Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 01 maj 2006, 14:26:21 »

åååhhhh! Detta j-a krig där över hyälften av inläggen är meningslösa! huvuddunk

Här ställer jag upp fördelar/nackdelar med CTC's konstruktion:

FÖR:

Den ger en jämn temperatur ut i radiatorerna mha shunten.

Den producerar värme och varmvatten samtidigt.

Kan, med rätt inställningar, häva ur sig massor av duschvatten.

MOT:

Drar gärna in eltillskottet helt i onödan pga en dålig styr.

Vid extrema lågtemperatursystem har den inte lika hög verkningsgrad som en del andra pumpar.



Det som skulle kunna förbättras med CTC är

Styren

Större volym på tanken, kanske uppemot 500L.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 29 april 2006, 17:47:11 »

För dom som sitter och väljer mellan olika vp-fabrikat och läser denna  ganska informativa tråd vill jag bara  länka till några trådar om CTC, hur styrningen fungerar i gamla och nya modellen april 2006.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6863.0;all
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7159.0;all

Samt lyfta tråden lite.  :)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 24 januari 2006, 03:40:46 »

Tebax från Italien.... -1 grad och tät dimma, så var det med den värmen...skönare härhemma tammefan.  :)

Ännu en tråd full med jidder.  Att en del orkar.... ::) själv tänker jag inte ge mig in och tala om för Nibe-, IVT-, Thermiaägare osv hur deras vp funkar. Eftersom jag inte har en och inte vet.
FYI - det står i CTC-manualen hur eltillskott och annat såsom reservtermostat ska ställas in.

Vad som strax är klart och om ett tag utprovat är ett system där vi har:
-obegränsat med vv (450 liter badkar no problem) utan extra vvb
-utan eltillskott annat än vid extra vv-behov

Ska testa ut detta i lugn och ro och sedan återkomma med en tråd under driftsforum/ctc
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 januari 2006, 15:37:48 »

Tänk om CTC insett vilken hög tillgänglig effekt dom har till vv produktion största delen av året, istället för att medvetet satsa på onödig elspets!

Hmm en del av er har fattat hur yra CTC är, ni har gjort det enda vettiga. Stängt av elpatronen.

Men att den får tillverkas utan stor varningsskylt, vid vredet för elpatronen!   knUp knUp
 
Ja fattar inget  >:D >:D

Ja du om dom gör som i TWS´n i ctc oxå blir den bättre.... tar bort skiktningsplåten... Man kan ju använda dysor, varvtalsreglera eller va som helst för att bibehålla skiktningen.  har jag sagt det förrut  Sc:,h >:D

Nu åker jag motvilligt mot Östersun/Frösön en sväng mot staden   :o
ha dé
Skrivet av: ME
« skrivet: 23 januari 2006, 14:47:53 »

TWS'n är ett sätt för Thermia att försöka efterlikna CTC, men teknikerna på Thermia förstog inte hur CTC fungerar, så då blev det lite som det blev  ;D ;D 8)
Skrivet av: Digital
« skrivet: 21 januari 2006, 17:25:51 »

Hur stort badkar har du?
Mitt är på 250 liter
Nä det är nog så att de tre av fyra stora tillverkare av Värmepumpar inte vet hur dom ska göra...
Jag duschar...
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 januari 2006, 17:05:18 »

Jag säger bara TWS det tar ungefär 15 min. att höja vattentempen från 44 till 56 obs. med enbart pump, att den sedan rymmer 180 liter gör ju inte saken sämmre. Så ni som orkar kan ju räkna hur mycket (och hur länge) 40 gradigt vatten jag kan tappa vid ett flöde av 12L/min.
Skrivet av: Valla
« skrivet: 21 januari 2006, 16:30:52 »

Hur stort badkar har du?
Mitt är på 250 liter
Skrivet av: Digital
« skrivet: 21 januari 2006, 01:53:44 »

Valla, exakt vad menar du med att planera lite? Någon särsild knapp att trycka på ~45 min innan badet???

Med planera menar jag att tex titta på var kompressorn befinner sig i sin laddning av acken.
Om tempen i den nedre delen är låg men på väg upp, då väntar jag tills den nått drygt 50 grader
och börjar att tappa upp badet innan den når sin maxtemp och stänger av.
På så sätt så utnyttjar man all den energi som pumpen kan leverera.
Tappar man dessutom upp badet lite långsammare så orkar kompressorn med att stötta tempen så den inte tokrasar.
Jag antar att det skiljer lite beroende på hur kraftig vp man har, vi har en 8,5 så det är den som jag har som ref.

Eller så ställer jag upp tempen i eldelen till 65 grader en liten stund innan (Typ 20 minuter) det beror lite på hur många Kw man vräker på. Efter badet så ställer jag självklart tillbaka till normaltemp. Jag ändrar i styren för att då får man förbrukningen i loggen men vill man inte det så kan man använda sig av den svarta ratten på fronten.

OBS: En liten varning dock, glöm ej att ändra tillbaka.
Det är lite synd att det inte finns en knapp att trycka på vid behov av extra vatten. En liten funktion där man kan ställa in sina egna inställningar som man vill ha, typ vattentemp och tid, (65 grader i 45 min) eller liknande.
Det borde gå att fixa med en pgm uppdatering om ctc vill.

/Valla
Jag har endast läst och haft kul i detta ämne men detta måsta jag kommentera...
Med en mantel VP som Nibe, Ivt, Thermia så tappar man bara upp sitt bad utan att vrida på något eller några inställningar oavsett om man har lågtemp system eller inte och närsomhelst oavsett var vp är inne i för skede....
Personligen tycker jag det verkar MYCKET enklare...
Skrivet av: Valla
« skrivet: 20 januari 2006, 23:58:01 »

ps, borosan tapeter är billiga ;)

Jag vet men av någon outgrundlig anledning så tittar hon inte på dom, jag vet inte varför.
De e väl nå't kvinnligt antar jag.
Skrivet av: ME
« skrivet: 20 januari 2006, 23:54:21 »

Nä, det är inte så farligt, det kanske är en merkostnad på 600-750 kr/år. Och kanske det mest possitiva är att du har inte fastnat i optimerinagar och Behöver terapi för att du springar ned i källaren en gång i timmen :)

ps, borosan tapeter är billiga  ;)
Skrivet av: Valla
« skrivet: 20 januari 2006, 23:22:55 »

men hur funkar det med varmvattnet ? och hur är det med mängden varmvatten ?? Jag som ligger lite över lågtemperat kan "låna" värme av värmesystemet när det duschas....

