information som på annat sätt kan bidra till en intressant debatt.

Jag har inget emot Nibe eller IVT eller någon annan "jätte" på något sätt och jag kan förstå att många väljer att köpa dessa, för att det känns enkelt, och man kan tycka det är tryggt. Men att för det förkasta alla små tillverkare som kanske har intressanta produkter, bara för att de är små, är bara dumt tycker jag. Att det finns en viss osäkerhet i att investera i en produkt från ett mindre företag är ju något man får ta med i beräkningen.

Jag säljer inte ett dugg bara reparerar.. Och jag sa kända märken...
En vän till mej köpte för några år sen ett märke som jag nu inte nämner men han fick problem efter några år...
Styr funkade inte inget varmvatten.. hög värme när det var varmt ute... Fick han hjälp nä...Konkurs heter det på svenska..
Slutade med eet byte till mer kända grejer dock inte nibe huvuddunk..Men det funkar..

Men du är kanske en sånn som vill ge andra märken en chans och det är väl fint all heder åt dej.

Nu är ju Sverige ett fritt land och jag står för vad jag säger å tycker det jag vill... Och har inte lång kö på de maskiner jag ska reparera= God service
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!