Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med val av nytt värmesystem  (läst 16012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
Hjälp med val av nytt värmesystem
« skrivet: 30 december 2014, 20:18:17 »
Hej!

Jag behöver få råd och matnyttiga tips om en ny LVVP. dontknow

Precis köpt ett 1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
Med 259kvm golvvärme.
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus

Nuvarande värmesystem:
LVVP Invest lve09 9kw med inbyggd 2kw elpatron.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.

Funkar väll sådär, pumpen orkar till ca 2minus sedan måste jag köra med den inbyggda 2kw som sedan funkar till ca 10minus.
 Och dÃ¥ kör jag även mycket med pelletskamin som stÃ¥r i v-rum.

 Logg frÃ¥n vattenfall vid 10 minus 1 dygn:
104kwh totalt varav 12-16kw är hushåll.


Har kikat lite på:
Mitsubishi SW100 Split + Hydrobox.
Skulle den räcka? Sc:,h

Vad säger panelen?
Vad tycker ni om förbrukningen?
Mitt första hus.
3 personer i hushållet.


« Senast ändrad: 31 december 2014, 14:18:10 av Björn____ »
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2015, 23:27:53 »
Jag är rädd att du är påväg att begå ett systemfel.

Du har idag en VP på 9Kw med elpatron på 2kW Totalt 11kW

Detta vill du ersätta med en värmepump på 10kW

Ok att den kan ge upp till 14kW men är detta när du behöver det som mest?
NEJ! du kan ge dig på att pumpen inte orkar ge mer än 10kW när det är minusgrader ute.

Jag skulle nog rekomendera dig att titta på minst en 12kW maskin och om det måste vara Mistubishi så välj Zubadan modellen eftersom den har lite mera kräm när det är kallt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2015, 01:23:15 »
Lmf, gör inte du också ett tankefel? Investpumpen levererar väl inte 9kW vid -2?

Om uppgiften om elförbrukning stämmer så drog alltså huset ca 90 kWh vid -10 för värme och VV, eller hur?
 90/24=3,75 kW/h, sÃ¥ huset är alltsÃ¥ väldigt energisnÃ¥lt och klararsig med lÃ¥g framledning tack vare golvvärme. Att dÃ¥ satsa pÃ¥ en LVVP som levererar minst 12kW lÃ¥ter som rejäl overkill. När han dessutom har 7 kvm solvärme som fixar VV sommartid sÃ¥ finns det väl absolut ingen anledning att satsa pÃ¥ en stor och dyr LVVP. Det han behöver är en relativt liten VP men som kan leverera minst 4 kW vid -10. Det är ju inte ofta det är -15 i Sörmland.

Enligt produktblad för Invest lve09 så ska den leverera nästan 5 kW vid -10, så frågan är väl om den helt enkelt är fel inställd?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2015, 11:18:11 »
Tack för svar!
LMF:
Min tanke var att märkes maskin och ny modern teknik borde täcka upp diffen som saknas idag upp till -10 utan elpatron. Sedan så kan man köra med elpatron över -10... Det ska väl endå vara en viss skillnad på de nämnda pumparna?
Denna pump 6Ã¥r gammmal.


Lunk Umeå:
Jag har oxå funderat över om allt står rätt till, den borde hänga med lite längre.
Ringde faktiskt i morse och beställde service, tyckte den mest var en isklump, hela förångaren var täckt med 1cm is/frost .
Vet inte hur mycket det ska blåsa om fläkten men den gick för fullt,men blåste i stort sätt ingenting utåt? Den funkar kalas när det är nån plus..




1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2015, 11:44:19 »
Min CTC EcoAir 107 har en liknande effektkurva som din Invest, och min har inga som helst problem att leverera det den ska ner till -10, och då har jag ett hus som kräver betydligt mer värmeinput än ditt. Jag har alltså en VP som ger lite mindre effekt än din men klarar mig ändå utan elpatron ner till strax under noll.

När jag har försökt analysera mitt eget system har jag kommit fram till att en större VP av samma modell i praktiken inte hade ändrat nånting, eftersom det är kravet på väldigt varm framledning vid riktig kyla som är begränsande i mitt fall.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2015, 13:25:27 »
-Lunk Umeå
Intressant!
Jag shuntade ut 33.5 gr vid -10.
Cirkpumpen fick jag ändra till steg 2,nånstans när det var 0gr.
vart för kyligt på ö-vån.
Då märkte jag stor skillnad på vp, den fick jobba mycket mera tyckte jag.

