Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump, On/Off eller Inverter  (läst 68376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #90 skrivet: 22 september 2015, 21:24:04 »
jag är ledsen Lacrosse ,,,
men jag börjar i pannrummet och utgår därifrån ,,,
det berättar för mig hur distributionen är uppbyggd ,
nu kanske det är dags för dig att få lära sig något Lacrosse :-*
innan du dömmer ut ett tillvägagång sätt bör du fråga hur man gör.
ett hus frÃ¥n 1959 har oftast fÃ¥tt nÃ¥gon form av tilläggs isolering . fönster vind  källaren omdränerad och tilläggs isolerda . vinden pÃ¥ fylld med isolering mm  i vissa hus har FTX installerats pÃ¥ grund av radon ,
eftervärmare bytes mot vätska batteri
NU! är du med ;) man gör en enklare form av effekt beräkning av det termiska skalet !!!
Nu har du svaret pÃ¥ om växlingsytan räcker till eller inte mot dina beräknade 55↑

Sen du! har han ingjutna 3/8  rör i hela kÃ¥ken  sÃ¥ kunde dom räkna pÃ¥ den tiden,
det blir ca 1400 watt per slinga  eller per radiator som dom tar ut  frÃ¥n fördelare /anslutningspunkt
Inte va det svårt,
tittar lite pÃ¥ trögheten  i stommen ,   
HP radiatorer och deras utformning av fördelning ,,,,  Nu har jag turen att redan som Barn lära mig det ,,,
Det var nämligen ett exakt sÃ¥n system som satt i mitt föräldrar hem ,   sÃ¥ för min egen del ser jag inte det som nÃ¥got problem 
svaret på TS
med tanke pÃ¥ dom förutsättningar han har borde du ha skrivit  det i ditt första inlägg om du stört dig pÃ¥
oss andra .
för min del och om jag skulle ansvara för installationen
Enkelt val . En on off vp som är anpassad effekt mässigt efter tillgängligt flöde,!!!

Har du nÃ¥gra egna geologiska undersökningar pÃ¥ Daikin  där geologerna  har nya fakta pÃ¥ hur mÃ¥nga kwh i kyleffekt
vi kan ta ut per meter borrning och år får du jättegärna skanna in dom i rutan under på ditt svar,

dom anläggningar jag gjort i ordning efter för små borror säger annat ,, men jag lär mig gärna
cc

Helt ärligt CC användarens faktiska förbrukning måste ju ändå vara nummer 1 i alla variablarna allt annat är ju bara teoretiska beräkningar som är bäst på pappersstadiet, förbrukningen ljuger inte!
Visst sen kan man få ner förbrukningen en del genom en korrekt injustering men vi pratar i en normal villa och inte Östen Sandberg och Kirunametoden (till er som undrar vilken klurig gubbe det var sök på youtube finns en bra 25min där) utan ett fungerande system så pratar vi inte tusentals kilowatt timmars skillnad därför är det inte relevant i en vanlig beräkning av en VP.
Vi tycker olika men båda uppnår uppenbarligen sina mål ändå, så enkelt är det.
Sen kan vi kasta lera på varandra hur länge som helst det kommer inte att ändra den saken.
Jag uppnår mina mål på mitt sätt mina kunder får en bra besparing och dom får varmt och skönt och jag har ännu så länge inte fått något klagomål på vare sig kalla radiatorer eller dålig besparing och maskinerna har rimliga gångtider det är det viktigaste men vad vet jag det kanske inte har någon betydelse att det funkar bra och att kunden är nöjd.
sen om du tycker det är fel sÃ¥ sover jag inte sämre för det.  8)

ps det var väl inte sÃ¥ svÃ¥rt att skriva att du tycker att det skall vara en on/off   tummenupp


Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #91 skrivet: 22 september 2015, 22:09:09 »
Jag är intresserad  tummenupp kör!

Jag köper att borran används effktivare när man kör på låglast med lågt flöde, men vintertid när uttaget ligger nära max hela tiden blir det ett effekt-tapp när borran kyls (utom på Daikin då som tydligen bara tappar drygt 1 % effekt per grad kallare köldbärare) ..... rita och berätta.
Det där med tapp på Drygt 1% får inte jag heller ihop utan förklaring men skit i det nu ska jag försöka förklara dom underlag jag har på borran.

