Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid pÃ¥?  (läst 2469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har en Elektrostandard 380 från 1994 som beter sig underligt.

Igår var det för varmt inne och när jag tittade på pannan var framledningstemperaturen 46 grader. Enligt bör-värdet i pannan skulle det vara 30 grader. Det finns inga felmeddelanden i pannan men jag tyckte den lät "ansträngd".

Jag har startat om pannan utan resultat men när jag stängde av bara värmepumpen med strömbrytaren så sjönk framledningstemperaturen ned till det korrekta och elpatronen startade när den skulle.

Stort tack för alla råd och tips!

/Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid på?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2014, 13:47:20 »
Jag skulle gissa på att växelventilen hade hängt sig.
Nu verkar den funka igen men troligen kommer samma sak att hända igen.
Jag tror att motordelen på växelventilen sitter fast med en lite skruv på ES380, prova att lossa den och motionera + smörj själva ventilen med nån lättare smörjolja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pelo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid på?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2014, 10:05:19 »
Tack så mycket för hjälpen!

Jag startade värmepumpen i pannan igår kväll och nu beter den sig korrekt. Jag försöker plocka ner motordelen och smörja ventilen i helgen.

Denna gång var jag hemma när detta inträffade men vad skulle hända om jag inte var det?
Maximal framledningstemperatur är inställd på 49 grader då jag har golvvärme och pannan kom upp i 46 grader utan att elpatronerna hade startat. Riskerar jag att göra sönder något i golvvärmesystemet om elpatronerna startar och driver upp temperaturen över 49 grader?

/Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid på?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2014, 16:47:11 »
Jag har för mig om att det sitter värmesköldar på VVB som går in och värmer varmvattnet om inte det blir tillräckligt varmt.
Så om den tror den värmer VVB och växelventilen hänger sig kommer den förhoppningsvis värma extra med värmesköldarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pelo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid på?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2014, 13:10:52 »
Tack för din hjälp. Jag har bara bott i huset i ett år och detta är andra gången jag finner råd på värmepumpsforum (täppt dräneringsslang var det förra).

Är växelventilen något jag kan byta själv tro? Jag är i grunden bilmekaniker så jag har de vanligaste verktygen men jag har aldrig varit i närheten av någon VVS-istallation förut så jag känner mig lite nollställd...

/Peter

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid på?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2014, 13:56:45 »
Lätt att byta själv.
Skaffa en lk, de är bättre.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad pelo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid på?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2014, 14:29:05 »
Tack för svaret. Då gör jag ett försök.

Finns det något jag som nybörjare bör tänka på? Jag tänker mest på VVS-relaterade saker som inte kan ses som uppenbara. Jag har som sagt inte varit i närheten av ett VVS-system innan.

Finns det någon sökfunktion på internet där jag kan hitta rätt ventil för min panna?

/Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elektrostandard 380 - Kompressor hängt sig/alltid på?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2014, 21:49:02 »
Ta en bild på växelventilen och lägg ut, mät även ytterdiameter på rören så kan vi kanske råda?
Det går inte att se i manualen hur grejerna ser ut mer exakt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 231
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!