Börvärdet pÃ¥ vp är satt till 43gr, de pÃ¥ strömsnäspannan  sa att det inte var nÃ¥gon risk för legionella i denna tank med slinga.
« Senast ändrad: 02 januari 2015, 13:30:40 av Björn____ »
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2015, 13:40:19 »
Vilken cirkpump? Du har väl separat mellan VP och tank, och mellan tank och radiatorkretsen? Annars fÃ¥r du problem. När du ökar farten pÃ¥ pumpen för att fÃ¥ ut mer värme i huset sÃ¥ förstör du VPns möjligheter att värma vattnet  den hinner inte om vattnet rusar igenom för fort och dÃ¥ fÃ¥r du bara dina tre graders diff och elspetsen mÃ¥ste in och hjälpa till n
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2015, 14:23:14 »
ag var otydlig! Den mellan golvvärme kretsen och tank som jag ökade till steg 2.annars orkade inte värmen upp till ö våning.den andra cirk pumpen mellan vp och tank står på steg 1.
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2015, 14:37:34 »
Om du plockar mer värme ur tanken så måste såklart VPn jobba mer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2015, 15:00:51 »
Japp det är införstått.
Ville bara lägga till lite mer historik :)
Ser din förångare också ut som en isklump när det är minus ute?? ska inte avfrostningen fixa det?
Den måste väl strypas när det inte kommer igenom luft där?
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2015, 15:36:27 »
Nej, den avfrostar ju en gång i timmen och tinar bort all is. Den kör värmen baklänges tills temperaturen i förångaten är +10 grader, så den blr aldrig speciellt isig.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

NilsNils

  • Gäst
NilsNils
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2015, 16:00:38 »
Till TS, tycker inte du ska jämföra en Invest 9kw kinapump med en märkespump på 9 kw. Det är stor skillnad. En annan effektivare pump på ungefär samma storlek, (kanske gå upp ett steg till 12-14kw) kommer fungera fint och ge dig en lägre brytpunkt för eltillskott. Merkostnaden är marginell. Kolla Nibe split eller Daikin Altherma, den sistnämnda är känd för få fel och effektiv.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2015, 16:06:34 »
Det finns nog fler fabrikat som är "kända för fÃ¥ fel och effektiva". CTC, IVT, osv.   
Nog är det lite misstänkt när en okänd gäst gör reklam för ett specifikt fabrikat?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2015, 17:00:53 »
En Altherma EHSX(H) med utedel ERLQ014C, utedelen är en 3-fas maskin med bra effekt. Vid -15 °C så ger maskinen 11,7 kW exkl. avfrostning/ 9,7 kW inkl. avfrostning.
EHSX(H) modellen är speciellt framtagen för dockning om man vill koppla in ex. en vedpanna/kamin eller solpaneler. Styrning för solpanelerna är integrerad i systemet. Den lagrade energin i tanken används till att värme huset och kompressorn går igång när tanktemperaturen sjunker under inställt värde. Finns i 300 samt 500 L version.

Häls
Daikin
« Senast ändrad: 03 januari 2015, 11:50:09 av Rickard »

NilsNils

  • Gäst
NilsNils
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2015, 17:05:48 »
Det finns nog fler fabrikat som är "kända för fÃ¥ fel och effektiva". CTC, IVT, osv.   
Nog är det lite misstänkt när en okänd gäst gör reklam för ett specifikt fabrikat?

Skulle kunna ge fler pumpar som passar, kanske Panasonic 9 eller 12 kw split, eller varför inte Mitsubishi Zubadan som TS redan är inne pÃ¥, dessa pumpar bibehÃ¥ller sin output vid kallare väder genom att stoppa in mer kw, tyvärr pÃ¥ bekostnad av cop. Men ett cop pÃ¥ 1,8-2,0 är bättre än ren elpatron. 

Hade dock inte rekommenderat en CTC 107a eller Bosch AW eller Nibe 2025 etc, det är gammal teknik helt enkelt och tappar för mycket när det blir kallt. CTC 107an ger 3,5Kw uteffekt vid -15 °C och 45 °C framledning... Bosch/IVT Ehp 8 ger 4,3kw vid -15 °C och 45 °C fram... Det är helt enkelt för lite för att rekommenderas något hus som ligger norr om Småland.

För samma pengar kan man få maskiner som visserligen har samma dåliga cop vid -15C, MEN de producerar fler kw som gör att brytpunkten för elpatron blir lägre.

Hellre göra 8 kw med bara värmepump och cop 1,8, än att med en gammal pump göra 4 kw(cop 1,8) och sedan lägga till ytterligare 4 kw med elpatron(cop 1 !!)

För att undvika missförstånd, ovanstående siffror är inte tagna ur luften.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?pageId=11575&tab=2&productGroupId=122


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!