Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?  (läst 19124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #15 skrivet: 20 mars 2005, 21:26:50 »
Det blÃ¥ste framför luft / vatten VP.-  när jag drack mitt kaffe.

Jag höll nästan på att sätta det i halsen när jag såg min första lärka.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #16 skrivet: 20 mars 2005, 21:48:10 »
Herregud, jag gick ju bara och satte pÃ¥ lite kaffe, tog en bulle och skruvade lite pÃ¥ mina element... !!  :o

Här sprudlar det minsann..

Öh... ok.. kanske missade den "hetaste" delen av brain-stormen..heh, men shoot. Som nackdelar ser jag:

1. "Nytt" märke. Osäkerhet vad som gäller för framtida service/garanti. Finns företaget kvar?...eller kommer de att lida "Nibe-döden"?
2. (för mig) okänd konstruktion. Har ingen egentlig konstruktiv feedback på hur dessa fungerar. Eller snarare: om de fungerar väl eller är behäfta med fel, problem, störningar.

Fördelar:
1. Förefaller hålla god kvalitet. Hmm.. försök förstå min tankegång här, men om man är ett litet företag som producerar i liten skala, blir "hantverkar"-graden större och kvaliteten brukar följa därefter. Nibe som t.ex fullkomligen sprutar ur sig värmepannor kan göra en stor vinst t.ex i att spara in på diverse smådelar/material då volymen är hög. Ett litet företag som måste jobba sig in på marknaden måste ha en produkt som håller lite utöver det vanliga för att det skall vara intressant.
2. Möjligtvis kan jag få ett bra pris på denna. Det är ju iofs inte intressant om jag inte tror på produkten, då spelar det ingen roll om jag så fick den gratis, men är den i stort sett jämförbar med en motsvarande Nibe, IVT eller CTC så kan det göra stor skillnad.
3. Designen är som Janne skriver fin, och jag kan få den att matcha mitt grovkök!! ...bara det!

Ok... fler gurus som vill bidra med sina Ã¥sikter?   (Var är ni bertil o rikard?  ;D )

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #17 skrivet: 20 mars 2005, 22:01:06 »
<<Richard var med men försvann snabbt. Bertil har jag ej set röken av på ett bra tag>>

Jag tog en runda med hunden då såg jag stjärnorna mot skyn. Det kanske blir ett stjärnskott tänkte jag. Vem vet. Framtiden får utvisa :

Vi här måste se om vårt hus och hem och välja det vad vi själva tror är bäst.

Är man själv nöjd och ens installatör därmed så blir det alltid ett bra val.

LYCKA TILL. Valet är ditt.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #18 skrivet: 20 mars 2005, 22:08:52 »
Nää, jag tänkte ni skulle välja åt mig!  ;D

Det är ju såhär ni vet, ska man köpa en bil, då tar man med kompisen som är kung på bilar. Så hjälper han en att fatta ett kvalificerat beslut. Och när någon av mina kompisar skall köpa dator, då hämtar de mig.

Om ni inte förstått det än är jag helt rudis på det här (iaf jämfört med de flesta av er) och jag behöver era råd...

Skulle jag själv baserat på min kunskap välja bara sådär rakt upp och ned just nu, så är chansen att utfallet blir  huvuddunk eller  *roflmao* ungefär 50-50%
 :-\

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2005, 22:41:32 »
Bertil är Ã¥ter nu har räknat stjärnor, kom av mig vid 32.987.765, det va inge kul, ja va nästan färdig  ;)
-20 här nu det blir -25 i natt oxå, det har det varit i veckor känns det som.

Tittade på värmepumpen... ser helt ok ut. Men som sagt antalet vp i drift och referenser... om du köper den där då ska du titta på nån i drift först!
Kolla upp hur länge dom funnits och hur många dom har ute!

Rostfri 200 l vvb och styren borde va ok, ingen aning iofs HUR den styr. Men Siemens kan väl inte skicka med nåt skrot det tror jag inte.

Fixa fram en installationsanvisning, den borde dom ordna åt dig. Säg du vill kolla hur styren funkar mm.

Men ett råd, det går inte ge tyvärr. Referenser är nog det enda rätta..

Lycka till hoppas du kommer till beslut  ;)



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #20 skrivet: 20 mars 2005, 22:44:56 »
Ah... var rädd att du hade lagt ned och joinat "AV" (Anonyma Värmepumpsmissbrukare) eller dylik org.   ;)

Yes... jag ska begära det du nämner av dem så får vi se vad det ger. Lovar att återkomma när jag har mer info.

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #21 skrivet: 20 mars 2005, 23:01:21 »
Har dom ett mycket bra pris så kan det vara värt att kolla närmare på dessa pumpar, men för övrigt verkar dom inte erbjuda något som dom etablerade inte har, förutom Siemens, men det är ju ingen garanti för att styren skall fungera, än mindre VP'n. EVI Heat ägs och drivs av SIPS AB, kolla hur dom har ordning på sin ekonomi mm.

