Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HT Plus C7- Knackande radiator, inte knäppande. Stor tank?Bypass+cirkpump?  (läst 3100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad even

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Automationstekniker
Hej!
Har fått ett problem med värmen i huset som sträcker sig utanför mitt kunskapsområde.
(Har använt hantverkare till hela operationen)

Har gjort en större ombyggnation p.g.a tryckimpregnerade brädor mot betongplattan(bygg-år 1967).
När vi gjorde ombyggnationen passade vi på att plocka bort en radiator i ena värme kretsen och gjorde en ny krets för golvvärme i hallen.
Vi satte in ett Nivell-system (träreglar som "står" på plastpluggar) där snickaren gjorde utrymme så att vatten- och radiatorrören skulle gå fritt i reglarna, ovan på ligger ett parkettgolv.

Tidigare hade vi ett svagt tickande när växlingsventilen(LK 525 med en öppningstid på ca 8 sekunder) gick från V.V. --> radiatorvärme.
Efter ombyggnaden har vi nu fått ett rejält knackande i första stora radiatorn på värmeslingan när växlingen V.V-->rad. sker, detta håller på i ca 10-15 sekunder när den första "varma skvätten" vatten kommer farande som är kvar sedan V.V tillverkningen.

Jag förstår att det har med att göra att dom gamla metallrören sväller/sträcker ut när dom går från kallt --> varmt media och att det då finns en risk att dom rör sig så mycket att dom kan ta i en av dom nya golvreglarna. Vid avsvalning hörs inget ljud, varken tickande eller knackande.
Vid montaget frigjordes rören ( satt fastgjutna i två punkter med 7 meters mellanrum tidigare) och ligger nu löst på betongplattan.

Hantverkarna har erbjudit sig att bryta upp det nya golvet och se om dom kan se vart det tar i någonstans.

Tyvärr är ju konstruktionen sådan på IVT Greenline HT Plus C7 att växlingsventilen är av typen ON/OFF så att det varma mediet "skjuts ut" vid växling och inte "shuntas" ut.

Som jag ser det så har jag två alternativa lösningar. 1 Bryta upp golvet och hoppas på att vi kan se vart det tar i , 2 sätta i en utjämnings-/knäpptank.

Om man väljer en tank, hur stor volym bör man sätta in?? Har tyvärr väldigt begränsat utrymme där bergvärmepumpen är placerad. Finns det någon annan lösning som man kan applicera som förhindrar/dämpa värmestötar?

/Anders
« Senast ändrad: 12 november 2013, 19:19:48 av even »
IVT Greenline HT Plus C7
Avlästa driftsvärden   2013-11-04
   
GT1 Till 27.4/nuv 29.5
GT2 8.1
GT3 Börv 51.0/Nuv 51.7
GT4    
GT5    
GT6 26.6
GT8 30.1
GT9 29.7
GT10 5.9
GT11 6.2
7.1 Värmepump i drift   28543h
7.2 fördelning VP VV-RAD19% vv 81% rad
7.3 Tillskott 3517h
7.4 Tillskott fördelning VV-RAD11% VV 89%RAD
   
Värme 4.1
finjustering   +1.9 grader

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det finns tankar på 40 liter som verkar ge bra resultat men försök få dit en som är så stor som möjligt och tanken behöver normalt inte vara isolerad om den står i ett utrymme som ska värmas. Koppla framledningen från vp till toppen på tanken och till radiator från botten vp kommer även att få lite bättre gångtider eftersom den får mera vatten att jobba mot. De flesta vp idag har växelventiler som fungerar på ungefär samma sätt och har man knäppkänsligt system så blir det oljud.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har en begagnad varmvattenberedare på 80 liter som knäpptank. Den funkar bra och tar inte speciellt mycket plats.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad even

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Automationstekniker
Hade hoppats på att knäppningarna skulle avta när första köldknäppen kom.
Tyvärr blev ljudet bara värre. Jag har begärt in en offert på knäpptank som jag hoppas få installerad senast nästa vecka.
Som det känns just nu så måste nog golvet öppnas i alla fall....

