Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: billigste luft-vatn løsning??  (läst 4844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad prikken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norway
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • hus pÃ¥ 230m2 fra 1972
billigste luft-vatn løsning??
« skrivet: 12 oktober 2008, 16:41:06 »
Hva er den billigste luft-vatn løsningen som er mulig å få tak i?? Er den da 'dårlig'??
Hei og hopp

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2008, 17:01:49 »
Ultimatemarket 5500 ligger bra till. Den säljer bra och det finns redan en del nöjda ägare.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2008, 17:54:14 »
Det finns nog nöjda ägare till Nordic Air också så det kanske vore bra om dom missnöjda trädde fram och gav sin synpunkt.
Bara en reflektion så inte någon går på en nit, har ingen egen uppfattning om tillförlitligheten på Ultimate maskiner då jag inte håller på med dom men nog vet jag att det finns missnöjda kunder också på andra sidan Östersjön
Tyckte det var nÃ¥gon liknande maskin som nÃ¥gon skrev om här pÃ¥ forumet som fanns  pÃ¥ Blocket för nästan samma pengar och dÃ¥ blir det lättare med garantiärenden om nÃ¥got skulle krÃ¥ngla. kan bli dyrt om man som kund mÃ¥ste stÃ¥ för frakten till Finland.
Har inte lusläst deras garantiåtaganden så det kanske skickas fraktfritt fram och tillbaka
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad prikken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norway
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • hus pÃ¥ 230m2 fra 1972
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2008, 18:12:55 »
ligner litt på foma sin pumpe..samme styreskap!?
Hei og hopp

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2008, 18:45:44 »
Jag var på mässa i helgen och hittade en pump ( företag) som heter Power Heat. Den pumpen skall enligt säljaren vara en panasonic pump och den kostade på mässan 19995 kr och var på strax under 6 kw. Den verkade vara bra men det kanske andra som vet bättre kan bekräfta.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2008, 18:48:29 »
Förlåt jag menar Fast power dvs www.fastpower.se
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2008, 18:56:36 »
Tja, sitter det en matsushita kompressor i den så räcker det inte för att pumpen ska bli en panasonic.
ungefär som att tro att man kör mersa ifall man hittar bosch-delar under huven ;)
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2008, 18:59:14 »
Ok... jag förstår men vad är det som inte är bra. Beskriv gärna då jag inte har någon koll på detta.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2008, 19:16:11 »
Jag kan tyvärr inte uttala mej om power heats värmepump.
Man antingen är det en panasonic eller så är det inte.

Vad jag vet är att det säljs en hel del luft/vatten värmepumpar gjorda i Kina. De säljs under en del olika märken - ultimate, pioneer, energicentra, foma mm.
De flesta av de här baserar sej på samma pump i botten. Ultimate säljer billigast men med sämsta villkor - levereras från Finland, ska betalas i förskott, lång leveranstid, trög garantiservice mm..
Själv funderar jag på att skaffa en dylik, men jag ska vänta över denna vintern och se vad andra säger om pumpen. Är andra nöjda så slår jag till också (ska dockas till elpannan). Sen räcker det med värmepumpar på den här farmen.
mvh
Sebbe
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2008, 19:31:12 »
Det finns nu väl runt 5-6 maskiner nu som ser exakt likadana ut, där man då ev bytt någon komponent eller har annat styrprogram, detta finns avhandlat på energicentra-tråden. Vilken som är bäst kan nog ingen svara på eftersom informationen är knapp, och säljarna har också massa hyss för sig. Om man riktar in sig på att köpa i Sverige för att kunna få garantier, bör man ta i beaktande hur länge firman har funnits och om man verkligen har kunskap-serviceorganisation runt sin produkt, vi har tidigare sett aktörer som gått ut och sålt dåliga maskiner där man sen gått i kk, och då hjälper inga garantier i världen

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.330
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad prikken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norway
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • hus pÃ¥ 230m2 fra 1972
SV: billigste luft-vatn løsning??
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2008, 19:46:33 »
hva er den billigste 'godkjente' løsningen da? alså kjent og 'bra' leverandør!
Hei og hopp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!