Javisst, jag håller med att elspets på varmvatten kan vara dyrt i onödan.
Med dom inställningar som jag kör med (50 grader och 3 Kw) så ser det ut som om vi landar på ca 1000 Kw/h extra elförbruking på ett år för att värma vatten. Dessutom så har jag ökat tempen till omkring 65 grader vid bad. Jag tycker det är helt ok, den totala förbrukningen är ändå en enorm besparing. men visst det är el som man kunde göra en krogrunda för istället.

Men som sagt, jag bryr mig inte.
Frugan jagar mig med tapetsering och det är inte gratis heller.

/Valla
Skrivet av: ME
« skrivet: 20 januari 2006, 22:25:37 »

Varmt inne med ett låg temperarat värmesystem är inget prblem med CTC, men hur funkar det med varmvattnet ? och hur är det med mängden varmvatten ??  Jag som ligger lite över lågtemperat kan "låna" värme av värmesystemet när det duschas....
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 januari 2006, 16:39:58 »

Har sagt det förrut, för oss som är här funkar nog alla sorter. Vi är ju nördar  :o

Men mer än 90% är noviser, då kan det bli som hos en kompis, får rådet ställ upp rejält här så blir det aldrig problem med varmvattnet.
När drygt ett år gått, får han en chock besparingen uteblev nästan.

det du säger om tidur för extra VV som tex Nibe har är en bra idé i den mån det fattas VV.

Sen måste det väl oxå va en funktion om man behöver spets för värmen oxå.
Men den borde ligga efter pumpen som på andra VP det skulle förbättra en hel del.
Men det skulle iofs fördyra inst.

2000 kwh/ år extra vad det spelar för roll?  Nja i slutändan får vi med oss intet  ;)

Men jag vill inte gärna köra en Trabant även om den är billig, men kanske en bra bil även om den är liiite dyrare...

Jag har aldrig sagt att det är problem med att få varmt inne även i ett lågtempsystem med en CTC.
Skrivet av: Valla
« skrivet: 20 januari 2006, 11:26:30 »

Valla, exakt vad menar du med att planera lite? Någon särsild knapp att trycka på ~45 min innan badet???

Med planera menar jag att tex titta på var kompressorn befinner sig i sin laddning av acken.
Om tempen i den nedre delen är låg men på väg upp, då väntar jag tills den nått drygt 50 grader
och börjar att tappa upp badet innan den når sin maxtemp och stänger av.
På så sätt så utnyttjar man all den energi som pumpen kan leverera.
Tappar man dessutom upp badet lite långsammare så orkar kompressorn med att stötta tempen så den inte tokrasar.
Jag antar att det skiljer lite beroende på hur kraftig vp man har, vi har en 8,5 så det är den som jag har som ref.

Eller så ställer jag upp tempen i eldelen till 65 grader en liten stund innan (Typ 20 minuter) det beror lite på hur många Kw man vräker på. Efter badet så ställer jag självklart tillbaka till normaltemp. Jag ändrar i styren för att då får man förbrukningen i loggen men vill man inte det så kan man använda sig av den svarta ratten på fronten.

OBS: En liten varning dock, glöm ej att ändra tillbaka.
Det är lite synd att det inte finns en knapp att trycka på vid behov av extra vatten. En liten funktion där man kan ställa in sina egna inställningar som man vill ha, typ vattentemp och tid, (65 grader i 45 min) eller liknande.
Det borde gå att fixa med en pgm uppdatering om ctc vill.

/Valla
Skrivet av: etxgmg
« skrivet: 20 januari 2006, 10:20:06 »

Valla, exakt vad menar du med att planera lite? Någon särsild knapp att trycka på ~45 min innan badet???

Kan man förresten med fördel koppla en säg 100l vvb i serie efter CTCn senare om man skulle känna att vp's tappvarmvattenkapacitet är otillräcklig. Liksom för de andra märkena (vilka vissa Nibe- & Thermia-säljare rekommenderar mig. IVTarna rekommenderar delat system direkt. CTC-säljarna tycker inte att jag behöver nån extra tank alls.)



Skrivet av: mso
« skrivet: 20 januari 2006, 09:46:21 »

Hej ,valla. Ett bra svar på tal.Håller helt med. Gillar man att optimera och är intreserad och vill ha ut sista procenten så skall man inte köpa en ctc men igentligen så har ju inte folk tid o lust att hålla på o bry sig så då är väl ctc ett bra val./Mso
Skrivet av: Valla
« skrivet: 20 januari 2006, 09:05:55 »

Jag ser inget problem som helst med att köra CTC Ecoheat mot lågtempsystem som tex golvvärme.
Eftersom ctc shuntar ut värmen så är den perfekt för golvvärme.
Mitt radiatorsystem (se nedan) är ett lågtemp, har haft som mest 38 grader på framledning.
Huset håller 22 grader inne vid -20 ute och +36 grader på framledning vilket betyder att pumpen oftast jobbar i intervallet 35-40 grader.
Vi har enligt mig inga problem överhuvudtaget med varmvatten.
Vid normalt varmvatten behov så fungerar det utmärkt och behöver man fylla ett stort badkar så är det bara att planera lite innan. Angående tillskottsel så vad är problemet? Har man lärt sig hur en ctc fungerar så behöver det inte bli så mycket extra el.
Vad spelar det för roll om man har en total årsförbrukning på 12' eller 14 000 Kw/h, när man som vi hade 36 000 Kw/h innan vi monterade pumpen.

Jag antar att alla ni som är livrädda för lite ts också åker Nissan Micra eller motsvarande med tanke på dagens bensinpriser.
Eller var det inte så, att allt som kostar mer än det minimala ska kapas bort.
Själv åker jag en Audi med en bensinslukande V6 och det bekommer mig inte det minsta, den är dessutom en quattro som drar en dl extra per mil pga fyrhjulsdriften. Det skulle inte vara tänkbart för mig att byta den till en minibil bara för att spara lite bensin.

/Valla
Skrivet av: ME
« skrivet: 19 januari 2006, 08:42:53 »

Det jag kan hålla med om är att CTC och lågtempererat värmesystem (riktigt lågt), typ golvvärme system somkräver lågt temperatur, alla är det inte automatiskt. Och detta i kombination att du behöver mycket varmvatten kanske inte jag skulle rekomendera CTC i första hand.

