Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda den gamla värmepumpskompressorn som garagekompressor  (läst 3968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerHo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej

Jag håller precis på att göra mig av med min gamla värmepump, som inte har fungerat sedan vi flyttade hit. Det verkar vara någon yttre del som har rostat sönder.

Nu tillhör jag kategorin människor som tycker det är synd att så mycket slängs på tippen och vill såklart använda så mycket som möjligt av den här gamla värmepumpen.

Så min fråga lyder: Kan jag ta tillvara på kompressorn och använda som en "standard-kompressor" i garaget? Varför/varför inte? Vad bör jag tänka på?

/Per

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Det går bra, så länge du bara använder den till att pumpa däck osv, om man avnänder den till trycklyftsverktyg eller färgspruta så brinner den upp ganska fort eftersom den inte får någon kylning (kylningen får den via köldmediet i en värmepump/kylmaskin)

Jag har en liten kylkompressor i garaget att pumpa bollar o däck med, den har hållit i många år nu...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad fÃ¥r du för prestanda pÃ¥ en sÃ¥dan kompressor, bar och l/min?  ::)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Normalt följer oljan med runt i ett köldmediesystem, så de är inte speciellt bra på att behålla oljan. Men det löser sig ju med en avskiljare. Kolla oljenivån kan också bli svårt om det inte finns synglas.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
Kul att spränga halvliters cola flaskor med, en jävla knall alltsÃ¥  :D
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kul att spränga halvliters cola flaskor med, en jävla knall alltsÃ¥  :D


Jo, den vägen går också trycktanken om den inte har säkerhetsventil och tryckbrytare.
En hyfsad kylkompressor ger ju minst 20 bar...
Jobbade i min ungdom ett par år med att provtrycka gasflaskor och har ingen lust att vara i närheten av en 5o liters trycktank som ger efter= a:gl

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo, man såg ju när mythbusters smällde av en varmvattenberedare...vid 23bar(om jag minns rätt) så blev det rena bomben...Tur att det är krav på minst 3 separata säkerhetssystem på vedpannan. Blir nog inte så mycket kvar av huset om acktankarna skulle flyga i luften.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Var försiktig för trycket dom kan lämna är inget att leka med.
Testade en pump för många år sen och den fick jag upp i 44bar innan jag avbröt för slangen jag använde såg lite mer än lovligt konstig ut.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Du kan få köpa en 75kw kompressor av mig så kan du använda den till att både pumpa däck och värma huset samtidigt. ;D
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du kan få köpa en 75kw kompressor av mig så kan du använda den till att både pumpa däck och värma huset samtidigt. ;D

75kw till att pumpa däck Sc:,h
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Skämtar alltså!
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad PerHo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Använda den gamla värmepumpskompressorn som garagekompressor
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2009, 11:14:55 »
75kw kan jag nog inte driva med min nuvarande huvudsäkring, men annars kanske det vore en idé :-)

Är det någon som vet hur mycket det kostar att tömma kompressorn på gas? Finns det något sätt man kan göra det själv och bara lämna in någon liten behållare till återvinningsstationen. Jag hittar tyvärr ingen lapp på maskinen så jag har ingen aning om vad den innehåller, men eftersom den är från 1982 så är det säkert inget jag vill ha utsläppt i källaren...


Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej jag förstod det var ett skämt.

Gasen i kompressorn är R22
Det ska finnas en lite märkskylt i värme pupmen där det anges gas typ och mängd.

Skadliga effekter på människors
hälsa :
Ångorna är tyngre än luft och kan förorsaka kvävning genom att tillgänglig
mängd syre minskas
Hudkontakt med kylsystemet och/eller förpackningen kan framkalla
köldskador

Miljöeffekter: Farligt för ozonskiktet.

Fysikaliska och kemiska faror:
Brand eller explosion: Ej bedömd som brandfarlig enligt EU-normer, men innebär en risk vid brand
Genom nedbrytning via värme (pyrolys) Ger utsläpp av mycket giftigte och korrosive gas
Kan vid luftförekomst bilda en antändbar blandning under vissa temperatur och
tryckförhållanden
Produktens klassificering:
Enligt Europeiska gemenskapens kriterier är denna produkt klassad som:
- MILJÖFARLIG

Att försöka få ner gasen i en behållare på egen hand är inget jag skulle rekomendera för säkerligen mer än hälften kommer att hamna i luften.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad PerHo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Använda den gamla värmepumpskompressorn som garagekompressor
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2009, 14:25:29 »
Det var ju ungefär det jag tänkte... Och som sagt var det inte speciellt lockande att riskera att få ut någon gas i källaren.

Du har ingen uppfattning om vad det kan tänkas kosta att tömma kompressorn? Handlar det om några hundringar eller flera tusen? Vem vänder jag mig till?

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gasen är i sig inte farlig om man vädrar när släpper ut den men det är inget man bör göra om man tänker på miljön.
Ska jag gissa på priset att tömma den ligger runt 1000-2000kr om det görs på ett miljö riktigt sätt.



"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!