Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 1215-10, Mycket elpatron-tid  (läst 17823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Stone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
1215-10, Mycket elpatron-tid
« skrivet: 06 mars 2006, 14:14:57 »
Skriver inte detta hemma, så jag är inte riktigt säker på detaljerna. Har i alla fall vad jag tror är en 1215 en 10kw. Den skall vara väl tilltagen, med tanke på att jag tänker bygga till ett garage och värma också. SÅ jag har många starter. hmm.. kan det vara 15000-16000 på två och ett halvt år ...
Det som bekymrar mig mest är dock att jag får ganska många timmar el. Drygt 170 timmar elpatron på dryga två år verkar mycket. Dessutom är det så att detta inte nödvändigtvis inträffar när det är kallt. Imorse hade vi -19 (Norra SKåne) men inte var elpatronen inkopplad då. Dagen dessförinnnan fick jag plötsligt se att lampan för elpatronen lyste med fast sken, då var det bara -4 ute. Och det var inte VV som värmdes. Dessutom när jag klickar mig fram och kommer till ´fönstret där det står VP-till, står det vad jag uppfattar som en varning på raden under: "VP retur hög". Vad är det frågan om??

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2006, 15:38:41 »
Skriver inte detta hemma, så jag är inte riktigt säker på detaljerna. Har i alla fall vad jag tror är en 1215 en 10kw. Den skall vara väl tilltagen, med tanke på att jag tänker bygga till ett garage och värma också. SÅ jag har många starter. hmm.. kan det vara 15000-16000 på två och ett halvt år ...
Det som bekymrar mig mest är dock att jag får ganska många timmar el. Drygt 170 timmar elpatron på dryga två år verkar mycket. Dessutom är det så att detta inte nödvändigtvis inträffar när det är kallt. Imorse hade vi -19 (Norra SKåne) men inte var elpatronen inkopplad då. Dagen dessförinnnan fick jag plötsligt se att lampan för elpatronen lyste med fast sken, då var det bara -4 ute. Och det var inte VV som värmdes. Dessutom när jag klickar mig fram och kommer till ´fönstret där det står VP-till, står det vad jag uppfattar som en varning på raden under: "VP retur hög". Vad är det frågan om??
170 timmar på två år är inte mycket...
Att elpatronen är på ibland och ibland inte är precis så som din vp gör... den slår på elpatronen när det behövs och slår sen av den... när du tittat kanske elpatronen just vart i eller är på väg på att slås på..
Den styrs av din värmepumps styrdator som räknar på underskott i grader/per minut och när du fått tillräckligt underskott slås kompressorn på, skulle då inte kompressorn värma ditt hus tillräckligt snabbt känner systemet det och kopplar in elpatronen, dessa hjälps då åt tills ditt hus är uppvärmt och stannar i omvänd ordning först elpatron sen kompressor.
Sen börjar karusellen om igen.
Alltså det beror på i vilket skede du tittat på din vp... därför kan elpatronen va avslagen eller påslagen.
Hög retur beror på hög kurva och hög förskjutning och väldig lågt flöde...
Kolla i din meny vad max retur står ställd på skall vara 53 ses i menyn vb-r och värdet inom parantes står för max retur..
Kolla diff mellan vb fram och vb retur skall vara 5-10 grader med din termostater max öppna... om diff är lägre sänk pumpfarten ett snäpp..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2006, 19:28:06 »
Läs denna tråd så får du lite bättre grepp på hur din värmepump fungerar & hur du ska testa dig fram för att få en bra inställning mot ditt hus.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1373.0.html


det finns mpnga andra trådar i just ämnet optimering av 1215, så testa sökfunktionen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2006, 19:32:17 »
170 timmar 6kW elpatron på 2 år blir 510kW/år

inte så mycke, men det ska gå att justera pumpen så den går 24h/ dygn innan elpatronen gå i.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2006, 10:10:34 »
Det låter inte som att elpatron går in för att kompressorn inte klarar jobbet utan för att du har för hög framlednings- och returtemp.

Har du en extra cirkpump och bypass på ditt värmesystem så kan detta vara boven. Normalt har man bara den inbyggda cirkpumpen på Nibe men du kan även har en extern, öka den externa i så fall ett snäpp.

Har du bara den inbyggda cirkpumpen och om det redan står 53 eller A i parantesen efter VB-r i meny 3, så bör du skaffa en acktank (även på grund av de många starterna) att koppla i serie med radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2006, 09:43:31 »
Det låter inte som att elpatron går in för att kompressorn inte klarar jobbet utan för att du har för hög framlednings- och returtemp.

Har du en extra cirkpump och bypass på ditt värmesystem så kan detta vara boven. Normalt har man bara den inbyggda cirkpumpen på Nibe men du kan även har en extern, öka den externa i så fall ett snäpp.

Har du bara den inbyggda cirkpumpen och om det redan står 53 eller A i parantesen efter VB-r i meny 3, så bör du skaffa en acktank (även på grund av de många starterna) att koppla i serie med radiatorerna.

