Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är Vaillant för tillverkare?  (läst 3027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Squall Leonhart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är Vaillant för tillverkare?
« skrivet: 30 juni 2015, 12:28:29 »
Hej!
Ny här och kände att detta borde rimligtvis vara det rätta stället att fråga på för mindre partisk och mer proffsig hjälp.

Det är så att jag ska byta till bergvärme i mitt hus och har då begärt in en bunt med offerter från framförallt företag som jag blivit rekommenderad. Tyvärr verkar jag ha fått rekommendationer om enbart Nibe-installatörer så alla offerter ser mer eller mindre identiska ut både när det gäller pris och utförande. Det finns dock en som avviker från mängden. Han är 6-7000 billigare än de andra men han har också en annan pumptillverkare i offerten. Vaillant. Vad är det? För mig är namnet helt okänt och det jag hittat är att det är en tysk tillverkare som tillverkat gaspannor. Jag hittar inga tester och ytterst få som skriver om den här i Sverige.
Är det "tysk ingenjörskonst" såsom deras fordon eller är det bara skräp? Jag blir så fundersam när det blir sådan prisskillnad på offerterna.

Pumparna det gäller då:

Nibe Fighter F1245-8
Vaillant geoTHERM plus VWS 82/3

Båda är 8 kW. Två av företagen envisas dock med 6 kW trots husets storlek (105+105 kvadrat uppvärmd yta).
Huset är placerat en bit utanför Umeå om det spelar någon roll.
Samtidigt säger min granne att Nibe är en lågpristillverkare, något jag trodde var bergvärmepumparnas Armani. Sådant löser inte min förvirring så nu vänder jag mig till er i hopp om klarhet!

Tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är Vaillant för tillverkare?
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2015, 14:47:30 »
Det är väldigt lite skrivet om Vaillant på detta forum, just för att den är rätt sällsynt i Sverige.
Och jag har ingen aning om hur bra grejerna är?

Nibe är helt OK grejer, de säljer både lågprismodell (1226) och premium-grejer (1245).

Vad har du uppgett för energibehov till huset?
« Senast ändrad: 30 juni 2015, 14:51:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Squall Leonhart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är Vaillant för tillverkare?
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2015, 14:55:09 »
Av tidigare ägare angivna 31 600 kWh/år. Detta då huset enbart värmdes med elpatronen i pannan.
Båda företagen räknade bort ett par kilowattimmar i hushållsel så de räknade 23 000 och 25 000 istället.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är Vaillant för tillverkare?
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2015, 15:37:51 »
Tycker nog att en 8 kW värmepump låter helt rätt även om man räknar bort hushållselen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!