Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump, On/Off eller Inverter  (läst 68475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #180 skrivet: 28 september 2015, 09:06:23 »
Mmm
Rickard. 
Jag har beskrivit ett fenomen som uppstår
I dom --- anläggningar där kunder efterfrågat
100% i effekt täckning! 

Jag är ingen geolog men jag klarar att läsa en temperatur
I en DUC.  Det är redovisade faktiska resultat .
När rinnan hade sin anläggning online
Gick det att se resultatet.
En --- anläggning skiljer sig från standard systemet som
Dom flesta har .


Ta exemplet som inklistrades i början
Av tråden . Räkna på stilleståndet i antal timmar per
Ã…r och dom timmar hÃ¥let belastas  under värmesäsong
Det är ca 20 min gÃ¥ngtid  per start  resten är vilotid
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #181 skrivet: 28 september 2015, 09:22:08 »
Ja, och jag har ju upprapade gånger skrivit att vi INTE HAR NÅGOT ATT JÄMFÖRA MED.
Om det istället suttit en inverter där som bara plockat ut precis vad som krävdes så tror jag att inkommande KB-medel hade varit varmare, deltaT på KB hade varit lägre.
Dock, driveffekten till cirkpumpen KANSKE hade varit högre p.g.a. fler drifttimmar.

Sammanfattningsvis torde skillnaderna vara småp, och i princip oniödiga att diskutera eller framföra som en fördel för vara sig inverter eller on/off-värmepumpar med 100% effekttäckning.

Jag tycker alltså att det känns som otillbörlig marknadsföring av ett koncept som du förespråkar.
Detta är också anledningen till varför jag inte vill låta dina påstående stå oemotsagda, jag ber om ursäkt för att det drabbar er som måste läsa samma saker gång på gång, men det är för mig viktigt att de som läser i forumet inte bara skall få en uppfattning att ta ställning till om det finns logiska brister i resonemangen.
Sen är det upp till läsarna att avgöra om vad de tror på.
« Senast ändrad: 28 september 2015, 09:25:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #182 skrivet: 28 september 2015, 09:29:03 »
kan någon förklara detta?
det tog 1:10 min att värma vattnet frÃ¥n 20 °C till 50 °C och det tog 1:25 att värma frÃ¥n 50 °C till 100 °C om det är linjärt sÃ¥  Sc:,h
likadant när tankarna i pumparna värmer så går sista delen av uppvärmningen fortare.
om jag kommer ihåg det rätt så när det blir varmare så blir det mer mellanrum mellan molekylerna och då borde väl rimligtvis energin ha lättare att ta sig igenom kanske borde lyssnat lite mer i plugget Sc:,h

Hur värmde du?
Kan tänka mig att du tillfört energi på ett sätt som gör att vattnet kan ta upp mer av den tillförda energin (mindre går ut i luften) p.g.a. den ändrade molekylstrukturen.
Alltså, om du värmt med gas mot en behållare eller så.
Har du värmt med en elpatron helt nedsänkt i vatten borde du inte få nämnvärda skillnader i tiden för temperaturökning, tycker jag i alla fall.
Värmeförlusterna mot omgivningen borde däremot öka och temperaturstegringen avta i takt med att vattnet blir varmare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #183 skrivet: 28 september 2015, 10:04:44 »
Ja det har du gjort.
Men du jämförde mina mina normal dimensionerade
Borrhål mot teorin kortare / Inverter
Jag har 0 vid DUT  istället för -4 till -5 grader
In på kb

Sen jämför du en standard anläggning
Och dess drift förutsättningar  med nÃ¥got
Du aldrig sett i drift  .
Räkna en gång hur långa stillestånd
Det blir . Jag skrev. Det innan.
Det är inte mitt fel att den stillastående
Brinet upptar omkringliggande temp!

Sen jag har svårt att förstå varför denna fråga
Gällande borrhåls dim i en --- anläggning
Har med Inverter att göra .
Cc
Marknadsföring???????
Du lyfte jämförelsen Rickard. Inte jag!
Det ända jag försökt med är en förklaring
Och delande av ett drift fenomen
Jag stött på. Absolut inget annat
Om det uppfattats som marknadsföring av läsarna
Ber jag om ursäkt för det.
Det finns ingen baktanke !
Och enklast är väll då att vi avslutar denna
Del i diskussionen och återgår till grund frågan
« Senast ändrad: 28 september 2015, 10:15:27 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #184 skrivet: 28 september 2015, 10:52:54 »
OM det finns ngn fördel med det CC uppfattar. sÃ¥ fÃ¥r ALLA som 4 rörskopplar sin tank samma fördelar. Man fÃ¥r lite mer fördelar äbdÃ¥ om man har turen att ha en CC tank,, men 4 rör drar samma fördelar den med, OM det nu finns nÃ¥gra att dra  :)

