Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JesseJames
« skrivet: 18 mars 2008, 16:12:41 »

De där värmepumpstillverkarna verkar ju inte ens kunna stava till reglerteknik.
Hade t ex velat ha en skruvbar fördröjning på min IVT så att man kan ställa in trögheten
i väggarna, då hade man kunnat reglera vettigt på utomhusgivaren och slippa temp
svängningarna vid väderomslag.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 mars 2008, 07:52:05 »

Hoppsan, jag var övertygad om att VB-cirkpumpen på 1250 styrdes av diff VB, precis som på Thermia Otimum. Men när jag kollade manualen för 1250 så hittar jag inget som tyder på detta.  :-[

Knasigt av Nibe att sätta dit en frekvensreglerad cirkpump och inte ha en vettig styrning på den...  Sc:,h

I så fall så kommer inte cirkpumpen att reglera flödet på värmebäraren efter deltaT.  :'(
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 17 mars 2008, 22:10:22 »


Är det ngn som vet om x15 o/eller Nibe 1250 har deltaT reglerade cirkpumpar?


X15 har varvtalreglerad KB pump
VB pumpen är en trestegs som körs med ett minflöde när kompressor stå still och drar på till max när kompressor arbetar.
Inte perfekt men duger
Nibe 1250 vet jag inte
MVH
Tony
Skrivet av: COP-ojken
« skrivet: 17 mars 2008, 21:28:49 »

Nej, tvärtom så kommer cirkpumpen gå upp i varv då termostaterna stryper eftersom deltaT ökar då flödet stryps. Regleringen på cirkpumpen funkar så att den eftersträvar ett visst deltaT. Stryps flödet ökar deltaT och om cirkpumpen då skulle minska sin hastighet ökar ju deltaT ytterligare, eller hur?

Det beror givetvis lite på hur regleringen fungerar. Delta-T kommer att öka då termostaten stryper. En DeltaT styrd cirkpump  kommer då att vilja ÖKA sitt varvtal. MEN det innebär även att regleringen kommer att dra ner på kompressorns varvtal eftersom det nu är för hög framledningstemp (givet att det var "rätt" framledningstemp innan termostaterna ströp). O då framledningstempen minskar minskar även deltaT, o då drar regleringen ner cirk pumpen till en lägre nivå än innan termostaternas strypning eftersom kompressorvarvtalet nu är lägre. Alltså lägre varvtal på både cirkpump o kompressor som effekt av termostatens strypning.

Det bygger nödvändigtvis inte på att cirkpumpen är deltaT reglerad. Om den inte är det gör inte det så mkt, självklart uppstår i det fallet större pumpförluster än om den vore varvtalsreglerad då termostaten stryps, men kompressorvarvtalet kommer att dras ner eftersom tempen ökar över börvärdet. = lägre effekt.

Är det ngn som vet om x15 o/eller Nibe 1250 har deltaT reglerade cirkpumpar?


Skrivet av: Rdx
« skrivet: 17 mars 2008, 21:26:05 »

När flödet stryps så lär väl inte deltaT ÖKA, utan minska! 
Du har väl en avstängningskran vid din VP, prova att stryp lite på denna så får du se om deltaT ökar eller minskar. Detta sker momentant och VP:ns cirkpump lär reagera på detta innan vattnet som går ut från VP:n hunnit runt ett varv genom systemet.
Inte alls jämförbart!  Har du en bypass eller någon radiator som är öppen som släpper igenom vatten, så kommer en strypning innebära att mindre vatten går genom de avkylande radiatorerna och mer vatten går i bypassen eller att vattnet pressas snabbare genom de kvarvarande radiatorerna och då kommer returtempen att öka, eftersom inte lika stor mängd vatten kommer gå genom avkylande radiatorer.

I ditt fall med laborerande med en avstängningsventil alldeles framför VPn så gör du en strypning av hela ledningen utan att vattnet kan gå en alternativväg.  För övrigt tror jag inte alls att cirkulationspumpen regleras så "momentant" som du tror.  Jag tror att regleringen måste ha mycket större tröghet än så för att bli stabil.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 mars 2008, 18:32:26 »

När flödet stryps så lär väl inte deltaT ÖKA, utan minska! 

