Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem men växelventil pÃ¥ IVT/Autoterm frÃ¥n 2002  (läst 3595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kinng

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag har en gammal Autoterm 405C som bara varit runt på mässor innan jag köpte den. Den är tillverkad 2002 men installerad hos mig just innan helgen.
Nu har jag problem med min växelventil. När pumpen ska göra varmvatten så växlar växelventilen över så att värmen går ut på radiatorerna. Och så står den och gör värme nonstop. nu har jag tag bort motorn och då går värmen till tanken och jag får varmvatten.

jag kan via menyn öppna och stänga växelventilen utan problem, men så fort pumen går i värmedrift så växlar den över till utgång "A" på växelventilen och värmen går ut på radiatorerna. Jag har än så länge inte något behov av värme på radiatorerna så jag har inte kollat hur växelventilen ställer sig då.

Är det fel på motorn som går "baklänges" eller vad kan det vara?

tacksam för hjälp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem men växelventil på IVT/Autoterm från 2002
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2011, 15:01:03 »
Du får testa att simulera värmebehov i huset (öka kurva eller så) och se hur växelventilen ställer sig då?
Den kan ju vara felvänd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kinng

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Problem men växelventil på IVT/Autoterm från 2002
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2011, 15:26:58 »
Hej igen. Tack för ditt snabba svar, jag ökade kurvan och fick värmbehov... Mycket riktigt så växlade ventilen så att värmen gick ut i tanken i stället för till radiatorerna.
Kan det vara så att ventilen är monterad åt fel håll? Kan jag vända på den själv i så fall? Är det bara att lossa på den och byta håll på den?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem men växelventil på IVT/Autoterm från 2002
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2011, 15:40:48 »
Räcker det inte att byta plats på sladdarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kinng

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Problem men växelventil på IVT/Autoterm från 2002
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2011, 15:58:09 »
Jag har 3 trådar till min växelventilsmotor, svart, brun, blå. Jag kan ingenting om el, vilka ska man byta plats på för att få ventilen att gå åt andra hållet? Jag vill ju inte riskera att skada styrkort eller nått i bergvärmepumpen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem men växelventil på IVT/Autoterm från 2002
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2011, 20:00:19 »
Räcker det inte att byta plats på sladdarna?

Jag är inte 100, men jag tror inte man kan ändra funktion genom att byta plats på sladdarna.
Enligt kopplingsschemat på min VP är det bara ett relä till växelventilen, funktionen är då on/off.
Man måste då lossa och vända håll på den, men det ska inte vara så svårt att göra tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kinng

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Problem men växelventil på IVT/Autoterm från 2002
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2011, 10:02:44 »
Hej igen.

jag tänkte bara jag skulle passa på att tacka för alla svar. Jag vände på ventilen och det funkar som det ska nu.

Tack för all hjälp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!