Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump, On/Off eller Inverter  (läst 68520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #75 skrivet: 22 september 2015, 07:06:53 »
Man skall inte kasta sten i glashus CC, du själv påstår ju att en värmepump med högre uteffekt än en med mindre uteffekt ger mindre belastning på berget = varmare brine in vid drift av kompressorn.

Nej !
Jag har förklarat ett fenomen som uppstår
När jag kopplar efter mitt sätt inget annat
Borrningen  är räknad för ca 110-125
KWh
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #76 skrivet: 22 september 2015, 07:07:41 »
Om Cougar har svarat TS vad har det med denna tråd att göra? (som för övrigt har lite fel om borran men det kan jag förklara för honom om han är intresserad).

Jag är intresserad  tummenupp kör!

Jag köper att borran används effktivare när man kör på låglast med lågt flöde, men vintertid när uttaget ligger nära max hela tiden blir det ett effekt-tapp när borran kyls (utom på Daikin då som tydligen bara tappar drygt 1 % effekt per grad kallare köldbärare) ..... rita och berätta.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #77 skrivet: 22 september 2015, 07:42:11 »
Ingen som har en uppfattning om att CTC vore lämpligt i detta fall, han har inte plats med arbetstank, men får ju det på samma utrymme med en CTC.
CTC:s nya inverter blir allt intressantare med tanke på att den har både effektstyrning, arbetstank, och stor mängd tappvarmvatten med deras nya system för tappvarmvattenvärmning...

Nej !
Jag har förklarat ett fenomen som uppstår
När jag kopplar efter mitt sätt inget annat
Borrningen  är räknad för ca 110-125
KWh

Samma typ av fenomen har Daikin konstaterat när de kör med inverter.
Jag litar inte riktigt på någon av er då det är ologiskt och i strid med termodynamiska lagarna - som jag förstår dem, men om jag litar på den ena av er så får jag väl lita på den andra.
Dock, och det är det jag vänder mig emot, jag har väldigt svårt att tro nåt som inte stämmer med vetenskap.
« Senast ändrad: 22 september 2015, 07:45:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #78 skrivet: 22 september 2015, 08:01:55 »
Är du säker pÃ¥ att den har inbyggd arbetstank trodde dom slutat med det pÃ¥ nya modellen  Sc:,h Den bör fixa ok med vv nu med Tva men dom anger upp till 300 liter och det fixar nog konkurrenterna ocksÃ¥ antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #79 skrivet: 22 september 2015, 08:08:05 »
Du har loggen att titta på hoss rinnan

Ett långt stillestånd värmer till bergets temp
Och det är vad det startar emot .
Inget jag räknade med utan det blev en bonus
Det blir rätt många timmar per år att upprätt hålla
Tempen på när värme pumpen. Bara går
Mellan ca 1200- 2000 timmar Per år
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #80 skrivet: 22 september 2015, 08:36:36 »
Är du säker pÃ¥ att den har inbyggd arbetstank trodde dom slutat med det pÃ¥ nya modellen  Sc:,h Den bör fixa ok med vv nu med Tva men dom anger upp till 300 liter och det fixar nog konkurrenterna ocksÃ¥ antar jag.

OK, så kanske det är, jag trodde bara att de kunde växla mellan övre och nedre delen av tanken vid värmning av vattnet, men det är nog som du säger.
Helt omöjligt dock att se på deras principskiss i manualen...
PÃ¥ ecoheat ser man precis hur de kontruerat pumpen...

Då man inte kan se någon extern cirkpump på dockningschemat så är det dock troligen som du säger, att de kör rakt mot ratiorkretsen på GSi:n.

Men en ecoheat borde kunna fungera för trådstartaren?

Du har loggen att titta på hoss rinnan

Ett långt stillestånd värmer till bergets temp
Och det är vad det startar emot .
Inget jag räknade med utan det blev en bonus
Det blir rätt många timmar per år att upprätt hålla
Tempen på när värme pumpen. Bara går
Mellan ca 1200- 2000 timmar Per år
Cc

En logg är ju inget att jämföra med, om man inte har samma anläggning och en mindre värmepump ansluten en tid för att få jämförbara siffror.
Först när man har två loggar så kan man dra några slutsatser.
Tillsvidare så antar jag att energiuttaget är det som styr inkommande medeltemp på KB.