Så för hög returtemp på VB kan göra att elpatronen går in? Skall kolla det här med cirkpump tror inte jag har någon extern dock. För hög VP retur .. vad är VP retur (inte VB retur)

Utloggad Stone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2006, 09:44:43 »
Skriver inte detta hemma, så jag är inte riktigt säker på detaljerna. Har i alla fall vad jag tror är en 1215 en 10kw. Den skall vara väl tilltagen, med tanke på att jag tänker bygga till ett garage och värma också. SÅ jag har många starter. hmm.. kan det vara 15000-16000 på två och ett halvt år ...
Det som bekymrar mig mest är dock att jag får ganska många timmar el. Drygt 170 timmar elpatron på dryga två år verkar mycket. Dessutom är det så att detta inte nödvändigtvis inträffar när det är kallt. Imorse hade vi -19 (Norra SKåne) men inte var elpatronen inkopplad då. Dagen dessförinnnan fick jag plötsligt se att lampan för elpatronen lyste med fast sken, då var det bara -4 ute. Och det var inte VV som värmdes. Dessutom när jag klickar mig fram och kommer till ´fönstret där det står VP-till, står det vad jag uppfattar som en varning på raden under: "VP retur hög". Vad är det frågan om??
170 timmar på två år är inte mycket...
Att elpatronen är på ibland och ibland inte är precis så som din vp gör... den slår på elpatronen när det behövs och slår sen av den... när du tittat kanske elpatronen just vart i eller är på väg på att slås på..
Den styrs av din värmepumps styrdator som räknar på underskott i grader/per minut och när du fått tillräckligt underskott slås kompressorn på, skulle då inte kompressorn värma ditt hus tillräckligt snabbt känner systemet det och kopplar in elpatronen, dessa hjälps då åt tills ditt hus är uppvärmt och stannar i omvänd ordning först elpatron sen kompressor.
Sen börjar karusellen om igen.
Alltså det beror på i vilket skede du tittat på din vp... därför kan elpatronen va avslagen eller påslagen.
Hög retur beror på hög kurva och hög förskjutning och väldig lågt flöde...
Kolla i din meny vad max retur står ställd på skall vara 53 ses i menyn vb-r och värdet inom parantes står för max retur..
Kolla diff mellan vb fram och vb retur skall vara 5-10 grader med din termostater max öppna... om diff är lägre sänk pumpfarten ett snäpp..



Tycker 170 tim är väldigt mycket, grannen har 12 (!) på tre år....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2006, 10:26:22 »

Tycker 170 tim är väldigt mycket, grannen har 12 (!) på tre år....

Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2006, 10:28:32 »
Så för hög returtemp på VB kan göra att elpatronen går in? Skall kolla det här med cirkpump tror inte jag har någon extern dock. För hög VP retur .. vad är VP retur (inte VB retur)

Det är för att skydda kondensorn mot för höga kondenseringstemperaturer (och tryck). Om VB-r (samma som VP retur) blir högre än det inställda värdet i meny 3 stannar kompressorn och värmepumpen går endast på elpatron.

Detta är en anledning till att ha så låg kurva som möjligt och ha radiatortermostaterna fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2006, 14:13:49 »
170 timmar är så pass lite att du skulle kunna stänga av elpatronen utan att märka det, om det inte var för legionellarisken --- tror jag. ... om det nu sitter VVB i en 1215-10
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2006, 21:59:01 »

Tycker 170 tim är väldigt mycket, grannen har 12 (!) på tre år....

Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2006, 10:23:13 »
170 timmar är så pass lite att du skulle kunna stänga av elpatronen utan att märka det, om det inte var för legionellarisken --- tror jag. ... om det nu sitter VVB i en 1215-10

Hmmm... Sc:,h
Där är kanske en lösning,  man kan stänga av elpatron till radiatordrift utan att legionellafunktionen stängs av på 1215, borde gå på 1210 också. Tryck en gång på knappen "driftläge". Lampan för tillsatsel ska då vara släckt och lampan för rumsvärme ska vara tänd, lampan för varmvatten ska blinka långsamt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2006, 18:17:40 »
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.

HJÄLP! Vad har hänt? Här har vi haft en mustig debatt och nu är allt borta? Vart har inläggen tagit vägen????
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad TjudöBoy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finström, Ã…land
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill man ha nÃ¥ge gjort, gör det själv!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2006, 20:15:27 »
 Sc:,h

Citera
Skrivet av: Roland  Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.

Förstår inte denna kommentar!!  Sc:,h

Jag har i alla fall en lite för stor VP än en för liten som man i efterhand måste byta om man vill värma t.ex. flera rum i källaren, nytt garage på gården, etc.
Nibe Fighter 1215-10 med 2*~350 m ytjord slinga.
2½ plans hus på ca. 350 m2 (ungefär 250 m2 har 21-22 C) från 1950, tilläggs isolerat väggar/tak.
Huset har golvvärme samt element i några rum. Eldade upp ca. 4 m3 olja/år + ca. 7000 kWh HH el tidigare!!
--------------------------------------------------------------------
Årsmedeltemperatur på Åland 2007: + 7,4 C
Förbrukning 2007 (HH+VP): 15989 kWh
--------------------------------------------------------------------
Ske alltså, Bröder!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2006, 20:23:15 »
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.

HJÄLP! Vad har hänt? Här har vi haft en mustig debatt och nu är allt borta? Vart har inläggen tagit vägen????

Sorry, flytten av forumet till nytt webhotell har tydligen sabbat er tråd.

På´t igen  Thumbsup

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!