Den biten går inte ihop för med, möjligtvis om du monterar en extra varmvatten beredare i serie kan du kanske få lite komfortablare vv mägnd. DOCK får du enligt mig kankse (ganska troligt) onödigt eltillskott
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 januari 2006, 19:04:00 »

En eloge till CTC-ägarna ME och Valla som har bidragit på ett konstruktivt sätt.

Mitt räkneexempel var dock fel pga något som ME påpekade i förbigående men som är fundamental betydelse för att CTC skall fungera som tänkt.

Den viktiga punkten är värmepumpen var fjärde körcykel laddar upp överdelen till 55 grader. Elpatronen måste vara inställd på en lägre lägre temperatur. I annat fall går elpatronen in och slutvärmer vattnet, i de flesta fall i onödan. Vill man ta ut större mängd varmvatten går elpatronen in. Om det räcker med en värmepumpladdning var fjärde cykel eller om tillsatsel behövs beror på hur ofta pumpen går i förhållande till varmvattenbehovet.

Rätt inställd skall alltså CTC inte dra mer el för varmvattenberedning än vilken annan pump som helst. Vet man däremot inte hur pumpen fungerar kan det gå ordentligt snett med elförbrukningen. Det var ett sådant fall som var upphovet till mitt först inlägg.

Så till mängden varmvatten. Det är i princip hopplöst för en familj att duscha slut på varmvattnet oavsett typ av pump. Höll på att skriva ett det skall till ett fotbollslag för det, men enligt vad Bertil refererar till verkar en värmepump kunna klara ett fotbollslag också.

Styrkeprovet blir alltså fyllning av badkar och det verkar vara det som etxgmg planerar för. Frågan är alltså hur många liter 40-gradigt vatten det snabbt går att ta ut. Det är då den lagrade värmemängden i systemet som avgör, pumpens effekt spelar ingen större roll då uttaget sker på kort tid.

Om temperaturen i överdelen är inställd på 55 grader kan CTC leverera 75 L vatten med 55 grader (antar att hela förrådsdelen värms till den temperaturen) + 150 L vatten med samma temperatur som vattnet i nederdelen. Är temperaturen i nederdelen i snitt 40 grader blir det ca 250 L som kan tas ut.

I golvvärmefallet med 33 grader i underdelen kan man ta ut ca 160 L vatten med i snitt 40 grader.

I fallet pump med 160 L varmvattenberedare bör man rimligen räkna med en temperaturgradient från toppen till botten. Har man 55 grader i toppen kanske det inte är mer än 45 grader i botten. Jag vet inte om gradienten är så stor men det finns en gradient. Räknat på 50 grader i snitt blir det 210 L 40-gradigt vatten. Till detta kommer tillskottet från manteln som, även om det räknas till hälften pga tröghet i värmeövergången, blir några tiotal liter.

Vilken pump som ger störst volym varmvatten beror alltså på omständigheterna vilket Bertil till drjukebox förtrytelse redan har påpekat ett antal gånger.

Med CTC kan man välja att höja temperaturen i överdelen för att få ut mer varmvatten. På varmvattnenberedarpumparna finns en funktion som i IVT-fallet kallas ”Extra varmvatten” som kopplar in elpatronen och höjer temperaturen till 65 grader om man så vill. Möjligheten till extra varmvatten finns där också med då kostar det som i CTC-fallet elpatronvärme.

Jag ser inte att CTC på något sätt skulle vara lösningen på varmvattenproblem i samband med badkar. Det är nog större beredare än den inbyggda som gäller i vilket fall som helst.

Jaha, extgmg, då drar jag mig tillbaka från den här tråden. Bägge har vi väl blivit lite klokare. Att sen all information redan fanns i tidigare inlägg är ungefär som det brukar vara.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 18:51:41 »

ME
Vi menar nog exakt samma sak, men jag hade syftningsfel  :-[

På CTC betyder flödet en del, eftersom det är en batteriberedare (slingberedare), vid störttappning sjunker tempen på VV. Trots att mediat (radiatorvattnet) kanske är fullvarmt.

På en förrådsberedare spelar störttappning ingen roll för Varm Vattnet det finns ju där redan. Så där behöver man inte strypa ingen vits!

Men som jag sa, man uppräcker att det kan löna sig att tappa liiite långsammare med en CTC då slipper man denna sänkning. 

Det ena behöver inte va bättre än det andra, men det kan va bra att veta hur det hänger ihop. Vad som är bäst det beror helt på konstruktionen och dimensioneringen.

tex en gammal batteriberedare skulle knappast funka bra i ett lågtempsystem som en VP anläggning är.

Sen mängden "brukbart" VV man kan krama ur en VVB är en helt annan sak, även hur lång tid det tar innan den kan belastas igen!
Skrivet av: ME
« skrivet: 18 januari 2006, 17:08:56 »


På en CTC kan störttappning sänka vv tempen en del, så funkar det inte om man har en förrådsberedare. Där lär man sig snart om det behövs strypas en del på flödet tex vid påfyllnad av badkar! Där tror jag också att skiktplåten kan hämma en del vid mycket stora vv uttag.

Vad skulle det vara för skillnader mot en CTC ? tappar inte en förrådsberedare temperaturen om du tar och fyller ett 160 liters badkar ??? Tycker du far lite med halvsaning här  ;) här hur varmt är vattnet i beredaren efter ett sådant tapp :)

Visst kanske en förrådsberedare klarar ett högre tappnings tempo än CTC, men det är bara en spekulation från minsida. (Det troliga är att så är fallet)

Sedan skriver du "Där lär man sig snart om det behövs strypas en del på flödet tex vid påfyllnad av badkar! " Samma sak gäller för CTC :)   För att få varmt vatten så (inte hett) krävs att flödet inte är för stort.

Edit: det grön markerade
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 14:11:51 »

Söderut.. lyckost.

Citera
I denna tråd, besvara gärna min fråga: Hur mycket vv kan en IVT/Nibe/Thermia ge utan separat vvb?


Det beror på.... vissa kan jobba med extra hög temp, sen finns det förbättringar på en del nyare som ger effektivare värmeöverförring mellan mantlarna.
Olika uteffekt på kompressorn ger också olika mycket vv.
Lite beroende oxå på vilken temp vv har vid påbörjad tappning mm.