Du har väl en avstängningskran vid din VP, prova att stryp lite på denna så får du se om deltaT ökar eller minskar. Detta sker momentant och VP:ns cirkpump lär reagera på detta innan vattnet som går ut från VP:n hunnit runt ett varv genom systemet.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 17 mars 2008, 12:33:09 »

Om vi nu antar att de har/haft en deltaT reglerad cirk-pump och kompressorn är reglerad för att ge en viss framledningstemperatur, så skulle termostatreglerade radiatorer alltså betyda att cirk-pumpen går ner i hastighet när termostaterna stryper samtidigt som kompressorn kommer gå ner i varv.  Precis vad man skulle eftersträva.  Enda problemet är om så många termostater stryper att flödet blir kritiskt lågt, då får pumpen stoppa.
Nej, tvärtom så kommer cirkpumpen gå upp i varv då termostaterna stryper eftersom deltaT ökar då flödet stryps. Regleringen på cirkpumpen funkar så att den eftersträvar ett visst deltaT. Stryps flödet ökar deltaT och om cirkpumpen då skulle minska sin hastighet ökar ju deltaT ytterligare, eller hur?
Vet du detta, eller är det bara som du gissar?  När flödet stryps så lär väl inte deltaT ÖKA, utan minska!  Mindre vatten går genom radiatorerna och returvattnet som kommer tillbaka kommer att vara HÖGRE, tack vare att mer vatten går direkt tillbaka via bypass (om man har det) eller genom att vattnet går snabbare genom de radiatorer som inte är strypta.  Alltså kommer deltaT att MINSKA och cirk-pumpen borde kompensera detta genom att sakta farten.
Skrivet av: Danskeren
« skrivet: 17 mars 2008, 11:29:16 »

Hej Carl N

Är du helt säker att värmebärarpumpen regleres av delta-t?

Vet du, hur dette göras?

På min x15 är vb-pumpen en tre-trins-pumpe. När kompressoren kører, kører vb-pumpen trin 3, när kompressoren stannar, kører vb-pumpen det trin man har stillet den på.

Jeg har efterlyst et system til delta-t-reglering, men inte fundet noget.. :(
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 mars 2008, 11:21:52 »

Om vi nu antar att de har/haft en deltaT reglerad cirk-pump och kompressorn är reglerad för att ge en viss framledningstemperatur, så skulle termostatreglerade radiatorer alltså betyda att cirk-pumpen går ner i hastighet när termostaterna stryper samtidigt som kompressorn kommer gå ner i varv.  Precis vad man skulle eftersträva.  Enda problemet är om så många termostater stryper att flödet blir kritiskt lågt, då får pumpen stoppa.

Nej, tvärtom så kommer cirkpumpen gå upp i varv då termostaterna stryper eftersom deltaT ökar då flödet stryps. Regleringen på cirkpumpen funkar så att den eftersträvar ett visst deltaT. Stryps flödet ökar deltaT och om cirkpumpen då skulle minska sin hastighet ökar ju deltaT ytterligare, eller hur?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 17 mars 2008, 11:10:47 »

VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare.
Är det sant???  >:(  Reglerar den inte frekvensen beroende på retur/framledningstemperatur?  Hur kan den veta vilken uteffekt den skall ge vid olika temperaturer?  Det måste väl bero på villken typ av hus den står i...
Visst reglerar kompressorn mot en fix framledningstemp som i sin tur beror på utetemp och ev korrigeras av innegivare, men cirkpumpen reglerar mot ett fixt flöde och kommer att kämpa för att behålla flödet om det stryps. Men det är möjligt att kompressorn varvar ner då cirkpumpen nått 100% och diff VP ändå inte når det inställda värdet.  :-\
Cirk-pumpen kan väl inte vara reglerad för att hålla ett konstant flöde?  Då vore det ju närmast meningslöst med att varvtalsreglera pumpen överhuvudtaget och vad skulle man vilja uppnå med en sådan reglering?  Det verkar meningslöst.

Det vettiga vore att reglera cirk-pumpen för att upprätthålla en konstant deltaT över VPn, alternativt att sänka farten på cirk-pumpen när flödesmotståndet ökar.

Om vi nu antar att de har/haft en deltaT reglerad cirk-pump och kompressorn är reglerad för att ge en viss framledningstemperatur, så skulle termostatreglerade radiatorer alltså betyda att cirk-pumpen går ner i hastighet när termostaterna stryper samtidigt som kompressorn kommer gå ner i varv.  Precis vad man skulle eftersträva.  Enda problemet är om så många termostater stryper att flödet blir kritiskt lågt, då får pumpen stoppa.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 mars 2008, 10:54:21 »

VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare.
Är det sant???  >:(  Reglerar den inte frekvensen beroende på retur/framledningstemperatur?  Hur kan den veta vilken uteffekt den skall ge vid olika temperaturer?  Det måste väl bero på villken typ av hus den står i...

