Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 juli 2012, 08:21:17 »

Om anläggningen är någorlunda grundinställd så är det inte så mycket man kan göra innan det blir kallt...
Möjligen att läsa på hur prylarna funkar och vad man behöver hålla koll på när det det är tillräckligt kallt.
Skrivet av: bollman
« skrivet: 15 juli 2012, 23:40:59 »

Så bumpar vi min sista fråga. Nu är sommaren halvvägs igenom och det är dags att börja fundera över kommande vinter. Senaste vintern var mild, och med tanke på vad det kostade den senaste vintern så vill man ju förvissa sig om att man har lyft på alla stenar innan kylan slår till ;)
Skrivet av: bollman
« skrivet: 18 mars 2012, 09:59:45 »

Just nu kör jag laddpumpen på läge 2 och cp på läge 3 och det verkar funka om än med lite högt delta på T8/T9 (ligger väl på 10-12 grader nu när det är 5+ ute).

En hel annan fråga, men ändå på samma tema :)
Jag har en kamin i huset, inge vidare mojäng, sliten och dan. Vi har funderat på att byta ut den i vilket fall och jag funderar nu lite på att skaffa en med vattenslingor i när jag ändå håller på. Jag vet att jag inte har acctank för det, och den skulle i så fall kopplas in på mitten av den ena radiatorslingan så värmen måste ut via pumpen och vända för att komma till hela huset så jag inser ju att det är rätt ineffektivt. Men, jag tänkte att om man ändå skall ha en kamin, kan man väl lika gärna fördela värmen lite bättre genom huset. Vi "myseldar" ju mest men eftersom huset är som det är så blir det nästan bara rummet med kaminen (som dessutom är ett mycket litet rum) som värms upp.
Finns det någon direkt nackdel med att ha en kamin med vattenslingor i?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 mars 2012, 08:17:46 »

Jag har ju en Optima 1700, är det så att dessa större pumpar har 2 (eller flera) effektlägen?

Nej.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 16 mars 2012, 16:59:17 »

Om du har ett dT över 10 grader skulle jag öka pumphastigheten över VP.
Sedan kan man fundera över om du skall ha en kraftigare systempump eller om du har problem med cirkulationen i elementslingorna? Men det verkar inte så eftersom du har så lite "backsug" från VBut till VBin
Skrivet av: bollman
« skrivet: 16 mars 2012, 16:56:18 »

Det är ju klart.

Idag har jag rensat filtret, det var rätt geggigt. Sen stängde jag ventilen på bypassen till hälften och drog igång igen, nu med laddpumpen på 2 och cp på 3.
Jag märkte att om jag ändrade på laddpumpen från 3 till 2 så ökar ju returen från vp rätt rejält i temperatur, men när det når runt 12-14 grader diff mellan T8/T9 så verkade det som att pumpen taggade ner lite och så avstannade diffökningen.
Jag har ju en Optima 1700, är det så att dessa större pumpar har 2 (eller flera) effektlägen?
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 14 mars 2012, 13:38:18 »

Check på det, så hade jag det innan och det funkade hyfsat, men jag fick ju för stor diff mellan T8 och T9, tror det låg en bra bit över 10 grader då.
Men alla "problem" kanske i själva verket beror på igensatt sil? För då borde ju rimligen flödet genom bypassen öka, och jag känner ju att bypassen är lika varm som framledningen och inte som någon skrev här, att den skulle vara mer som returen.

Glöm inte att differensen mellan T8 och T9 är beroende av utetemperaturen! Själv ändrar jag på cirkpumpen över VP beroende på om det är varmare än ca +10 utomhus eller inte. När det är kallare sänker jag farten ett snäpp och vice versa. Man får hålla kolla på dT helt enkelt.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 12 mars 2012, 23:20:47 »

Då infinner ju sig frågan... hur sjutton stänger man av pumpen? .....
Det finns ju en på/av-knapp på Rego-skåpet, innanför luckan. Vad skall man annars göra?....

Det är just den (gröna) knappen som du skall använda för att stänga maskinen.

