Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! vilken sorts VP ska jag välja till min solanläggning??  (läst 1850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ann-C

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej! Jag har en enplans villa 165m2 + 60m2 biyta, biytan värms bara till 5 grader. Anläggningen är solvärme med accumulatortank den har två elpatroner som tillskott, årsförbrukningen är 23 000 kw. I huset finns vedspis och kakelugn för komfortvärme. Solen funkar suveränt på sommarhalvåret men systemet är kostsamt på vintern när det går enbart på el. Jag funderar på luft/vatten vp eftersom jag har tank och vb system. Men vad jag fårstår är inte alla nöjda med verkningsgraden på luft/vatten, dessutom har jag hört att de för oväsen på utesidan. Har även funderat på pellets panna eller två luft/luft vp. Tar tacksamt emot alla råd.
Ann-C

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
En Airwell L/V-pump för inget oväsen, men bor Du i ett ökänt kallhål, så behöver Du annat ä L/V-pump. Själv klarade min Airwell att hålla värmen nästan hela förra vintern utan tillskott, å jag bor utanför Sundsvall. Fast nu finns andra billigare pumpar L/V-pumpar att köpa, fast ljudnivån har jag ingen koll på.
 
mvh humlan.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibes 2020 är ruskigt tyst den också
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Om ditt system fungerar bra idag så tycker jag att du skall bygga vidare på ditt vattenburna system.
Skippa Luft/Luft tankarna.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Du får mer och bättre värme av luft/luft än luft/vatten då L/L värmen kommer direkt huset tillgodo utan massa värmeförluster och tillskott av el för att höja framledningstemp.
Du får bättre inomhusklimat med filter och avjoniserad luft som inte finns i Luft/Vatten.
Du stänger helt av värmen till elementen så räcker solfångarna att hålla tappvarmvattnet
i till större grad än om du skickar ut den på dina element.
Vid köldknäppar får du nog myselda eller låta elpatron gå in men det gör det oavsett val av pump. Dessutom blir installation och köp billigare med L/L-pumpar. Snabbare payoff.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Och vad tror vi om livslängden på en luft/luft-värmepump?

Inköpspriserna för luft/luft i Hong Kong ligger väl på runt 2-3000 kr, hur länge har de tänkt att en produkt som tillverkas och säljs för det priset skall hålla?

Det finns många sätt att räkna när det gäller värmepumpar men har man vattenburet system anser jag att man på lång sikt bör få en bättre ekonomi och mindre "bök" om man väljer ett vattenburet alternativ.

När det är dags att byta ut luft/vatten-värmepumpen lär den dessutom vara både effektivare och billigare, jag skulle inte "bygga fast mig" med luft/luft idag om jag hade vattenburet system.

Men å andra sidan valde ju jag att konvertera från direktverkande el till vattenburet och jordvärme - kanske är liiiite extrem i mina åsikter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!