MEN Rickard brukar prata om när dom bastar (halva byn) hos honom eller när tjejfotbollslaget duschade hemma hos han. Det blev ingen brist har jag för mig!

Vi är nu 5 i huset, har aldrig märkt nån brist.

En konventionell elberedare för en villa har normalt aldrig över 3 kw effekt, där förlitar man sig på volymen som ofta är 300L
Har man en VP ger den oftast 7 kw eller mera, men där är den inbyggda beredaren mindre ofta ca 160L.
Värmeöverföringen mellan mantlarna kan va en hämmande faktor vid mycket stora uttag. På flera är det ca 160L vv och "endast" 60-70 L i yttermanteln.

På en CTC kan störttappning sänka vv tempen en del, så funkar det inte om man har en förrådsberedare. Där lär man sig snart om det behövs strypas en del på flödet tex vid påfyllnad av badkar! Där tror jag också att skiktplåten kan hämma en del vid mycket stora vv uttag.

Har man en VP så finns det nära oändlig mängd vv iom den höga effekten, men inte på hur kort tid som helst och heller inte hur varmt som helst.
Tittar man på såna som loggar är VV driften en ganska kort period/dygn. Alltså kan man under säg 8 månader/år mångdubbla vv uttaget utan problem.



Skrivet av: jehu
« skrivet: 18 januari 2006, 13:39:54 »

Oki, men du behöver inte upprepa ad nauseam att CTC inte är designad för framledning 30 grader.  ;)

Det kan nog tänkas att det är så, och det är ju en bra upplysning. Men bara för de som har 30 grader.

Vi har ett bra lågtempsystem och inget problem med vv-produktion.

När det gäller CTC  ser jag två huvudfrågor:

-undvika ONÖDIGT eltillskott
-utnyttja värmeväxlaren optimalt.

Sen tog någon i annan tråd upp ett antal punkter som kunde förbättras. Det gäller ffa utveckling av styren.

Så låt oss diskutera detta, fast kanske i CTC driftsforum. Jag tror min idé som ovan kommer att funka bra - inga synpunkter?

I denna tråd, besvara gärna min fråga: Hur mycket vv kan en IVT/Nibe/Thermia ge utan separat vvb?

Jag åker söderut några dar, tebax måndag. :)





Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 13:08:57 »

Citera
Jo, du brukar ju tjata om detta....men hur många har framledning 30 grader vid -5???
Har man framledning 35-40 som vi har, så finns det gott om vv.
Och lösa påståenden att man har dåligt med vv vår och höst - du har ju inte CTC så vi kanske borde ha en annan moderator

30 grader fram, jorå vi finns.

Tjata o tjata, jorå jag har nog tjatat en del  :-[  men om en åsikt efterfrågas så kan den väl framföras, jag tål mothugg  ;) har inga problem med det.

Jag har försökt hjälpa några CTC ägare, det blev bättre tror jag  :-\  bla ha inte den där ratten på 70 grader...   oj va é dé för nåt  :D

Moderatorer... men jag moderar väl inte  ;)

läsning tex här  Huhh det var massor  ett axplock..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,202.45.html

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,328.15.html

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,131.0.html

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,140.15.html

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=653.msg4947#msg4947

fattar inte det verkar som jag är anti mot CTC,  :-\   
MEN
Jag brukar avsluta med, visst den funkar ok, bara man själv har koll/förståelse kring tillskottet.   knUp
Skrivet av: etxgmg
« skrivet: 18 januari 2006, 12:45:23 »

Jag har +39 grader på framledning från oljepanneshunten grader vid -5 ute och +20 inne (styrt av Siemens)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 18 januari 2006, 11:33:49 »

Det är mycket lätt att eftermontera en elspetsberedare, bara platsen finns.
Det måste va mycket bättre än att köra elpatronen på en CTC, kör man den högt tex på 70 grader får man katastrofalt dålig besparing!  Där borde det va en stor varning  :o på pumpen  ;)

Lite värre om man vill utöka VV volymen och producera mera med värmepumpens hjälp /absolut billigaste vv produktionen). Då finns separata VVB att köpa men då gör det sig bäst tillsammans med en värmepump utan inbyggd VVB. men då ska det inte va 100L. Den inbyggda är ju oftast ca 160L, då ska man upp i 300L minst.

Jag påstår som tidigare att vår och höst har man tyvärr halvdåligt med VV i en CTC trots enorm överkapacitet på kompressorn! Det är lite synd, det borde gå fixa på nåt sätt i denna data och rymdålder!

I ett lågtempsystem tex golvvärmesystem så jobbar inte CTC med lika låga temperaturer som andra märken. Detta pga av hopblandningen av VV produktion och värme.  Högre arbetstemp ger lägre verkningsgrad.

tex nu vid -5 har min VP en genomsnittlig framledning för värmen på ca 30 grader.
Så låg temp jobbar inte en CTC med.

Nu är ju inte elförbrukningen så stor i en villa med VP så det har nån jättestor betydelse!!

Jo, du brukar ju tjata om detta....men hur många har framledning 30 grader vid -5???
Har man framledning 35-40 som vi har, så finns det gott om vv.
Och lösa påståenden att man har dåligt med vv vår och höst - du har ju inte CTC så vi kanske borde ha en annan moderator  ;) ;) ;)
Hade du CTC kunde vi kanske tillsammans genom att filosofera och mickla med inställningarna komma på en optimal lösning.
Vilket jag tror jag gjort för vårt hushåll - läs ovan.

Vi ser ut att hamna på en årsTOTALförbrukning runt 18000 kWh nu, och förbrukar också 7 kbm ved. Rätt ok på 330m2 plus källare cirka 70 m2. Innetemp 19-21 grader. Panntemp 45/0 kW.
Skrivet av: etxgmg
« skrivet: 18 januari 2006, 11:32:54 »

Okay, tack för svaren, alla! Nu börjar det klarna. Kanske blir det en CTC 8,5kW, kanske en IVT HT Plus E9 (9 kW) med separat dubbelmantlad vvb på 300 liter vv och 160 liter värmevatten? Kanske nåt annat.

Måste läsa och begrunda allt detta i lugn och ro hemma. Nu är det lunch!  :P
Skrivet av: Valla
« skrivet: 18 januari 2006, 11:23:10 »

Känns som att det inte spelar någon större roll vilket pumpmärke man väljer, bättre att gå på förtroende för installatör och totalpris.

Exakt, totalpris och installatör är viktigt. Man måste också fundera på hur stor plats får prylarna ta.