Jag har bla varit inblandad i deras testrigg där man bla hade en konkurrent samt deras egen maskin som i sin tur har belastat borrhålet varannan vecka ingen rocket science där utan om jag är rätt informerad ett vanligt sätt för alla tillverkare att jämföra sina riggar.
ja jag vet det kan skilja i ute temp vecka för vecka men utslaget på ett år så nej då pratar vi promille skillnader i utetemp.
(Sorry CC men dom vill nog inte att deras testdata ska läggas ut pÃ¥ forumet ;)  ).
sen har jag givetvis monterat ex antal Daikin maskiner i olika miljöer, Nyinstallationer samt utbyte av befintliga uttjänta anläggningar osv.
Nog om bakgrunden nu går vi till själva knäckfrågan!
hur kommer det sig att Daikins hål inte blir kallare än on/off maskinen fast hålet är kortare.
jag är inte geolog och jag är inte matematiker så jag försöker förklara det så här Obs! alla siffror är fiktiva det är tanken/logiken jag försöker förklara Sc:,h.
om du kyler berget med 100% effekt i 1 timme så tar det 2 timmar att komma tillbaka till ursprungsläget.
om du kyler berget med 50% effekt i en timme så tar det bara 0,45 min att komma tillbaka till ursprungsläget.
dvs det går fortare att återvärma något som redan har en varmare temp det är ren fysik (det läste vi i grundskolan på fysiken).
sen ifrågasatte du borran vid Dut och tar vi då Stockholm som ex så har du dut en vecka om året typ.
men då ska man ta med i beräkningen att du går in i den veckan med ett varmare borra sen om borran är kallare när dut perioden är över så har det ingen betydelse på årsbasis det är typ max 10 dag om året som borran är kallare sen är den varmare resterande.
ALLA utbytes maskiner berg/jord jag har monterat har varmare borra och högre besparing än tidigare maskiner.
Varför Nibe inte uppger samma sak vet jag inte men det borde vara samma hos dom. (kan vara att dom inte vill göra ett nytt beräkningsprogram men vad vet jag)
förstod du mitt resonemang Cougar och läs igenom det flera gånger innan tangentbordet börjar smattra som en k-pist ;)?

 

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #92 skrivet: 22 september 2015, 22:39:14 »
Ändringen i pumpens effekt blir, om man bortser frÃ¥n ändringen i kompressorns volymetriska verkningsgrad när kompressionsförhÃ¥llandet ändras och ändrad temperaturdifferens i förÃ¥ngaren, densamma som ändringen av köldmediets Ã¥ngtryck. Den ändringen är ca 4 % per grad. Enligt ett diagram för en NIBE 1210 är minskar effekten med 33 % när köldbärartemperaturen gÃ¥r frÃ¥n 0 till -5 grader vid 55 graders värmebärartemperatur. Det är 5,9 % per grad med hänsyn tagen till ränta pÃ¥ ränta-effekten. 

I Daikinfallet är ändringen 1,6 % per grad, dvs lägre än ändringen i köldmediets ångtryck. Hur kommer det sig ?

men det är väl inte samma köldmedium i så det borde väl göra en viss skillnad men hur mycket har jag ingen koll på.
 
« Senast ändrad: 23 september 2015, 00:18:56 av lacrosse »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #93 skrivet: 22 september 2015, 23:21:29 »
Lacrosse.
Vi står väldigt långt ifrån varandra i utförande och förståelse på hur ett värmesystem fungerar tydligen,
jag försöker förmedla den kunskap och erfarenhet jag samlat på mig under alla år och timmar jag jobbat med detta
om du väljer att tro pÃ¥ det du gör ,,,,  kör pÃ¥ bara , 
måste fråga bara ,,
Du nämner Östen Sandberg  och hans Kiruna metod
när du lyssnar på hans berättelse om hur vad och varför den kom till borde du förstå varför den kom till,
när du förstår den kommer du att se det på samma sätt som jag gör .
idag gör man inte dessa misstag i konstruktioner av distributions system .