PS! ventilen F21 i bilden tror jag är avluftningen på kondensorn ute i pumpen.
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 22:44:42 »

Check på det, så hade jag det innan och det funkade hyfsat, men jag fick ju för stor diff mellan T8 och T9, tror det låg en bra bit över 10 grader då.
Men alla "problem" kanske i själva verket beror på igensatt sil? För då borde ju rimligen flödet genom bypassen öka, och jag känner ju att bypassen är lika varm som framledningen och inte som någon skrev här, att den skulle vara mer som returen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 mars 2012, 22:38:13 »

Q11, Q12, Q28 och Q29 sitter där dom skall. Om du tittar noga så är det ett mejelspår i mässingskopplingarna på cirkpumparna. Där kan man stänga av genom att vrida dom 90 grader om/när man behöver plocka bort pumpen.  8)

Q26 är en strypventil för att reglera in exakt rätt flöde genom VP'n. Har man inte den så får man förlita sig på delta-T mellan VB-in och VB-ut istället.

Som sagt var: För att IVT's standarkkopplingsprincip skall funka bra så skall man ha högre flöde genom radiatorerna än genom VP'n, så ställ upp radiatorcirkulationspumpen på max och värmebärarpumpen på mittenläget.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 12 mars 2012, 21:54:50 »

Håll inne till o från knappen en stund. Annars ta huvud brytaren till vp när den inte går. När du rensat filtret och startar upp så sätt kulventilen på ca hälften och radd pumpen på Max. Kör så några timmar och kolla hur den beter sig.
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 21:46:38 »

Då infinner ju sig frågan... hur sjutton stänger man av pumpen? Jag vet inte att den varit avstängd annat än när vi hade strömavbrott.. några gånger i höstas/vintras.
Det finns ju en på/av-knapp på Rego-skåpet, innanför luckan. Vad skall man annars göra? Säkerhetsbrytarna eller säkringarna känns ju väldigt mycket fel väg att gå.
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 21:42:10 »

Kopplingsdifferens:
Största: 16
Minsta: 4
Tid: 10
Alltså fabriksinställningar. Kan också bero på att den blivit nollad. Värdena var helt tokiga när vi flyttade in, jag tror någon försökt stoppa pumpen genom att ge sig på värmekurvan. Den såg rätt spännande ut, så jag satte den till fabrikinställningar.

Vid närmare inspektion så hittade jag ju såklart filterventilen! Den syns faktiskt på bilden, det är ju den med rött handtag längst ner på bilden! I principskissen är det Q23.
Den sitter alltså på returen från radiatorerna, inte på röret ut till värmepumpen som i principskissen.
Skulle det kunna vara så då att den är igenkorkad och därför drar pumpen mer genom bypassen än vad den borde göra och det är därför T1 går upp rätt fort och ner rätt fort igen?
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 21:32:07 »

Här kommer också en bild från pannrummet så ni kan bedöma skillnaden i grovlek på tillopp/retur radiatorkrets och den avsevärt tunnare bypassen.

Det är då kulventilen med det gröna handtaget som berättelsen handlar om.
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 21:25:46 »

Man skall inte uppfinna hjulet på nytt! Jag hittade en systemskiss i "IVT Optima 600-1700 Elkassett - Installatörshandledning". Mycket bra. Jag har kommenterat i bilden för att isa var min anläggning skiljer sig från ritningen.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 12 mars 2012, 20:03:52 »

Fel av mig

jag satt och tittade på ett inkopplingsförslat till en slingtank där man spetsade med oljepanna.
istället för kulventil kanske man skulle ha en backventil så inte pumpen kan suga tillbaka vatten.
Förr hade jag mitt kopplat som TS. Jag hade ingen justering på min bypass. Däremot hade jag 22 mm rör enbart där när resten var 28. När det är kopplat så är det viktigt att ha högre flöde över radiatorkretsen än vp. Så kör radiatorpumpen på max. För du behöver troligen ha laddpumpen på tvåan med den stora vp.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 12 mars 2012, 19:55:34 »

Fel av mig

jag satt och tittade på ett inkopplingsförslat till en slingtank där man spetsade med oljepanna.
istället för kulventil kanske man skulle ha en backventil så inte pumpen kan suga tillbaka vatten.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 12 mars 2012, 19:52:01 »