Det kanske finns vissa perioder på året där man har en sweetspot för en viss storlek av kompressorn som gör att man kan värma precis så mycket att brine bara hinner rotera ett varv i kollektorn, men den sweetspoten har ju även en mindre kompressor oavsett systemlösning i övrigt.
Värmeövergångsförlusterna borde bli större för en kompressor med låg uteffekt som får gå långa perioder än för en kompressor som går så kort tid att brine bara hinner rotera ett eller ett par varv i kollektorn, men samtidigt så får man större deltaT på brine, eller högre förbrukning på cirkpumpen på en värmepump med hög effekt, cilket jag inte tror gör saken bättre alls.
Skulle det vara någon skillnad så torde det vara så på marginalen att det vore mer eller mindre omöjligt att urskilja i en graf.

Klart torde vara att bergets temperatur i en anläggning där värmepumpen har 100% effekttäckning blir lägre än om kompressorn vore mindre - givet samma borrdjup.
Så de eventuella fördelar som korta driftsperioder kan ge i fråga om värmeövergångsförluster i kollektorn borde ätas upp av en lägre temperatur på berget.
Hur jag än vänder och vrider på dessa fakta så har jag oerhört svårt att se hur en större kompressor skall kunna ge högre inkommande KB-medel än en mindre, om borrdjupet är detsamma.
« Senast ändrad: 22 september 2015, 08:46:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #81 skrivet: 22 september 2015, 09:29:46 »
Jag håller inte med dig Froskog.
Flera st har försökt beskriva för dig och andra hur ett värmesystem fungerar ,
Hur det är uppbyggt ,
vilka förutsättningar som krävs
samt vad man gör för att få det att fungera.
Vad mer krävs?
visst vi andvänder "facktermer" ,, men jag har inga andra ord att ta till ,,

Du överdriver i dina ordval och tyckande gällande tankar,
Jag har skrivit det förut ,,,
Har du eller nÃ¥gon annan fastighets ägare ett system som kan ta emot flöde och effekt  frÃ¥n värmepumpen
behövs ingen tank.
Den Behövs som en balanserings punkt när något av viker som påverkar funktionen,,

om du nu inte förstÃ¥r vad som skrivs froskog  ,, Varför frÃ¥gar du inte bara ,  finns inga dumma frÃ¥gor ,
finns bara dumma svar ,,,,  skriver du nÃ¥got som jag inte förstÃ¥r frÃ¥gar jag direkt utan att skämmas ,
Med vänlig hälsning
cocacola

Klart jag överdriver och en tank är givetvis bra att ha i de fall de behövs men ofta råds det till att värma 100-200l extra direkt vid installationen oavsett om nån kikat på prylarna eller ej. Rådet kommer nödvändigtvis inte från dig CC.

Det är lätt att utläggningar som dina och oraclets blir till en sanning hos gemene man att inverter MÅSTE ha tank.

Jag har förstått men nu var det du som inte ville förstå mig.

All respekt för ditt kunnande CC!  tummenupp

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #82 skrivet: 22 september 2015, 10:53:48 »
Eftersom folk verkar vara för upptagna med att prata om sin egen förträfflighet i stället för att hjälpa dig i denna tråd så skall jag försöka svara på det du är ute efter.

Om ditt rörsytem fungerar i dag med en vanlig standard villa pump så kommer den att fungera med med invertermaskinens pump också.
det som skulle kunna inträffa teoretiskt är att vid vissa tillfällen sÃ¥ minskar flödet en del sÃ¥ att inte hela radiatorernas storlek utnyttjas optimalt men det är inte sÃ¥ troligt. (Om du inte har typ 10-12 mm rör i hela huset men dÃ¥ spelar det ingen roll för dÃ¥ ska du typ investera i  nya rör eller en luft/luft).

Det är väldigt svÃ¥rt att veta hur ditt system kommer att bete sig exakt oavsett om man ser det pÃ¥ plats eller inte dÃ¥ du har lite gott och blandat i kÃ¥ken  i typ 80% gÃ¥r det bra, resterande kräver en del injustering och eventuellt investering sen finns det nÃ¥gon procent som tillhör ytterligheterna dvs det är helt Ã¥t skogen gjort frÃ¥n början men dom gÃ¥r "nästan" alltid att förutse.