Klart han ska ha en on-off maskin anpassad efter det tillgängliga konstantflöde hans radiator system  har ,

Nu en sista förklaring på "fenomenet" som uppstår i många av dom --- anläggningar som jag och några få byggt
till folk ...
vi tar en i min hemma kommun
flödet i radkretsen  är uppmätt till  9,5 lpm 
--- tanken är på 500 l med förvärmarslinga
Värme pumpen startar med +7↑ in pÃ¥ kb
42 lpm  och dryga dryga 4 ° delta  vid denna höga förÃ¥ngning som blir, 220m borrning  Max utag i kyleffekt  30800 kwh
 
jag kör 30 lpm i 7° delta frÃ¥n ¨Värmepumpen, 
det ger en gång tid på ca 30-45 minuter innan intergalet är nere på 0 och vi ligger 1-3° över börvärde,
nu ligger vi kvar och intergralet räknar upp till +100, Det tar ca 50 minuter innan den skiktade tanken är tom
då tempen ligger sjukt nära i sin tid för undertemperering sjunker intergralet sakta,
Nu står borrhålet still utan utag av värme i över 2 timmar.
Nu hinner berget och dess omgivande temperatur Ã¥terställa tempen  enligt tempgivarna som sitter i DUC ,
Det tar 14 minuter för KB att gÃ¥ ett varv,  den brukar tappa nÃ¥gon grad under den cykel som körs pÃ¥ 30-45 min
3-4 varv genom borrhÃ¥let ,  sen stÃ¥r det still i dryga 2 timmar igen  , ibland mer  dÃ¥ termostaterna tar ner flödet vid övertempereringar  men den tryckstyrda pumpen upprätthÃ¥ller rätt lyfthöjd för att säkerställa flödet över dem ventiler
som fortfarande ska ha sitt konstanta beräknade flöde. ,

Detta resultat var inget jag räkna med när jag 2001 byggde första anläggningen .
men såna är drift resultaten större delen av året
sen om någon betvivlar detta,,, dontknow
men så här ser det ut i alla anläggningar som byggts genom åren

Belastningen på borrhålet per m när jag tittar i mina beräkningar ligger på ca 95 kwh per meter aktivt borrhål.
Jag tycker nog att det skiljer en hel del i dimensioneringen på tillverkare som "förespråkar" grundare hål till sina anläggningar .

SÃ¥ länge det inte dyker upp ett papper frÃ¥n ett par duktiga geologer som sammanställt  underlagen för vÃ¥ra beräkningsprogam som säger det ska fungera med kortare borrhÃ¥l  sÃ¥ hÃ¥ller jag mig till vad dom tidigare sagt och skrivit ,
Cocacola





« Senast ändrad: 22 september 2015, 23:23:14 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #94 skrivet: 22 september 2015, 23:31:34 »
Tillverkares test data Lacrosse.
om du bara visste vad jag testat tillverkares produkter genom tiden  av eget intresse och i valet av tillverkare.
egna testriggar och hjälp med climacheck körningar av värmepumpar , bla,

som jag vill sätta mitt namn brevid ,  sÃ¥ du behöver inte lägga ut testresultaten .
skulle jag fassna för Daikin som leverantör köper jag en värmepump och sen du! ;)
leverera den inte det den ska blir det ett bojsänke !!


SÃ¥ dÃ¥ jobbar du pÃ¥ Daikin ?  är du deras VVS kompetens eller kylgubbe?

cc

« Senast ändrad: 22 september 2015, 23:36:18 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #95 skrivet: 23 september 2015, 00:04:24 »
Lacrosse.
Vi står väldigt långt ifrån varandra i utförande och förståelse på hur ett värmesystem fungerar tydligen,
jag försöker förmedla den kunskap och erfarenhet jag samlat på mig under alla år och timmar jag jobbat med detta
om du väljer att tro pÃ¥ det du gör ,,,,  kör pÃ¥ bara , 
måste fråga bara ,,
Du nämner Östen Sandberg  och hans Kiruna metod
när du lyssnar på hans berättelse om hur vad och varför den kom till borde du förstå varför den kom till,
när du förstår den kommer du att se det på samma sätt som jag gör .
idag gör man inte dessa misstag i konstruktioner av distributions system .