Det absolut viktigaste är service, bemötande och kontinuitet (tycker jag).
COP är kul men bara om VP är driftsäker, det behövs inte många timmar med eltillskott för att fina COP-siffror skall raseras!!
Styren är också viktig för bra ekonomi =gångkultur på VP
Det är ju förstås också bra om någon kan ta hand om produkten om 3-4 år, bryr sig t.ex Siemens om 4 år när (läs om) EVI är kursat och styren sagt upp sig?

Själv gick pÃ¥ en "avart" pga av bemötande och anorlunda teknik, fÃ¥r se hur smart det var i framtiden  :P

Och nu nå't ovanligt:
Valet är ditt och lycka till!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #22 skrivet: 21 mars 2005, 06:50:33 »
Det skulle vara kul att veta om den reglerar med gradminuter, PI-reglering eller hysteres.

Åtinstone för oss som vet skillnaden...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #23 skrivet: 21 mars 2005, 08:50:54 »

Men som sagt antalet vp i drift och referenser... om du köper den där då ska du titta på nån i drift först!
Kolla upp hur länge dom funnits och hur många dom har ute.


Hur skall en ny firma kunna expandera, om ingen vågar satsa på deras produkter?
Är IVT, Nibe och Thermia superkända för sin  service?

Förra Ã¥ret omnämndes t.ex Alvatek och Terrawatt pÃ¥  forumet. Har dessa bÃ¥da företag försvunnit?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #24 skrivet: 21 mars 2005, 10:48:32 »
Hur skall en ny firma kunna expandera, om ingen vågar satsa på deras produkter?
Är IVT, Nibe och Thermia superkända för sin  service?

Förra året omnämndes t.ex Alvatek och Terrawatt på  forumet. Har dessa båda företag försvunnit?

Klart man skall prova nya leverantörer, men dom bör i vart fall ha nå't att erbjuda som dom andra inte har, det kan vara av teknisk art likväl som service, pris eller nåt annat som du som kund faller för, men är dom en i mängden som inte kan erbjuda nåt mera än de etablerade skulle i alla fall inte jag prova ett osett kort på denna typ av investering.

Och skall man in på en redan imutad marknad så måste man sticka ut från mängden på ett eller annat sett, det är det jag så här långt saknar från denna leverantör, deras tekniker kan förmodligen informera intresserade varför man skall välja just deras produkt!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #25 skrivet: 21 mars 2005, 13:22:30 »
Prosten

Grattis!

33 inlägg på två dagar! Det måste vara nytt forumrekord i ordbajseri!!  ;)

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #26 skrivet: 21 mars 2005, 14:34:58 »
Visst, ni andra kör med kvalitet. Min kunskapsnivÃ¥ är för lÃ¥g, sÃ¥ jag kör med kvantitet istället...  ;D

Sen har jag hört sägas här och var på forumet att det är "bättre att ställa en fråga för mycket än en för lite.

Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #27 skrivet: 21 mars 2005, 14:43:57 »
Hur skall en ny firma kunna expandera, om ingen vågar satsa på deras produkter?
Är IVT, Nibe och Thermia superkända för sin  service?

Förra året omnämndes t.ex Alvatek och Terrawatt på  forumet. Har dessa båda företag försvunnit?

Klart man skall prova nya leverantörer, men dom bör i vart fall ha nå't att erbjuda som dom andra inte har, det kan vara av teknisk art likväl som service, pris eller nåt annat som du som kund faller för, men är dom en i mängden som inte kan erbjuda nåt mera än de etablerade skulle i alla fall inte jag prova ett osett kort på denna typ av investering.

Och skall man in på en redan imutad marknad så måste man sticka ut från mängden på ett eller annat sett, det är det jag så här långt saknar från denna leverantör, deras tekniker kan förmodligen informera intresserade varför man skall välja just deras produkt!

Den "utstickande" produkten du eftersöker står på hemsidan under länken "Solmaskiner" (http://www.eviheat.se/produkter_sol.htm). Vad det gäller de övriga pumparna (combi, split och slim) vet jag inte om eller hur de skiljer sig mot motsvarande säg Nibe eller IVT, men som du säger, man får väl fråga dem. Något försäljningsargument måste de ju ha, om det är sen är designen, priset, teknologin eller effektiviteten spelar mindre roll, men något måste det vara.

PS. LennartM: 35 nu... "ordbajseriet" fortsätter...  ;)
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #28 skrivet: 21 mars 2005, 14:56:26 »
Den "utstickande" produkten du eftersöker står på hemsidan under länken "Solmaskiner" (http://www.eviheat.se/produkter_sol.htm).

Nu blir jag lite petig, om inte annat för att öka ordbajseriet! "solmaskin" ?? att ladda VV/berg med sol är dom inte ensamma om, jag har redan förberett min maskin för detta, och flera leverantörer har det på sitt program!!