För mig verkar det som att du har för mycket flöde över bypassen. Då kommer vp:n fort upp i temp. Och den rasar fort också. Du har nog 10 eller 15 minuters start fördröjning. Har du för högt flöde över bypassen så blir det så. Prova stryp den till hälften. Precis som någon sa så är det i princip en vanlig dubbelmantlad beredare du har. Men det verkar som du har väldigt hög kopplings differens inställd. Du har visserligen ganska kraftig vp jämfört med antalet radiatorer och förmodligen mängden vatten också så det behövs kanske så stor kopplingsdifferens för att inte få för mycket start och stopp. Har du ungefär koll på hur många min det tar från att vp startar till den kommer upp i stopp temperatur? Och hur många grader stiger T1 då?
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 19:42:48 »

Så uppfattade jag det också.
Jag skall se vad jag har för vettigt ritprogram att göra en systemritning i. Det är min bror som kan det här med ritningar, jag kan liksom bara datorer ;)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 mars 2012, 19:20:23 »

By-passen sitter där för att man skall kunna bibehålla cirkulationen i rad-kretsen när växelventilen ställer om till VV-produktion
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 12 mars 2012, 18:01:57 »

En bypass finns, spännande nog med en kulventil på. Jag har provat att laborera lite med den, jag är rädd att den är kanske lite för stor så pumpen drar in varmt vatten den vägen. Den känns alltid betydligt varmare än returen så det borde innebära att det flödar "fel håll" genom returen vid värmedrift. Så fort man joddlar med spaken ;) så blir ju cp till radiatorerna lite gnällig, om det inte är under värmedrift. Jag märker att om jag stänger by-passen vid värmedrift så sjunker returtempen rejält. Dock har jag förstått att det är tänkt så, att det skall vara lite överledning där, eller?

Den bypassen gör mig nyfiken  Sc:,h
vanligtvis har man ingen bypass utan pumpen jobbar rakt mot radiatorkretsen eller mot varmvattenberedaren.
Tror du att du skulle kunna försöka rita en systemritning på hur det är kopplat?

När det gäller filterballen så borde den finnas någonstans på röret som går ut till värmepumpen eftersom dess uppgift är att fånga upp smuts som annars kan samlas i kondensorn.
Det är lämpligt att stänga av de minuter som man rengör filtret och det kan komma lite vatten när man öppnar men inga mängder eftersom ventilen är stängd.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 mars 2012, 14:50:26 »

Alltså, jag kan ju vara lite ute på velocipeden här, men är inte själva tanken med dessa system att när pumpen går så värmer den radiatorslingan till ett värde betydligt över bör-värdet och när den sen slår av så skall det ta lite tid att komma ner till det startvärdet som ligger under bör-värdet och därmed startar pumpen igen?
Som det är nu så är det tidsbegränsningen som sätter tiden för när pumpen startar igen, inte startvärdet, för T1 är betydligt under startvärdet i REGOn innan pumpen går igång igen.

Ja, du har förstått principen rätt.
Har du kollat att du har en tydlig tempskillnad mellan tillopp och retur på alla radiatorer - Särskilt de som sitter först på stammen/stammarna? Vad har du för kopplingsdifferens inställd i Regon?
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 14:32:43 »

Vill bara säga att jag är ytterst tacksam för alla råd och tips, tyvärr kan jag ju inte bidra med så mycket själv, för stunden. Men har ni strulande Apple-grejjer eller problem med era SAABar så kan jag nog svara ;)
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 14:31:53 »

Okej, så ser den alltså ut. Såg ju rätt enkelt ut att rengöra ;) jag antar att man får stänga pumpen medan man rengör? Men inget läcker ut när man stängt ventilen då antar jag. Var brukar den sitta? Nära pumpen eller där alla andra "mojänger" till systemet sitter? Jag har inte sett en sån där ventil så den kan ju potentiellt sitta var sjutton som helst, det är säkert 10m rör ut till pumpen.

Jo, det var så jag menade, att det följt med såna där utfällningar med systemet och lagrats upp någon obra stans.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 12 mars 2012, 14:05:52 »

En halvrelaterad fråga är ju om det skulle kunna vara så att det är lite tjockt i filtret på det som går ut till pumpen. Som jag förstått av det jag läst så finns det något vattenfilter på väg ut till pumpen, och jag har ju ingen aning om när det rengjordes sist.

Brukar var en sk. filterball och det finns en instruktion hur man rengör en sådan
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Filterventiler.pdf

Slutligen; en annan sak som kan påverka är att vi har vatten hårt som sten från egen brunn och det är ju detta vatten som cirkulerar i elementen. Detta borde kanske kunna orsaka pannsten i radiatorerna?