Klart han ska ha en on-off maskin anpassad efter det tillgängliga konstantflöde hans radiator system  har ,

Nu en sista förklaring på "fenomenet" som uppstår i många av dom --- anläggningar som jag och några få byggt
till folk ...
vi tar en i min hemma kommun
flödet i radkretsen  är uppmätt till  9,5 lpm 
--- tanken är på 500 l med förvärmarslinga
Värme pumpen startar med +7↑ in pÃ¥ kb
42 lpm  och dryga dryga 4 ° delta  vid denna höga förÃ¥ngning som blir, 220m borrning  Max utag i kyleffekt  30800 kwh
 
jag kör 30 lpm i 7° delta frÃ¥n ¨Värmepumpen, 
det ger en gång tid på ca 30-45 minuter innan intergalet är nere på 0 och vi ligger 1-3° över börvärde,
nu ligger vi kvar och intergralet räknar upp till +100, Det tar ca 50 minuter innan den skiktade tanken är tom
då tempen ligger sjukt nära i sin tid för undertemperering sjunker intergralet sakta,
Nu står borrhålet still utan utag av värme i över 2 timmar.
Nu hinner berget och dess omgivande temperatur Ã¥terställa tempen  enligt tempgivarna som sitter i DUC ,
Det tar 14 minuter för KB att gÃ¥ ett varv,  den brukar tappa nÃ¥gon grad under den cykel som körs pÃ¥ 30-45 min
3-4 varv genom borrhÃ¥let ,  sen stÃ¥r det still i dryga 2 timmar igen  , ibland mer  dÃ¥ termostaterna tar ner flödet vid övertempereringar  men den tryckstyrda pumpen upprätthÃ¥ller rätt lyfthöjd för att säkerställa flödet över dem ventiler
som fortfarande ska ha sitt konstanta beräknade flöde. ,

Detta resultat var inget jag räkna med när jag 2001 byggde första anläggningen .
men såna är drift resultaten större delen av året
sen om någon betvivlar detta,,, dontknow
men så här ser det ut i alla anläggningar som byggts genom åren

Belastningen på borrhålet per m när jag tittar i mina beräkningar ligger på ca 95 kwh per meter aktivt borrhål.
Jag tycker nog att det skiljer en hel del i dimensioneringen på tillverkare som "förespråkar" grundare hål till sina anläggningar .

SÃ¥ länge det inte dyker upp ett papper frÃ¥n ett par duktiga geologer som sammanställt  underlagen för vÃ¥ra beräkningsprogam som säger det ska fungera med kortare borrhÃ¥l  sÃ¥ hÃ¥ller jag mig till vad dom tidigare sagt och skrivit ,
Cocacola

CC angående "fenomenet" så förstår jag inte ens varför du tar upp det jag har nog inte ens när jag tänker tillbaka ifrågasatt något som du har skrivit som gäller det du har kommit fram till när det gäller dina egna beräkningar.
Jag har bara ifrågasatt dig när du ifrågasätter mig och mina svar men du kan inte acceptera att folk kan uppnå i stort sett samma slutresultat med andra metoder osv.
jag förstår mycket väl Östen Sandberg för han förklarar ur en praktisk persons perspektiv inte en teoretiker.
I korthet kan man säga att lågflödesmetoden är enklare,ventilerna färre och ett injusterat system blir framför allt mer robust. men framför allt kom han på detta innan han blev ingenjör han knäckte fram denna metod med praktisk kunskap och logik. så varför inte fler som har fjärrvärme kör enligt denna metod är för mig en gåta.
vi står inte alls långt ifrån varandra när det gäller förståelse för systemet skillnaden är bara att vi ser på det genom olika ögon.
du får dina svar genom penna & miniräknare men det innebär inte att andra inte kan uppnå samma resultat utan penna & miniräknare eller hur.




Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #96 skrivet: 23 september 2015, 00:17:14 »
Tillverkares test data Lacrosse.
om du bara visste vad jag testat tillverkares produkter genom tiden  av eget intresse och i valet av tillverkare.
egna testriggar och hjälp med climacheck körningar av värmepumpar , bla,

som jag vill sätta mitt namn brevid ,  sÃ¥ du behöver inte lägga ut testresultaten .
skulle jag fassna för Daikin som leverantör köper jag en värmepump och sen du! ;)
leverera den inte det den ska blir det ett bojsänke !!


SÃ¥ dÃ¥ jobbar du pÃ¥ Daikin ?  är du deras VVS kompetens eller kylgubbe?

cc
Nej jag jobbar definitivt inte på Daikin dom bad mig installera lite detaljer åt dom då jag monterat en hel del av deras produkter tidigare.
jag har mest hållt på med Nibe och IVT totalt sett.
men helt ärligt är du pÃ¥ lyset nu eller är du bara upprörd och slinter pÃ¥ tangenterna? dÃ¥ är du ursäktad annars undrar jag vad som farit i dig om du aldrig har monterat en Daikin men du avfärdar den totalt och ska göra ett bojsänke av den? moget och proffesionellt i sÃ¥fall gÃ¥ och lägg dig istället och kom tillbaka när du lugnat ner dig  jag kan förstÃ¥s ha missuppfatatt det totalt och att du bara ville skämta dÃ¥ ber jag om ursäkt men det verkade fane mig inte sÃ¥ det är smileyn som fÃ¥r mig att tveka ähh dags för mig att gÃ¥ och knoppa.
« Senast ändrad: 23 september 2015, 00:21:09 av lacrosse »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #97 skrivet: 23 september 2015, 05:49:50 »
god morgon Laccrosse är synapserna med nu ::) tror du saknar läs förståelse
ska se om jag kan hjälpa dig och förklara .

du frÃ¥gar om jag är pÃ¥ fyllan för att jag aldrig monterat en Daikin  hahaha! hahaha! Moget!!!
Du förstog inte vad egna tester av en produkt är innan man tar på sig skjortan av att vara deras obetalda
säljare fram tills det leder till en affär,,,
HÃ¥ller inte profukten vad den lovar Blir det Bojsänken av dom ,,  Det har vart allt frÃ¥n oljebrännare till värmepannor
och värmepumpar  olika armaturmärken  skumma märken av inregleringsventiler  kopplingar  ja det mesta av material  inom VVS som finns
enkel Logik eller? det oavsett leverantör

Jag är praktiker  som med Ã¥rens lopp lärt mig att utan penna och papper  blir det en gissningslek ,
prova en gång att ta fram dom teoretiska kunskaper som finns att tillgå för alla som är intresserade
DÃ¥ ser du när du har fel i gissningsleken ,,  Jag insÃ¥g efter mina första Ã¥r som utövare av yrket
på 80talet att det krävs likvärdiga kunskaper som en VVS ingenjör har för att förstå och utöva yrket
ledsamt att flera inte förstår vart Baskunskaperna bör ligga för att få kalla sig röris
Är du en av dom ? :)

 :)  Är du med nu!
vad är det som avgör förbrukningen i fastigheter oavsett uppvärmningskälla...
JO serru   det termiska skalets läckage ! oavsett om du fördelar energin med
ett välbalanserat 55-45 system  eller "kirunametoden"  bÃ¥da bygger pÃ¥ ett Konstant flödes system
men i egna delta ,  vid samma temperatur inne  ,
Har du tänkt pÃ¥ vad som händer i ett Kiruna metodens  system om du kopplar en inverter
med ett delta styrt flöde oavsett märke .,;-