Om man inte har betonggolv, håller golvet för pump och acktank. Det kan bli 600 - 700 kg som står där.
Om man har golvvärme tycker jag att det är en fördel att värmen shuntas ut, vissa golv mår dåligt av för höga temperaturer eller för stora variationer.

Jag är mycket nöjd med vår CTC 8,5 och den fungerar som förväntat.
Kalkylen som CTC lämnade verkar stämma, besparingen blir iallafall inte mindre snarare större. Vi är nu uppe på 12 tusen Kw/h totalt inkl hushållsel efter 11 månader och vi snålar inte på värmen. Vi håller 22 grader i hela huset på 240 m2 och då är 1/3 av källaren inte varmbonad. Men om man har ett stort varmvattenbehov på kort tid så måste man ha någonting mer, då räcker den inte till.

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 små barn och barnen badar ofta, men då fylls bara halva badkaret.
/Valla
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 11:20:25 »

Det är mycket lätt att eftermontera en elspetsberedare, bara platsen finns.
Det måste va mycket bättre än att köra elpatronen på en CTC, kör man den högt tex på 70 grader får man katastrofalt dålig besparing!  Där borde det va en stor varning  :o på pumpen  ;)

Lite värre om man vill utöka VV volymen och producera mera med värmepumpens hjälp /absolut billigaste vv produktionen). Då finns separata VVB att köpa men då gör det sig bäst tillsammans med en värmepump utan inbyggd VVB. men då ska det inte va 100L. Den inbyggda är ju oftast ca 160L, då ska man upp i 300L minst.

Jag påstår som tidigare att vår och höst har man tyvärr halvdåligt med VV i en CTC trots enorm överkapacitet på kompressorn! Det är lite synd, det borde gå fixa på nåt sätt i denna data och rymdålder!

I ett lågtempsystem tex golvvärmesystem så jobbar inte CTC med lika låga temperaturer som andra märken. Detta pga av hopblandningen av VV produktion och värme.  Högre arbetstemp ger lägre verkningsgrad.

tex nu vid -5 har min VP en genomsnittlig framledning för värmen på ca 30 grader.
Så låg temp jobbar inte en CTC med.

Nu är ju inte elförbrukningen så stor i en villa med VP så det har nån jättestor betydelse!!

Skrivet av: jehu
« skrivet: 18 januari 2006, 11:10:47 »

Där har du nog rätt, etxgmg.
Skillnaden mot oljepannan är att värmeväxlaren är mycket mer effektiv i Ecoheat. När man kör oljepannan bara på el märker man detta - vv-tempen sjunker snabbt och elpatron har inte en chans att hänga med.

Notera att Valla har inställning 50 grader/3 kW. Enligt CTC skulle det ge 97 liter 40gradigt vatten, inte tillräckligt för bad.

Varför inte ha det så här: till vardags panntemp 45 grader/0 kW. Detta räcker för disk och dusch. Kompressorn värmer huset utan tillskott, vid långvarig råkyla behövs t ex vedeldning eller liknande. Maxad COP, hela tiden.
Man vill ha gott om vv vid vissa tidpunkter. I vårt hushåll duschar några vid 7 varje morgon. Ungarna vill bada några kvällar i veckan, kanske föräldrarna åsså.
Då programmerar jag elpatron med veckour så att 6.30-7.30 har vi panntemp 65 grader/9 kW. Samt vissa kvällar, säg 19-21.
Optimal panntemp och tidinställningar får man pröva sig fram till. Vill man bada någon annan tidpunkt trycker man på en knapp i hallen tjugo minuter i förväg.

Jag var medveten om att vi kanske skulle behöva lägga till en vvb förr eller senare, men min bedömning var att detta kanske skulle kunna undvikas om vi valde CTC. Hittills har det gått bra utan. Nu står vi i begrepp att köpa större badkar, och det blir väl att bevisa att man kan få fyrahundrafemtio liter vv vid behov.
Utan vvb! Hade detta varit möjligt med en Nibe/IVT?
You tell me.
Skrivet av: etxgmg
« skrivet: 18 januari 2006, 10:42:02 »

Okey, tack för det svaret, Valla!!

Det verkar alltså som jag kan behöva en separat vvb oavsett märke på pump. Iaf bör jag oavsett pump jag väljer göra avstick i serie för extra vvb-installation vid behov.

Känns som att det inte spelar någon större roll vilket pumpmärke man väljer, bättre att gå på förtroende för installatör och totalpris.
Skrivet av: ME
« skrivet: 18 januari 2006, 10:37:54 »

Jo, CTC är upp delad i to delar, låt oss kalla dessa övre och undre delen, det finns två stycken temperatur mätare  en i varsin del. Dessa har ett börvärde som dom vill hålla, och i nedre delen hålls börvärdet av kompresson enbart. Där emot i övredelen  hålls börvärdet både av kompressorn OCH elpatronen.

När kompressorn går stiger varmare vattnet uppåt i tanken och igenom skiktnngsplåten, men bär du duschar tas värme från övredelen och det kyls fortare än att vad nytt varmt vatten hiner stiga upp från  undre delen. Skulle då börvärdet i undre delen understigas startas elpatronen.

Om du nu sätter ett högt börvärde i övredelen så får du mer eltillskott pga att varmt vatten INTE hinner stiga upp till övredelen och kompensera tappet du får vid dushningen. har du ett lågt värde så ger du kompressorn lättare att hålla den lägre nivån själv.

Detta kan dock medför att om du inte får hett vatten när duschar, framförallt om du har ett stort flöde tex 12 liter/min eller mer.

De andra märkena med varmvatten beredare kar 160 liter (eller mer) färdigt varmvatten. som kyls med genom att du tappar varmvatten och nytt kallt fylls på. NÄR du kommer under börvärdet för vv-beredaren så slutar kompressorn att värma huset (temperaturen får falla) och den värmer bara vattnet i yttremanteln rund vv-beredarn för att producera varmvatten.

Hoppas du förstår vad jag har skrivit, annars fråga igen, jag är inte värdens bästa skribent  :)
Skrivet av: Valla
« skrivet: 18 januari 2006, 10:03:03 »

Hallå!

Detta eftersom frugan och sönerna vill bada i jättestort kar "samtidigt" som tonårsdottern och jag vill duscha samtidigt uppe och nere.

