Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVSaren rÃ¥dde till CTC pga skickningstekniken... hur kontrar jag det?  (läst 4277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Den jag förhandlat mest med för få mitt super exklusiva 1145 med stora tankar kors och tvärs,

började nu prata om en CTC modell, menade på att dess teknik att värma var bättre för mig.

Nibe - växlar och kör antingen radiatorer, eller antingen varmvatten...

CTC - allt i ett tank, värmer i olika skikt. Ja jag använder säkert fel ord men ni vet nog precis vad det är jag pratar om.

Hur smälter jag detta, Kan man inte fiffla till det ihop med niben? eller ihop med 300liters acc och 200liters arbetstank så kanske det är jämnt flöde ändå?

Eller ska jag bara gevika för CTC? :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC har andra problem.
Sök på forumet om varmvatten och CTC

Ta du niben

Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
jag antar att det är en CTC EcoZenith I 550. http://www.ctcvarme.se/enertech/p301/files/17005106_EcoZenith_I550.pdf
och den tror jag kan fungera mycket bra..
finns även CTC EcoZenith I 530. http://www.ctcvarme.se/enertech/p301/files/17005107_EcoZenith_530-510.pdf
den är utan styr. så du borde kunna köra vilken pump du vill mot den.

det du missar med detta system är flytandekondensering. den blir flytande med något högre temperatur.
men du får i stället en shunt, med jämn framledningstemperatur. och slipper risk för knäppningar.
med EcoZenith så tror jag inte att VV är några problem. stor volym. och en vexlingsventil som växlar mellan nedre och övre tanken. Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ytterhalla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-12 Installerad Oktober 2009
Men Rallykalle har du inte bestämt dig ännu :)Ring nu upp nibekillen och boka en pump Thumbsup
Mvh//Lasse

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om det är nån sån här lösning du funderar på:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10812-1.pdf

Så tycker nog jag också att EcoZenith verkar vara en bättre grej. Den har växelventil och dessutom skiktningsplåt som förbättrar skiktningen mellan övre och nedre delen av tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tycker du skall ta dig en lång funderare till...

frågan är om Niben går bra ihop med dom mycket speciella rör som du tänkt för brinen. Och ihop med acktanken.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Regularjohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Jag ser inga problem med CTC EcoZenith i550 det gÃ¥r att fÃ¥ ut upp till 600 L tappvarmvatten med 22/min l tappflöde..  :D
i 550 har dubbla vv-slingor.. plus stor pannvattenvolym dvs.. den avsvalnar inte alls lika "snabbt" som kanske en Ecoel gör när den ska leverera varmvatten.. :)

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Jag ser inga problem med CTC EcoZenith i550 det gÃ¥r att fÃ¥ ut upp till 600 L tappvarmvatten med 22/min l tappflöde..  :D
i 550 har dubbla vv-slingor.. plus stor pannvattenvolym dvs.. den avsvalnar inte alls lika "snabbt" som kanske en Ecoel gör när den ska leverera varmvatten.. :)
fast kan man köra den ihop med en nibe 1145?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Rallykalle:Jag kör en NIBE 1145 10 kW mot en 500 lit ack (Euronom) med flytande kondensering. Funkar klockrent! ;D
Genom den principen slipper du arbets/knäpptank.

Har inte fÃ¥tt installerat en extra växelventil än pga. att NIBE inte kunnat svara pÃ¥ hur den elektriskt bör kopplas in, men skiktningen fungerar helt OK ändÃ¥ och lär bli bättre när den är installerad. SÃ¥g nu att det stÃ¥r hur den ska kopplas i  dockningsexemplet som nÃ¥gon länkade in här...  fiR: fiR:

Ring och boka en 1145 nu, bums!  ;)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Ring och boka en 1145 nu, bums!  ;)

Nja, det får bli sen när 2rörssytemet och alla väggar osv är färdiga. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Regularjohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Jag ser inga problem med CTC EcoZenith i550 det gÃ¥r att fÃ¥ ut upp till 600 L tappvarmvatten med 22/min l tappflöde..  :D
i 550 har dubbla vv-slingor.. plus stor pannvattenvolym dvs.. den avsvalnar inte alls lika "snabbt" som kanske en Ecoel gör när den ska leverera varmvatten.. :)
fast kan man köra den ihop med en nibe 1145?


Om det går.. brukar det dock vara bäst att köra med samma tillverkare på vp som på panna (systemtank) /styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!