Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill ha ner returen till VP ecoair 107  (läst 6778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #15 skrivet: 08 november 2011, 17:08:37 »
Yes!

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #16 skrivet: 08 november 2011, 17:29:24 »
Själv har jag ställt in min polar edition 107a pÃ¥ att stanna vid -18C trots att den kan gÃ¥ till -20.  Anledningen är att returen blir för hög under -18 och om den stannar pga för hög retur väntar den till utetempen är -13 innan den gÃ¥r igÃ¥ng igen.  Stannar den pga utetemperaturen sÃ¥ gÃ¥r den igÃ¥ng sÃ¥ fort tempen gÃ¥r över gränsen igen.

Hmm, det verkar som även jag får hålla koll på min vp att den faktiskt går vid kyla om det fungerar på det där sättet. Får trixa lite med elpatronen eller höja min värdet, om det nu blir en riktig kyla den här vintern. Jag har för mig att jag någon gång också sett pumpen stanna under riktig kyla pga av hög retur. Thumbsup
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #17 skrivet: 09 november 2011, 07:36:17 »
Hmm, det verkar som även jag får hålla koll på min vp att den faktiskt går vid kyla om det fungerar på det där sättet. Får trixa lite med elpatronen eller höja min värdet, om det nu blir en riktig kyla den här vintern. Jag har för mig att jag någon gång också sett pumpen stanna under riktig kyla pga av hög retur. Thumbsup
Du har nog inga problem med hög retur med tanke på att du har golv värme i båda planen. Du kör väl ganska låg kurva?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #18 skrivet: 09 november 2011, 07:47:20 »
jag testade att montera elementfläktar på ett ställe där radiatorsystemet var sådär.....funkar kanon......
elementflakten.com

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #19 skrivet: 09 november 2011, 23:14:51 »
Ger dom en mätbar skillnad i tempfall över radiatorn?
Hur är det med ljudnivån?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #20 skrivet: 10 november 2011, 09:42:31 »
Jag sökte lite på nätet efter dom och hamnade på ett annat forum, där någon hade monterat sådana på flera element och kunnat sänka framledningen med 10º och ha samma rumstemperatur som förr. Det finns en del att läsa om man letar runt, de som provat verkar väldigt nöjda.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #21 skrivet: 10 november 2011, 09:50:25 »
Jag har egna erfarenheter. Visserligen har jag bara satt fläktar på en enda radiator och dessutom gjorde jag lite finjustering av balansen i radiatorsystemet samtidigt. Resultatet blev att jag kunde sänka framledningen ca 3 grader vid -15 ute.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37365.msg346781#msg346781
http://www.n-mental.com/blog/?page_id=249
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #22 skrivet: 10 november 2011, 17:18:53 »
mitt resultat var ungefär som erp beskriver...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #23 skrivet: 13 november 2011, 10:22:21 »
Tack,

det var imponerande! Hur är ljudnivån?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #24 skrivet: 13 november 2011, 11:15:11 »
beror lite på hur många fläktar du använder...men jag upplevde den som mycket låg.....

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #25 skrivet: 14 november 2011, 07:25:42 »
Tänkte berätta att vi kör med dom inställningarna som jag föreslog i första inlägget. Förutom att vi inte ändrat start stopp diffen än.
Vi satt CP till VP på ettan. Då har vi en tempdiff på 6-7 grader över VP när det var runt noll ute. Vi har även stängt av övre elpatron med väldigt lyckat resultat. Under helgen var det som lite kallare än normalt här. ner mot 2 minus på nätterna. Den klarade hålla 22 grader varmt utan el tillskott.
Efter att vi satt ner CP för VP till hastighet ett så ha r jag bett honom ha koll på hetgas tempen men den ligger ganska stabilt runt 90 grader.
Senaste dygnet hade han ca 20 timmars kompressor tid och 14 starter. Det tolkar jag som att där är lite mer att ge innan man måste oppla in övre elpatron?

