Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)  (läst 28360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pär Sevén

  • Gäst
Pär Sevén
Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« skrivet: 03 oktober 2012, 22:23:16 »
Hej,

Upplever att vÃ¥r Nibe Fighter 1215-5 (-05) startar och stoppar lite väl ofta (10-15ggr dag). Vi har ett 1.5 plans hus (180m2) med golvvärme pÃ¥ bÃ¥da planen med rumsreglering med shuntar.  Värmebärarpumpen används som cirkulationspump.

Har köpt en ack. tank Nibe UKV100 (100 liter) för att öka volymen samt en cirkulationspump Grundfos Alpha2 (tryckstyrd) som ska driva golvvärmen.
Men nu står jag och velar och vet inte riktigt hur jag ska bygga om systemet på bästa sätt. Har haft ett antal rörkrökare som lämnat olika förslag hur det ska kopplas, var framledningsgivaren ska sitta osv.
Jobbar själv med styr- och reglerteknik med bland annat värmepumpar inom processindustrin men blir osäker när jag får olika förslag.

Tror att jag har 2st alternativ på hur ack. tanken ska kopplas.

1. Som en ren volymförstorare, dvs i serie med golvvärmen. Då blir väl den extra circ. pumpen överflödig?
2. Som en arbetstank och använder 4 anslutningar. Värmepumpen trycker in toppen och retur i botten. Den nya cirkpumpen suger från toppen och reuren blir i botten.

Eller finns det något bättre alternativ?
Ska framledningsgivaren sitta i ack. tanken eller ska den sitta kvar på framledningen innan tanken?

Mycket frågor...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2012, 22:35:05 »
i båda fallen är mitt förslag att ha givaren på framledning innan tanken.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 7Coolhand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2012, 07:33:51 »
Om man läser gamla installationsanvisningar på UKV100 används alla 4 anslutningar när tanken används som arbetstank.
I nyare installationsanvisningar används 3 anslutningar. Returen till värmepump och från golvvärmen sitter på ett T som går in i botten på UKV100. Finns det några fördelar med att koppla ihop returerna på detta sätt?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2012, 10:32:40 »
Jag har svårt att se att en korrekt inkopplad och dimensionerad 3-rörskoppling skulle skapa några nackdelar.

I praktiken är det samma sak sÃ¥ vitt jag ser det. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2012, 10:41:35 »
Börja med enklast möjliga ombyggnad, koppla in UKV 100 på radiatortillopp, dvs från vp in i toppen, vidare från botten till rad. Utvärdera sedan. Men inte är väl 15 starter särskilt många?

Utloggad 7Coolhand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2012, 11:20:32 »
Om jag kopplar in den i serie med golvärmeslingorna kan skippa den extra cirk. pumpen då?
Jag har ju shuntreglering på varje slinga, dvs flödet minskar väl drastiskt när bara ett fåtal shuntar är öppna.
Då kanske man ska låta alla shuntar stå fullt öppna för att alltid få samma flöde?

Jag funderar oxå på funktionen värmebärarpumpen på min Nibe 1215 idag. Går den hela tiden även när den värmepumpen inte laddar varmvattenberedaren eller radiatorerna? Eller stå den still när inte värmepumpen går.
Hittar inga inställningar som styr funktionen på denna pump.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2012, 12:10:59 »
I normalläget går en värmebärarpump hela tiden när man inte parkerat värmepumpen i sommarläge av något slag. Detta för att värmepumpen löpande skall kunna utvärdera och beräkna värmebehovet genom att jämföra framledningens ÄRvärde med kurvan- och förskjutningens beräknade BÖRvärde. Mellanskillnaden kommer läggas till och dras av varje minut och då som GradMinuter (GM).

När värdet för start av kompressor uppnås, som standard satt till -60 GM, kommer kompressorn gå igång och göra värme tills detta behov är tillgodosatt.

Om du har en arbetstank så kommer den externa cirkulationspumpen gå hela tiden. Då kommer den interna cirkulationspumpen vara avstängd och bara gå när kompressorn eller elpatronen går.

Om man har ett värmesystem med flöden som konstant förändras eller som till och med kan strypas ner helt. Då bör man ha en arbetstank. En volymtank hjälper inte om alla flöden stryper ner. Då står vattnet stilla. Arbetstanken separerar flödena och då kan värmepumpen jobba mot tanken utan att värmesystemet är öppet.

Har man enbart golvvärmeslingor (eller en fungerande kombination av olika värmare) kan man eventuellt öppna upp shunten helt och i stället strypa in slingorna manuellt så att dessa är instrypta i ett fast läge som alltid är rådande och sinsemellan balanserat. Då fungerar det helt utan tank eller om vattenvolymen så kräver/önskar - en volymtank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 7Coolhand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2012, 16:34:17 »
Tack för bra svar. Kommer koppla tanken som arbetstank.
Kan inte hitta nån parameter som styr VB-pump.
Om den bara ska gå när tanken laddas måste väl ändra nån inställning.
Har letat i manualen men kan inte hitta nån sådan inställning.
Nån som vet om det är möjligt på en fighter 1215 från -05?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2012, 16:43:50 »
ingen aning. På thermia kommer något som heter buffertstyr i samband med att man kopplar in den extra givare som skall fungera som den externa framledningsgivaren som monteras på framledningen efter tanken.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2012, 19:36:40 »
Om du ska ha ukv tanken med separat cp måste du flytta framledningsgivaren till kärlet eller till framledningen efter kärlet för tror inte det går att ha dubbla på dom äldre Nibe vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 7Coolhand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2012, 20:13:21 »
Jag har tänkt att flytta givaren, men frågan är hur man ställer om driftläget för VB-pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2012, 20:23:46 »
Kan tyvärr inte hjälpa dig med det men tror inte det går att göra från menyn man måste koppla in cp på annan plint.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2012, 23:35:22 »
ja finns det inte stöd i styret måste du flytta CP till exempelvis brine och då har du spetsen kvar. Den måste ju också starta pumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 7Coolhand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2012, 06:47:04 »
Kan man flytta fenna CP till samma plint som CP för KB. Den pumpen går bara tillsammans med kompressor.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inkoppling arbets/volymförstorar tank (UKV100)
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2012, 07:09:41 »
Om du kan sätta in ett relä som drar interna cirkpumpen både när KB-pumpen och när elpatron triggas så borde du kunna göra så att den interna pumpen bara går när värme produceras.
Nu är jag inte elektriker, men om du kopplar in ett relä som drar för drift av den interna cirkpumpen vardera för kb-cirkpump och för elpatron så borde du kunna koppla in dem parallellt med varann, se bara till att det är samma fas som matar cirkpumpen via båda reläerna.

Kan du koppla in tanken på så sätt att den interna cirkpumpen bara går när värme produceras så skulle jag rekommendera att du kopplar in den som arbetstank.
givaren för vbf flyttas då till framledningen efter arbetstanken.

Att koppla ihop båda returledningarna i ett t säkerställer att du alltid får kallast möjliga retur till värmepumpen, du riskerar inte att eventuell omrörning i din UKV gör att temperaturen i botten av tanken är högre än temperaturen i returledningen från golvvärmen.

För att få bästa möjliga funktion bör du försöka trimma in anläggningen med alla termostater fullt öppna, när du fått kurva och förskjutning så pass bra att du har en jämn rumstemp oavsett utetemp kan du åter aktivera rumstermostaterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!