/Anders
IVT Greenline HT Plus C7
Avlästa driftsvärden   2013-11-04
   
GT1 Till 27.4/nuv 29.5
GT2 8.1
GT3 Börv 51.0/Nuv 51.7
GT4    
GT5    
GT6 26.6
GT8 30.1
GT9 29.7
GT10 5.9
GT11 6.2
7.1 Värmepump i drift   28543h
7.2 fördelning VP VV-RAD19% vv 81% rad
7.3 Tillskott 3517h
7.4 Tillskott fördelning VV-RAD11% VV 89%RAD
   
Värme 4.1
finjustering   +1.9 grader

Utloggad even

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Automationstekniker
Hade hoppats på att knäppningarna skulle avta när första köldknäppen kom.
Tyvärr blev ljudet bara värre. Jag har begärt in en offert på knäpptank som jag hoppas få installerad senast nästa vecka.
Som det känns just nu så måste nog golvet öppnas i alla fall....

/Anders

Tyvärr får inte tanken plats då leverantören rekommenderade en 100liters tank. Dom pratade på en billigare (ca 1500:- mot 8k för tank) lösning med en bypass och en extern cirkulationspump. Fördelar/nackdelar?

/A
IVT Greenline HT Plus C7
Avlästa driftsvärden   2013-11-04
   
GT1 Till 27.4/nuv 29.5
GT2 8.1
GT3 Börv 51.0/Nuv 51.7
GT4    
GT5    
GT6 26.6
GT8 30.1
GT9 29.7
GT10 5.9
GT11 6.2
7.1 Värmepump i drift   28543h
7.2 fördelning VP VV-RAD19% vv 81% rad
7.3 Tillskott 3517h
7.4 Tillskott fördelning VV-RAD11% VV 89%RAD
   
Värme 4.1
finjustering   +1.9 grader

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du inte har problem med flöden så skulle jag välja en billigare lösning med tank utan extern cp och jag tror den tar bort knäppningar bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad even

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Automationstekniker
Tyvärr finns det inte utrymme för en tank som är större än ett expansionskärl. Förslaget som jag fick istället är en bypass med en extern cp utan en knäpptank. På detta sättet tror dom att det ska späda ut den första varma skvätten vatten som kommer när växlingsventilen öppnar.

Känns som det inte är en optimal lösning.

Lutar åt att golvet öppnas nästa vecka i alla fall.
IVT Greenline HT Plus C7
Avlästa driftsvärden   2013-11-04
   
GT1 Till 27.4/nuv 29.5
GT2 8.1
GT3 Börv 51.0/Nuv 51.7
GT4    
GT5    
GT6 26.6
GT8 30.1
GT9 29.7
GT10 5.9
GT11 6.2
7.1 Värmepump i drift   28543h
7.2 fördelning VP VV-RAD19% vv 81% rad
7.3 Tillskott 3517h
7.4 Tillskott fördelning VV-RAD11% VV 89%RAD
   
Värme 4.1
finjustering   +1.9 grader

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Går det inte att sätta tanken nån annan stans? Den måste ju inte sitta precis vid VP'n om det inte bara är just där knäppningarna uppstår.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tyvärr finns det inte utrymme för en tank som är större än ett expansionskärl. Förslaget som jag fick istället är en bypass med en extern cp utan en knäpptank. På detta sättet tror dom att det ska späda ut den första varma skvätten vatten som kommer när växlingsventilen öppnar.

Känns som det inte är en optimal lösning.

Lutar åt att golvet öppnas nästa vecka i alla fall.
Jag tror mer på en liten tank får du inte ens dit en 40 liters tank den kan skruvas upp på väggen och framledningen ska gå till toppen och till rad från botten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad even

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Automationstekniker
Kan kanske gÃ¥ att fÃ¥ dit en tank om jag sätter igen den gamla pannrumsdörren. Har idag ca 680mm mellan fronten pÃ¥ pumpen och väggen där dörren sitter. Utrymmet runt pumpens lÃ¥ngsidor är ca 100mm pÃ¥ en sidan och 75mm pÃ¥ andra. Rummet utanför pannrummet är en minimal tvättstuga (om man frÃ¥gar frun i huset  :P )

Skickade med en bild som bilaga.

/Anders
IVT Greenline HT Plus C7
Avlästa driftsvärden   2013-11-04
   
GT1 Till 27.4/nuv 29.5
GT2 8.1
GT3 Börv 51.0/Nuv 51.7
GT4    
GT5    
GT6 26.6
GT8 30.1
GT9 29.7
GT10 5.9
GT11 6.2
7.1 Värmepump i drift   28543h
7.2 fördelning VP VV-RAD19% vv 81% rad
7.3 Tillskott 3517h
7.4 Tillskott fördelning VV-RAD11% VV 89%RAD
   
Värme 4.1
finjustering   +1.9 grader

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!