Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp  (läst 8199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp
« Svar #30 skrivet: 10 december 2012, 23:06:33 »
Så om jag förstår er rätt så skall ja inte lägga ner tid på den radiatorn som har 18grader i delta? Om jag har bra temp inne?
Var nära idag och börja pula med "ventilen" vid returen!? Men ville invänta svar av er!:)

Ska jag sänka mer på vp-värme än 35% för att nån det optimala 7 graders deltan? Känns som jag börjar hamna lågt!?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behöver hjälp
« Svar #31 skrivet: 11 december 2012, 00:25:12 »
Du har delta på lite drygt 5K på värmepumpen om jag läste rätt?
Mellan 5-10 bör du ha där 7 brukar vara rekommendationen.
Jag ser inget fel med att ha 5. Om du vill öka deltat ska du minska farten på CP eller strypa ner dina radiatorer mer, lika mycket procentuellt överallt, förutsatt att din inomhustemperatur (förhållandet mellan olika rum) är som du vill ha det.

Fördelarna och nackdelarna brukar i dessa sammanhang (att finjustera deltat över värmepumpen) ta ut varandra. Om man inte har möjlighet att granska en stor mängd värden i realtid och den vägen kan hitta den perfekta inställningen, som troligen inte är ekonomiskt mätbar givet alla andra konstant föränderliga parametrar såsom utetemperatur, vind, matlagning och så vidare.

Jag brukar tänka så här.
Om jag har en bra temperatur i huset/rummen och det finns en radiator som är häftigt strypt och en annan som är nästintill helt ostrypt. Ja då har jag gissningsvis nått gränsen för hur låg jag kan ha min kurva.

I ditt fall är flödet redan så pass högt att du ju inte kan höja det mer.

Öppnar du upp köksradiatorn kommer det bli för varmt. Då måste du öppna upp alla andra också för att kunna sänka kurvan. Och radiatorn med det lägsta deltat kommer då få för lågt delta.

Således är den enda ändringen, förutsatt att du är nöjd med temperaturförhållandet inomhus, som man kan rekommendera att sänka farten något på CP för att närma dig 7K. Alltså om man ska rekommendera en standardinställning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp
« Svar #32 skrivet: 12 december 2012, 09:18:21 »
nu har jag loggat sen igår, efter allt ovetande från mig och er kunskap så tänkte jag att ni kanske slänga ett sista öga på denna!!? å se om jag är helt ute med inställ. el om det ser bra ut
tack

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!