Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var hittar jag motorskyddet?  (läst 949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kristmar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var hittar jag motorskyddet?
« skrivet: 02 november 2017, 14:51:05 »
Hej! Jag är helt ny här och hoppas jag kan fÃ¥ hjälp. Jag installerade en mark-värmepump 97-99 (kommer inte riktigt ihÃ¥g). Har aldrig haft en instruktionsbok. Nu lyser kompressorslampan och jag läste här att man behöver Ã¥terställa motorskyddet men jag kan banne mig inte hitta det nÃ¥gonstans!  :-\ Kan nÃ¥gon hjälpa mig dels att identifiera vilken modell jag har och dels tala om var motorskyddet finns? Tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var hittar jag motorskyddet?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2017, 15:31:37 »
Den sitter i ellådan.
Jag vet inte exakt var den sitter på denna maskin, men kolla var kabeln till kompressorn sitter fast?
Kompressorn är den svarta grejen till höger bakom panelen.
Du måste även trycka in återställningsknappen.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_4-17_sv_1997.pdf
« Senast ändrad: 02 november 2017, 15:35:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Var hittar jag motorskyddet?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2017, 19:30:43 »
är det en enfas maskin (stickkontakt, Greenline 4) så finns det inget motorskydd att återställa. då sitter det en temperaturvakt (klixon) på kompressortoppen. den återställs automatiskt när temperaturen sjunker. kan bli stående utlöst. kan då ev återställas genom att knacka till på kompressorn med en hammare. har kompressorn svalnat så försök med det. en del enfasare har startapparat, ett relä och 2 kondensatorer. kan vara så att startkondingen blivit svag.

ingeskoj

  • Gäst
ingeskoj
SV: Var hittar jag motorskyddet?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2017, 19:48:44 »
Hej prova att byta kondensator till kompressorn.Sitter i svarta lådan.Jag har en lika gammal pump .Den har gett upp några ggr .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!