Vi har ett badkar som tar ca 250 l, för att fylla det så måste jag öka panntempen till 65 grader annars räcker inte varmvattnet.
Jag kör med dessa inställningar på elpannan, 50 grader och 3 Kw.
En sak som jag märker stor skillnad på är inkommande kallvatten och olika årstider. Vintertid har vi iskallt inkommande vatten, ligger i gatan så kylan går väl rakt ner vilket resuterar i mindre med varmvatten vid tappning.
För normal duschning är det inget problem, jag duschar i regel 30 minuter och 5 minuter senare så räcker det till en långdusch till.
Men om du ska tappa upp ett bad samtidigt som nå'n duschar så blir det jobbigt, iallafall vintertid då värme schuntas ut också.

/Valla
Skrivet av: etxgmg
« skrivet: 18 januari 2006, 09:12:14 »

Hallå!

När jag startade tråden med mina första två inlägg kunde jag inte tro att det skulle bli en sån här diskussion. Med så stor avsaknad av korrekta tekniska beskrivningar, faktabaserade analyser, obegripligt fackspråk, osv.

Och jag har fortfarande inte sett att mina antaganden är fel. Att det står mellan CTC å ena sidan och någon av de andra med en separat minst 100 liters vvb stående bredvid.  Detta eftersom frugan och sönerna vill bada i jättestort kar "samtidigt" som tonårsdottern och jag vill duscha samtidigt uppe och nere.

Och jag begriper fortfarande inte vare sig vad det är för fördel med IVT/Nibe/Thermia-principen jfrt med CTC-principen (som för mig liknar min gamla hederliga oljepanna mest) eller varför CTC skulle behöva köra mer på elpatrontillskott än de övriga behöver göra (för vv eller radiatorvatten).
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2006, 23:28:21 »

Hahaa bäva alla CTC älskare  ;)

va kan man spara inlägg!   tur ni har, tänk om jag gjort det  ;) :D ;D
Skrivet av: ME
« skrivet: 17 januari 2006, 23:23:27 »


"Bertilskräcken"   ;D
Därför att jag har en utomhuspromenad runt huset ner till källarn - inget roligt när det är snödrev. :(
Och det vore väl inte helt fel med en display på väggen i hallen  som visar aktuell panntemp, samt möjlighet att göra inställningar med enkla menyer eller kanske några rattar.
Och glöm inte nördfaktorn - man vill gärna pilla lite på systemet.  :)


Det är lite tråkigt att lull lull saknas, som remote styrning ... kan hålla med om man måste ut och traska för att ställ om VP'n inte är det roligaste...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 januari 2006, 23:19:26 »

En IVT-pump (använder IVT som representant för alla pumpar med varmvattenberedare) producerar all värme för att värma varmvatten med värmepumpdelen som har COP= 3,1. El till pumpen blir 5000/3,1 = 1610 kWh.

Klarar verkligen IVT en COP på 3.1 vid VV-produktion?

Jag ser att min Stiebel snarare ligger på ca 2.5, iofs med fyra pumpar gående, men alla pumpar utom brinepumpen går med relativt låg hastighet. Då är framledningstempen ca 58° och returen ca 48°. Jag har 50° VV-temp, och dykröret till givaren sitter på ca 3/4 höjd i beredaren, så jag antar att att jag får lite högre temp i toppen.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 januari 2006, 23:14:49 »

Jag tror inte att i normalfallet är ngn större skillnad i besparing mellan de olika märkena (ivt, thermia, nibe, ctc) Jag har inte heller stenkoll ens på CTC !!

Jag tror likadant, därför finns det ingen anledning till "krigsförklaringar".  ;)

Det jag kan konstatera ÄR att om du är livrädd för att få förlite varmvatten och ställer eldelen på 50-55 grader så kommer du att få endel tillskottsel som inte borde behövas.

Men det har mer med att allt måste ställas in.

Och det är inställningsmöjligheterna som är för begränsade.

Sedan förstår jag inte varför man skall bygga om styer för att få en kanpp för extra varmvatten DEN fuktionen har du i Bertilsskräck den "svarta ratten".

"Bertilskräcken"   ;D
Därför att jag har en utomhuspromenad runt huset ner till källarn - inget roligt när det är snödrev. :(
Och det vore väl inte helt fel med en display på väggen i hallen  som visar aktuell panntemp, samt möjlighet att göra inställningar med enkla menyer eller kanske några rattar.
Och glöm inte nördfaktorn - man vill gärna pilla lite på systemet.   :D
Skrivet av: ME
« skrivet: 17 januari 2006, 23:11:30 »

Bertil
Någon knäpp på näsan kan du väl bidra med+ dina utomordentliga kunskaper
Det borde inte vara ngt problem för bertil... han har dom säkert färdig skrivna iflall att denna diskution skulle upp stå  ;D 8)
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 17 januari 2006, 23:06:09 »

Bertil
Någon knäpp på näsan kan du väl bidra med+ dina utomordentliga kunskaper
Skrivet av: piece
« skrivet: 17 januari 2006, 23:00:09 »

Lite lätt ironiska var jag allt med mitt inlägg, men det lät i dina
föregående inlägg som om det var tvunget för att få riktigt bra styrsel
på pumpen :) Jag tror säkert att CTC pumparna är jämngoda konkurenter
till övriga märken, redan som standard. Hur mycket vatten jag får ur min
IVT vet jag faktiskt inte, men hittills har det inte tagit slut iallafall.
Och då har jag en tonårsdotter som bor i duchen. Jag hade hoppats på
lite mindre vv kapacitet då vi bara har en toalett i huset  ;D ;D

Fö, finns det ingen med CTC pump och logger så vi får se lite fina kurvor?
Skrivet av: ME
« skrivet: 17 januari 2006, 22:52:44 »

Måste säga bra skrivet drjukebox. Jag har alltid hävdat at det skall kännas rätt när man väljer VP, sedan tror jag inte det spelar så stor roll vad man välje mellan de olika märkena.

Problemet med CTC är att den fungerar såpass anorlunda än andra att det lätt blir nissförstånd, framförallt med varmvattendelen och  det oftast pga felaktig inställning. Visst finns det brister i styningen, men också starka sidor. man ställer in önskat temp vid -15 och nör man inte behöver någon väre, hur svårt kan det vara....

till bertil kan jag bara säga, keep up the good work :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2006, 22:40:31 »

Nu hade ni tur jag skrev, en hel roman men den försvann  :( >:( :o

Mest bara förtal  ;)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 januari 2006, 22:29:21 »


Så den bästa lösningen för att få en CTC att funka riktigt bra är att
bygga om alt bygga en egen styr? Gärna med kompletterande vedeldning?

