Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?  (läst 19952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« skrivet: 04 februari 2013, 22:19:18 »
Tittar man i olika tillverkares specifikationer, på resp websida, så är det svårt att inse vad skillnaderna är på olika värmepumpar.
Jag säger inte att det inte kan vara skillnader både här och där, men det är svårt att hitta dessa skillnader i klarspråk. Det är mer populärt att kalla sina finesser för olika "slagkraftiga" treställiga bokstavskombinationer, eller nåt annat, istället för att skriva vad det handlar om rent tekniskt. Det är dumt, för man lär ju inte hindra konkurrenterna från att ta reda på skillnaderna, det är ju i huvudsak kunderna som inte får relevant information.

Nåja, nånting som det flesta anger är COP.
Den skiljer också en hel del. Och den skiljer mellan pumpar som i grunden har samma konstruktion. Det kan vara samma kylmedia, och en kylkrets som framstår som mycket lika, och sen är det ju tämligen enkla grejer som återstår och kan påverka, eller?

Det skrivs ofta om att cirkulationspumparna har stor betydelse för erhållet COP, och det finns A-klassade pumpar, på ena eller båda sidorna, det finns varvtalsstyrda pumpar osv osv. När det gäller de varvtalsstyrda så föreställer jag mig att det kan styras av styrsystemet mot t ex deltat på sin krets, men de kan väl möjligen vara varvtalsstyrda för ett konstant flöde som CP ibland är med automatik i pumpen. Onekligen en viss skillnad.

Dock, så gäller ju att strömmen till pumparna brukar utelämnas ur COP-beräkningen - enligt den norm som oftast anges. Och då borde det ju inte påverka COP, att man har en strömsnål pump, även om det förstås är viktigt i praktiken.

I Energimyndighetens senaste test framgick att man hade tämligen olika värmeförluster från vvb. Det är ju lätt att förstå att man kan ha, och det är också lätt att förstå att det kan ha stor betydelse. Fast rimligen bara på pumpar med inbyggd vvb...

Vad är de då de viktigaste faktorerna för att få till ett bra COP?

Jag har också fått känslan av att samma pump kan anges ha olika COP i olika dokumentation, eller beroende på vilket märke den försetts med när det gäller brandade pumpar.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2013, 22:37:02 »
Jag håller med om att det är låg klass på den tekniska informationen. Däremot förekommer det ofta en bild av en tjusig kvinna med nybadad baby.

Köldbärarpumpen tycker jag är rätt viktig. Den i min pump kan tar 10 % av elförbrukningen på högsta fart, 7 % på lägsta. Verkningsgraden är mycket låg. Tror det numer finns pumpar som har dubbla verkningsgraden. Det skulle i mitt fall göra 200 kWh/år.

Jag skulle gärna välja en pump med mindre varmvattenberedare och mer isolering. Min beredare läcker runt 1000 kWh/år vilket kostar ca 300 kWh el. 200 kWh el/år borde det gå att kapa där.

Elektroniskt styrd expansionsventil skulle kunna möjliggöra högre förångningstryck och därmed bättre COP. Kan man får ett förångartryck som motsvarar två grader högre förångningstemperatur gör det 4-5 % bättre COP.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2013, 07:04:04 »
man kan med rätt små medel öka cop.
Tex. montera större förångare och kondensor, montera elektronisk expansionsventil, se till att ha varm KB och ett hus som inte kräver så hög VB.
Alla dessa förbättringar är kända av alla tillverkare men prisjakten gör så dom hellre väljer att montera mindre växlare mm. för att hamna rätt i pris.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2013, 09:42:09 »
Sänka framledningen från 50 till 40 grader ger 30% bättre COP. Synd att så få tillverkare och säljare inte mer betonar vikten av 'rätt' värmesystem för värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2013, 09:52:53 »
Och låg returtemperatur från radiatorkretsen är också viktigt
3 grader lägre retur från 30 till 27 grader ökar COP med 10 %.
Det är golvvämen och radiatorerna som är viktigast.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2013, 10:15:30 »
Nu börjar vi komma in på det som är viktigt, att se över värmesystemet. Det är inget som installatören tar något ansvar för och den genomsnittlige användaren vet inte att det är viktigt. Det tog mig ett antal år innan jag kom underfund med att intrimning av radiatorerna var viktigt. I mitt fall bör det gjort att COP ökade ca 5 %. Jag också varit med om ett fall där värmekurvan kunde sänkas från 4.5 till 3 med bibehållen innetemperatur men där var det flöde åt fel håll i bypassen också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2013, 14:43:16 »
Mycket intressant att veta för den som vill trimma sitt system osv.