Jag tror det blir fördelar, min maskin har sÃ¥na stillestÃ¥nd den oxÃ¥ och det blir kanon, jag kan dock inte förklara det i Roland termer, vilket ju inte gör ngt eftersom ingen förstÃ¥r vad han säger ändÃ¥  tOOmten   haha    Roland är grym pÃ¥ räknandet  ;)   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #185 skrivet: 28 september 2015, 14:24:37 »
Fenomen som inte kan förklaras beror oftast på felaktiga slutsatser utifrån givna fakta.
Ni påstår ju de fakto att man i en anläggning med 100% effekttäckning och arbetstank för en högre genomsnittlig temp på inkommande brine om man värmer intermittent jämför med om man värmer kontinuerligt, eller med en mindre maskin som kräver fler drifttimmar och kortare stilleståndstid.
Jag argumenterar emot detta baserat på fakta som säger att:

1. Vid höga effektuttag så krävs höga flöden i kollektorn (Hög drivström cirkpump) om inte övergångsförlusterna i kollektor/vatten/berg skall bli stora, vilket resulterar i låg brinetemp och högt deltaT på KB.

2. Jag hävdar även att värmetransporten i berget borde vara högre om man har en kontinuerlig temperatursänkning på borrhålet än om man bara sänker temperaturen intermittent, alltså: ju större temperaturskillnad mellan kollektor och berg desto större värmetransport = högre temp på berget närmast borran, med den lösning som ni argumenterar för får man långa perioder där det nästan inte är någon skillnad på bergets temperatur och på den stillastående Köldbäraren, vilket innebär att ingen eller väldigt liten värmetransport sker i berget.
Har man en mindre värmepump, eller en inverter, så får man längre driftstider, och en jämnare tillförsel av värme från berget, det borde resultera i att borrans snitttemperatur blir högre, och att SCP blir högre om allt annat är lika.

Det som kan göra att det är bättre med intermittent drift skulle kunna vara den kostnad som finns för att driva cirkpumpen på en mindre värmepump eller en inverter.

Men än en gång, när man slår ihop alla fördelar och nackdelar så antar jag att skillnaderna är marginella, så små att man kan lämna dem därhän.

Nu talar jag alltså om en anläggning där man har samma energibehov, samma system, kollektorlängd/borrdjup.

Talar vi om det faktum att alla tillverkare anser att man kan klara sig med en kortare borra till en inverter så har jag svårt att förstå hur de kommit fram till detta, visst, det är ytterst få dagar kompressorn behöver gå med full effekt, men det är ändå primärt det årliga energiuttaget som avgör en borras medeltemperatur, så KB-in medel borde bli lägre om man borrar grundare och har en kortare kollektor oavsett om man har inverter eller ej.

Min teorier över varför inverters trots allt har högre scop än on/off bygger ju på att man har samma borrdjup oavsett värmepumpstyp...
De vid låglast kraftigt "överdimensionerade värmeväxlarna" kompenserar för den större energimängd som åtgår för att driva cirkpumpen på kalla sidan dygnet runt även vid låga effektbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #186 skrivet: 28 september 2015, 15:41:05 »
En sak som jag undrat över länge men aldrig kommit ihåg att fråga.
Hur lång tid tar det för en on/off maskin att ge full effekt dvs innan den är varm och ger full effekt (givetsvis i förhållande till brinen den får.)
Ger den fullt blås på 30 sek eller 5 min?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #187 skrivet: 28 september 2015, 15:48:22 »
Fenomen som inte kan förklaras beror oftast på felaktiga slutsatser utifrån givna fakta.
Ni påstår ju de fakto att man i en anläggning med 100% effekttäckning och arbetstank för en högre genomsnittlig temp på inkommande brine om man värmer intermittent jämför med om man värmer kontinuerligt, eller med en mindre maskin som kräver fler drifttimmar och kortare stilleståndstid.
Jag argumenterar emot detta baserat på fakta som säger att:

1. Vid höga effektuttag så krävs höga flöden i kollektorn (Hög drivström cirkpump) om inte övergångsförlusterna i kollektor/vatten/berg skall bli stora, vilket resulterar i låg brinetemp och högt deltaT på KB.

