Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bort med olja in med VP + spiskassett?  (läst 4883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bort med olja in med VP + spiskassett?
« skrivet: 18 september 2007, 13:38:18 »
Hej gott folk!

Som nybliven husägare är jag i behov av lite tips inför den nalkade vintern.

Huset jag har köpt är ett enplanshus i skåne på 139kvm med en källare på lika mycket. Det finns vattenburna element i alla rum även i källare förutom i pannrummet. Byggåret är 1967 och materialet är betong, lättbetong i innervägg. I området är det mycket sand och grus i backen och ont om berg att borra i.

Idag värms huset av en ojlepanna, Värmebaronens Jokerpanna, som är insatt 2004. Tyvärr vet jag inte riktigt vad förbrukningen har varit, men oljetanken är på 4 kubik och jag misstänker att det är ungefär där man hamnar om man skall värma källaren även under vintern. :'(

Jag var snabbt inne på att byta mot ngn form av värmepump, men blev varnad för att man kan fördärva husets klimat genom att tabort brännaren. Detta genom att källaren blir fuktigare, kallras i skorsten samt en fuktigare vind. Sc:,h

Pellets verkar vara mycket bök med även om det är billigt samt att jag då utnyttjar min rellativt nya panna, men jag är inte speciellt sugen på att hantera pelletsen...

Jag ska dock fortsätta att elda  :), dock bara i en nyköpt Keddy spiskassett som snart ska vara pÃ¥ plats.

Så mina frågor är?

1. Kan/bör jag sätta in en värmepump och lösa klimatproblemet med en avfuktare?

2. Vilken typ av VP bör jag skaffa?

3. Vilken effekt bör den ligga på?

4. Ska jag göra mig av med Jokerpannan? Finns det ngt värde i den?

Är tacksam för alla synpunkter!
« Senast ändrad: 18 september 2007, 15:58:42 av qvark »
1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2007, 19:07:45 »
Tyvärr vet jag inte vad du ska göra med pannan, men en 10 kW jordvärmepump och minst 2x300 meter jordvärmeslang (det behövs ca 900 m2 tomtyta) skulle nog funka för dig. Sätt dit en mekanisk frånluftsfläkt på skorsten och eventuellt en avfuktare i källaren så kommer det säkert att funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2007, 21:08:21 »
Tackar för ditt snabba svar!

Funderar dock mer på Luft-vatten pga av marken och klimatet här i södra delarna av vårt avlånga land. Kan du komma med några motiveringar varför jag borde gräva ner slinga?

Angående skorstenen, du tror inte att det räcker med självdraget som blir? Kanske sätta en tallriksventil i källaren?

Är ju helt grön pÃ¥ omrÃ¥det sÃ¥ kanske inte pÃ¥ sin plats att ifrÃ¥gasätta, men man vill ju lära sig  b00k

Ha det gott!

1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2007, 21:23:57 »
En luft/vatten funkar säkert ocksÃ¥, skillnaden i investering om är inte sÃ¥ stor (om man jämför en komplett LVVP med tillhörande innerdel) och besparingen blir väl rätt lika ocksÃ¥. SÃ¥ det är väl en smaksak om du vill gräva sönder trädgÃ¥rden eller ha en surrande utedel pÃ¥ huset.  :P

Du kan säkert docka en LVVP mot din oljepanna, Joker verkar ha en inbyggd förrådsberedare så då kan du köra antingen fast kondensering mot pannan eller flytande och låta pannan göra varmvattnet. Denna investering blir då lite billigare än en komplett VP + tillhörande innerdel, besparingen blir dock mindre.

Med en kall skorsten så uteblir självdaget på sommaren, vintertid kan det dock bli ett visst självdrag. Själv har jag en PAX-fläkt i tvättstugan som jag kör sommartid för att undvika rå luft, vintertid verkar självdraget räcka.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #4 skrivet: 19 september 2007, 20:40:10 »
Det lutar åt att det blir en luft/vatten-pump.

Kan en EcoAir107 med en EcoEl göra tricket i mitt hus måntro?
Är väl kanske lika bra att göra sig av med jokern även om det svider lite..

Har även förstått att vissa pumpar inte passar med visa radiatorer. Hur vet jag om mina raddar passar till en CTC-pump?

Carl: Jag ska definitvt tänka på en pax i pipan under sommartid. Tack för tipset!
1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #5 skrivet: 19 september 2007, 20:44:35 »
Citera
Har även förstått att vissa pumpar inte passar med visa radiatorer. Hur vet jag om mina raddar passar till en CTC-pump?

CTC skall klara hög- och lågtemp samt en- och tvårörssystem.

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 20 september 2007, 08:59:48 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #6 skrivet: 20 september 2007, 08:11:11 »
Har du någon koll på hur varmt vatten du shuntar fram när det är som kallast ute?
Om temperaturen är max 55 ºC (lågtempsystem) så funkar värmepump. Numera finns det värmepumpar (dock ej CTC vad jag vet) som kan pumpa upp temperaturen i 60-65 ºC men då är verkningsgraden sämre och jag misstänker att det sliter hårdare på pumparna.