Men jag undrar verkligen vad som gör att det är relativt stora (laboratoriemässiga?) skillnader mellan värmepumpar som är väldigt lika. Jag menar egentligen inte i "verkligheten" eftersom dimensionering osv osv då kan vara viktigare, utan jag menar just vad det är som gör att tabellvärdena skiljer sig så pass mycket. Det känns som att COP säljer rätt bra även det, inte bara ett lågt pris, och då blir det förstås så att det den ena tillverkaren gör, kan förstås andra göra likadant. Det borde alltså vara väldigt små skillnader tycker jag.

Enligt testen hos Energimyndigheten skiljde det ju en hel del. Jag vet dock inte hur testen gjordes rent praktiskt. Om det verkligen var en riktig "bänktest"?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad ricsun-04

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2013, 11:28:12 »
Ett sätt att sänka returtempen kan väl vara att montera in en fläktkonvektor?

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2013, 16:22:39 »
Det finns ju flera sätt att förbättra sin installation hemma, men det påverkar ju inte den köpta pumpens "egna" COP, så att säga.

COP är alltid en kvot av olika ingående förhållanden i hela installationen, men det som anges i datablad och tester är ju mot givna förutsättningar i det avseendet.
Och det är detta COP jag i första hand funderar över. Dvs hur varierar verkligen COP med det som finns innanför skalet på värmepumpen, med reservation för c-pumparna som inte brukar räknas in i kvoten!
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2013, 17:45:24 »
Jag håller med dig Mezzner, jag har också funderat mkt över detta, och hur man sedan kan använda sin kunskap till att själv modda till världens bästa COP i pannrummet....och när man läste tråden om Energimyndighetens senaste vp-test blev man ju mörkrädd. :o
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2013, 18:07:03 »
Tack, då förstår du vad jag är ute efter.
Energimyndighetens test är ett intressant exempel, och nästan ännu konstigare blir det om man läser alla datablad. Man måste ju nästan titta i kors för att hinna hålla reda på alla temperaturer och normer som är förknippade med angivna COP-värden. Det är ju inte massor av normer, egentligen bara två. Men däremot är det lite olika framledningstemperaturer som anges. Man kan väl konstatera att de bästa COP-värdena hör ihop med framledningstemperaturer som mycket få kan utnyttja, och då krävs också att man vevar cirkulationspumparna för hand eftersom det som regel aldrig ingår när det gäller strömförbrukningen.
Personligen är jag väldigt skeptisk till de olika värdena. Många gånger är de i princip omöjligt att hitta den tekniska skillnaden mellan två pumpar med olika COP. Kanske är det bara märket som skiljer, medan tillverkarens ägarskap och tekniska lösning är detsamma. (Här menar jag förstås typiskt Bosch/IVT.)
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2013, 18:18:12 »
Drivström till cp ingår i nyaste normen kommer inte ihåg vad den heter men drivströmmen är beräknad inte upp mätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2013, 19:03:58 »
Jag kanske har missat nÃ¥t, men hur svÃ¥rt pÃ¥ en skala skulle det vara att testa alla vp pÃ¥ samma sätt...?  :::_)
Typ en viss mängd legionellafritt varmvatten /timme,
+4 °C inkommande kallvatten
 +3  °C pÃ¥ brine in,
40 °C på vb ut och 30 °C på vb in,
ett vettigt strömningsmotstÃ¥nd pÃ¥ vb och kb och lÃ¥ta cp:arna  driva det hela runt.
Varför har inte detta redan standardiserats?
Ev kunde man ha 2 eller tom 3 olika driftsfall, men inte mer.
Som det är nu kan man ju leka med varmvattentemp, mängd, framledningstemp, brine, med eller utan cp......det ger ju ett oändligt antal tillåtna kombinationer.