2. Jag hävdar även att värmetransporten i berget borde vara högre om man har en kontinuerlig temperatursänkning på borrhålet än om man bara sänker temperaturen intermittent, alltså: ju större temperaturskillnad mellan kollektor och berg desto större värmetransport = högre temp på berget närmast borran, med den lösning som ni argumenterar för får man långa perioder där det nästan inte är någon skillnad på bergets temperatur och på den stillastående Köldbäraren, vilket innebär att ingen eller väldigt liten värmetransport sker i berget.
Har man en mindre värmepump, eller en inverter, så får man längre driftstider, och en jämnare tillförsel av värme från berget, det borde resultera i att borrans snitttemperatur blir högre, och att SCP blir högre om allt annat är lika.

Det som kan göra att det är bättre med intermittent drift skulle kunna vara den kostnad som finns för att driva cirkpumpen på en mindre värmepump eller en inverter.

Men än en gång, när man slår ihop alla fördelar och nackdelar så antar jag att skillnaderna är marginella, så små att man kan lämna dem därhän.

Nu talar jag alltså om en anläggning där man har samma energibehov, samma system, kollektorlängd/borrdjup.

Talar vi om det faktum att alla tillverkare anser att man kan klara sig med en kortare borra till en inverter så har jag svårt att förstå hur de kommit fram till detta, visst, det är ytterst få dagar kompressorn behöver gå med full effekt, men det är ändå primärt det årliga energiuttaget som avgör en borras medeltemperatur, så KB-in medel borde bli lägre om man borrar grundare och har en kortare kollektor oavsett om man har inverter eller ej.

Min teorier över varför inverters trots allt har högre scop än on/off bygger ju på att man har samma borrdjup oavsett värmepumpstyp...
De vid låglast kraftigt "överdimensionerade värmeväxlarna" kompenserar för den större energimängd som åtgår för att driva cirkpumpen på kalla sidan dygnet runt även vid låga effektbehov.
Skillnaden mellan de nya invertrarna och en gammal 1245 är ganska liten och bör till viss del kunna bero på att utvecklingen går framåt oberoende av teknik.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #188 skrivet: 28 september 2015, 15:50:06 »
En sak som jag undrat över länge men aldrig kommit ihåg att fråga.
Hur lång tid tar det för en on/off maskin att ge full effekt dvs innan den är varm och ger full effekt (givetsvis i förhållande till brinen den får.)
Ger den fullt blås på 30 sek eller 5 min?

Undrar om det var Roland? som testade det där förra året.
Det går relativt fort för en värmepump att ge full effekt, sekunder inte minuter om jag inte minns fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #189 skrivet: 28 september 2015, 15:54:41 »
Skillnaden mellan de nya invertrarna och en gammal 1245 är ganska liten och bör till viss del kunna bero på att utvecklingen går framåt oberoende av teknik.

Håller inte inte riktigt med här, alla förbättringar som nu sker kräver forskning och utveckling och det är absolut inte självklart att allt blir bättre med tiden, så bara på kvaliten ppå mycket av det vi köper - det blir sämre men billigare...
OM man tänker sig att tillverkarna satsar like mycket energi på att göra on/off effektiva som de gör på att göra en inverter effektiv så ser jag väldigt lite annat än de "stora värmeväxlarna" som kan förklara att SCOP blir bättre på en inverter.
Du har trots allt förluster i själva invertern (värme) samt fler drifttimmar på kalla sidans cirkpump, dessutom en kompressor som under större delen av tiden arbetar utanför sin "sweetspot" när det kommer till verkningsgrad.

Det borde gå göra on/off-värmepumpar effektivare än en inverter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #190 skrivet: 28 september 2015, 16:50:36 »
Undrar om det var Roland? som testade det där förra året.
Det går relativt fort för en värmepump att ge full effekt, sekunder inte minuter om jag inte minns fel.
jahapp där rök den tanken, funderade på om det var ett område som on/off maskinen tappade mark på Scop mässigt jämfört med inverter

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #191 skrivet: 28 september 2015, 18:26:28 »
Undrar om det var Roland? som testade det där förra året.
Det går relativt fort för en värmepump att ge full effekt, sekunder inte minuter om jag inte minns fel.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57780.msg600590#msg600590
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

gäst999

  • Gäst
gäst999
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #192 skrivet: 28 september 2015, 19:40:15 »
Hej
Slänger också in några antaganden och teorier, har heller inga data:

Fenomen som inte kan förklaras beror oftast på felaktiga slutsatser utifrån givna fakta.
Ni påstår ju de fakto att man i en anläggning med 100% effekttäckning och arbetstank för en högre genomsnittlig temp på inkommande brine om man värmer intermittent jämför med om man värmer kontinuerligt, eller med en mindre maskin som kräver fler drifttimmar och kortare stilleståndstid.
Jag argumenterar emot detta baserat på fakta som säger att:

1. Vid höga effektuttag så krävs höga flöden i kollektorn (Hög drivström cirkpump) om inte övergångsförlusterna i kollektor/vatten/berg skall bli stora, vilket resulterar i låg brinetemp och högt deltaT på KB.
Låg brine temp - högt delta? Hur jämför du? början-slut-medel?