Visst reglerar kompressorn mot en fix framledningstemp som i sin tur beror på utetemp och ev korrigeras av innegivare, men cirkpumpen reglerar mot ett fixt flöde och kommer att kämpa för att behålla flödet om det stryps. Men det är möjligt att kompressorn varvar ner då cirkpumpen nått 100% och diff VP ändå inte når det inställda värdet.  :-\
Skrivet av: COP-ojken
« skrivet: 16 mars 2008, 23:28:09 »

I en värmepump som har varvtalsstyrd kompressor o varvtalsstyrd cirkulationspump, o där man vill ha en konstant delta-T över vvx, kommer ju effekt o flöde att samvariera. Eftersom det krävs samma effekt att värma en viss mängd vatten, måste styrningen dra ner på cirkpumpen då kompressorn varvar ner så att vattnet stannar lite längre tid i VVX o får samma energi som vanligt fast under längre tid, så det är redan en mix av flöde o temperatur, men det kan ju vara ett argument för att inte ytterligare röra till det..

Jag håller med om att det nog är svårt o kräver en del injustering att få sådana blandade system att fungera, o har man inte en installatör som kan eller kan själv ska man nog hålla flödet fritt o låta VP sköta allt. Men om man kan styrning, o kanske måste man även hacka in sig i VP styrningen för att få allt att funka så finns det potential för ett än mer optimalt system. Frågan vid sidan om man klarar av det är: Är det värt det? I o fs hävdas ofta att man spara fem % av uppvärmingskostnaden om man sänker tempen med 1 grad, jag tycker i o f s att det låter mkt, men om man kan sänka medeltempen med en grad, fast bara då man inte är hemma eller i rum man inte är i så har man sparat 5 % utan att minska på komforten! O att minska energitillförseln till rum som redan är för varma kan t o m öka komforten o samtidigt spara pengar ;D

Min poäng är bara att det är en annorlunda logik i systemutfomningen med en varvtalsstyrd VP än med en on-off.
Skrivet av: Danskeren
« skrivet: 16 mars 2008, 22:54:58 »

Forskellen på värmepumpen och andra systemer är ju att värmepumpen gerne vill beholde flödet och ändra temperaturen. Andra systemer vill beholde temperaturen och ändra flödet.

Jag tror inte det är bra med ett mix av dom två.
Och det är inte bra at skåpa forandringar som värmepumpen inte vet noget om.

Bevar fullt flöde och sænk temperaturen om det är varmt nok.

Rumsgivaren gør ju netop det, att den sänker värmekurven och inte stryper flödet.

Ta bort shunts och ventiler om möjligt.

Der kan sparas mange tusind kroner om man inte køber dette från början. :)
Skrivet av: COP-ojken
« skrivet: 16 mars 2008, 12:16:24 »

En 1250 har varvtalsstyrd CP men det kommer inte att funka med termostater. Utegivaren  (och ev innegivaren) kommer att ge order till VP:n att leverera en viss effekt till värmesystemet oavsett hur termostaterna stryper. Så när flödet minskar (då termostaterna stryper) kommer cirkpumpen varva upp för att hålla flödet (eller diff VB) konstant tills den når max. Sen blir det problem...

VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare. Om innetemp ökar (och man har innegivare) så kommer uteffekten säkert minskas lite men jag är osäker på om detta räcker för att kompensera för termostaternas inverkan.

En lösning är väl att ha radiatorn närmast innegivaren ostrypt så får denna denna radiator påverka innegivaren åt rätt håll då de andra raddarna stryper på flödet.

Det undrar jag oxå Sc:,h. Om en slinga stängs av så kommer ju avgiven energi att minska (eftersom värmeavledande ytan minskar), det innebär att returtempen stiger o pumpen minskar sin effekt för den vill reglera mot en viss framledtemp vid viss utetemp (Vi antar att vp inte har ngn innetempgivare nu). Jag vet faktiskt inte hur den reglerar men om den inte reglerar på framledningstemp bör o är -värde skulle jag bli förvånad.

Om man antar att effekten (varvtalet på kompressorn) styrs av framledningstemp skillnad mellan bör o är-värde. O cirkpumpen styrs av delta-T över vvx. Om man då stryper en slinga så kommer framledtemp att öka (eftersom flödet genom vvx minskar o returen ökar) kompressorn minskas därför i varvtal, om den minskningen är nog för att bibehålla korrekt delta -T är ju svårt att sia om men det kan ju uppstå en extra förlust i cirkpump eftersom den kan ha för högt varvtal mot vad den borde. Problemet är väl att den har två styrparameterar dels delta-T o dels trycket i radiatorkretsen. O om bägge varierar slumpmässigt mot varandra (även om de oftast går åt samma håll kan jag tänka), så kommer sådana situationer att uppstå då o då. Då måste man värdera pumpförluster mot överrumstempsförluster. Jag skulle gissa att den senare oftare är större.