Nej pannsten brukar man få där det är som varmast och då vanligtvis på elpatroner för värme och varmvatten.
men denna pannsten kan släppa och följa med runt i systemet och ibland orsaka div. fel som täta silar eller kanske möjligtvis dåligt fungerande termostater/ventiler.
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 14:00:41 »

Förvirring finns det gott om här ;)

Alltså, jag kan ju vara lite ute på velocipeden här, men är inte själva tanken med dessa system att när pumpen går så värmer den radiatorslingan till ett värde betydligt över bör-värdet och när den sen slår av så skall det ta lite tid att komma ner till det startvärdet som ligger under bör-värdet och därmed startar pumpen igen?
Som det är nu så är det tidsbegränsningen som sätter tiden för när pumpen startar igen, inte startvärdet, för T1 är betydligt under startvärdet i REGOn innan pumpen går igång igen.

Japp, alltså, jag tror man byggt om hela skiten. I kulverten in till huset igen så ligger det en extra slang som inte används och den är exakt lika tjock som den varmvattenslang som faktiskt används. Jag har för mig att motsvarande "plugg" sitter där rören kommer in till huset.

En bypass finns, spännande nog med en kulventil på. Jag har provat att laborera lite med den, jag är rädd att den är kanske lite för stor så pumpen drar in varmt vatten den vägen. Den känns alltid betydligt varmare än returen så det borde innebära att det flödar "fel håll" genom returen vid värmedrift. Så fort man joddlar med spaken ;) så blir ju cp till radiatorerna lite gnällig, om det inte är under värmedrift. Jag märker att om jag stänger by-passen vid värmedrift så sjunker returtempen rejält. Dock har jag förstått att det är tänkt så, att det skall vara lite överledning där, eller?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 mars 2012, 13:22:55 »

Ja, nä, på returen. Alltså, laddpumpen skjuter ut till pumpen, på returen från pumpen sitter elpatronen, innan det går till vatten eller radiatorer.

Ok. Man brukar benämna ledningen som går ut till pumpen som retur för att inte skapa för mycket förvirring  ::)

Sen är det som du säger så att om växelventilen slår om till varmvattenvärmning så kommer ju det varma vattnet från VP'n att gå till varmvattenberedaren eftersom radiatorslingan så att säga blir en återvändsgränd.
Sen borde det sitta en by-pass på radiatorslingan efter växelventilen så att det fortfarande kan cirkulera vatten där när växelventilen ställer om till varmvattenproduktion.

Om jag har förstått allt rätt så används bara tanken för varmvattenberedning. Vid husvärme så kopplas VP'n direkt på radiatorerna. Därför är det inte konstigt att framledningstempen varierar ganska snabbt.

En annan sak: Ett pluggat avstick på varmvattenledningen är en utmärkt grogrund för bakterier och bör tas bort. En tumregel är att 'döda' avstick inte skall vara längre än halva diametern på röret. Är avsicket, t ex, 18mm i diameter så skall det inte vara längre än 9 mm...
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 12:49:11 »

En halvrelaterad fråga är ju om det skulle kunna vara så att det är lite tjockt i filtret på det som går ut till pumpen. Som jag förstått av det jag läst så finns det något vattenfilter på väg ut till pumpen, och jag har ju ingen aning om när det rengjordes sist. Borde det inte kunna vara så att jag får köra laddpumpen på max för att det tar emot? Var brukar det här filtret sitta och hur gör man?

Slutligen; en annan sak som kan påverka är att vi har vatten hårt som sten från egen brunn och det är ju detta vatten som cirkulerar i elementen. Detta borde kanske kunna orsaka pannsten i radiatorerna?
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 12:45:28 »