Om du är med i trÃ¥den  fick jag en jämförelse med  dina korta hÃ¥l  gentemot  det som händer
i dom --- anläggningar som en del fått genom åren ,

att du inte förstår behöver du inte be om ursäkt för ,,
cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #98 skrivet: 23 september 2015, 06:40:40 »
Daikin verkar ha glömt bort mig.
Ja, synd, det skulle vara intressant att höra ett svar på det..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #99 skrivet: 23 september 2015, 07:13:18 »
Nu en sista förklaring på "fenomenet" som uppstår i många av dom --- anläggningar som jag och några få byggt
till folk ...
vi tar en i min hemma kommun
flödet i radkretsen  är uppmätt till  9,5 lpm 
--- tanken är på 500 l med förvärmarslinga
Värme pumpen startar med +7↑ in pÃ¥ kb
42 lpm  och dryga dryga 4 ° delta  vid denna höga förÃ¥ngning som blir, 220m borrning  Max utag i kyleffekt  30800 kwh
 
jag kör 30 lpm i 7° delta frÃ¥n ¨Värmepumpen, 
det ger en gång tid på ca 30-45 minuter innan intergalet är nere på 0 och vi ligger 1-3° över börvärde,
nu ligger vi kvar och intergralet räknar upp till +100, Det tar ca 50 minuter innan den skiktade tanken är tom
då tempen ligger sjukt nära i sin tid för undertemperering sjunker intergralet sakta,
Nu står borrhålet still utan utag av värme i över 2 timmar.
Nu hinner berget och dess omgivande temperatur Ã¥terställa tempen  enligt tempgivarna som sitter i DUC ,
Det tar 14 minuter för KB att gÃ¥ ett varv,  den brukar tappa nÃ¥gon grad under den cykel som körs pÃ¥ 30-45 min
3-4 varv genom borrhÃ¥let ,  sen stÃ¥r det still i dryga 2 timmar igen  , ibland mer  dÃ¥ termostaterna tar ner flödet vid övertempereringar  men den tryckstyrda pumpen upprätthÃ¥ller rätt lyfthöjd för att säkerställa flödet över dem ventiler
som fortfarande ska ha sitt konstanta beräknade flöde. ,

Detta resultat var inget jag räkna med när jag 2001 byggde första anläggningen .
men såna är drift resultaten större delen av året
sen om någon betvivlar detta,,, dontknow
men så här ser det ut i alla anläggningar som byggts genom åren

Cocacola

En kollektor rymmer väl runt 1 liter/meter.
I 220 meters borra har man alltså 440 liter brine.
42 lpm blir 2520 l/h
Dividera 440 med 2520 så får man tiden för ett varv i kollektorn.
17,4% av en timme krävs för att cirkulera brine ett varv.
D.v.s 10 minuter och 29 sekunder.
Med reservation för att jag räknat fel.
Om man skall vara noga med det man gör och redovisar så tycker jag att 33-34% fel när det gäller tidsangivelser är för mycket.
Resultatet av "försköningen" av dessa siffror ät att brine på 45 minuter hinner cirkulera 4,29 varv istället för 3,21 varv - en inte oäven skillnad.

Men än en gång, på vilken tid man tar ut energin ur borrhålet anser jag har extremt liten betydelse i det stora hela, det finns för många för och nackdelar med de olika sätten att de helt enkelt tar ut varann - och till syvende och sist är det bara energiuttaget som avgör vilken inkommande kb-medel man över året får.
Fenomen när det gäller så pass enkel fysik som värmetransport, om de skulle finnas (är allmänt skeptisk till både tro, fenomen och under) torde vara mer eller mindre obetydliga och dessutom i detta fall ta ut varann.

Troligen är det så att den höga brinetempen (borrhålets/bergets temp) beror på att du CC ofta överdriver husens energi och effektbehov, dessutom överdimensionerar du både borrhål och värmepumpar.
Sammantaget ger det väldigt bra temperaturer på brine, inget tillskott, och väl fungerande anläggningar som blir 20-30% dyrare än de konkurrerande anbuden som räknar och borrar mer normalt.
Vad som är rätt eller fel tar jag inte ställning till, det är ju mer en filosofisk fråga om man vill lägga ned kanske 30 000 extra på en ytterligare årlig besparing på i runda slängar 500-1500 kr/år.
Med en potentiellt ökad livslängd på en dyrare installation så kan extrakostnaderna säkert i vissa fall vara väl placerade pengar.
Kunderna är dock sällan så långsiktiga som 20-30 år när de investerar i värmepump.


Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #100 skrivet: 23 september 2015, 07:21:20 »
Konstigt med så många kompetenta installatörer i tråden, och ingen vill kommentera det, som jag ser det, enda riktiga råd som trådstartaren fått...