En grej jag tänkte på med Eco el är. Om man vill veta när den inte orkar längre ensam utan tillskott räcker det inte i princip och kolla var shunten står?
Den borde väl stå max öppen en längre tid då? Givetvis även om inne tempen börjar dala märker man det ju.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #26 skrivet: 14 november 2011, 09:11:16 »
Jo, när tempen inte räcker till i nedre pannan börjar shuntfördröjningen att räkna ner, ofta hinner pumpen ifatt innan tiden gått ut.
Annars är det ju bara att kolla om tempen i nedre pannan ligger över eller under börvärdet på framledningen.

Vill man snåla på elpatronen, kan man alltid låta pumpen klara sig på egen hand så länge det inte känns allt för kallt i huset. Det tar ganska lång tid för innetemperaturen att falla om framledningen ligger bara någon grad under börvärdet. Sedan är ju frågan hur mycket man ska "plåga" pumpen, det går inte så väldigt mycket el på elpatronen om pumpen också går.

Jag har min elpatron ställd på 1,5kW och 37º, den har bara gjort av med 19kWh de första två veckorna i nov med minusgrader flera nätter medan VP gjort av med cirka 560kWh.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #27 skrivet: 14 november 2011, 09:21:00 »
Ok. Om man sätter övre elpatron till 1.5 kwh. Hoppar den bara in om VP inte klarar hålla framledningen uppe efter att shunten står max öppen eller? Sen om den väl hoppar in så är den väl bara inne och hjälper till 3 grader över framledningen Medans VP ska gå 5 grader över? Det innebär att elpatronen kan inte få VP att stanna om den verkligen behövs?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #28 skrivet: 14 november 2011, 10:35:26 »
Elpatronens börvärde är framledningens börvärde + 7º. Så när framledningens börvärde blir 43º så är övre pannans börvörde 50º och elpatronen kommer att värma övre pannan till 53º om inte pumpen kan hålla minst 50º i övre pannan.

När framledningens börvärde blir 40º börjar det alltså bli aktuellt för elpatronen att gå in (47º som börvärde). Det är dock inte ofta den går in och inte många ggr heller vid 40 eller lägre temp på framledningens börvärde. Jag har haft elpatronen på 1,5kW sedan kompressorbytet i mars och den har tagit 21kWh under apr, 13kWh under maj och sedan 20kWh okt och hittills 19kWh under nov. Jag har ganska hög framledningstemperatur och behöver hjälp av patronen under vintern om det blir riktigt kallt, men jag har kört utan elpatron ett par vintrar som varit milda utan några som helst problem. Nu har jag tänkt låta den vara inkopplad på låg effekt för att se hur mycket den verkligen gör av med. Jag tror att det är mindre än man tror och ganska komfortabelt, alltid gott om varmvaten och man slipper att springa och kolla så mycket. Så länge pumpen går sparar ju den ström och elpatronen kanske drar iväg med runt 1500kWh.

erp

Edit: om elpatronen gör av med 1500 kWh har den ju hjälpt pumpen som annars skulle stått för den energin och då gjort av med runt 500 kWh, så man "förlorar" ju bara 1000 Kwh på elpatronen
« Senast ändrad: 14 november 2011, 10:51:17 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vill ha ner returen till VP ecoair 107
« Svar #29 skrivet: 14 november 2011, 10:45:57 »
ok. Jo visst hade det varit bra om den varit inkopplad hela tiden men ändå inte använts mer än när det verkligen behövs. Speciellt då mina bekanta inte är jätte intresserade av att kolla till sin VP var och varannan dag. Men tänkte att vänta med att koppla in den förrän dom märker eller ser på innegivaren att tempen har sjunkit. Jag tänkte lite om man vill snåla än mer så kanske man kan tillåta att tempen faller lite på natten. Oftast är det ju varmare på dagen och då har VP hunnit hämta sig tills man kommer hem från jobbet. Jaja; vi får se. Men stort tack erp än så länge. Nu väntar vi bara på lite mer kyla så vi kan se vad som händer.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!