Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När uppstÃ¥r maximal uteffekt sommartid?  (läst 3134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
När uppstår maximal uteffekt sommartid?
« skrivet: 21 juni 2012, 08:35:05 »
När uppstår maximal uteffekt egentligen? Verkningsgraden på en VP sjunker desto högre temperatur den skall producera.

Nu när det är sommar är det endast varmvattenproduktion som gäller. Frågan är hur man skall ställa cirkpumpen för flödet över VP sommartid? Är det max flöde som gäller för att hålla ned hetgastemperaturen och därmed få högre verkningsgrad?
Med högre flöde genom kondensor blir ju gasen kyld på bästa sätt och därmed får man lägre T11?

När det är vinter gäller inte ovanstående eftersom utetemperaturen är så låg.

Någon som kan förklara hur man skall ställa in CP för VP för att få maximal uteffekt sommartid?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När uppstår maximal uteffekt sommartid?
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2012, 12:03:22 »
Tillverkarna rekommenderar ju som regel 6-10 graders deltaT på värmebäraren, så utan att koppla upp sig med tryckmätningsutrustning för att kunna mäta upp kompressorn så är det nog i de trakterna du skall hålla dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: När uppstår maximal uteffekt sommartid?
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2012, 12:30:10 »
Att det skall vara 6-10 grader dT på denna kalla delen av året köper jag. Men mitt i sommaren?
En poolVP skall man tydligen maximera flödet igenom och då minimerar man ju dT.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När uppstår maximal uteffekt sommartid?
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2012, 14:03:17 »
Tja, det vet man ju inte, det beror ju på hur värmeväxlaren är konstruerad, och hur de löst överhettning och underkylning i de maskinerna.
Tror inte det är så enkelt att man kan titta enbart på deltaT på vattnet och dra några slutsatser utifrån detta.
För att säkerställa sig om rätt arbetsförhållanden måste man koppla upp sig med tryckmätare och se hur temperaturerna och trycken ligger vid olika deltaT, samt justera in expansionsventilen så att en viss deltaT ger önskade förutsättningar för driften.
Visst går det justera en värmepump för 1°C deltaT, men då fungerar den inte optimalt om deltaT plötsligt blir 7°C, och vise versa, därför är mitt råd att försöka ha den av tillverkaren rekommenderade deltaT, så länge man inte mäter och justerar sig in mot ett annat optimalt värde.

Det finns säkert andra, VEKAB, Coca-Cola, xxxargs m.fl som kan svara mycket bättre på detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: När uppstår maximal uteffekt sommartid?
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2012, 15:12:36 »
HÃ¥ll ett högt flöde, särskilt om du har en LVVP.  Är den specad 10 kw vid 7/35 sÃ¥ ger den typ 12-14 kw nu när det är sÃ¥ varmt. DÃ¥ stiger kondenseringen eftersom kondensorn fÃ¥r svÃ¥rt att växla över all effekt. Du fÃ¥r sÃ¥ledes tätast process med ett högre flöde. Vi vill inte ha högre kondensering än vi släpper ut pÃ¥ VBF.

Visst är det cop mässigt bättre med 10 i DT eftersom vi kyler kondensatet hårdare, men det förutsätter att kondenseringen ligger på samma nivå. Bättre med 3 i DT och lägre kondensering än 7 och mer underkylning, med högre kondensering som följd.

« Senast ändrad: 21 juni 2012, 15:15:26 av VEKAB »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: När uppstår maximal uteffekt sommartid?
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2012, 17:07:54 »
I toppen av varmvattenberedaren är det ca 50 grader, i botten 15 - 30 grader, det beror på hur man tidigare har tagit ut varmvatten. Jag tror att flödet skall vara sådant att vattnet lämnar pumpen med en temperatur på runt 50 grader. Kör man med högt flöde så att deltaT blir bara 10 grader eller mindre kommer vattnet från pumpen att vara svalare än toppvattnet i beredaren. Vatten av olika temperatur blandas då vilket ur termodynamisk synpunkt är en förlust av arbete. Man förstör också skiktningen i beredaren. Så lågt värmebärarflöde att VBut är ca 50 grader betyder att pumpen visserligen får arbeta med ett högt kondensortryck men att mängden vatten som måste värmas är begränsad, det är det kalla vattnet i botten av beredaren.

Ett högt värmebärarflöde betyder att värmepumpen kommer att arbeta mer optimalt men jag undrar om inte den förstörda skiktningen i beredaren mer än väl kompenserar för det.

Värmebärarflödet skall alltsÃ¥ vara sÃ¥dant att VBut är ungefär lika med temperaturen i beredarens topp när pumpen startar. Det är min syn pÃ¥ saken men jag  har inga belägg för att mitt resonemang överlever en kontakt med verkligheten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: När uppstår maximal uteffekt sommartid?
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2012, 19:36:40 »
Ditt resonemang är kanon, så gör man alltid i den "stora" världen. Termisk smitta vill vi inte ha.

Om VP ger 25% mer effekt så blir det svårare att växla över det, därför gör vissa fabrikat så att de inte startar fläkten på sommaren för att slippa lite effekt och medföljande problematik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!