Om man jämför förutsättningarna i ditt fall så skulle jag ta Daikin invertern (Niben är för stor den skulle nästan fungera som en on/off).
Då du inte kunde ha någon knäpptank och då du har en enrörslinga och en liten tvårörsslinga så riskerar du problem med knäppningar dessutom så verkar din vattenvolym inte vara den största och då blir det väldigt mycket start och stopp under våren och hösten på on/off maskinen.
CC har rätt i det mesta han skriver men nu pratar vi en vanlig normalstor villa och inte en hyresfastighet. och om jag kommer ihåg rätt så kan man sänka maxflödet på daikins cp så det borde inte vara något större problem att hitta ett fungerande flödesområde.´
undrar lite däremot över din topptemperatur på systemet vid -18 du kan eventuellt åka på att byta ut ett par radiatorer till våren/sommaren

kommer marknadens bestånd på on/off maskiner att försvinna nej knappast helt då det alltid kommer finnas ett behov och en önskan att köpa "billiga" pumpar men dom kommer absolut minska i antal.
Kolla på Daikin!
1 maskin i sortimentet istället för 4, du spar pengar både i produktion och lagerhanteringen stora fastigheterna är ett helt annat femma dock.
Ã¥terkom om du har fler funderingar.

ha det gött
och lycka till  ;)

Tack för ett mycket informativt svar!

Jag har i ärlighetens namn inte följt tråden på ett par dagar, dels p.g.a. av en fullbokad helg men även för att andra saker än min ursprungliga fråga började diskuteras. Dessutom så har jag svårt att hänga med när det blir "värmesystemshardcore".

Sedan har det efter närmare diskussion med en av installatörerna, som jag fått stort förtroende för, visat sig att huset faktiskt BARA har enrörssystem, däremot på 2 - kanske t.o.m. 3 - slingor. Jag ber om ursäkt för att jag gett felaktig information tidigare.
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #83 skrivet: 22 september 2015, 11:27:58 »
Suck.... ja det kanske var lite arrogant men det var meningen ocksÃ¥! Och det var inte specifikt till dig även om du tog Ã¥t dig  ;)
min poäng var att det har gjorts typ 60 inlägg och nästan inget av dom tar upp hans specifika frågor.
Det tycker jag är lite arrogant från dom som skriver sina inlägg dvs man tar över trådens grund ide, sen kan man givetvis ha diskussioner om ditt eller datt angående systemens funktion men faktum kvarstår att själva sakfrågan är obesvarad. (eller har jag fel?)
Hans fråga löd: inverter eller on/off ....och då borde väl svaret vara typ: hur ser ditt system ut... aha ok men då borde denna funka maskin funka bra men tänk på.....
Eller har jag fel här??

Skillnaden på ett värme system i en villa och en Fastighet är oftast längden på rören dvs procentuellt sett så får vattnet färdas längre sträckor och då oftast med högre friktion och motstånd.
Därav så måste man vara noggrannare vid injusteringen och val av pump därför att konsekvenserna totalt sett blir större.
Och nej jag har inte påstått någonstans att du har fel har jag det får du gärna berätta det.
Självklart får det konsekvenser om du ändrar förutsättningarna men villa system då dom är relativt små är inte så känsliga om man inte som du påpekade har ett rent golvvärmesystem i kåken men nu har han ju inte det vilket gör den frågeställningen irrelevant i detta case.
han har ju trots allt fått en del offerter och någon av dom borde rimligtvis ha hyffsad koll men jag personligen skulle nog ta värmekameran och läsa av radiatorerna för en snabbkoll av flödet.
Och nej en Inverter är inte en plugg & play den kräver samma injusteringar kanske mer i vissa falla som on/off maskinerna.
När det gäller deltat så måste man väl gå på tillverkarens rekommendationer för bästa drift sen kanske det inte alltid funkar 100% med värmesystemet men då får man kompromissa så är det i gamla kåkar med begränsade budgetar.
Du får inte ett jobb om du ska fixa en kåk optimalt därför att investeringen kontra förtjänsten oftast liksom inte går hand i hand

Du Skrev:"Att delge erfarenheter  och skriva om dem sÃ¥ det passar alla
Är sjukt svårt"

Det är det som lite var min poäng det ska passa främst Jolie för det var han som ställde frågan (inte alla andra)och han kan inte detta och bad därför om lite hjälp......och jag tror att folk tappar bort sig lite då man har ett intresse som detta och tycker om att diskutera dessa ämnen.
eller är jag helt ute och cyklar?? Jag tycker nog i min arrogans att jag har en liten poäng här

och bevare mig väl för att alla skulle skriva som advokater  ^-^ dÃ¥ skulle väl ingen dödlig fatta ett dyft.....

