Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal starter pÃ¥ en Eco Classic 75 frÃ¥n dec-02  (läst 2992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Antal starter på en Eco Classic 75 från dec-02
« skrivet: 18 september 2008, 21:36:41 »
Hej.
Är lite ny på det här med värmepump, har nyss köpt ett hus med en Eco Classic 75 från dec-02

Men jag tycker att den startar lite väl ofta...men det är bara en känsla jag har. Jag har igentligen inget att jämföra med. Men jag fick för mej att logga temp på KB in, KB ut, Radiator fram, Radiator retur. Bara för att få ett värde som jag kan jämföra med senare.
Tycker att den går som sagt lite väl ofta nu när det inte är så kallt, hur ska det då bli när det blir vinter. Kommer den då att gå jämt?
Förutsättningar:
Eco Classic 75 från -02
Ca 7 grader ute då loggen startar vid 22:30 på kvällen och sträcker sig 1,4 dagar
Loggintervall är 10 sekunder
Kurva 36
Jo just det jag glömde en sak, det sitter en acc tank på 380/120 lit kopplad på radiator framledning

Nästan alla elementtermostater på max förutom den som går till golvvärmen nere i källaren den var på 3
Ja vad mer behöver ni veta..? Huset är på 138kvm + 80 källare där det är golvärme i de två största rummen. Övrigt så är det en liten del golvvärme i markplan i hallen resten är radiatorer på markplan och övervåning.

Man ser antal starter ganska tydligt då man tar ut loggarna som en kurva (se bifogad fil), skulle vara intressant att höra om det är normalt eller inte. Ca 28 starter på 24h är det mycke eller lite?

Passar på att berömma alla kloka inlägg på detta forum.

Tack på förhand.
« Senast ändrad: 18 september 2008, 21:45:46 av jajje »
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter på en Eco Classic 75 från dec-02
« Svar #1 skrivet: 19 september 2008, 13:21:00 »
Det är väl rätt mycket med tanke på att du har en acktank koppplad på framlednigen! Hur är denna tank inkopplad egentligen? Det ser nämligen ut som om VP:n har väldigt lite vatten att jobba med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Antal starter på en Eco Classic 75 från dec-02
« Svar #2 skrivet: 20 september 2008, 09:29:33 »
Hej.
Jag har inte hunnit sätta mej in i exakt hur det är kopplat (bör nog rita upp det för att själv förstå hur det är kopplat) men på Radiator framl ca 20cm från VP sitter det en T-koppling den ena sidan går till Acc och den andra till radiator (se bild). Som jag förstår så sitter då en inre tank som värmer förskvatten? Är det vanigt att man kopplar in Acc tank på det här viset i samband med VP? Är det den där berömda VX-ventilen som styr när T-kopplingen skall släppa värme till Acc-tank eller rariator fram?

Hur som haver så tycker jag att VP går för ofta, kollar man på loggarna så går den en kort stund en gång per timme.

Är det nån som kan förklara lite för mej hur det är kopplat, samt om det är onödigt många starter, är det värt att försöka få ner antal starter? Ja alla goda råd tas emot tacksamt.
/J

150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter på en Eco Classic 75 från dec-02
« Svar #3 skrivet: 20 september 2008, 18:25:20 »
Hej!
Nu såg jag att du har en Eko, den har ingen inbyggd VVB så din 380/120 tank är din VVB (med växelventil).

För att få ner antalet starter kan du öka på INTEGRAL A1 samt HYSTERES, nu vet jag inte vad de står på men antagligen är det fabriksinställningarna. Prova då 100 på INTEGRAL A1 och 15 ºC på HYSTERES.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Antal starter på en Eco Classic 75 från dec-02
« Svar #4 skrivet: 21 september 2008, 13:34:13 »
Hej.
Tack för svaret, men jag är rädd att jag inte riktigt förstår?
Integral är det den som är fabriksinställd på 60 gradmin? Men integral A1..vad är det? Sen HYSTERES är det nån som kan förklara det för mej, vad är det...hur funkar det. Gjorde en snabb sökning på Wikipedia och hitta följande:

Hysteres kan vara gynnsamt i vissa avseenden. Inom till exempel styrtekniken, säskilt vid applikationer av typen av/på-reglering, används hysteres ofta för att förhindra ett oroligt uppträdande hos sytemet nära jämviktsläget. I exempelvis en termostat som ska hålla temperaturen +20 grader i ett rum kommer elementet att oavbrutet växla mellan av och på då temperaturen ligger på 20 grader, dels på grund av verkliga små variationer kring denna temperatur, dels på grund av mätstörningar. Genom att införa en hysteres på några tiondels grader, förhindrar man det oroliga uppträdandet hos systemet, utan att användaren märker av skillnaden nämnvärt. Rumstemperaturen kommer dock att pendla mellan dessa temperaturer. I elektriska kretsar använder man ofta en Schmittriggerkoppling, men liknande funktion kan byggas upp även i mekaniska, hydrauliska och pneumatiska system.

Kommer då att innepemp att svänga eller förändras inna pumpen drar igång?
Kommer jag att vinna nått på minska antal starter? Ska jag vänta med att ändra med tanke på att det snart kommer en vinter och man ställer in detta då..?


« Senast ändrad: 21 september 2008, 13:38:54 av jajje »
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Antal starter på en Eco Classic 75 från dec-02
« Svar #5 skrivet: 21 september 2008, 14:28:22 »
Hej

Jag skall försöka förklara så får vi se hur det går.

Hysteres brukar man kalla det område där någonting kan vara på eller av beroende på vilken gräns som passerats sist.

Krångligt va, skall försöka med ett exempel.

Säg att du vill ha 20 grader inne och då har en termostat som slår på elementet när temperaturen blir 19,9 grader och stänger av elementet när temperaturen når 20,1 grader.
Då har termostaten en hysteres på 0,2 grader.
Temperaturen i rummet kommer att hållas på nästan 20n grader hela tiden och elementet kommer att slå av och på väldigt ofta.

Om vi skulle ändra hysteresen till 0 grader då skulle elementet starta vid 20 grader för att dirkt slå´av vid 20 grader och så skulle det hålla på så länge temperaturen är 20 grader.

Men nu strävar vi ju efter att ha lite större tidsavstånd mellan tillslag och påslag så vi vill höja hysteresen.

Om vi då höjer hysteresen till 5 grader då kommer vi att få en temperatursvängning mellan 17,5 grader och 22,5 grader.
Det kommer då att bli lite sämre komfort, det blir alltså kallare än önskat vissa perioder.
För att fixa det så höjer man temperaturen 1 grad och pendlar då mellan 18,5 och 23,5 grader det betyder att komforten återställs med hjälp av lite övertemp och lite dyrare blir det.

Vet inte om det besvarar något av vad du ville veta, jag bara skrev lite.

Enkelt sagt hysteres är skillnaden mellan tillslag och från slag.

MVH
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter på en Eco Classic 75 från dec-02
« Svar #6 skrivet: 22 september 2008, 11:32:11 »
Först måste du in i servicemenyn.
Läs sid 34 och framåt:
http://www.energicenter.com/downloads/eko-installtaion.pdf

Intergral A1 styr hur många gradminuter VP:n räknar innan start. Ju högre värde ju längre mellan starter och även längre gångtider.

Hysteres styr hur många grader framledningstemp får sjunka under börvärder eller stiga över börvärdet innan Intergalräknaren tillfälligt sätts ur spel. Normalt får integralräknaren räkna färdigt men överskids börvärdet med mer än Hysteres så nollas räknaren och VP:n stannar innan räknaren fått räkna klart (detta kan då öka antalet start/stopp).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!