Ja, nä, på returen. Alltså, laddpumpen skjuter ut till pumpen, på returen från pumpen sitter elpatronen, innan det går till vatten eller radiatorer.
Men jag tycker det är lite märkligt, för växelventilen sitter ju på returen, alltså, pumpen får sitt vatten från antingen radiatorerna eller acktank/vv. Jag blir inte riktigt klok på hur den sen kan välja åt vilket håll det skall flöda på andra sidan. Det ser ut att gå till ett T och på ena hållet tillopp radiatorer och andra hållet vv-beredare. Så, det måste helt enkelt vara så att när pumpen gör varmvatten så är det på grund av att växelventilen tar vattnet som skall ut till pumpen från vv-beredaren som gör att returen från värmepumpen går till beredaren istället för till radiatorerna. Men eftersom cp till radiatorerna trots allt måste suga lite åt sitt håll och det är ju bara laddpumpen som matar mot vv-beredaren så... tja...
Jag kom på att de tidigare ägarna sa att de haft cirkulerande varmvatten innan men att det blev för dyrt, det finns en pluggad slang in till huset (pumpen med tank och kontrollpanel står i ett uthus). Inte för att det skall ha någon större betydelse, men det kanske påverkade valen av ingående detaljer till systemet om man ursprungligen designade det för cirkulerande vv.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 mars 2012, 09:54:58 »

Elpatronen är en "låda" som på returen från värmepumpen som jag tycker det ser ut.

'Returen från'. Är det det varma vattnet från VP'n, eller det kallare vattnet till VP'n? ? Elpatronen skall ju värma vattnet till radiatorerna, inte vattnet till värmepumpen. Annars kommer värmepumpen att stanna pga hög retur så fort elpatronen går igång...
Skrivet av: bollman
« skrivet: 12 mars 2012, 07:18:05 »

Aha, okej, ja, då var ju den ackumulerade delen radiatorvatten inte så stor då.

Elpatronen är en "låda" som på returen från värmepumpen som jag tycker det ser ut.

Ja, radiatorerna är kanske inte i toppklass. Vi har 14 radiatorer. Av dessa är 8st dubbelpanel med konvektorplåtar, 3st enkelpanel och 3st sektionsradiatorer. Dessutom är det i köket en stor Delchi-mojäng, som är som ett stort fläkt-konvektorelement då det inte finns andra element i köket. I ena badrummet är det dessutom någon form av golvvärme.
Jag är lite rädd att problemet är ju strypningarna. Vad jag har märkt är att när värmepumpen stannar på, låt säga en T1 på 40 grader så sjunker T1 väldigt fort ner till kanske 32 grader och sen går det långsammare ner till ganska låga temperaturer innan pumpen går igång igen, typiskt ligger då T1 kanske 2 grader under värdet "väremdrift start" men jag gissar att det beror på att det finns en tidsgräns innan pumpen startar igen.
Just denna snabba återgång av T1 tolkar jag som att det är "kortslutning" någonstans så att returen ökar fortare än vad den borde vilket då gör att pumpen slår av för tidigt och vi måste ha väldigt mycket högre T1 än vad som egentligen borde.

Låter det som en vettig slutledning? När det nu framkommer att det finns någon form av acktank så borde ju T1 sjunka ännu långsammare, framförallt med cp på max, liksom?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 11 mars 2012, 21:49:41 »

Ivt kallar den för acktank men när man läser i deras brochyrer så vet jag inte vad jag skall säga  Sc:,h

Här är två dokument som beskriver tanken lite mer
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=VVB_Acktank.pdf
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_ack-tank-500-504.pdf

Den har alldeles för få anslutningar för att vara en bra acktank.
Var sitter elpatronen som skall stötta radiatorvärmen? (är det en patron som sitter efter cirkulationspumpen?)

Om du får ut mest värme med cirkulationspumparna på 3 så skall du ha de läget
Vad jag kan se så jobbar din värmepump med väldigt bra förutsättningar temperaturmässigt sett.
Jag tror att ett av dina bekymmer är radiatorerna som inte avger tillräckligt med värme eller att något/några är ostrypta samt en del som är för hårt strypta.
Panelradiatorer är urusla att ha till värmepump med dålig värmeavgivning (själv byter jag till nya med dubbelpanel och konvektorplåtar)

Andra bekymmer är som du redan nämt tex. dragiga fönster eller isolering
Skrivet av: bollman
« skrivet: 11 mars 2012, 20:49:04 »

Tyvärr gick den kanske inte mer än 5 minuter mellan avläsningarna, men jag har ju haft den i dessa olika lägen under lång tid och upplevt samma temperaturskillnader.

Det var ju intressant att det var en ackumulatortank, dokumentationen var ju lite bristfällig och de tidigare ägarna inte så kunniga.