2. Jag hävdar även att värmetransporten i berget borde vara högre om man har en kontinuerlig temperatursänkning på borrhålet än om man bara sänker temperaturen intermittent, alltså: ju större temperaturskillnad mellan kollektor och berg desto större värmetransport = högre temp på berget närmast borran, med den lösning som ni argumenterar för får man långa perioder där det nästan inte är någon skillnad på bergets temperatur och på den stillastående Köldbäraren, vilket innebär att ingen eller väldigt liten värmetransport sker i berget.

Fattar inte hur du kommer fram till ingen eller liten värmetransport i berget bara för brinen inte cirkulerar kontinuerlgt.

Har man en mindre värmepump, eller en inverter, så får man längre driftstider, och en jämnare tillförsel av värme från berget, det borde resultera i att borrans snitttemperatur blir högre, och att SCP blir högre om allt annat är lika.

Hur vet du att det blir en jämnare tillförsel från berget med kontinuerlig drift, kanske är det tvärtom?
En liten teori, frågan är om man utnyttjar den djupa delen av hålet lika bra med kontinuerlig drift? Kanske därför det inte behövs :)?
Det är varmare djupare ned i hålet och värmeöverföringen sker där dessutom 3 dimensionellt, vad säger ni om det, kan detta stämma?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #193 skrivet: 28 september 2015, 21:05:52 »
Stämmer verkligen det?
Jag var visserligen rätt sömnig under mina skolår, men jag tycker mig ana ett svagt minne här...

enligt en fysik-frågelåda:
"uppvärmningen av 1 liter vatten är linjär under hela uppvärmningen förutsatt att effekten är oförändrad och den omgivande temperaturen är den samma som vattnet under hela uppvärmningscykeln.
 däremot, i ett verkligt test, ökar värmeförlusterna mot omgivningen ju varmare vattnet blir och uppvärmning tar sÃ¥ledes längre tid ju varmare vattnet blir"

Roland, vad säger du?
Jag håller med, visserligen ökar vattnets värmekapacitet med ca 1 % mellan 0 och 100 grader men det lär man inte märka i praktiken.

Om det är sÃ¥ att det gÃ¥r snabbare att värma frÃ¥n 50-100 grader än frÃ¥n 0-50 beror det snarare pÃ¥ att uppvärmningsanordningen mÃ¥ste bli varm innan vattnet kan värmas. De som har spisar med gjutjärnsplattor märker det tydligt liksom att det fortsätter att koka kraftigt efter det man har stängt av plattan. Jag har tänkt skaffa induktionshäll länge av den anledningen men det har aldrig blivit av.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #194 skrivet: 28 september 2015, 21:44:21 »
Talar vi om det faktum att alla tillverkare anser att man kan klara sig med en kortare borra till en inverter så har jag svårt att förstå hur de kommit fram till detta, visst, det är ytterst få dagar kompressorn behöver gå med full effekt, men det är ändå primärt det årliga energiuttaget som avgör en borras medeltemperatur, så KB-in medel borde bli lägre om man borrar grundare och har en kortare kollektor oavsett om man har inverter eller ej.
"Klara sig" är lite lurigt. Min pump skulle klara sig med 20 meter kortare borrhÃ¥l än vad jag har. Det blir lägre köldbärartemperaturer men det kommer att fungera. Jag undrar om inte tillverkarnas argumentation till en del handlar om att försöka fakturera en större del av totalkostnaden för en värmepumpinstallation. Kunden är beredd att lägga en viss summa pengar pÃ¥ sin värmepumpinstallation, kanske lite mer för invertervarianten dÃ¥ den känns mer modern och tekniskt avancerad och det mÃ¥ste ju vara bra. Om man dÃ¥ hävdar att inverterpumpen klarar sig med grundare borrhÃ¥l kan man sätta priset pÃ¥ pumpen högre men ändÃ¥ nÃ¥ ett för kunden acceptabelt totalpris. Pumpen klarar sig säkert med grundare borrhÃ¥l pÃ¥ sÃ¥ sätt att den gÃ¥r utan att stanna pga för lÃ¥g ingÃ¥ende köldbärartemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!