Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strul med givare  (läst 2046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Strul med givare
« skrivet: 19 augusti 2008, 13:44:16 »
Jag har märkt genom att läsa av displayen på min VP att temperaturen på tanken (VP delen) "hoppar" momentant upp o ned, det kan diffa upp till 8-10 grader upp/ned, från 50 ned till 42-43 o så 46 o 50 igen t ex. Utan att pumpen går eller att något tar ut värme som nu i sommartider.

Kan det vara givaren så fått fnatt? Nån med liknande erfarenhet? Tyvärr får det kompressorn att "tjuvstarta" o värma från 50 till 55 helt i onödan.

Har iofs felanmält till leverantör efter som garanti finns kvar länge än, men tänkte kolla här på fourm också.... :)
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Strul med givare
« Svar #1 skrivet: 01 september 2008, 10:05:49 »
Dålig givare, nu utbytt o antalet starter har minskat drastiskt i och med att givarens temperatur nu är stabil.
« Senast ändrad: 04 september 2008, 15:49:25 av lajo01 »
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Axel H

  • CTC EcoHeat 7,5
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strul med givare
« Svar #2 skrivet: 14 september 2008, 18:22:39 »
Hur många starter hade du innan du fick givaren bytt?
Min uppförsig ungefär på samma sätt. Jag felanm hos leverantören men han sa att de va normalt att värdet for upp/ner.
CTC EcoHeat 8,5, 600m slang, combipanna Norahammar+500l acctank. två rörsystem med väl tilltagna radiatorer.1 1/2 plan byggt -68

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Strul med givare
« Svar #3 skrivet: 15 september 2008, 19:08:02 »
Det var uppåt 20 starter per dygn mitt i varma sommaren med minimal systembelastning.

Det sade rörkrök till mig ocksÃ¥ tills jag sade att värdena växlade +-10 grader, pÃ¥ sekundbasis.... Vilket han även fick bevittna när han stod framför displayen. Det, höll han med om, var inte normalt...  ::)

Det gick från 20 till 2-3 par dygn i sommardrift, nu 6-7 i september när det har närmat sig frost på nätterna o vi är hemma på en helgdag efter givarbyte.
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Axel H

  • CTC EcoHeat 7,5
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strul med givare
« Svar #4 skrivet: 15 september 2008, 23:12:25 »
Jag har ca: 40 starter/24h nu och det är 6 ºC ute på nätterna, de måste va nåt galet. Får försöka få hem VVS:aren igen och titta.
CTC EcoHeat 8,5, 600m slang, combipanna Norahammar+500l acctank. två rörsystem med väl tilltagna radiatorer.1 1/2 plan byggt -68

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!