ha en bra dag mÃ¥ste jobba jobba jobba   :)

COCACOLA skickade faktiskt för en vecka sedan ett privat meddelande till mig med väldigt bra tips och rÃ¥d. Men just frÃ¥gan om för- resp. nackdelar med on-/off resp. inverters, som trÃ¥den handlar om, har väl inte besvarats ännu... i alla fall inte sÃ¥ jag har fattat.  ;)
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #84 skrivet: 22 september 2015, 12:13:01 »
Det som jag har hängt med i (tror jag) är att med en inverter är det bekymmer med att flödet ändras beroende på vilken frekvens kompressorn arbetar med. Med en onoff är flödet alltid samma.

Men vilket engagemang av flera att försöka förklara hur det hänger ihop. En installatör här på orten tänker såhär "eftersom det gick med en 8kw pump hos grannen så måste det ju nog passa med en likadan här då det är lika stora hus, vad gör nu det att ett av dem har källare." Resultatet blev att huset med källare inte fick tillräckligt med värme i källaren, så ägaren trodde att det var dåligt isolerat i väggarna. Han grävde upp hela tomten och tilläggsisolerade. Ingen som helst skillnad. Felet sedan var att det var för klen cp...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #85 skrivet: 22 september 2015, 12:53:09 »
Det som jag har hängt med i (tror jag) är att med en inverter är det bekymmer med att flödet ändras beroende på vilken frekvens kompressorn arbetar med. Med en onoff är flödet alltid samma.

Det lÃ¥ter som en bra sammanfattning. Givetvis fattar jag ändÃ¥ inte riktigt.  :)

Har en inverter en cirkulationspump som ändrar flödet baserat på vilken frekvens kompressorn arbetar med, medans en onoff har en cirkulationspump som alltid går med samma flöde, som är baserat på onoff-pumpens enda frekvens?

Om så är fallet, kan man inte "låsa" flödet i en inverter eller vill/får/kan man kanske inte det när frekvensen varierar?
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #86 skrivet: 22 september 2015, 13:32:38 »
Det lÃ¥ter som en bra sammanfattning. Givetvis fattar jag ändÃ¥ inte riktigt.  :)

Har en inverter en cirkulationspump som ändrar flödet baserat på vilken frekvens kompressorn arbetar med, medans en onoff har en cirkulationspump som alltid går med samma flöde, som är baserat på onoff-pumpens enda frekvens?

Om så är fallet, kan man inte "låsa" flödet i en inverter eller vill/får/kan man kanske inte det när frekvensen varierar?

Nu skall jag hoppa in I debatten för en sista gång:

Det råder en hel del missförstånd baserat på kunskap och erfarenheter från gamla system.
Det finns ett förhÃ¥llande mellan  :dt:, flöde, och effekt.
Men missförståndet är:
Det är inte den av värmepumpen producerade effekten som avgör flödet.
Det är den av huset upptagna effekten som avgör flödet.
Skillnaden är enorm.
Det betyder att om huset behöver 4000 W, så kommer en on/off som laddar in 8000 W I värmebäraren (och ha en gångtid på 50 %) att ha samma flöde som en inverter som laddar in 4000 W och går 100 %.

/D

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #87 skrivet: 22 september 2015, 16:41:09 »
Nu skall jag hoppa in I debatten för en sista gång:

Det råder en hel del missförstånd baserat på kunskap och erfarenheter från gamla system.
Det finns ett förhÃ¥llande mellan  :dt:, flöde, och effekt.
Men missförståndet är:
Det är inte den av värmepumpen producerade effekten som avgör flödet.
Det är den av huset upptagna effekten som avgör flödet.
Skillnaden är enorm.
Det betyder att om huset behöver 4000 W, så kommer en on/off som laddar in 8000 W I värmebäraren (och ha en gångtid på 50 %) att ha samma flöde som en inverter som laddar in 4000 W och går 100 %.