DÄREMOT, ska man nog inte ha normala termostater utan just digitala som i (vissa) golvvärmesystem så att det antingen är fullt flöde (=lägre medeltemp) eller stängt flöde. Så det kan vara dumt att ha reguljära radiator termostater, kan jag tänka. För när tempen närmar sig termostatens börvärde börjar den strypa lite grand vilket innebär att man måste ha högre temp på framledningen för att verkligen nå börvärdet eftersom flödet (& o därmed medeltemp på elementet) minskar. Därför måste man ha en högre tempkurva om man ställer elementens traditionella termostater på rumsbörvärdet.

Har man däremot digitala termostater kan man ställa dessa på rumsbörvärdet utan att behöva ställa upp styrkurvan. Eftersom de endast då börvärdet är faktiskt uppnått stänger av radiatorn.

Däremot bör man förvissa sig om att det i normalfallet är styrkurvan o inte rumstermostaterna som styr temperaturen. Termostaterna ska endast användas för att kapa övertemp eller ha tex extra natt eller dagsänkning i ett visst rum, o inte för att i normalfallet reglera temperaturen, för gör den det så har man för hög styrkurva. Man ska således se till att termostatens reglerauktoritet (! användbart ord som jag läst i ett datablad om termostater :D) hålls på en låg nivå.

Eller så har man inte så mkt att hämta i besparing med sådan reglering med värmepumpsdrift? VP går ju bäst o billigast vid låga temperaturer o man riskerar att behöva alltför stora temperaturer för att tex komma upp i temp från en nattsänkning, vilket går bra med tex oljepanna, men inte med VP för då sjunker COP.

I mitt förra hus hade jag dagsänkning om ingen var hemma (IR-detektorer) men så fort man öppnade ytterdörren så drog datorn igång pelletskaminen som drog iväg 25 Kwi vardagsrummet, det gick från 15 till 23 grader på 20 minuter! När vi flyttade in i vårt nuvarande hus som är över dubbelt så stort, men med lite lägre effekt för uppvämningen fick jag snabbt ta bort dagsänkningen, det tog nästan ett dygn att komma upp i 22 grader om det var lite kallt ute. Så exakt behovsreglerad värmestyrning kräver nog kanske fetare effekter än vad man normalt har i VP sammanhang. Så därför kan det trots allt vara ide att inte ha termostater? Men när jag får min VP på plats kommer jag förstås att labba med det :D
Skrivet av: Danskeren
« skrivet: 16 mars 2008, 11:10:22 »

Min kompis hade varvtalsreglerat vp (4-10kw) med 120 m2 golvvärme i bottenvåning och 120 radiator på første-salen, med trådløse termostater och shunt.

Systemet körte inte optimalt, då vi sammanlignade med mit eget system.

Vi fjernede alla termostater, shunten och en termostat-ventil som sittar på fördelaren och då kunne han sænke värmekurvan med 7 punkter och deres förbrukning fallt betydeligt. :)

Vi strypade rummene på fördelaren, och värmefördelingen är perfekt nå.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 16 mars 2008, 08:29:25 »

VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare.
Är det sant???  >:(  Reglerar den inte frekvensen beroende på retur/framledningstemperatur?  Hur kan den veta vilken uteffekt den skall ge vid olika temperaturer?  Det måste väl bero på villken typ av hus den står i...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 mars 2008, 07:10:50 »

En 1250 har varvtalsstyrd CP men det kommer inte att funka med termostater. Utegivaren  (och ev innegivaren) kommer att ge order till VP:n att leverera en viss effekt till värmesystemet oavsett hur termostaterna stryper. Så när flödet minskar (då termostaterna stryper) kommer cirkpumpen varva upp för att hålla flödet (eller diff VB) konstant tills den når max. Sen blir det problem...

VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare. Om innetemp ökar (och man har innegivare) så kommer uteffekten säkert minskas lite men jag är osäker på om detta räcker för att kompensera för termostaternas inverkan.

