Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 490 + 630 - mer tappvarmvatten önskas!  (läst 2536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT 490 + 630 - mer tappvarmvatten önskas!
« skrivet: 31 oktober 2005, 11:37:27 »
Har byggt nytt (Trivselhus) med frånluftsvärmepump IVT 490 och fjärrvärmemodul (IVT 630). Är det någon som vet hur man ställer in så att fjärrvärmetillskottet ”forceras” när man skall till och tappa upp bubbelbadkaret (330L)? Som det är nu så räcker varmvattnet nästan till…  :( måste vänta ca 20 minuter innan det finns mer ”varmvatten”. Har haft en ”installatör” hemma men det verkar som han chansar med olika inställningar?

Utloggad Surfaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 + 630 - mer tappvarmvatten önskas!
« Svar #1 skrivet: 12 april 2006, 18:06:37 »
Hej!
Det du kan göra är att installera en spetsberedare som installeras i serie efter maskinen.

Surfaren

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: IVT 490 + 630 - mer tappvarmvatten önskas!
« Svar #2 skrivet: 12 april 2006, 22:08:06 »
Hej,

Det blir till att ta fram gammelmormors knep.
Stor kastrull på plattan... *roflmao*
(Om det bara saknas lite vatten.)
 Jag antar att ni höjt varmvattentemperaturen i beredaren till max. Det SKA en "installatör" kunna! b00k

Tänk kreativt och slipp dyra kostnader för installationer.
När ni prövat och ser att ni verkligen nyttjar bubbelvattnet ofta, då ska ni investera. Hur ofta står inte bubbelbadkar och samlar damm efter några månader?

/Farbror Melker

IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 + 630 - mer tappvarmvatten önskas!
« Svar #3 skrivet: 13 april 2006, 10:27:58 »
Har byggt nytt (Trivselhus) med frånluftsvärmepump IVT 490 och fjärrvärmemodul (IVT 630). Är det någon som vet hur man ställer in så att fjärrvärmetillskottet ”forceras” när man skall till och tappa upp bubbelbadkaret (330L)? Som det är nu så räcker varmvattnet nästan till…  :( måste vänta ca 20 minuter innan det finns mer ”varmvatten”. Har haft en ”installatör” hemma men det verkar som han chansar med olika inställningar?

Jag tror man kan ändra på begränsningsventilen för att få ut mer kräm ut fjärrvärmen, men jag är inte säker på vilka andra konsekvenser det kan få. Här är länken till manualen:

http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_IVT630_sv_1.1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 + 630 - mer tappvarmvatten önskas!
« Svar #4 skrivet: 13 april 2006, 13:06:51 »
Läste på nätet om genomströmningsvärmare. http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4&categoryID=3

Det kan kanske vara ett alternativ, inkopplad till enbart bubbelbadet på kallv. ledningen. Bör väl lämna si sådär 7-8 liter 20-gradigt vatten i min. Blandat med ordinarie v-vatten bör det räcka länge .
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!