Men det är klart, dom kan ha hittat på nå't riktigt coolt, men då vore det på sin plats att förklara lite bättre än med en toppritning av VP.

Om du kontaktar dom kan du väl delge oss som är nyfikna?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Intressant alternativ till Nibe, IVT etc...!?
« Svar #29 skrivet: 21 mars 2005, 16:07:57 »
Nu har jag pratat med dem. Jag talade med den person hos dem som är teknisk chef och "grillade" honom en stund. Fick ut en del intressant som jag tänkte redogöra här:

Fråga: Varför Inertia kompressor?
Svar: Inertiakompressorn var något Briston utvecklade som en förbättring av den konventionella kolv-kompressorn optimerad för just värmepumpsdrift. Ventilen sitter i kolvtoppen och kompressionen sker i vevhuset. Den exakta tekniska härledningen till varför detta var fördelaktigt kunde han inte svara på. Kanske kan man söka svar på det någon annanstans

Fråga: Varför inte Scroll?
Svar: Scroll har sina fördelar, ljudmässigt inte minst, men är betydligt dyrare. Dessutom tappar scroll i COP vid högre belastning mer än vad kolv gör. Scroll finns dock som tillval om man hellre vill ha det.

Fråga: Är detta ETA-maskiner i nytt chassi?
Svar: Nej. Kompressorn och Siemens reglerdator hänger med, men i övrigt är maskinerna omdesignade. Både invändigt och utvändigt.

Fråga: Är inte Siemens lite föråldrad?
Svar: Tja, gammal och beprövad, men visst, inte det senaste. Vi håller på att titta på nya reglersystem som kommer komma i framtida modeller, men vill ha något driftsäkert och användbart.

Fråga: Ljudnivån då? ETA-pumparna var ju kända för att föra mycket oväsen.
Svar: Ljudmässigt är pumparna helt omdesignade. Ny bättre isolering. Hela vp-delen med kompressor och allt är inplacerat i en egen låda (a' la' Nibe) som är avvibrerad mot chassit för ljudkomforten.

Fråga: Ok, men om man köper en vp av er och ni sedan konkar, vad händer med service och reservdelar då?
Svar: EVI är betydligt större än ETA och värmepumpar är bara ett ben som koncernen står på, så risken att vi går i konkurs är mkt liten. Alla delar i maskinen är dessutom standarddelar som de flesta servicefirmor kan beställa.

FrÃ¥ga: Ã…ter till styrningen, vilken reglering används? Gradminuter, PI-reglering eller hysteres? (Här hÃ¥ller jag andan litegrann eftersom jag precis ställ en frÃ¥ga jag själv inte förstÃ¥r ett dyft av!  ;D)
Svar: Reglering sker med gradminuter precis som i Nibe, vi tycker det är ett mycket smart regleringssätt.

Fråga: Ni som är små måste ju ha produkter som sticker ut för att vara intressanta, vad har ni?
Svar: Vi har produkter som är minst lika bra som motsvarande Nibe, till ett konkurrenskraftigt pris, snygg design, och gedigen kvalitet. Sen har vi våra ENERFLEX SUN, solfångarsystem.

Fråga: Vad är så speciellt med den då, det står på er hemsida att den är "utrustad med solvärmeväxlare, avancerad styrning samt en unik och patenterad lösning för att kombinera och samköra värmepump med solfångare."
Svar: Vår lösning är unik i den bemärkelsen i att det inte krävs nägra värmeväxlare mellan solpanelerna och värmepannan. Det är alltså ett helt "integrerat" system.

Fråga: Ok, men vad har ni för försäljningsargument? Varför skulle jag köpa Era pumpar istället för Nibe?
Svar: Öööh, alltså ... jag är tekniker..

Fråga: Har ni några referensmaskiner igång?
Svar: Jorå, vi har ett flertal runtom i landet.Några här i Kungsängen också bland annat ett solfångarsystem. Har inte namn och nummer, min kollega kan nog ordna det vid förfrågan.


Fråga: Slutligen, har ni några rek.prislistor så man kan jämföra priser?
Svar: Ja...eller rättare, vi håller på att göra om vår prissättning, så nya prislistor kommer om 1-2 veckor. Återkom gärna

Ok tack.


Puh, det var väl ungefär hela samtalet. Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv  studs eftersom jag inte kan nÃ¥tt om det här egentligen, men jag lyckades grilla deras tekniska chef ganska bra (han sa att han kände svettpärlor i pannan iaf.. ;)) ändÃ¥. Sen skriver jag som en krÃ¥ka samtidigt som jag pratar sÃ¥ det var lite klurigt att tyda mitt klotter till vad han egentligen hade svarat pÃ¥ varje frÃ¥ga... jaja, hÃ¥ll tillgodo iaf.

Har säkert missat en massa relevanta frågor eller fått något om bakfoten, men ring gärna själva och komplettera med era frågor och skriv in svaren här.

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!