Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Undrar om nÃ¥gon av er känner sig riktigt nere ibland.  (läst 45955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Ren nyfikenhet. Då det händer mig då och då. Och ett forum är perfekt för att få mig på fötter. Bara läsa, komma med tips om man kan. Hur är det för er?

Edit. Vädret idag och dessa tidiga mörker kan knäcka en :-(
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2014, 19:58:24 »
Ingen är nog helt befriad ifrån slängar av lätt eller tung ångest....

......inte ens projektfokuserade män, som oftast undviker att tala om känslor...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2014, 20:09:50 »
Jag brukar säga att man mÃ¥ste ha det dÃ¥ligt ibland för att veta när det är bra  Sc:,h

Tror det är viktigt att vara glad och också ibland försöka vara positiv även när det är sämre tider oavsett vad.

Vi har ju en underbar och förhoppningsvis riktig vinter med svinkyla att se fram emot!
Själv har jag köpt ett dubbelt sÃ¥ stort hus med tillhörande garage, inflyttning 1 dec  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag blir inte svÃ¥rt nedstämd utan mest trött o less pÃ¥  korkade personer. SÃ¥ slipper jag ovanstÃ¥ende mÃ¥r jag som en prins  tummenupp
« Senast ändrad: 31 oktober 2014, 18:16:09 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2014, 10:08:38 »
Ja, vi är ju människor allihopa, klart det är väldigt olika hur man känner sig men nån rejäl depression har jag inte haft på länge. Bara den vanliga hösttröttheten. Sen varierar det ju, en del dagar är man lite grinigare än andra av någon anledning. :)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2014, 13:29:43 »
Ska man alltid vara glad och uppåt så får man nog ta någon form av uppåttjack...

Vissa dagar är det pest, andra dagar är det fest. Om dagarna när allt är pest är fler än de "normala" så bör man nog fundera över vad i sin tillvaro det är som skapar problemet och sedan försöka åtgärda orsaken. Att sopa problem under mattan gör sällan saker och ting bättre.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2014, 16:14:12 »
Ska man alltid vara glad och uppåt så får man nog ta någon form av uppåttjack...

Tycker en tallrik havregrynsgröt och en kopp kaffe är lagom till vardags  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2014, 10:44:05 »
I vanliga fall blir jag väldigt sällan nere, det ska vara om någon nära dör eller dyl.
Men igår blev jag riktigt låg och är fortfarande, sonen åkte dit för fortkörning 87km/tim på 50 sträcka och av med körkortet och 4000:- i böter. Med 2 månader kvar på prövotiden så blir det att ta nytt kort så småningom och hans yrke kräver minimum B- behörighet så nu blir han arbetslös också. Klantigt och oansvarslöst av honom visst, men jag blir låg iaf :(

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2014, 13:02:04 »
suck........känner med dej.......sån´t är riktigt surt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2014, 15:31:49 »
Tyvärr måste en sån sak hända för att få folk att lugna ner sig ibland, han lär aldrig mer göra om det i alla fall.
Men det är naturligtvis tråkigt även för dig... lite av förtroendet måste ha fått sig en smäll.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2014, 15:42:30 »
Tyvärr måste en sån sak hända för att få folk att lugna ner sig ibland, han lär aldrig mer göra om det i alla fall.
Men det är naturligtvis tråkigt även för dig... lite av förtroendet måste ha fått sig en smäll.

Ja det är riktigt, han har ju haft ganska tung högerfot som de flesta 18-19 åringar har och jag har förmanat nästan varje dag om att ta det lugnt. Men men nu är det så dax och lyssna.
Ja jag hoppas att han lär sig något av detta.
Jag själv och sambon mår appiss, men det lägger väl sig med tiden. Nja att förtroendet för sonen skulle fått sig en törn tror jag inte.

Får se ikväll vad sonens samtal med chefen om detta slutar i.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2014, 19:46:06 »
Fortkörningsböter kan hända den bäste, men det är jobbigt för en mindre firma om över halva säljarkåren blir av med kk samtidigt för att man efter en mässan i Göteborg svinar på hem mot tokholm fort som fasen... (det hände den firman jag jobbade på för många år sedan...)

Vid den typen av 'race' handlar det inte om de som kör är skyldiga eller inte - utan om man blir tagen eller inte i 'fÃ¥ngstnäten'  eftersom _alla_ stÃ¥r pÃ¥ precis lika mycket...

Nu ursäkta det inte 87km på en 50-sträcka - men om damerna och herrarna här rannsakar eran minne så tror jag dom flesta av er (mig inklusive) vet vid minst något tillfälle har gjort liknande och skillnaden om det bara är gömt i ens minne eller har genomlidit konsekvenser av detta är om man blir tagen eller ej.

 

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2014, 21:12:58 »
Fortkörningsböter kan hända den bäste, men det är jobbigt för en mindre firma om över halva säljarkåren blir av med kk samtidigt för att man efter en mässan i Göteborg svinar på hem mot tokholm fort som fasen... (det hände den firman jag jobbade på för många år sedan...)

Vid den typen av 'race' handlar det inte om de som kör är skyldiga eller inte - utan om man blir tagen eller inte i 'fÃ¥ngstnäten'  eftersom _alla_ stÃ¥r pÃ¥ precis lika mycket...

Nu ursäkta det inte 87km på en 50-sträcka - men om damerna och herrarna här rannsakar eran minne så tror jag dom flesta av er (mig inklusive) vet vid minst något tillfälle har gjort liknande och skillnaden om det bara är gömt i ens minne eller har genomlidit konsekvenser av detta är om man blir tagen eller ej.

Visst har man syndat i trafiken vid ett flertal tillfällen, värst var nog när jag glömt väskan med alla bilnycklar ifrån bilverkstaden jag jobbade på för 30 år sedan. Vi tog nämligen hem alla bilnycklar vid stängningsdax för att försvåra ev stöld/inbrott. Denna dag var det jag som stängde och tog då hem väskan och dagen efter kommer jag till jobbet och har då glömt väskan hemma och det var 4,5 mil hem. Kastade mig i bilen och började köra hemåt och blir strax omkörd av en ambulans på utryckning, den hänger jag då på och hastigheten var väl ungefär den dubbla mot vad skyltarna visade, ambulansen fortsatte i stort ända hem på hemmaplan. Returresan gick utan framförvarande ambulans men med ungefär samma hastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2014, 21:21:42 »
Ja, visst är det så... jag har lärt mig den hårda vägen också. Då vart man lite nere ett tag, jag klarade körkortet iaf, men det sved i plånboken.
Det var på vägen jag åker varje dag dessutom, en stunds ouppmärksamhet och lite halvstressad... det är allt som krävs, det som var lite taskigt kan jag tycka var att jag hann köra 10m så gick han ut och vinka in mig eftersom jag inte sänkt hastigheten tillräckligt precis innan skylten.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2014, 17:38:38 »
Jag har full förståelse för att det är jobbigt att hantera ett indraget körkort, själv har jag haft turen att få ha det kvar trots en del tvivelaktiga färder främst i min ungdom...


...men hallå gubbar, här är en snubbe som öppnar sig lite om ett psykiskt problem han har, att han inte mår särskilt bra ibland, och ni jämför det med självförvållad ågren? Kom igen...

...sen tycker jag kanske inte att ett öppet forum om värmepumpar är så där jättelämpligt att ta upp personliga problem på, men det är väl vad jag antar upp till var och en vad man vill diskutera.

Nu är det fredag ivf., så hoppas alla inklusive, och kanske främst Biggitt har en dag som är i jämförelse jättebra.

Skål :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!