T1 sitter på tillopp till radiatorerna, precis innan cp för radiatorer. Diffen blir inte sådär bra (runt 8 grader) om jag ändrar laddpumpen, då blir den väldigt hög rätt snabbt.

Men, om det nu är en acktank, varför sitter det en växelventil som väljer att köra antingen mot radiatorerna eller mot tanken? Därför trodde jag inte det var någon acktank. Är inte själva tanken med tanken (fniss) att den skulle utnyttjas även för radiatorerna? Men då kanske man måste ha någon form av blandventil för att det skall inte bli så hög framledning?

Radiatorerna i huset är panelradiatorer till största del, några av dem dubbla, men det finns 3st sektionsradiatorer som ser ut att vara rejält ålderstigna, 2 små i var sin liten hall och ett stort i sovrummet. De flesta radiatorer har koppel, men tyvärr inte alla. Om jag minns rätt är det sektionsradiatorerna som inte har.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 11 mars 2012, 19:43:56 »

Hur länge gick pumpen efter att du ändrat hastighet på cirkulationspumparna?
Jag undrar eftersom det nästan inte är någon skillnad
Det är bra om VP får arbeta minst 10minuter efter man gjort ändringar

Sen brukar man vanligtvis låta radiatorpumpen gå fortare än laddpumpen så att köra radiator på läge 3 och laddpump på läge 2 brukar vara en bra strategi som ger hyfsade tempdiffar.
Detta för att inte Värmepumpen skall suga tillbaka varmt vatten från huset och stanna tidigt pga för hög returtemp.

Om jag tar dina tempar med båda cp i läge 3 så ser det bra ut
Diffen T8 (från VP) mot T1 (Framlednings temp) med låga 0,6° så du förlorar i stort sett inget mellan pump och framledning
Diffen T1(Framlednings temp) mot T9 (Vatten till VP) med ganska höga och bra 7,6°C vilket är den temparatur som avges av radiatorerna.

Den tank du har är en Arbetstank/acktank på 500liter med 2 varmvattenslingor
Antar att T1 sitter i tanken? eller sitter den på rören ut till radiator?

Do säger att du bor i ett gammalt hus, vad har du för radiatorer?
sektionsradiator eller panelradiator?
Skrivet av: bollman
« skrivet: 11 mars 2012, 19:05:58 »

Jag har ett rejält (210kvm byggyta, 160kvm nere och 30kvm uppe (stor del av övervåningen outnyttjad, ligger massor av isolering där) gammalt hus (enligt uppgift från 1825) i tegel med lagom dragiga fönster ;)
Hela härligheten värms upp av en IVT Optima 1700 med en VB502 slingtank (gissar jag att det är, varmvatten är det i den iaf) men utan ack tank.
Vi tycker det är lite svårt att få upp värmen i huset, vi körde ett tag med maxade värden på värmekurvan (20-75 och sen uppdraget under +10 så mycket det gick) och vi fick inte mer än 20 grader inomhus.
Jag har nu insett att pumpen är nog minst sagt dåligt injusterad och jag fruktar också att elementen är lagom bra på sina ställen. Det är många radiatorer med koppel men en del enkelrör som ser ut att vara riktigt gamla (troligen kvar för att de är så fiiiiina).
Jag har provat mig fram lite med cirkulationspumparna och bäst tycker jag att värdena blir om jag kör båda på max, men de är ju inte direkt snåla de heller (var väl nästan 100W i läge 3) och det känns som att de ändå inte räcker till.

Med båda pumparna på max så ser värden ut så här under värmedrift:
T1 38,3
T2 7,4 (japp det är varmt här i skåne nu ikväll)
T3 56,1
T6 62,2
T8 38,8
T9 30,7
T10 30,8
T11 3,2
T12 7,1

Kör jag radiatorpumpen på 3 och laddpumpen på 2 så blir det:
38,9
7,4
56,1
64,4
40,9
29,9
30,4
1,9
7,1

Med båda pumparna i läge 2 (som de var när vi flyttade in)
40,2
7,4
56,1
65,2
41,7
31,7
31,6
2,6
7,1

Jag tycker läge 3 på båda verkar rimligast, men jag tycker också att bypassen till värmen är mer lik framledningen än returen i temp, men det borde väl vara tvärtom?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!