Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tror att Växelventilen är dÃ¥lig men vill ha synpunkter  (läst 10477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Hej

Hoppas till att börja med att tråden ligger på rätt ställe då jag är helt ny på detta forum, men om inte kanske någon snäll moderator kan flytta den rätt.


Saken är den att jag har en Autoterm Bergvärme pump och för 1,5 år sedan bytte jag växelventil på den eftersom det vart tokvarmt inne och vi inte fick något varmvatten sen dess har allt varit frid och fröjd men nu är nått fel igen. Jag satte dit en ESBE växelventil sist.

Symptomen är åter igen att det är varmt inne ca 4-5 grader varmare än det brukar men vi har varmvatten. När jag under söker temperaturerna på pumpens display så reagerar jag på att värmebärare UT (värmebärare IN också men inte lika mycket dock antar jag att detta inte är kontsigt även om det också går rätt fort) går upp väldigt när varmvatten produceras (ca till 56 grader) dock blir varmvattnet också varmt. Sen verkar det som att varmvattnet läcker ut i varmvatten beredaren för det blir snabbt kallt igen och så måste det värmas igen.

Jag har tagit bort styrning och styr ventilen manuellt med en tång, fast jag trycker in den så mycket det bara går så får jag symtomen uppe och fast jag drar ut den så mycket jag kan så verkar det läcka ut från beredaren.

Jag är även lite fundersam på flexsalangen som kommer från elpatronen eftersom det känns hela tiden som det är ett flöde i den, dock vet jag ju inte om det ska vara så eller om jag kanske luras att tro att det är ett flöde eftersom jag känner någon vibration i den som kommer från pumpen i övrigt.

Tror ni som jag att det är ventilen som inte sluter tätt riktigt och behöver bytas...jag har då provat att motionera den i flera dagar nu men det hjälper inte. Den går alltså inte trögt alls utan kan lätt flyttas från ena läget till det andra..

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #1 skrivet: 19 september 2010, 18:03:40 »
det lÃ¥ter som det är ventilen som spökar, byt till en ESBE vridventil nästa gÃ¥ng sÃ¥ kanske den hÃ¥ller ett tag  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #2 skrivet: 19 september 2010, 20:46:52 »
Kan du sitta här och vrida pÃ¥ den dÃ¥  :D kan ju koppla in en elstöt i örat pÃ¥ dig sÃ¥ du vet när du ska vrida.
Men man kanske skulle sätta dit nÃ¥gon form av kran pÃ¥ bÃ¥da rören (elementvärme och varmvatten) tills nästa gÃ¥ng den gÃ¥r sönder sÃ¥ blir den enklare att köra pannan manuellt  ;-)

/F

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #3 skrivet: 19 september 2010, 21:48:03 »

 Thumbsup jadÃ¥, om du förser mig med lite god mat och lite dricka sÃ¥ kan nog jag sköta vredet  ;D
Jag menade förstÃ¥ss en vridventil MED motor, den är dessutom lättare att manövrera manuellt vid behov. 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #4 skrivet: 19 september 2010, 21:51:32 »
Tänkte inte att de fanns med motor först men det är klart att de finns :-)

Om jag idag har en  VZA 263 med ett styrdon ALZ160. Vilken vred skulle dÃ¥ passa?

Var är fördelen med vrid jämfört men den jag har idag och vad är nackdelarna?

/F

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #5 skrivet: 19 september 2010, 22:07:44 »
Fördelen är att dom i stort sett aldrig läcker igenom, nackdelen att dom är ganska dyra
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #6 skrivet: 19 september 2010, 22:23:45 »
Vad är ganska dyr?
Växelventilen jag köpte sist kostade ca 1000 kr och om de bara håller 1,5 år så räknar man ju snabbt in någon ventil som är lite dyrare än då...

Finns det någon bra sida på nätet där man kan köpa sånt här. Hade svårt att hitta nått vettigt sist och hittade bara en butik i Gävle.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #7 skrivet: 19 september 2010, 22:56:40 »
Ca 3000kr finns nog på tex rinkaby rör
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #8 skrivet: 20 september 2010, 18:41:47 »
Detta är vad jag hittar på Rinkebyrör och det känns inte rätt någonstans tyvärr.
http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=887

Blir väl att köpa en sådan som satt där förut..vore ju skönt om man kunde få byta ut ventilen och se att det funkar för att ha det så här håller inte i längden .. :-)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #9 skrivet: 20 september 2010, 19:31:28 »
Ca 3000kr finns nog på tex rinkaby rör

Nä, jag menade en sÃ¥dan här:  http://infoweb.esbe.se/files/53000/ARA600%202p_SE_99501260_A_LR.pdf
Kolla med din lokala röris, han kan nog köpa ut en åt dig
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #10 skrivet: 21 september 2010, 21:04:18 »
Hmm nu är jag inte så säker på ett det var ventilen längre.

Köpte och montera denna idag http://www.acaso.se/Documents/LK%20Armatur/Produktkatalog/Komponenter%20f%C3%B6r%20v%C3%A4rmesystem/V%C3%A4xelventilere/V%C3%A4xelventil%20525%20sv.pdf (en skruvväxelventil för 1140 :- )


Dock så nu när pannan är igång igen så känns det inte som att det läcker ut via ventilen men det tappar temp väldigt snabbt i varmvattenberedaren. Så måste den jobba upp temp igen. Kan det läcka någon annan väg jag fattar fan inte.

Det jag hoppas på nu är att när den får stå och jobba under natten att den ska komma upp i temp mera, för jag vill att det ska vara så att den efter ett par dagars stillestånd är så kall att den därför tappar i temp fort. Nu efter tredje uppvärmningen så har den tappat från 55.4 till 53 på en kvart.

Sist den skulle värma vattnet så gick tempen ner 3 grader när ventilen öppnade och den skulle börja värma. Alltså den slog till när den gick ner mot 48 sen så drog den ner till 46 innan den börja stiga igen.

Fan man tittar ju inte på pannan när den fungerar som den ska och vi har bara bott i huset i 3 år så jag har ju inte hunnit lära mig allt ännu, dock är ju pannan bara 5-6 år så att så jävla slut kan det ju inte vara tycker jag.


Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #11 skrivet: 21 september 2010, 21:08:52 »
Glömde att nämna att värmebärare ut och in går fortfarande upp runt 50 grader när den värmer varmvattnet.

Jaja får se hur den beter sig efter en natts arbete.....suck.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #12 skrivet: 21 september 2010, 21:10:37 »
Du har inte luft i pannan (värmepannan alltså...)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #13 skrivet: 21 september 2010, 21:15:19 »
Hmm låter ju inte omöjligt.

Hur kan man avgöra det och hur blir man av med det?

Det skvalar ju rätt mycket när den börjar värma vattnet så det skulle kanske kunna tyda på att det finns luft i, eller?

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Tror att Växelventilen är dålig men vill ha synpunkter
« Svar #14 skrivet: 21 september 2010, 22:06:00 »
Hittade en ventil högt upp på varmvattentanken i pannan som jag inte kunde låta bli att skruva på.

När jag gjorde det så kom det luft sen kom det luft å så kom det luft för att till sist komma vatten...hoppas detta var lösningen för nu går jag och sover så får vi se hur pannan mår imorgon.

Vad tror ni kan detta ha varit felet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!