Att inte Energimyndigheten, som i praktiken borde vara den mest lämpade i världen med tanke på att Sverige väl i princip leder om inte vp-utvecklingen så iaf vp-användningen i världen sedan många decennier, redan har gjort detta ser jag som ett utslag av ren korruption.
Ngn på den myndigheten går tillverkarnas ärenden som förstås är att man inte ska kunna jämföra prestandan mellan olika vp-modeller.
Om vi hade samma läge i bilindustrin vore det mkt svårt att jämföra något alls.
(Ja, jag vet att de körcykler som finns för förbrukning lyckas med konststycket att få dieselbilar att dra mindre än de gör i verkligheten, jfrt med bilar med Ottomotor, pga allt för extremt mkt långsam körning och tomgång i cykeln, men det är inte riktigt på den nivån vi är i vp-branschen tycker jag.)
« Senast ändrad: 07 februari 2013, 19:06:58 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2013, 19:13:35 »
Hur Energimyndighetens test verkligen genomfördes hittade jag väldigt lite info om.
I brist på normer vore det ju kalas om de hade talat om att de ansträngt sig för att efterlikna ett realistiskt praktikfall, och därefter beskrivit hur de kopplat upp pumparna mot en radkrets, mot en kbkrets osv osv. Då hade man ju i och för sig kunnat tycka att kretsarna inte alls liknar de man råkar ha själv, men det hade varit uppenbart att det hade varit rättvist mellan de testade pumparna.

Sen är det förstås så att det rent tekniskt kan skilja sig så att en av pumparna är bäst på lite låga kb-temperaturer och kanske hög framledning, medan en annan vore bättre på motsatsen. Därför hade man ju kunnat köra ett nån slags olika driftfall.

Nu kanske normen just efterliknar detta, men jag förstod inte riktigt hur just E-myndighetens test gjordes. Om det är en skattefinansierad myndighet så är det inte bara risk att det blir korrupta resultat, de slösar ju på skattepengarna om de inte kan testa vettigt och transparent. För säkert var det ändå en kostsam test...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2013, 19:23:18 »
Hej

Intressant læsning... och visst COP ær ju de de flesta jæmfør diverse pumpar med... ( kul anmærkning med badande kvinnor och små barn ) :)
Læste sjælv en del om diverse pumpar innan vi valde vår... COP på 4-5 verkade fint ... tills man læste det finstilta.... vid +7 °C och 35 °C ut i systemet... En del angav vid +2 ute osv. Effekt som halverades vid -20 etc.
Nær jag sedan såg nærmare på effekt, COP ( direkt ræknat avgiven effekt samt el konsumtion ) så var inte vår pump så kass længre vid -15 ;)
Nu kan jag inte rækna med att høg temp pump kommer upp i samma COP som Låg temp.... men...
Det intressanta ær att av det jag har læst så går utvecklingen mot angivande av SCOP alltså Seasonal COP.... den tala verknings graden øver året
som ju kommer varjera med tanke på husets energi behov, geografiska læge osv... samt sjælvklart temp ut man anvænder sig av....
Egentligen kunde man få en rimlig jæmførelse om sæg 5 olika pumpar instællda på samma parametrar i 5 identiska hus fick jobba i ett år... :)
Vilket ær sækert orimligt.
I vårt fall dær jag har beræknat/antagit ( Gradtimmar samt U værde før diverse væggar, fønster etc. ræknade så noga det gick ) værme behovet till 25000kWh/år ( enbart værme ) blev COP øver året 3,4 ( Januari till Januari ) før Altherman inklusive VV och en høg stand by førbrukning 97W/h ( som ingen næmner i ngn broschyr )
Tar jag med vår luft luft... så blev den Totala COP før bægge 3,2 før hela året...
Personligen tycker jag att detta verkar rimligt.
Kan ocksÃ¥ næmna att førbrukningen sjønk frÃ¥n 7900 till 7300kWh efter att vi sænkte inne tempen frÃ¥n 23 °C till 22 °C  :)


Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!