Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kurvinställning  (läst 2274 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Kurvinställning
« skrivet: 20 mars 2010, 15:39:29 »
Under kalla januari och februari har jag haft kurva 7 (+1) och det har jag tyckt fungerat bra. Testade att köra utan inomhusgivare också.
Nu när det idag varit varmt så tycker jag inte det alls är rätt kurva.

Jag har inomhusgivare (inställning = 2), temperatur ställd på 21,5 ºC.

När det var varmt med solinstrålning så hade jag inomhustemperatur på 22,8 ºC. Gradminutrarna betades av ändå. Känns dumt att pumpen går när det är för varmt i huset.
Testade att stänga av inomhusgivaren och då såg jag att beräknad framledningstemp blev ännu högre (mkt större än returtemp). Gradminutrarna påverkas väl av diffen mellan beräknad och retur temp? Summa summarum så känns då inte 7 (+1) som en bra kurva.

Förstår att inomhusgivaren hjälper till att justera vald kurva, men bara till en viss gräns vad jag förstår och det verkar som att det inte är tillräckligt i mitt fall när det blir plusgrader.

Förslag på åtgärder? Jag vill att det skall vara bra även när det är kallt. Skall man skapa en egen kurva, hur besvärligt är det? Skall jag testa med kurva 7 (0) istället?
Har jag fel inställning på inomhusgivaren?

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kurvinställning
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2010, 16:15:13 »

Det är så Nibes reglering fungerar d.v.s. inget är fel.

Med kurva 7 kan du ha upp mot 3° övertemp med 3 i rumskomp, och värmepumpen startar ändå för värmedrift.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kurvinställning
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2010, 17:19:51 »
Jag vill att det skall vara bra även när det är kallt. Skall man skapa en egen kurva, hur besvärligt är det? Skall jag testa med kurva 7 (0) istället?
Har jag fel inställning på inomhusgivaren?

Mvh
Frega

Hej Frega,

Jag gjorde en egen kurva då jag inte hitta någon lämplig som fungerade tilfredsställande i både plus & minusgrader.

Riktigt enkelt att göra en egen.
Man anger en Vb temp vid +20, vid knäcktemp & vid -20.
Jag "plankade" temperaturerna från en befintlig kurva som fungerade bra vid plusgrader.
Därefter lade jag en knäckning vid 0 grader, och provade mig sen fram till en bra värde vid -20.
Hamnade pÃ¥ 42grader vid -20  ^-^

Har inte installerat min innegivare ännu.

 *vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Kurvinställning
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2010, 09:39:56 »
Tack Shovelpower, jag tror jag skall testa att göra en egen kurva.
Kurva 7(+1) utan inomhusgivare hade igår gjort innetempen ännu högre. Känns dumt att pumpen går i onödan och har högre framledningstemp än nödvändigt, det borde kosta lite kwh. Säkert "pytte-pytte lite" (som min 3-årige son brukar säga), men det är roligt att optimera.

Igår när jag skrev meddelandet testade jag att köra 7(0) istället och imorse när det var 0 grader ute så är inomhustempen 21,4 ºC (fast med inomhusgivare på, inte optimalt när man ställer in, men vi skulle ha gäster så man önskade inte att det skulle bli för kallt när man visar upp sin fina VP-anläggning) . Kollade beräknad framledningstemp, sedan stänge jag av inomhusgivaren och då var det samma beräknad framledningstemp. Borde inte det påvisa att jag är rätt ute när jag ställt inomhusgivaren på 21,5 ºC? D v s att VP producerar samma framledn.temp som med eller utan inomhusgivare? Det är vindstilla ute, så vinden påverkar inte inomhusklimatet.

mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kurvinställning
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2010, 16:19:36 »


Förslag på åtgärder? Jag vill att det skall vara bra även när det är kallt. Skall man skapa en egen kurva, hur besvärligt är det?



Du skriver att du hittat en kurva som fungerar bra, och bör då inte ha något att vinna på knäckning. Att knäcka en egen kurva som kompenserar för solinstrålning m.m. kan inte fungera. Det är endast en rumsgivare som klarar det.

Kasta ut orginalrumsgivaren och montera en Honeywell T6620 (eller motsvarande) på plint "yttre kompensering" samt programmera -10 för den funktionen.

Då har värmepumpen bättre möjlighet att stå still när det är övertemp, samt att rumsgivaren inte samlar fiktivt gradminutunderskott på vintern.

Alternativt kör du bägge givarna parallellt, eller endast orginalgivaren med rumkomp -10 vår och höst samt rumkomp 0 på vintern.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!