Vet du inte max framledningstemp så kan du bara titta på radiatorerna, har du små platta enkla radiatorer så är läget inte så bra, är de lite större (fyller ut utrymmet under fönstrena) och kanske dubbla i större rum så är läget bättre. Bäst är stora gammeldags sektionsradiatorer eller radiatorer med veckade plåtkonvektorer på.

Behöver du 4 kbm olja/år med en relativt modern oljepanna så tror jag att 109:an är ett bättre val.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #7 skrivet: 20 september 2007, 15:31:05 »
För min del blev det Autoterm Areomax 9. Beställde härom dagen och nu har den kommit :)

Tyvärr skall jag fixa en del i källare så det får vänta någon vecka innan jag kopplar in den.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #8 skrivet: 20 september 2007, 20:14:44 »
MÃ¥ste ha lÃ¥gtempsystem dÃ¥ det stämmer pÃ¥ pricken när det gäller beskrivningen av radiatorerna  Thumbsup

Jag är som sagt lite osäker pÃ¥ tidigare Ã¥tgÃ¥ng av olja, men 4 kubik är tanken pÃ¥. Med den nya oljepannan kanske det rör sig ner mot 3 kubik beroende pÃ¥ temp i källaren samt vv Ã¥tgÃ¥ng. SÃ… det är frÃ¥gan om det skall till en 109 eller om det räcker med en 107 som fÃ¥r jobba mer oavbrutet  Sc:,h

1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #9 skrivet: 20 september 2007, 21:32:36 »
med tanke på att det är ganska stort hus att värma upp hade jag valt 109
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #10 skrivet: 21 september 2007, 21:13:31 »
Hmm...Är verkligen 109 det bästa alternativet? Har försökt läsa många trådar och generellt verkar man förespråka något klenare modeller som istället arbetar mer regelbundet utan alltför många energikrävande start/stopp. Ligger i också i linje med vad min lokala installatör rekar. Någon som mer som kan räkna på det innan det är för sent? :-\

Vilket fall, go helg pÃ¥ er alla!  *vinkar*

1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #11 skrivet: 21 september 2007, 21:18:37 »
Hmm...Är verkligen 109 det bästa alternativet? Har försökt läsa många trådar och generellt verkar man förespråka något klenare modeller som istället arbetar mer regelbundet utan alltför många energikrävande start/stopp. Ligger i också i linje med vad min lokala installatör rekar. Någon som mer som kan räkna på det innan det är för sent? :-\

Vilket fall, go helg pÃ¥ er alla!  *vinkar*



Att man vill ha långa drift/stopptider på en on/off VP är att det sliter på VP.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #12 skrivet: 21 september 2007, 21:34:32 »
Det är DU, tillsammans med installatören som har mest information om dina förutsättningar.  Thumbsup

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #13 skrivet: 21 september 2007, 22:21:26 »
Hmm...Är verkligen 109 det bästa alternativet? Har försökt läsa många trådar och generellt verkar man förespråka något klenare modeller som istället arbetar mer regelbundet utan alltför många energikrävande start/stopp. Ligger i också i linje med vad min lokala installatör rekar. Någon som mer som kan räkna på det innan det är för sent? :-\

Vilket fall, go helg pÃ¥ er alla!  *vinkar*



Har haft en IVT optima på 5kw i sju års tid i ett hus som tidigare drog knappt 3 kubik olja. Pumpen gick bara korta perioder så länge det var plusgrader. När det var mellan 0 och 5 minus gick den långa perioder. Vid ännu kallare temp hjälpte elpatronen till.
Jag satsar på mer effekt i nya huset. Visar det sig att den går för korta perioder försöker jag hellre lösa det med extra tank jämfört med att se elpatronen tugga vid kyla :)

Vill du få det bästa ekonomiska alternativet så skall du nog samråda med installatören. Vill du vara på den säkra sidan att inte ångra dig så överväg ett steg större pump.


Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bort med olja in med VP + spiskassett?
« Svar #14 skrivet: 25 september 2007, 22:26:45 »
Hej och tack allesammans!

Ska träffa installatören på onsdag, så får vi se vad det blir.

Men ska bara kolla om jag fattat rätt gällande effekt-valet.

Antalet starter/stopp påverkar inte kostnaden i form av elförbrukning utan i form av slitage?

Detta ger:

Alt.1: Skaffa en pump med ev. överkapacitet.
-----------------------------------------
1. strunta i slitaget, dvs byt kompressor när det blir dax, slipper spetsa med elpatronen.
2. skaffa en ackumulatortank.
3. kör pumpen längre perioder utan att lagra överskottet, slipper spetsa med elpatronen.

Alt 2. Skaffa en pump med ev. underkapacitet.
--------------------------------------------
1. Lite slitage på kompressorn, men ev. behov av el-patronen vid stark kyla.
(Dessutom tar hänsyn till att jag ska installera en spiskassett på 12kWh för "myseldning" som kommer att hjälpa till när det är som kallast.)


En fråga ynglade av sig till ett gäng huvuddunk

Ngn mer som är snäll nog att komma med en åsikt/motivering kring mina funderingar?
I stil med  " Generellet är det bättre att över/under dimensionera pga..."

Tackar
1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!