Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjäbbel  (läst 28192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2011, 07:47:57 »
Det bästa, billigaste, lindrigaste och enklaste för villaägaren är en centralt placerad rumsgivare som vem som helst kan justera på, utan att vara ingengör.
Det är lätt att förstå, och riskerar inte driftsförutsättningarna för värmepumpen, OCH det spar pengar, vilket inte radiatortermostater gör.

Av vilken outgrundlig anledning skulle jag rekommendera termostatlösa system om jag inte visste att det fungerade? (dock inte i alla anläggningar)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2011, 07:49:37 »
I de borrtillstÃ¥nd man fÃ¥r  sÃ¥ stÃ¥r det klart och tydligt pÃ¥ 2 separata ställen att:

Installation av värmepump ska utföras av person som har certifikat inom kyl och värmepumpteknik enligt köldmedieförordningen.  

Det Ã¥ligger kunden att tillse att montören innehar detta, hur tolkar ni det dÃ¥?  Jag tolkar det som att man mÃ¥ste ha ett kylcert.

Det beror väl på vilken typ av värmepump det rör sig om, och antagligen är borrtillståndet upprättat efter påtryckningar av branschen.

För du påstår väl inte på allvar att en luft/vatten eller bergvärmepump typ kylskåp behöver cert för att monteras?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #17 skrivet: 24 maj 2011, 08:00:56 »
Jag pÃ¥stÃ¥r ingenting :)  (PÃ¥ riktigt sÃ¥ gör jag inte det)  Jag bara talar om vad som stÃ¥r i borrtillstÃ¥ndet. Detta tillstÃ¥nd gäller i Stockholm, vet inte hur det ser ut uppe hos dig t,ex.
 *vinkar*

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #18 skrivet: 24 maj 2011, 08:07:15 »
Funkar rumsgivare som termostat ar det val sak samma. Det ar mojligheten att andra temperatur i flera olika rum som ar viktigt for manga, alla i ett hushall vill inte ha samma temperatur som de andra.
Visst kan man ha olika temperatur i alla rum med rumsgivare ocksa men du kan inte andra i delar av systemet med annat an termostater, eller?

Apropa certifikat eller ej sa har flera VP-tillverkare begransad forsaljning till de installatorer de anser kunna sina VP och andra saljs till vem som helst. Vissa far alltsa amatorer installera om de vagar.
Aven en del av de av VP-tillverkarna certifierade saljarna/installatorerna har svart att rakna riktigt och hur deras installationer ar kan man gissa.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #19 skrivet: 24 maj 2011, 08:15:19 »
Bra att du startar en egen tråd.
Jag tycker det är viktigt att alla har sina egna åsikter, det viktigaste för mig som lekman är att jag får höra från alla och sedan bilda mig en egen uppfattning. Jag blir bara glad om jag får 4-5 olika åsikter i en tråd, det ger ett mycket bra underlag till diskussion och ger mig en bättre installation, det är mindre risk att något missas om man har flera olika infallsvinklar.
Jag uppskattar verkligen dina synpunkter oraklet, men det är också viktigt att andra får tycka annorlunda. Du får gärna sakligt kommentera om det är något du tycker är felaktigt eller liknande, men det är bara kul om man får olika tips och ideer. Det finns med stor sannorlikhet inte någon generell optimal lösning.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #20 skrivet: 24 maj 2011, 08:22:45 »
Jag pÃ¥stÃ¥r ingenting :)  (PÃ¥ riktigt sÃ¥ gör jag inte det)  Jag bara talar om vad som stÃ¥r i borrtillstÃ¥ndet. Detta tillstÃ¥nd gäller i Stockholm, vet inte hur det ser ut uppe hos dig t,ex.
 *vinkar*

Det är naturligvis en fördel att ha utbildningen, men om inget dramatsikt ändrat så behövs inget cert för att installare luft/vatten eller bergvärme om inga ingrepp görs i kylkretsen.

Annars skulle man ju inte själv få sätta in en kylskåp eller frysbox heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #21 skrivet: 24 maj 2011, 08:26:55 »
Då har förmodligen stockholms stad fel i sina tillstånd ::)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #22 skrivet: 24 maj 2011, 08:33:24 »
Då har förmodligen stockholms stad fel i sina tillstånd ::)

Förmodligen  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #23 skrivet: 24 maj 2011, 08:33:52 »
Ja, eller så är det resultatet av påtryckningar från SVEP...
Det dom, rent juridisk, borde kunna ställa krav på är väl möjligen ADR-intyg eftersom du skall transportera och hantera en hel del brandfarlig brine-vätska...
« Senast ändrad: 24 maj 2011, 08:45:53 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #24 skrivet: 24 maj 2011, 08:38:56 »
jag måste ju mäta upp maskinen och se om den funkar ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #25 skrivet: 24 maj 2011, 08:45:27 »
Har man inte fyllt och justerat den pÃ¥ fabriken? Menar du att du är bättre än dom som jobbar hela dagarna med att montera ihop värmepumpar?  :,v(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #26 skrivet: 24 maj 2011, 08:51:42 »
Bättre än de som skruvar i hop dem JA  Bättre än dem som designar dem nej ;D