En lösning är väl att ha radiatorn närmast innegivaren ostrypt så får denna denna radiator påverka innegivaren åt rätt håll då de andra raddarna stryper på flödet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 mars 2008, 18:03:27 »

I så fall skall även cirkpumpen vara varvtalsstyrd (vet inte om den är det och har inte läst hela tråden) annars kan deltaT bli tokigt och verkningsgraden försämras.
Skrivet av: COP-ojken
« skrivet: 15 mars 2008, 13:59:20 »

Det argumenteras mkt mot termostater i denna tråd. Det stämmer säkert för on-off reglerade pumpar utan mellan liggande ack-tank, eller med separat radiator cirkpump. MEN för varvtalsstyrda pumpar stämmer det väl inte? Sc:,h

Om en slinga stryps pga övervärme i just det rummet så ska ju den varvtalsstyrda pumpen bara varva ner o fortsätta leverera energi till de resterande slingorna. Möjligtvis kan man ha problem vid varmt väder eftersom lägsta effekt ligger runt 4 kw, o då blir ju även den varvtalsstyrda pumpen en on-off reglerad pump. Inte ngn koll på hur ofta man ligger runt botteneffekten i en varvtalsreglerad? Ngn som vet, beror givetvis på huset, men om man antar att man har ett större husdär 16 kw=DUT? om det är ett vanligt driftläge så ska man väl hantera installationen som en on-off, dvs med knäpptank o inte termostater.

Men annars: Jag skulle argumentera för att då man har varavtalsstyrdpump ska man definitivt ha termostater. Det är ju den bästa besparingen: Att inte ha övertemperaturer ngnstans!
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 21 september 2007, 21:52:19 »

Citera
man kan säkert fräsa i varmt vatten i slinga för slinga och mäta med nån värmekamera var slingan är el blåsa luft i slingan o lägga örat mot betongen för att höra var det viner etc...

Kanske en galen ide. En liten kompressor (med tank) och ett stetoskop.

MVH // Rolle
Skrivet av: tony_UA
« skrivet: 21 september 2007, 21:41:53 »

Hmm, hoppas det fungerar bättre än vad du tror för det kostade en del som sagt...
Skulle det inte fungera som man vill så får jag väl bara koppla ur termostaten och magnetventilerna antar jag.

Jag har en annan fråga, jag postade den under golvvärme men får inget svar så jag kan ju alltid testa att ställa den i den här tråden eftersom det är många som är i den.

När vi gjöt plattorna så gjordes ingen ritning vilken slinga som sitter var på fördelarna så jag vet ju inte i nuläget vilken anslutning på fördelaren som hör till vilken slinga, det är ju lite dumt eftersom t.ex vardagsrummet har två slingor som ska kopplas till en termostat.

man kan säkert fräsa i varmt vatten i slinga för slinga och mäta med nån värmekamera var slingan är el blåsa luft i slingan o lägga örat mot betongen för att höra var det viner etc...

Vad gör man? nån som har ett vettigt förslag ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 september 2007, 15:45:04 »

Du har kastat pengarna i sjön, låter du termostaterna strypa så försvårar du för värmepumpen att göra sitt jobb, den får dessutom sämre driftsförutsättningar/sämre COP och antagligen kortare livslängd.

De som projekterar nya hus är både okunniga och vill att VVS-leverantören skall få sälja så mycket som möjligt.

Som en liten passus kan jag väl säga att för att köra utan termostater i systemet bör man som VVS-installatör och även som ägare ha lite klart för sig hur en värmepump bör justeras in.
Att det alltid projekteras med termostater KAN bero på att konstruktörerna vet att installatörerna i de flesta fallen är rätt okunniga och att villaägaren själv dessutom är det.

Värmepumpsforums medlemmar bör dock inte vara oroliga över att det skall bli nåt krångel, det är ingen större konst att ställa in systemet så att det fungerar optimalt - man har i alla fall en rätt skaplig timpennig för nedlagt arbete när det väl är klart - och pengarna fortsätter att läggas till år efter år sedan man väl optimerat.
Skrivet av: tony_UA
« skrivet: 21 september 2007, 01:15:13 »

Tack för svaren som kommit, blev en intressant tråd det här måste jag säga  ;D

Tyvärr i mitt fall då prylig som man är så blev det ju Uponors trådlösa KNX system (Wirsbo) med de där små läckra rumstermostaterna som ser ut som en liten fjärr med display, jag har totalt 12 slingor i huset och 10 såna trådlösa termostater sen så i garaget så är det fem slingor och 3 såna termostater men de är kopplade till en identisk styrcentral som den i huset, det gick bara att ansluta max 14 slingor till manöverpanelen eller vad det nu var, om ni undrar varför 3 termostater i garaget så är det för att jag har 3st utrymmen där, förråd, undercentral o garage  ;D

Jag tror att det ni säger om att köra utan termostater inte är så tokigt om mna stryper in allt riktigt men i mitt fall blev allt så bråttom så jag hade inte tid att kolla så mycket i forum mm utan satsade på att få riktigt bra priser på prylarna istället...

