Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla om Atria 10 till mellanfart??  (läst 2609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Koppla om Atria 10 till mellanfart??
« skrivet: 06 februari 2007, 20:17:41 »
Såg i något ämne här att Adam skrev att om man kör en Atria 8 på högsta fläkthastigheten så förbättrades COP med ca 0,1 samt att detta även gällde om man på en Atria 10:a går ner på mellan hastighet istället för att köra på högsta hastigheten.

Om Adam läser detta skulle det vara kul att höra om det var en faktisk mätning som gjorde att du skrev att COP försämrades/förbättrades med 0,1 eller om det var ett antagande??
 Anledningen till att jag tar upp detta är att jag tycker det är ganska jobbigt med fläktljudet utanför min nedre entré och min granne har sin huvudentré bara nÃ¥gra meter frÃ¥n min utedel...tror han tycker det är ganska trÃ¥kigt med fläktljudet..

Med andra ord så skulle jag kunna tänka mig att koppla om min utedel till mellanfart för att slippa fläktljudet då den går otroligt tyst på mellan fart OM det bara ger en försämring på 0,1 i COP.

Egentligen känns det som utedelen är konstruerad för Atria 6 och 8. 10:an och 12:an borde ha större batteri alternativt större/fler fläktar på lägre hastighet för det låter ganska mycket om utedelen.

Inte för att man kan jämföra så direkt men många luft/luft värmepumpar levererar ganska många kW nästan helt ljudlöst, då borde man kunna tillverka luft/vatten även med större effekter om man bara undviker högvarvande fläktar eller har jag fel??

/Daniel
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Koppla om Atria 10 till mellanfart??
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2007, 23:09:11 »
Om Adam läser detta skulle det vara kul att höra om det var en faktisk mätning som gjorde att du skrev att COP försämrades/förbättrades med 0,1 eller om det var ett antagande??

Hej Daniel

Om du läser
http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/bonus/061220_x_luftvattenvarmepump.pdf
hittar du följande citat längst ner:

*Utöver själva standardmätningarna uppmättes följande: Vid mellanläge på fläkten uppmättes 59dB(A) som vid mätpunkten +7/+45 gav COP 2,8

I tabellen hittar du COP 3,0 samt 67 dB(A)  som jämförelse

dvs 0,2 sämre i COP men 8 dB(a) lägre ljud.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla om Atria 10 till mellanfart??
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2007, 11:14:26 »
Tack Adam!

Man kan då alltså förutsäga att resultatet skulle bli detsamma om man kopplade en Atria 10 på mellanfart, alltså en försämring på 0,2 i COP.
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Koppla om Atria 10 till mellanfart??
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2007, 13:01:11 »
Hej

Man kan lätt trassla in sig i mycket om och men som beror på det ena och det andra. Ett kortare svar:

Ja det stämmer nog.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!