Jag väntar fortfarande på svar angående mitt (så vitt jag kan se det enda) råd till trådstartaren, att en CTC EcoHeat som har inbyggd arbetstank torde vara det bästa råd han kan få mot bakgrund av att han har enrörssystem och inte har plats för en arbetstank.
Alternativet är om man kan få tag i, eller räkna ut tryckfallen över de olika enrörsslingorna. Ligger dessa väldigt nära varann så skulle även en väl effektanpassad inverter kunna fungera acceptabelt.

Kommentarer på detta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #101 skrivet: 23 september 2015, 08:04:25 »
Vad menar du med att jag överdriver
Effekt behovet?  Det är förutfattade meningar .
Ingen annan en den som sitter med husets fakta
På bordet kan säga så !
Kunden ber om en 100% effekt täckning
Ska jag ta en mindre då?
Vill huset ha 16 kW vid DUT  är jag tvungen
Att gÃ¥ in i kompressor tillverkarens  diagram
Vilka drift förhållanden krävs för att leverera
ÖnskemÃ¥let ! 
Samt kontrollera att den går inom sitt arbets område
Det är vad en tekniker gör


Det medför att man måste se till att ta hand om
Den överskotts energi VP tillverkar
Då blir driftförhållandenna ovan beskriven.


Han behöver ingen Tank bara för att det
Är ett enrörs system .
Gör tilltänkta installatör rätt bedömning
Av installerad effekt  kommer det att fungera
Med en plugg&play .

Ja du har rätt i mitt räknefel gällande
Tider på kb
Sånt händer när det är sent efter en 15 timmars
Arbetsdag

Jag har försökt svara på frågorna efter dim naturlagar
Och regler som gäller efter det som krävs
För att man ska kunna leverera ett fungerande
Värmesystem .  Väljar ni att gÃ¥ pÃ¥ tro prova hoppa principen
finns det inget mer för mig att bidra
Med  ,
Jag avslutstar min del här med ett allmänt råd
Till tvivlare
Erfarenhet är enda källan till kunskap
Samlar man den med teori och praktik
Öppnar sig en helt ny värd.
En del skribenter borde sätta sig i detta
Område innan tangent bordet smattrar
Cc
Ber om ursäkt för stavfel och uppställning
Det blev så från telefonen
« Senast ändrad: 23 september 2015, 08:09:06 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #102 skrivet: 23 september 2015, 08:05:44 »
god morgon Laccrosse är synapserna med nu ::) tror du saknar läs förståelse
ska se om jag kan hjälpa dig och förklara .

du frÃ¥gar om jag är pÃ¥ fyllan för att jag aldrig monterat en Daikin  hahaha! hahaha! Moget!!!
Du förstog inte vad egna tester av en produkt är innan man tar på sig skjortan av att vara deras obetalda
säljare fram tills det leder till en affär,,,
HÃ¥ller inte profukten vad den lovar Blir det Bojsänken av dom ,,  Det har vart allt frÃ¥n oljebrännare till värmepannor
och värmepumpar  olika armaturmärken  skumma märken av inregleringsventiler  kopplingar  ja det mesta av material  inom VVS som finns
enkel Logik eller? det oavsett leverantör

Jag är praktiker  som med Ã¥rens lopp lärt mig att utan penna och papper  blir det en gissningslek ,
prova en gång att ta fram dom teoretiska kunskaper som finns att tillgå för alla som är intresserade
DÃ¥ ser du när du har fel i gissningsleken ,,  Jag insÃ¥g efter mina första Ã¥r som utövare av yrket
på 80talet att det krävs likvärdiga kunskaper som en VVS ingenjör har för att förstå och utöva yrket
ledsamt att flera inte förstår vart Baskunskaperna bör ligga för att få kalla sig röris
Är du en av dom ? :)

 :)  Är du med nu!
vad är det som avgör förbrukningen i fastigheter oavsett uppvärmningskälla...
JO serru   det termiska skalets läckage ! oavsett om du fördelar energin med
ett välbalanserat 55-45 system  eller "kirunametoden"  bÃ¥da bygger pÃ¥ ett Konstant flödes system
men i egna delta ,  vid samma temperatur inne  ,
Har du tänkt pÃ¥ vad som händer i ett Kiruna metodens  system om du kopplar en inverter
med ett delta styrt flöde oavsett märke .,;-