Mvh Tony *vinkar*
Skrivet av: Digital
« skrivet: 20 september 2007, 23:16:48 »


Det måste vara en väldigt stor okunskap bland sveriges rörmokare, jag är själv i byggbranschen (elektriker), och jag tror inte jag har jobbat
i nån nybyggd villa med värmepump utan rumstermostater för golvvärme  :o

Det jag förstår av vad ni säger så ska det inte vara så och då tycker rörmokarna som projekterar dessa villor borde veta hur man optimerar en villa att fungera så
optimalt med värmepump.

Rätta mig gärna om jag har fel  ;)

Tror inte en rörmokare projekterar villor det gör hustillverkaren... Och rörfirman säljer grejerna ju mer desto bättre för honom alltså..
Hoppas att det inte är så här men ofta verkar det vara så att de flesta har dessa grejer sittandes i sitt hus..

Visst i vissa fall med F 310 så har man termostater på golvvärmen på bottenvåningen och raddisar på övervåningen... då blir ju allt lite annorlunda.

Tror att i de flesta fall när det skall monteras en riktig värmepump (läs bergvärme) så blir detta fel då de som projekterar kanske inte har den rätta kunskapen om hur det skall göras.. tyvärr.


Skrivet av: donparty
« skrivet: 20 september 2007, 20:58:46 »


Det måste vara en väldigt stor okunskap bland sveriges rörmokare, jag är själv i byggbranschen (elektriker), och jag tror inte jag har jobbat
i nån nybyggd villa med värmepump utan rumstermostater för golvvärme  :o

Det jag förstår av vad ni säger så ska det inte vara så och då tycker rörmokarna som projekterar dessa villor borde veta hur man optimerar en villa att fungera så
optimalt med värmepump.

Rätta mig gärna om jag har fel  ;)
Skrivet av: Digital
« skrivet: 20 september 2007, 14:53:32 »


En följdfråga som kommer upp är hur reglerar man värme på t.ex sommaren när man redan har varmt och inte vill köra ut någon värme alls på golvet då har du ju inget som kan strypa flödet till golvslingorna?

Att du inte får värme på sommaren styrs med hjälp av utegivaren...

Du behöver alltså inte stänga flödet genom golvslingorna...
Skrivet av: donparty
« skrivet: 20 september 2007, 14:21:30 »


En följdfråga som kommer upp är hur reglerar man värme på t.ex sommaren när man redan har varmt och inte vill köra ut någon värme alls på golvet då har du ju inget som kan strypa flödet till golvslingorna?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 september 2007, 13:58:30 »

Hur funkar det blir det inte så att pumpen bara cirkulerar vattnet genom systemet eftersom tempen han får tillbaka från returledning är densamma som framledningen?

Om VP:n går så höjer den temp några grader, även om kompressorn går på lägsta varvtal, och går det direkt tillbaka till VP:n utan att kylas i golven så stoppar VP:n väldigt snabbt på hög returtemp.

Vad är volymtank och hur använder man det?

Eftersom du har en varvtalsreglerad kompressor behöver du inte någon volymtank, men till en on/off-maskin är det bra att ha för att göra systemet trögare och minska antalet start/stopp på VP:n. Det är en vanlig acktank eller gammal VVB som sitter direkt efter VP:n på stigaren eller före VP:n på returen.

Edit: Eller var det tony_UA som hade en 1250... Sc:,h
Skrivet av: donparty
« skrivet: 20 september 2007, 12:41:31 »

Så om jag har förstått det rätt så ska man inte ha några termostater i rummen utan man reglerar värmen enbart från värmepumpen har jag förstått rätt?

Vad är volymtank och hur använder man det?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 20 september 2007, 12:32:53 »

Jag har alltid trott att det är gängse praxis att köra rumstermostater för alla rum när man har golvvärme.

Funkar i princip till ALLA andra typer av värmekällor, men inte till en VP där du har en kompressor som skall dra igång när regleringen så påkallar, sliter vädigt mycket på den. Ngt enstaka rum kan det väl vara okej att termostatreglera, men bara ett, max två. Viktigt är oxo att ha volym i systemet, bör kompletteras med volymtank.
Skrivet av: donparty
« skrivet: 20 september 2007, 11:59:55 »

Så om jag har förstått det rätt så menar ni att när shuntarna för golvvärmen är helt stängda
så skulle vämepumpen starta/stoppa hela tiden.

Hur funkar det blir det inte så att pumpen bara cirkulerar vattnet genom systemet eftersom tempen han får tillbaka från returledning är densamma som framledningen?