Det händer ibland att det fattas soppa, eller är helt tomt.  DÃ¥ är det bra om man kollar detta sÃ¥ inte maskinen gÃ¥r med för lite köldmedium i 14 Ã¥r.  Inte sÃ¥ länge sen jag fick fylla 720 gram R134a i en maskin *vinkar*

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #27 skrivet: 24 maj 2011, 08:59:10 »
"EU kommissionen har tagit beslut att samtliga personer, som genomför läckagekontroll, återvinning, installation, underhåll och service, på applikationer som innehåller ozon och växthuspåverkande gaser, skall inneha personligt kylcertifikat enl. EG nr 303/2008 art. 2.1 och art. 5. Detta kommer att gälla fullt ut från 4 juli, 2011."

http://www.swedcert.se/_root/media/33793_Kommisionens%20f%F6rordning%20%28EG%29%20nr%20303_2008.pdf

Cert kategori minst 4 kommer att behövas även om man inte öppnar kylkrets men hanterar maskin med hermitsk slute kylkrets.

Skit pomfritt  :o
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #28 skrivet: 24 maj 2011, 09:01:44 »
"EU kommissionen har tagit beslut att samtliga personer, som genomför läckagekontroll, återvinning, installation, underhåll och service, på applikationer som innehåller ozon och växthuspåverkande gaser, skall inneha personligt kylcertifikat enl. EG nr 303/2008 art. 2.1 och art. 5. Detta kommer att gälla fullt ut från 4 juli, 2011."

http://www.swedcert.se/_root/media/33793_Kommisionens%20f%F6rordning%20%28EG%29%20nr%20303_2008.pdf

Cert kategori minst 4 kommer att behövas även om man inte öppnar kylkrets men hanterar maskin med hermitsk slute kylkrets.

Skit pomfritt  :o

Installation: att sammanfoga två eller fler delar av utrustning
eller kretsar som innehåller eller är utformade för att innehålla
köldmedium med fluorerade växthusgaser
, för att sätta
samman ett system på den plats där det ska användas, inbegripet
den hantering genom vilken ledare för köldmedier i
en anläggning sammanfogas för att utgöra ett fullbordat
kretslopp med köldmedier, utan hänsyn till att systemet
kan behöva fyllas på efter sammanfogning.



Som jag tolkar det är det alltså deras sätt att hindra försäljning/installation av luftvärmepumpar med snabbkoppling till privatpersoner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #29 skrivet: 24 maj 2011, 09:03:27 »
Jag tror nog miljöförvaltningarna gör rätt i att ställa kompetenskrav när var och varannan villa skall borra ett par hundra meter ner och koppla på en kylanläggning. Att det sedan finns hemmapulare som skiter i detta är inte konstigt. Det finns dom som bränner sopor och däck på tomten också. Men visst. För installatörer kommer ju fler och fler produkter som är mer plug and play när det kommer till värmepumpar. Självjusterande meckapärer. Och där ligger väl säkert framtiden får man tro. Det är dock en bra bit kvar till konsumentinriktade produkter och produkter som är plug and play för gemene man.

Badrum har ju fungerat ganska bra i 50-60 år. Nu behövs det sjuka mängder med prylar, kompetens och cert för att bygga ett sådant. Väldigt få ger sig på detta själv. Och gör man det är det inte säkert man får ut något på försäkringen om något problem uppstår.


Värmepumparna har en trendkurva som pekar uppÃ¥t. Ja och dÃ¥ menar jag utifrÃ¥n energi och effektteckningsgraden. I regioner där elpriset är högre har vi sett trenden gÃ¥ lite fortare. VP tillverkarna möter upp med systemlösningar sÃ¥som inverterstyrt och diverse tanklösningar finns ju sedan länge. Termostater har ocksÃ¥ en ganska given funktion i ett värmesystem och en god installatör bör ju kunna tillgodose dessa krav och anse  att detta är nÃ¥gon typ av grundbehov. Ett fulltäckande värmesystem där kunden själv har möjlighet att reglera värmen.

Sedan kommer det ju finnas kunder som väljer bort vissa beståndsdelar. Vem vet kanske går det till och med att få en högre effektivitet genom att göra detta. Det blir en billigare installation och kanske lite bättre cop. Men här måste vi skilja på äpplen och päron.

För att göra ett par grova jämförelser. En bil drar ju mindre utan AC. Ändå antar jag att 80% av alla bilar levereras med en sådan.

Och en liten motor drar mindre men om du ofta behöver köra i 120 så kan det bli dyrare i längden. Speciellt om regeringen skulle införa en extra bränsleskatt där förbrukningen över 70km/h beläggs med extra avgift. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!