Om du är med i trÃ¥den  fick jag en jämförelse med  dina korta hÃ¥l  gentemot  det som händer
i dom --- anläggningar som en del fått genom åren ,

att du inte förstår behöver du inte be om ursäkt för ,,
cc

jag sÃ¥g inte vad du skrev först för du skrev som en kratta, att använda stavningsprogrammet  kanske vore lämpligt pÃ¥ kvällskvisten det finns till höger innan du trycker pÃ¥ posta knappen.
när ska du försöka sluta med dina härskartekniker dom passar rätt illa på ett sådant här forum och du gör bara bort dig socialt sett.

Jag skrev aldrig att du var pÃ¥ fyllan för att du inte monterat en Daikin jag skrev  "är du pÃ¥ lyset nu eller är du bara upprörd och slinter pÃ¥ tangenterna?" det är väl en väldans skillnad dÃ¥ det syftar pÃ¥ att det var knöligt att fÃ¥ ihop det du skrev.
läs inläggen 2-3 gånger räkna till 10 skriv sen det du vill få fram.
jag har inga problem med om du vill försöka rätta mig eller lära mig men när du gör det med en viss underton och sarkasm dÃ¥ är du bara en grumpy gubbe. 
Inverter i Ett Kiruna system? om vi bortser från att det inte går så bra pga avsaknaden av topp temp så menar du med eller utan tank?
jag har inte skrivit något om mina korta hål någonstans vad jag vet jag har däremot försökt svara Cougar hur det är möjligt rent fysiskt att få en varmare medeltemperatur i en energibrunn med inverter än med en on/off.
Har jag någonstans sagt att det det inte är det termiska skalet som avgör förbrukningen? återigen läs flera gånger det jag skriver innan du yttrar dig.
jag säljer Ctc Nibe och Daikin varför fler fabrikat ? därför att ingen maskin passar alla hus så jag väljer den som är mest lämpad för det aktuella huset.
är huset i obalans så är det och då får man justera in det.
Det du glömmer i den här diskussionen är kundens förutsättningar begränsad yta, lägsta möjliga ljud och knäppningar är inte att föredra!
i stället glider du in på en massa detaljer somtyp max 15 personer på hela forumet kan hänga med på.

men nu lägger vi ner den här diskussionen för det liknar mest ankskit sista delen i tråden

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #103 skrivet: 23 september 2015, 08:22:50 »
Som du roppar får du svar
Läs igenom dina inlägg så märker du vem som satt tonen mellan
Dig och mig
Startar du med 100% häftig och tydligen inte
Har dom teoretiska kunskaper som krävs
Brukar det bli att påhoppen blir personliga
Precis som i ditt sista inlägg
Ha en bra dag nu
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #104 skrivet: 23 september 2015, 08:25:47 »
Konstigt med så många kompetenta installatörer i tråden, och ingen vill kommentera det, som jag ser det, enda riktiga råd som trådstartaren fått...

Jag väntar fortfarande på svar angående mitt (så vitt jag kan se det enda) råd till trådstartaren, att en CTC EcoHeat som har inbyggd arbetstank torde vara det bästa råd han kan få mot bakgrund av att han har enrörssystem och inte har plats för en arbetstank.
Alternativet är om man kan få tag i, eller räkna ut tryckfallen över de olika enrörsslingorna. Ligger dessa väldigt nära varann så skulle även en väl effektanpassad inverter kunna fungera acceptabelt.

Kommentarer på detta?

fan måste iväg och jobba
men en kort grej det största problemet är väl troligtvis att raddarna inte räcker till överallt oavsett men i övrigt så är väl ctc med tanke på tidigare nämnda förutsättningar det bästa alternativet.
Sämre besparing teoretiskt men funktionellt ett säkrare kort.
Om Jolie nu inte kan trolla fram plats för en separat arbets tank förstås för då krävs det 90 nya inlägg *roflmao* 3some :::_)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!