Jag försöker linda skallen runt det här  huvuddunk

Jag har alltid trott att det är gängse praxis att köra rumstermostater för alla rum när man har golvvärme.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 september 2007, 08:42:17 »

Värmepumpens reglerdator styr den utgående tempen med ledning av utetemperaturen, gärna kompletterad med en centralt placerad rumsgivare som an kompensera för stark solintrålning eller hög värme p.g.a. matlagning eller "mycket främmande".

Finjustering av temperaturen i olika rum görs genom att öka eller minska flödet i de olika slingor som lagt i golvvärmesystemet - minskar du flödet med 10% så minskar också värmetillförseln i det rummet med ~10%.

Själv har jag radiatorer i mitt system och inte en enda termostat - funkar bra och sparade mig i runda slängar 3000 kr när jag köpte radiatorerna. (minst)

(skrev mitt inlägg samtidigt som CarlN)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 september 2007, 08:39:59 »

Problemet med termostater är att de stryper flödet, golvvärmetermoatater är oftast värst då de helt stänger flödet. Om solen lyser in så att alla golvvärmetermostater stänger så finns det i bästa fall en bypass som skickar tillbaka det varma radiatorvattnet direkt till VP:n som då stannar på grund av hög returtemp. Problemet är att värmepumpen vill göra värme men golven vill inte ta emot värmen vilket gör att VP:n startar/stoppar hela tiden tills termostaterna börjar öppna igen.

Jag har iofs radiatorer men kört med öppna termostater i hela huset och märker att det funkar bra, värmen fördelar sig bra utan individuell styrning om dörrarna är öppna. Jämför gärna med LLVP där en värmekälla värmer i stort sett hela huset, det är egentligen bara toaletter och andra stängda utrymmen som kan behöva individuell värmning.

Vill man ha lite svalare i några rum så kan flödet på golvvärmen strypas lite (fast instrypning) på fördelaren till dessa rum.
Skrivet av: donparty
« skrivet: 20 september 2007, 08:17:25 »

Hej allihopa!

Jag läst den här tråden och fick syn på något som jag skulle villja ha förklarat för mig.


Carl N:

Kan du förklara vad du menar att man inte ska några golvvärme termostater när man har
golvvärme?. Jag menar hur ska du annars styra värmen i alla olika rum utan rumstermostater?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 september 2007, 07:35:35 »

@Carl

35 W/m är inte det väldigt lågt räknat? vad jag hört tidigare så räknar många allt mellan 40 - 50 W/m så 35 W låter ju väldigt lågt.

Det där med cop + framledning har jag inte riktigt koll på än men vad jag tycker mig sett så ger nibe pumparna drygt 5 i cop men det har säkert med framledningstempen att göra antar jag.
Jag antar att framledningstempen är tempen brine vätskan har när den kommer in i pumpen ifrån borran ?

Det blir väl ett vanligt bubbelbad men köpte till en pool tillsats till pumpen så man kan värma en utomhuspool  oxo  ;D

Huset är på nästan 180m2 + ett garage på 90m2 bägge ska värmas med golvvärme.

 ;D ;D

OK, 270 m2 nytt hus ska värmas, även om du har 20 ºC i garaget så kommer du aldrig behöva alla 15,8 kW, jag skulle tippa att max effektbehov ligger kring 12 kW.

COP=5 har du kanske med <35 ºC framledning (temperaturen på vattnet till golvet), vilket iofs är en rimlig siffra med golvvärme, jag tog COP vid 45 ºC bara för att det är den enda siffran som redovisas i manualen för 1250.

Brine ligger normalt runt 0:an på vintern och några plusgrader på sommaren, med 310 m aktivt behöver du inte bekymra dig för detta, du kommer nog aldrig få minusgrader på din borra. Jag räknar på 35 W/m på borran för att jag anser att ingående brine-temp inte bör understiga 0 ºC, andra accepterar några grader minus på ingående brine.

Angående varmvatten så är en extra VVB efter VP:n onödig om inte varmvattenbehovet är extra stort, typ ett stort badkar. En så pass kraftfull VP kan snabbt göra nytt varmvatten om du ställer in varmvattenprioriteringen rätt (minst 40 minuter i meny 1.3).

Ett litet tips innan golvvärmen installeras är att skippa golvvärmetermostaterna, de ställer bara till det för värmepumpen. Vid lämlig kall vinterdag stryps golvvärmeslingorna in så att returtemp från slingorna är lika. Vill du ha det svalare i något rum så stryper du lite extra på den slingan. En innegivare är också bra att ha, speciellt om huset har många fönster mot söder, men försök ställ in rätt kurva först och aktivera givaren sen så blir resultatet bäst.
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 19 september 2007, 23:45:42 »

Citera
Det där med cop + framledning har jag inte riktigt koll på än men vad jag tycker mig sett så ger nibe pumparna drygt 5 i cop men det har säkert med framledningstempen att göra antar jag.
Jag antar att framledningstempen är tempen brine vätskan har när den kommer in i pumpen ifrån borran ?