Inte ens jag tror så illa om CTC  ;)

??? Vedeldning är väl det bästa komplementet till en värmepump oavsett fabrikat.
Och bygga en egen styr, visst - den går kanske att utveckla även på Nibe osv?
Jag såg att Nibe erbjöd en fiffig modul för fjärrstyrning för endast 12000:-.  ;)

Roland tilhör de teoretiker som inte har någon praktisk erfarenhet av CTC och inte har förstått hur den fungerar. Vi har vv helt utan eltillskott - det värms av kompressorn till inställd temperatur. Exakt hur flödena går inne i pannan vet jag inte - har bara konstaterat att det fungerar.
Det verkar vara ett utbrett  missförstånd på forumet att CTC skulle använda enbart eltillskott för att värma  varmvattnet över 30-35 grader. Med fabriksinställning har jag 35 grader min temp i vp. På sommaren ställer jag upp den till 38 grader. Jag har då en temp i elpannan på 43-45 grader och gott om varmvatten.
Hur mycket 40-gradigt vv kan du få ut ur din IVT med 12 l/min?

Som Roland (och en del andra då) ser på saken så skulle tydligen ingenjörerna på CTC vara idioter. Så är nog inte fallet.

Nu tänker jag inte bära rollen som CTCs vapendragare varken här eller någon annanstans. Vill ni veta mer om hur CTC är designad, kontakta då CTC själva. Själv tycker jag Nibe verkar göra utmärkta pumpar, och skulle inte tveka att rekommendera dom, men jag har den inte själv.

Så en gång till - den enda svaghet jag noterat på CTCn är att eltillskottet går in i onödan, speciellt om man lockas att hålla hög panntemp. Detta är knappast något som stjälper ekonomin, men det är något som kan förbättras.
Skrivet av: ME
« skrivet: 17 januari 2006, 22:13:52 »

Jag tror inte att i normalfallet är ngn större skillnad i besparing mellan de olika märkena (ivt, thermia, nibe, ctc) Jag har inte heller stenkoll ens på CTC !!

Det jag kan konstatera ÄR att om du är livrädd för att få förlite varmvatten och ställer eldelen på 50-55 grader så kommer du att få endel tillskottsel som inte borde behövas.

Men det har mer med att allt måste ställas in.

Sedan förstår jag inte varför man skall bygga om styer för att få en kanpp för extra varmvatten DEN fuktionen har du i Bertilsskräck den "svarta ratten".
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 januari 2006, 21:51:59 »

Förmodligen bakfoten. Räkneexemplet har inget med verkligheten att göra. V V finns det gott om och det enda egentligen intressanta är den verkliga energiförbrukningen + tillförlitlighet. I båda dessa kategorier står sig CTC väl så bra- om inte bättre- än andra märken. Sen får Bertil säga vad han vill.

Inga förklaringar till varför exemplet inte har något med verkligheten att göra, bara lösa påståenden som till stor del inte har med saken att göra. Återkommer när jag har studerat de seriösa svaren.
Skrivet av: ME
« skrivet: 17 januari 2006, 21:27:28 »

Citera
CTC KRIG... Jag vill vara med  Grin  Cool
måste citera mig själv :) det var med gliten i ögat jag skrev detta, då detta ämne brukar skapa åsikter och känslor.

Först

Min mening är att så länge VP ej går 24 tim kontinuerligt skall ej elpatron gå in till värmen utan endast ta hand om VV vid stort vv-uttag. Jag tror att CTC har en tidsfördröjning innan el går in och stöttar värmen men VV sköts helt eften den VV temp man vill ha i övre delen i pannan. Står det på 55 grader håller elen den temp om ej VP klarar av att tillföra värme så att vilkoret är uppfyllt.

Sen finns det fördröjning innan dess shunt öppnar så den tar värme i dess övre anslutning.

Det sker troligen vid ca -5 gr ute?
'
Janne
Först, CTC har ingen tidsfördöjning på är elen går in och stöttar :) det gör den direkt som den upptäcker att börvärdet i eldelen inte uppnås :(

sedan har vi "Det sker troligen vid ca -5 gr ute?" Nä helt fel igen! inte lätt (jag har säker lika fel om andra pumpar). Det finns en fördörjning parametet somman kanställa in tex 180 (minuter), denna innebär att OM VP delen inte klara av att uppnå bärvärde på radiatorvattnet så efter denna tid (180) så börjar shunten att ta värme från överdelen för att inte tappa värme i huset.

En IVT-pump (använder IVT som representant för alla pumpar med varmvattenberedare) producerar all värme för att värma varmvatten med värmepumpdelen som har COP= 3,1. El till pumpen blir 5000/3,1 = 1610 kWh.

CTC:n förvärmer vattnet från 7 till 33 grader med COP = 4,2. Elförbrukning till kompressorn 5000/4,2x(33-7)/(50-7) = 720 kWh. Slutvärmning i överdelen med elpatron 5000x(50-33)/(50-7) = 1977 kWh. Summa 2697 kWh.

Till detta måste läggas värmeledningen från övre delen av tanken till den nedre som måste täckas av elpatronen. I gengäld minskar kompressorns gångtid något då värmen kommer nederdelen till godo men förlusten blir 75 % om COP är 4. Uppskattningsvis är förlusten 150 kWh. Totalt el till varmvatten 2847 kWh vilket är 1200 kWh mer än för en pump med varmvattenberedare.

Under sommaren, när värmen är avstängd antar jag att CTC-pumpen fungerar som en vanlig pump, dvs hela tanken värms till 50 grader med pumpen. Det blir då ingen skillnad.

Är det enligt kalkylen ovan som en CTC fungerar eller har jag fått det hela om bakfoten?


Nja så enkelt är det inte.

CTC's "tank" är uppdelad i två sektioner nedre delen är 2/3 av volymen, övre 1/3. dessutom är uppdeleningen inte tät så varmt vatten kan stiga upp från nedre delen. Dessutom finns det ingen självklar anleding till att ha 50 grader på övredelen... eller som jag har gjor satt eldelen till 40 grader (brukar ha 51-52 grader i eldelen höst och vår pga  att vp jobbar upp till 55 var fjärde gång). 