/D
Mäter alltsÃ¥ Daikin  :dt: pÃ¥ radiatorsidan och justerar pumpens hastighet efter de förutsättningarna?
Hur hÃ¥lls underkylningen uppe om det är  :dt: över raddarna som bestämmer farten pÃ¥ pumpen?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #88 skrivet: 22 september 2015, 17:57:35 »
Daikin har nog fel, om jag inte är helt ute och cyklar.
Har inte räknat exakt på det, men om vi tänker oss att:
En on/off-värmepump som ger 8 kW får 10°C i deltaT över kondensorn vid ett flöde på 1200 liter/h.
En inverter som ger 4 kW får 10/2 = 5°C i deltaT över kondensorn vid samma flöde.

För att invertern skall ha önskade 10°C i deltaT över kondensorn så krävs en halvering av flödet.

Det är alltså inte radiatorernas upptagna effekt som avgör flödet, utan det önskade deltaT som värmepumpstillverkaren har optimerat sin maskin för. Kör man ut högre effekt än vad radiatorerna gör av med så kommer systemtemperaturen successivt att stiga, men deltaT (på en on/off-pump) kommer att vara oförändrat.
På en inverter kommer en låg uteffekt alltså att kräva ett lågt flöde i systemet för att man skall kunna bibehålla önskad framledningstemp och önskat deltaT över värmeväxlaren.
Just önskad framledningstemp är ju Inverterns starkaste argument, alltså att man inte behöver köra ut onödigt varmt vatten, det ger en besparing på runt 3-4%/grad kallare vatten man kan köra ut i radiatorkretsen.
Problemet är alltså att man kommer att behöva kompromiisa med antingen flödet i radiatorkretsen, eller deltaT över kondensorn, eller som troligen är det vanligaste när det gäller invertrar utan arbetstank, både med deltaT över kondensorn OCH flödet i radiatorkretsen.

Har man tre enrörsslingor med olika tryckfall i sig kommer flödet i varje slinga att ändra sig inbördes på ett oproportionerligt sätt när man sänker flödet under den nivå där man balanserat in systemet.
1-2 slingor kommer att få för lågt flöde, och 1-2 kommer att få för högt flöde.

Jag vidhåller därför att det i detta specifika fall skulle kunna vara bästa läsning att köpa en CTC ecoheat med inbyggd arbetstank, det säkerställer att man kan göra en injustering av grundflödet i radiatorkretsen som ger bästa möjliga förutsättningar för värmepumpen att klara av sin uppgift.
Flödet i externa kretsen kommer att vara fast och oberoende av hur mycket kompressorn behöver gå för att värma huset.
Oavsett framledningstemp kommer alltså den producerade energin att distribueras proportionerligt rätt i de tre olika slingorna.

Nu skulle man ju ideta spcifika fall även kunna tänka sig att de tre slingorna har dimensionerats för att ha mer eller mindre exakt samma tryckfall, och då skulle en inverter kunna fungera mycket bra, men det är alltså inget vi kan säga säkert, eller ens anta.
CTC Ecoheat ligger en bit under Inverteralternativen i årsmedel-COP vid värmeproduktion, och har väl inte världens effektivaste tappvarmvattenproduktion heller, så det är inte alls säkert att en "dåligt fungerande" (= kraftigt varierande flöden och felaktiga deltaT över kondensorn) invertervärmepump skulle gå mer oekonomiskt, men riskerna finns där, så ett "säkrare tips" i detta fall torde ändå vara en CTC Ecoheat.
Skulle de tre slingorna vara designade för närapå samma tryckfall sinsemellan så är chansen stor att en inverter trots allt skulle vara det mer ekonomiska alternativet.
« Senast ändrad: 22 september 2015, 18:09:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #89 skrivet: 22 september 2015, 18:58:08 »
Ändringen i pumpens effekt blir, om man bortser frÃ¥n ändringen i kompressorns volymetriska verkningsgrad när kompressionsförhÃ¥llandet ändras och ändrad temperaturdifferens i förÃ¥ngaren, densamma som ändringen av köldmediets Ã¥ngtryck. Den ändringen är ca 4 % per grad. Enligt ett diagram för en NIBE 1210 är minskar effekten med 33 % när köldbärartemperaturen gÃ¥r frÃ¥n 0 till -5 grader vid 55 graders värmebärartemperatur. Det är 5,9 % per grad med hänsyn tagen till ränta pÃ¥ ränta-effekten. 

I Daikinfallet är ändringen 1,6 % per grad, dvs lägre än ändringen i köldmediets ångtryck. Hur kommer det sig ?

Daikin verkar ha glömt bort mig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!