COP = Avgiven effekt/Tillförd effekt.
Framledningstemperatur = Temperaturen på vattnet som skickas till radiator eller golvslinga.
En låg framledningstemperatur ger ett högt värde på COP.

På följande länk finns en ordlista med fackuttryck.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=show&cat=12

MVH // Rolle
Skrivet av: tony_UA
« skrivet: 19 september 2007, 22:43:46 »

@Carl

35 W/m är inte det väldigt lågt räknat? vad jag hört tidigare så räknar många allt mellan 40 - 50 W/m så 35 W låter ju väldigt lågt.

Det där med cop + framledning har jag inte riktigt koll på än men vad jag tycker mig sett så ger nibe pumparna drygt 5 i cop men det har säkert med framledningstempen att göra antar jag.
Jag antar att framledningstempen är tempen brine vätskan har när den kommer in i pumpen ifrån borran ?

Det blir väl ett vanligt bubbelbad men köpte till en pool tillsats till pumpen så man kan värma en utomhuspool  oxo  ;D

Huset är på nästan 180m2 + ett garage på 90m2 bägge ska värmas med golvvärme.

 ;D ;D


Borra brukar ligga runt 250 kr/m + foderrör så 86 kkr är en rimlig kostnad för dina borrhål.

En Nibe 1250 kostar 73 750:- på gds, det är det billigaste jag hittar.

Sen brukar man räkna med att kunna ta ut ca 35 W/m aktiv borra så du kan pumpa upp ca 10,8 kW ut borran, enligt manualen ger en 1250 max 15,8 kW med 45 ºC framledning, COP borde ligga kring 3,3 så då tar den upp max 11 kW ur borran.

Men hur stort hus blir det? 15.8 kW räcker till ett modernt välisolerat hus på minst 350 m2.  :o

Jag antar att du ska ha en rejäl bubbelpool i din kåk också.

Rinkaby säljer Aircoil Omnia fläktkonvektorer till bra pris, jag tror att de är helt OK.
Skrivet av: gladiac
« skrivet: 19 september 2007, 14:21:03 »

Det är mig en riktigt fin anläggning du har instrallerat .. Hoppas du får mycket glädje av den.
Som sagt , borde kunna värma nästan 400m2 nybyggt med pumpen utan problem.
Hoppas bara du inte säger att huset är på 120m2  :) :) , då är det lite overkill..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 september 2007, 09:05:59 »

Borra brukar ligga runt 250 kr/m + foderrör så 86 kkr är en rimlig kostnad för dina borrhål.

En Nibe 1250 kostar 73 750:- på gds, det är det billigaste jag hittar.

Sen brukar ma räkna med att kunna ta ut ca 35 W/m aktiv borra så du kan pumpa upp ca 10,8 kW ut borran, enligt manualen ger en 1250 max 15,8 kW med 45 ºC framledning, COP borde ligga kring 3,3 så då tar den upp max 11 kW ur borran.

Men hur stort hus blir det? 15.8 kW räcker till ett modernt välisolerat hus på minst 350 m2.  :o

Jag antar att du ska ha en rejäl bubbelpool i din kåk också.

Rinkaby säljer Aircoil Omnia fläktkonvektorer till bra pris, jag tror att de är helt OK.
Skrivet av: tony_UA
« skrivet: 19 september 2007, 02:27:29 »

Hej alla Glada ;D

Tänkte bara kolla med er som tokkoll på VP om det jag bet är rimligt.

Har borrat 2x160m det är aktivt minst 150 m per borrhål skulle gissa på aktivt totalt ca 310m på bägge borrorna.

Betalt 86k inkl moms för 320m totalt inkl foderrör. köpte också en Nibe Fighter 1250 för 74900:- inkl moms

alltså tot 160900:- för hålen + pump, köpte oxo till en Nibe CU 200 varmvattenberedare för 7100:- inkl moms.

Kan ni som har koll på saker o ting tala om för mig om jag ligger rätt till kostnadsmässigt och hur mycket jag kan ta ur pumpen med 310m aktivt.



Jag vore oxoglad åt lite tips vad jag ska köra för konvektorer till frikyla, huset är helt nytt så jag kommer bara att värma med golvvärme...

Tacksam för lite svar  ;D ;D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!