Det verkar som om CTC-laget, om jag får kalla det så, inte riktigt är med på att en IVT i utgångsläget har 160 L varmt vatten i tanken. CTC har kanske 60 L i överdelen + 120 L i nederdelen med lägre temperatur. Även om vi antar perfekt värmeväxling har jag svårt att inse hur det skulle gå att plötsligt ta ut mer än ca 60 L 50-gradigt vatten. Sen blir det 33-gradigt vatten som kommer.

Nja, det är så att IVT-laget har fått det om bakfoten, CTC har bar ca 4-6 liter .men en mantel på 223 liter mot ivts 45, detta innebär en längre gång tid på kompressorn. CTC'n har en fallande temperatur på varmvattnet och har du inte en allt för våldsam tappning så har du mycket varmvatten

CTC ger ca 400 liter 40 gradigt vatten vid 6 liter per minut. och 40 grader räcker som dushtemperatur, jag hoppas att ingen dushar i 50 gradigt vv, man skållar sig i det  :)

Påpekandet att en IVT när den gör varmvatten inte levererar varmt vatten till radiatorerna är helt korrekt men det innebär inte att radiatorerna helt plötsligt blir iskalla. Det finns ju en stor mängd cirkulerande vatten så radiatorerna blir temporärt något svalare.

CTC riskerar att drabbas av något som egentligen är värre. Tar man ut varmvatten måste vattnet i nederdelen av tanken kylas av. Leder inte det till att shunten öppnar och släpper ut elpatronvärmt vatten i radiatorkretsen? Om shunten inte gör det får man en avkylningseffekt som för IVT men i mindre grad då mängden vatten i systemet är större och en del av varmvattnet värms av elpatronen. I gengäld varar temperatursvackan längre tid.

Visst har  man lite vatten i radiatorerna, men har du ett värme underskott och tappar ett bad så tillverkar så får du ett ännu större unerskott och tappar värme i huset då VP prioriterar VV.

ALLT vatten i tanken är RADIOATORVATTEN, så ramlar tempen under börvärdet för VP delen startar kompressorn :) och detta värmer både huset och varmvattnet inget antingen eller. Jo om kompressorm INTE klarar att komma över börvördet( = framlednings temperaturen) så öppnar shunten för att låna vatten från överdelen, men inte förräns satt fördöjningstiden passerats tex 180min. 

Fördelen är att du får inga temperatur svackor, kanske mer tillskott i vissa lägen.


 
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 17 januari 2006, 19:53:16 »

Förmodligen bakfoten. Räkneexemplet har inget med verkligheten att göra. V V finns det gott om och det enda egentligen intressanta är den verkliga energiförbrukningen + tillförlitlighet. I båda dessa kategorier står sig CTC väl så bra- om inte bättre- än andra märken. Sen får Bertil säga vad han vill.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 januari 2006, 19:28:15 »

Det handlar inte om något krig från min sida, jag vill bara försöka förstå poängen med konstruktionen eftersom jag på min nuvarande kunskapsnivå inte tycker att det totalt sett finns någon.

Låt oss ta ett exempel som utgångspunkt för vidare diskussion. En familj med som bor i hus med golvvärme. Följande gäller:
Genomsnittlig temperatur på inkommande kallvatten är 7 grader.
Genomsnittlig framledningstemperatur på golvvärmevattnet 33 grader.
Varmvattnets temperatur är 50 grader.
Mängden varmvatten under uppvärmningssäsongen är sådan att 5000 kWh tillförs varmvattnet när det värms från 7 till 50 grader.
Pumpen är så dimensionerad att ingen tillsatsel till golvvärmen behövs.

En IVT-pump (använder IVT som representant för alla pumpar med varmvattenberedare) producerar all värme för att värma varmvatten med värmepumpdelen som har COP= 3,1. El till pumpen blir 5000/3,1 = 1610 kWh.

CTC:n förvärmer vattnet från 7 till 33 grader med COP = 4,2. Elförbrukning till kompressorn 5000/4,2x(33-7)/(50-7) = 720 kWh. Slutvärmning i överdelen med elpatron 5000x(50-33)/(50-7) = 1977 kWh. Summa 2697 kWh.

Till detta måste läggas värmeledningen från övre delen av tanken till den nedre som måste täckas av elpatronen. I gengäld minskar kompressorns gångtid något då värmen kommer nederdelen till godo men förlusten blir 75 % om COP är 4. Uppskattningsvis är förlusten 150 kWh. Totalt el till varmvatten 2847 kWh vilket är 1200 kWh mer än för en pump med varmvattenberedare.

Under sommaren, när värmen är avstängd antar jag att CTC-pumpen fungerar som en vanlig pump, dvs hela tanken värms till 50 grader med pumpen. Det blir då ingen skillnad.

Är det enligt kalkylen ovan som en CTC fungerar eller har jag fått det hela om bakfoten?

Det verkar som om CTC-laget, om jag får kalla det så, inte riktigt är med på att en IVT i utgångsläget har 160 L varmt vatten i tanken. CTC har kanske 60 L i överdelen + 120 L i nederdelen med lägre temperatur. Även om vi antar perfekt värmeväxling har jag svårt att inse hur det skulle gå att plötsligt ta ut mer än ca 60 L 50-gradigt vatten. Sen blir det 33-gradigt vatten som kommer.

Påpekandet att en IVT när den gör varmvatten inte levererar varmt vatten till radiatorerna är helt korrekt men det innebär inte att radiatorerna helt plötsligt blir iskalla. Det finns ju en stor mängd cirkulerande vatten så radiatorerna blir temporärt något svalare.

CTC riskerar att drabbas av något som egentligen är värre. Tar man ut varmvatten måste vattnet i nederdelen av tanken kylas av. Leder inte det till att shunten öppnar och släpper ut elpatronvärmt vatten i radiatorkretsen? Om shunten inte gör det får man en avkylningseffekt som för IVT men i mindre grad då mängden vatten i systemet är större och en del av varmvattnet värms av elpatronen. I gengäld varar temperatursvackan längre tid.

Jag förstår inte att temperaturen på radiatorvattnet skulle vara konstant för CTC-pumpen. Är shunten stängd, vilket ju är det normala fallet bortsett från när det är som kallast, måste det bli temperaturvariationer på radiatorvattnet. Kompressorn går till-från som i alla andra pumpar. Det blir temperaturvariationer men då radiatorvattenmängden är större blir variationerna mindre.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!